Giftstopp Norrort - Nej till avfallseldat kraftvärmeverk i Täby

Gruppmedlem

#126 Sakägare

2014-05-22 11:59

Under gårdagens möte kom det fram att även grupperna "Giftstopp" och "Nej till Hagby" (totalt snart 2 000 medlemmar), har möjlighet att begära att bli sakägare och själva föra sin talan i Mark och Miljödomstolen. Viktigt att alla informeras om möjligheterna att påverka. Vi har hjälp av oberoende konsult som stöttar i processen. Främsta anledningen,: vi saknar behov och måste minska överkapaciteten och importen av avfall samt de giftiga nedfallen. Vi är glada för allt stöd vi får i frågan. Fler och fler erbjuder sin hjälp i denna viktiga miljöfråga och omtanken om våra barns framtid

Arg Täbybo

#127 Sakägare

2014-05-22 13:18

Hittade denna intressanta precisering i ett examensarbete från Lunds universitet gällande utbyggnad av vindkraft.

"Inom svensk rätt finns särskilda regler för när en enskild anses vara sakägare och därmed ha talerätt, sakägare är man i lagens mening om man berörs av ett beslut och beslutet innebär en skada eller olägenhet eller att det föreligger en icke obetydlig risk för skada eller olägenhet. Tidigare har det ansetts nödvändigt att klagande skulle vara lagfaren ägare till en angränsande fastighet eller på annat sätt vara direkt berörd av den planerade verksamheten för att tillerkännas talerätt. Genom praxis (Högsta domstolen i fallen Tåme älv och Brännö brygga, NJA 2004 s. 590 I och II, och Regeringsrätten i fallet Onsala Rymdobservatorium, RÅ 2010 ref. 74) har talerätten utvidgats; risken för att utsättas för en olägenhet ska numera beaktas."

Baserat på detta bör stora delar av Täby samt grannkommuner kunna åberopas som sakägare...
Ann-Charlotte

#128 Begära ut handlingar från kommunen

2014-05-22 13:55

Efter samrådsmötet i går har flera frågat om hur man kan begära ut handlingar från kommunen.
Det finns minst två diarienummer som handlar om fjärrvärme mm:
- Nr 201/2007 MBN på stadsbyggnadsnämnden och miljö och byggnadsnämnden
- Nr 93/2007 KS som finns på kommunstyrelsen
Den lista som registrerar alla diarieförda handlingar på respektive diarienummer kallas ärendekort. Man kan alltså t ex beställa ärendekortet för 93/2007 och få en lista på alla ärenden bokförda där och då välja vad man vill ha ut. Vissa handlingar är belagda med sekretess och då medföljer ett brev från juristen. Vissa uppgifter i dokumenten kan vara överstrukna.
Enklast är att maila registrator@taby.se och se vad som händer.

Jag har t ex begärt ut:
Tjänsteutlåtande 2011-06-11 "Täby fjärrvärme - val av partner för anläggande och utbyggnad av fjärrvärme i kommunen"
- Samt Bilagorna "Utvärdering Fortum E.ON" 2011-06-20, "Svar på frågor från E.ON Värme Sverige AB" och "Frågebilaga Fortum Värme" . Fått med vissa raderade summor.
- Protokoll Kommunstyrelsen 2011-06-20. Dessa handlingar visar att det inte förekom något beaktande av frågor som rör annat än teknik och ekonomi rörande fjärrvärme. Dvs man beaktade inte landskapet, kulturmiljön, riksintresset, porten till Runriket, friluftslivet m fl frågor. Hade man gjort det borde utgången blivit en annan vid poängsättningen.
Har även fått ut:
- Direktupphandling-Beslutsprotokoll om val av leverantör. 2007-11-19-april 2010
Som en följd av kommunstyrelsens beslut finns bl a följande avtal mellan kommunen och E.ON;
-"Koncessionsavtal avseende fjärrvärmenät" 2011-11-21
-"Avtal om anläggningsarrende"


Clausewitz

#129 Kompetensklyftan

2014-05-23 09:07

Det är ingen konst att jobba fackligt – bara man slapp medlemmarna.
Täbys politiker har nog börjat inse att livet är lättare utan medborgare. Som dessutom ska rösta om några månader.
Jarlabanke må ha satt Täby på kartan, men det var socialdemokraten Gustav Berg som förvandlade en sömnig jordbruksbygd till ett modernt samhälle. Efter socialdemokraterna kom folkpartisterna och nu har sedan länge moderaterna absolut majoritet.
Enpartikommuner är sällan bra. Vilket nu har visat sig i Täby. Maktfullkomlighet hos majoriteten och uppgivenhet hos oppositionen är inget recept för att skapa dugliga politiker.
De styrande har skapat sin väljarbas med den låga skatten som främsta argument. Rorsman själv, som i likhet med många täbybor kommer från landsorten, säger att den låga skatten var ett starkt skäl för honom att flytta till Täby.
Den låga skatten och en utbredd uppfattning om att de styrande skötte ekonomin och var rädda om skattebetalarnas pengar bekräftade i val efter val de styrandes tro på sin egen förträfflighet. Samtidigt flyttade fler och fler ut till den låga skatten i Täby. Villorna blev större och dyrare. Nu bor det en elit i kommunen. Här finns företagare, jurister, höga officerare, ekonomer, kommunikatörer, tekniker, humanister, experter på energi och miljö.
De styrande har verkligen kokat ihop en häxbrygd av kompetens. Samtidigt som politikerna blivit sämre har medborgarna blivit bättre. Och de här medborgarna har ingen medkänsla med sådana som gjort bort sig. Kompetensklyftan har vidgats. Eliten finns ute i kommunen. Inte i det rivningsfärdiga kommunalhuset.
Den intressanta frågan är nu om vi kommit till den punkt där de krävande medborgarna tycker att de styrande inte håller måttet för att sköta denna kommun. En låg kommunalskatt kanske inte längre räcker för att vinna ett val. Många täbybor som betraktat valet som en budgetfråga kanske börjar fundera vart kommunen är på väg.
Att en elitkommun skulle övertygas om att framtiden är att ta hand om andras sopor är en absurd tanke. I all synnerhet som sophanteringen kan påverka såväl barnens hälsa som fastighetspriserna. Miljonrullningen i Täby centrum var illa nog, men inte den sorts skandal som väcker passion. Hotet om en giftfabrik har gjort det. Jag som bott här i över 40 år kan säga att detta är det närmaste ett uppror Täby har kommit. Som alla uppror kommer det här att sluta med att upprorsrörelsen och de styrande förhandlar. Eller så kastas de styrande ut.
Därför kan det nog uteslutas att de styrande blint rusar vidare och ger Eon fria händer att bygga sin fabrik. På något sätt kommer man att försöka att ta sig ur detta. Det officiella skälet kommer inte att kopplas till upproret.
Insatt

#130 Re: Begära ut handlingar från kommunen

2014-05-23 13:42

#128: Ann-Charlotte - Begära ut handlingar från kommunen

Alla medborgare har rätt att begära ut allmänna handlingar, så det är inget konstigt med det. Det finns inga hemliga avtal mellan kommunen och Eon.

Tyvärr verkar det som om "Ann-Charlotte" snarast är ute efter att trakassera kommunens tjänstemän genom att få alla att  skriva dit och begära ut handlingar. De tjänstemän som hanterar detta är kanslipersonal, som inte är de som bestämmer i fjärrvärmefrågan. Att begära ut handlingar bara för att orsaka besvär för kommunen drabbar därför inte någon ansvarig för besluten.

Om nu "Ann-Charlotte" verkligen är så angelägen om att innehållet i dessa handlingar blir kända för så många som möjligt, så varför inte i så fall skicka de handlingar hon fått till den ansvariga för denna hemsida, så att handlingarna kan läggas upp så att alla kan se dem??

 

 

 


Gäst

#131 Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

2014-05-23 14:02

#120: Inte imponerad - Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

Är det månne bockfoten som sticker fram här, när frågan ställs om "det inte bara är att koppla ihop oss med Fortums nät"?

Fortum har i praktiken ett monopol på fjärrvärme i Stockholmsregionen. De senaste åren har priserna på fjärrvärme ökat kraftigt och betydligt mer än vad övriga priser i samhället har gjort. Det finns åtskilliga fastighetsägare som undviker fjärrvärme just därför att de inte vill bli beroende av Fortum, som gett fjärrvärmen ett dåligt rykte, och i stället satsar på t.ex. bergvärme. Det är synd, därför att fjärrvärmen av miljöskäl är ett bra alternativ för uppvärmning.

För att det skall bli en meningsfull konkurrens på fjärrvärmesidan och priserna skall gå ner, så behövs det en stark utmanare till Fortum i Stockholmsområdet. Därför är det bra att också Eon etablerar sig här. Det är inte lönsamt att elda i små, lokala pannor utan det behövs ett verk med större kapacitet för att konkurrensen skall kunna fungera.

Fortum är livrädda för den konkurrens som de hotas av och gör därför allt vad de kan för att stoppa Eons etabklering i Hagby. På samma sätt gör Fortum allt vad de kan för att sabotera Täby kommuns arbete med att bygga ut ett fjärrvärmenät i kommunen som på sikt skall bli tillgängligt för alla leverantörer av värme som vill ansluta sig. Fortum vet att med konkurrens på fjärrvärmesidan kan de inte längre hålla fast vid sina uppblåsta priser och deras jättevinster kommer att minska. För Täbyborna är det ett intresse att få fjärrvärme till rimliga priser i stället för att göda monopolisten Fortum.

Jag uppmanar alla att ställa sig frågan: varifrån kommer resurserna att sätta upp denna hemsida och vilka intressen har individerna som ligger bakom? Jag skulle inte bli förvånad om Fortum ligger bakom på ett eller annat sätt. Bara för att de till 49 % ägs av Stockholms stad är de inte främmande för fula knep.

Insatt

#132 Re: Re Grupptalan

2014-05-23 14:17

#100: Kerstin - Re Grupptalan

"Kerstin" - ditt inlägg är fullt av struntprat. De "jurister" du påstår dig ha talat med kan uppenbarligen inte vara särskilt duktiga.

Pratet om "bristande upphandling" är skitsnack. Det är juridiskt sett inte fråga om en upphandling, utan om ett koncessionsavtal. Tror du inte att Fortum annars hade överklagat avtalet med Eon, om de kunnat?

Likaså är påståendet "monopol med tvångsanslutning för fastighetsägarna" helt grundlöst. Det går inte lagligen att tvångsansluta fastigheter på det här sättet. Inte heller att neka bygglov för den som inte vill ansluta sig till fjärrvärmen, den frågan är avgjord i domstol.

Pratet om "Total kostnadsanalys" är också fel. Det är Eon som tar kostnaderna och den ekonomiska risken för Hagbyverket, kommunen riskerar inte en krona för detta.

Jag hoppas verkligen att du, "Kerstin", och de andra konspirationsteoretikerna på detta forum för fårskallar inleder er grupptalan, så att ni kan bli lurade på hundratusentals kronor i rättegångskostnader av någon skrupelfri brännvinsadvokat. Det förtjänar ni, som går ut och skrämmer folk med lögner och överdrifter utan att ta reda på hur saker och ting verkligen förhåller sig.

 

 

 

 

Insatt

#133 Re: Svar till Kerstin

2014-05-23 14:41

#101: EtikOMoral - Svar till Kerstin

"EtikOMoral" - du skriver att "Oavsett vad man har för politiska åsikter så måste man ha en minsta gemensam nämnare i att det finns fastslagna regler för offentlig förvaltning som måste följas även av vår kommunledning."

Kan du förklara vilka regler för offentlig förvaltning som kommunledningen inte följt ?

Eller är det så att du hör till den alltför vanliga typ av tyckare, som uttrycker sig på ett sätt som de tror är juridiskt korrekt men i själva verket inte har en aning vad de talar om ?

 

Peter

#134 Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

2014-05-23 15:21

#131: - Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

Gäst - Du kanske kan svara på hur stor % av Täby's befolkning kan tillgodogöra sig denna investeringi ett KVV? som dessutom skall placeras nära områden där det inte finns ett enda flerbostadshus. Varför inte placera det i Arninge? De som köper en lägenhet där vet att de kommer att byggas ett KVV där och kan själva bestämma om det vill bo i närheten av ett sådant verk? Det kanske är en anledning till att det inte har blivit ett fjärrvärmenät i Täby för att de flesta bor i egna hus som inte anses tillräckligt lönsamma att värmas upp med fjärrvärme för EON.

Tillgängligheten som du nämner vet jag inte om jag ger så mycket för. Först har EON ett ensamrätt i 15 år, och sedan en option på ytterligare 25 år. Kallar du det för ett öppet nät med valfrihet? Hur blir valfriheten för de som ansluter sig till det nätet? De är bundna i minst 15 år!

Varför behövs det ett KVV när det redan idag råder överproduktion av fjärrvärme?

Miljön och landskapet runt Hagby var för viktigt att bevara så att det fick inte byggas bostäder där om deinte var rödmalade med vita knutar, ej heller anläggas en golfbana, men ett kvv verkar tydligen uppfylla alla krav på ett bevarande av kulturlandskapet? Hur tänker kommunen och beslutsfattarna?

Varför skall vi källsortera när EON importerar sopor för att elda i sina KVV? EON har AMBITIONEN att inte importera sopor (från maffian i Italien kanske?) men det är inte samma sak som att avsäga sig rätten att inte elda sopor. De har även inte avsagt sig rätten att inte elda hushållsopor. EON har bara inte ansökt om det ännu.

Den sittande kommunledningen kommer bara att nicka och bocka den dagen EON ansöker om att få elda hushållsavfall.

Man mår riktigt jävla illa. Jag kommer i alla fall att rösta med fötterna i år.

 


Gäst

#135 Re: Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

2014-05-23 16:20

#134: Peter - Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

Ja, jag kan svara, men du ställer frågan som om det var Täbys invånare som gör investeringen. Det är det inte, det är Eon som investerar och tar den ekonomiska risken. Täbyborna kan tillgodogöra sig investeringen på så sätt att de kan få fjärrvärme till vettigare priser utan att det är deras skattepengar som riskeras.

Jag förstår inte variifrån du får uppgiften att de som ansluter sig till nätet blir bundna i 15 år ? Alla avtal om fjärrvärmeleverans jag har sett innehåller klausuler om rätt till uppsägning, t.o.m. Fortums. Ingen blir heller tvingad att ansluta sig till fjärrvärmenätet.

Om det nu råder överproduktion av fjärrvärme, varför ökar då priserna hela tiden i stället för att sjunka? Jo, för att leverantören av fjärrvärme i regionen har monopol. Det behövs fler aktörer för att priserna skall sjunka. Uppvärmning är redan fruktansvärt dyrt i Sverige och fler monopol gör inte saken bättre.

Jag förstår att de som bor i Hagby inte vill få ett kraftvärmeverk till granne. Men det bor färre människor i Hagby än det kommer att göra i Arninge som får sin närmiljö förfulad av verket, dessutom ligger Hagby bättre till för transporter till verket. Tyvärr måste samhällsnyttiga inrättningar byggas någonstans, och trots allt ligger det redan en soptipp i Hagby. Man bygger inte kratvärmeverk i tätbebyggelse, jämför t ex med Fortums anläggning i Brista.

Det där med golfbanan och vilka hus som fick byggas i området tidigare vet jag ingenting om, så där vill jag inte säga emot dig. Men som vid alla beslut måste man väga skälen för och emot mot varandra.

 

 

 

 

Insatt

#136 Re: Kompetensklyftan

2014-05-23 16:30

#129: Clausewitz - Kompetensklyftan

Clausewitz: du verkar ha missat att beslutet om fjärrvärmeprojektet i Täby fattades i politisk enighet. Att enstaka politiker i efterhand, när några högljudda röster klagar, inte vågar stå för det beslut som ingen dittills varit emot är en annan sak. Det förändrar inte det faktum att avtalet mellan kommunen och Eon togs enhälligt i fullmäktige. Ingen var emot.

Om du med begreppet "eliten finns ute i kommunen" avser de anonyma (eventuella) Täbymedborgare som ligger bakom denna hemsida, så är Täby verkligen illa ute för det fall ditt påstående skulle stämma.

 

Inte imponerad

#137 Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

2014-05-23 16:47

#131: - Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

Käre gäst, det är väl inte så att jag trampar på en öm tå här? Bockfot eller inte.. Frågan var ju huruvida alternativet har utretts ordentligt, jag uppfattade inget svar på sakfrågan.  Det luktar illa om detta.. Det tror jag många uppfattar.  Att bygga ett öppet nät låter som en utmärkt idé!!! Fjärrvärme är jättebra!  Nu är det så att det blir inte ett öppet nät bara för att man kallar det för öppet.. När man samtidigt ämnar bygga överkapacitet i produktionen så kommer ju ingen part att ha incitament att leverera.. Och om så vore fallet så blir ju Hagbyanläggningen än mer onödig.. Ja om inte detta räcker så avtalar man ju bort öppenheten i till att börja med 15år.  Ditt inlägg bekräftar till viss del det jag tycker mig uppleva att en drivkraft i detta är att se till att hålla Fortum borta, kosta vad det kosta vill.. Prestige?? Men som skattebetalare kräver jag att alla beslut fattas på goda grunder för täbybornas bästa, ni får helt enkelt lägga prestigen åt sidan, det bör vi alla göra i denna oerhört viktiga långsiktiga fråga.

För att bemöta din antydan (Bockfot) så, nej jag har ingen koppling till Fortum eller andra inblandade aktörer, jag är bara en helt vanlig täbybo som inte är imponerad av Kommunens/E.ON/Lunderberg Energi och andra aktörers sätt att försöka köra över oss kommuninnevånare utan saklig grund.

Självklart så skall alla relevanta alternativ undersökas ordentligt och inte minst redovisas öppet på ett sådant sätt att vi skattebetalare känner förtroende. Så är inte fallet.

En eloge dock till inblandade politikers mod att driva detta ett valår, kan nog vara sunt med nya friska namn i kommunfullmäktige nästa år, inget ont som inte har något gott med sig som det heter...

Täbybo

#138 Re: Re: Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

2014-05-23 17:10

#135: - Re: Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

Du som är insatt vet rimligen att EON har ensamrätt att leverera i det "öppna" nätet i 15 år. Jag tror nog det är detta som åsyftas, gör inte du? Måhända kan en kund avbryta leveransen, men man avbryter ju inte en fjärrvärmeleverans utan att ha något alternativ, det blir ganska kallt i huset då...

Det där med att EON tar risken skulle jag vilja syna i sömmarna, men jag vet faktiskt inte om avtalet är offentligt, var och en vet ju att Sörab lyder under offentlig upphandling, det är alltså inte säkert att det nya verket ens får tillgång till bränslet från Sörab. Detta vet naturligtvis EON, dom tar knappast en dyl investering utan att ha möjlighet att kompensera för fördyringar i bränslet. Min gissning (eftersom jag inte sett avtalet) är att slutkunderna tar risken.

Arg Täbybo

#139 Till Insatt och Gäst

2014-05-23 17:11

Bästa Insatt. Det som kommunen, E.On och kommunens projektledare misslyckats kapitalt med är att informera kommunens boende om sina planer samt svara på deras frågor på ett objektivt och begripligt sätt. Grundläggande för varje förändringsprocess. Om du nu är insatt i denna fråga ochr resten av oss bara är okunniga och oroar oss för ingenting så har jag ett förslag. Jag föreslår att du istället för att påpeka för oss hur oinsatta vi är i stället ägnar din energi åt att objektivt och begripligt förklara för oss varför det inte är en källa till oro att få ett kraftvärmeverk som skall eldas med importerat och icke sorterat avfall inpå knuten. Då bidrar du till en lösning. Tack på förhand!

Bästa gäst. Får jag blygsamt komma med synpunkten att du bör adressera dina åsikter om monopol till Sveriges energiminister. Den frågan kan inte lösas varken på lokal eller regional nivå, och behöver ett samlat grepp från Sveriges riksdag och regering. Och sedan vill jag bara påpeka att oavsett vad man tycker om monopol eller Fortum, så är det faktiskt inte huvudfrågan här. Huvudfrågan är grundad i medborgarnas demokratiska rätt att få korrekt och objektiv information från sina folkvalda i god tid innan beslut fattas som påverkar deras närmiljö. Detta har inte skett, och det finns det bevis på. Om det hade skett så är det tveksamt om vi skulle befinna oss i den situation vi gör nu. Men eftersom Täbys kommunpolitiker och deras sammarbetspartner valt att handha frågan som om de hade något att dölja, så blir det följdaktligen konsekvenser. Var så vänlig att respektera människors oro som är en direkt följd av kommunens bristfälliga sätt att hantera detta ärende.

Gäst

#140 Re: Re: Re: Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

2014-05-23 20:28

#138: Täbybo - Re: Re: Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

Täbybo: Det är riktigt att Eon får ensamrätt i nätet i 15 år. Enda sättet att undvika detta hade varit att kommunen bekostat 100 % av nätet vilket medfört att skattebetalarna fått stå hela affärsrisken. Nu är det emellertid en koncession, och det innebär att affärsrisken ligger på Eon. För att få dem att ta den risken måste kommunen bjuda på något.

Det är ett frivilligt val att ansluta sig till fjärrvärme och även att anskaffa en alternativ uppvärmning om man sedan ändrar sig. För övrigt har Fortum några små pannor i centrala Täby, som det eldas för fullt i, samt ett mindre fjärrvärmenät där. Kring Täby centrum är det m a o redan konkurrens, till konsumenternas fromma.

Avtalet är en allmän handling och det är bara att be kommunen om det. Vissa detaljuppgifter är sekretessbelagda eftersom de rör affärshemligheter som konkurrenter kan ha nytta av (typ tidplaner för utbyggnad) men hur avtalet är uppbyggt och riskfördelningen går utmärkt att utläsa ur avtalet. Jag har själv läst det och det kan alla andra göra också. Läs det åtminstone innan du tycker till om det.

Sörab lyder under offentlig upphandling men det gör inte Eon. Eon kan med andra ord köpa avfall av Sörab så mycket de vill. Sörab behöver inte upphandla köpare.

Alla: Det är ingenting konstigt med att man har olika åsikter om det skall byggas ett kraftvärmeverk eller inte. Det är inget konstigt att man inte vill ha ett sådant i närheten om man nu bor i Hagby med omgivningar. Det är inte socialt stigmatiserande att vara emot ett värmeverksbygge. Varför är då de som ligger bakom den ambitiöst uppbyggda och resurskrävande hemsidan "Giftstopp Norrort" anonyma? Vad riskerar de för repressalier om de träder fram, är de rädda för att kommunalråden skall komma hem till dem med sprayburkar och järnrör?

Hela historien luktar konstigt och det skulle inte förvåna mig om det är Fortums PR-avdelning som riggat alltihop. Jag är ingen vän av konspirationsteorier, men denna anonymitet hos initiativtagarna är mycket egendomlig. Så länge de inte träder fram öppet så förblir jag misstänksam.

 

 


Gäst

#141 Re: Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

2014-05-23 20:47

#137: Inte imponerad - Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

Inte imponerad: Alternativet är väl att låta allting vara som det är och då blir det ingen utbyggd fjärrvärme i Täby. Fortum har varit verksamma kring Täby C med ett mindre nät i femton år eller mer, men inte gjort ett dugg för att bygga ut fjärrvärmen i kommunen innan kommunen började driva idén om ett öppet nät. Då blev det plötsligt fart på dem.

Eller menar du ett alternativ där kommunen skulle samverka med Fortum om det öppna nätet? Detta har också utretts, kommunen förhandlade med både Fortum och Eon vilket framgår av allmänna handlingar som alla kan ta del av. Eons alternativ bedömdes slutligen vara det bästa för kommunen. Det är inte så att man satt sig i knät på Eon utan att beakta alternativen.

Sedan förstår jag faktiskt inte inte vad du menar med att ingen part har incitament att leverera vid överkapacitet. Det är väl snarare tvärtom? Det är ju t.ex. allmänt känt att den europeiska bilindustrin har stor överkapacitet i sina fabriker, men ändå fortsätter de att försöka sälja bilar till oss.

Påståendet om överkapacitet får för övrigt stå för sig. Faktum är att Fortum bygger ett verk i Brista och att Eon är beredd att satsa på ett verk i Hagby. Räknade dessa stora aktörer med att verken blir obehövliga p g a överkapacitet skulle de nog investera sina pengar någon annanstans.

 

Giftstopp Norrort

#142 Re: Kompetensklyftan

2014-05-23 23:17

#129: Clausewitz - Kompetensklyftan 

 Huvudet på spiken Clausewitz!

Vi som aktivt driver motståndet mot den planerade avfallsindustrin har i många fall tyvärr del i skulden till att de som styr Täby för tillfället fått mandat att göra det. Vi är en välutbildad, normalintelligent skara representativa Täbybor.
Och nej, ingen av oss arbetar för Fortum, och vi har inte heller annan anknytning till dem, mer än till E.ON. 
Vi är inte heller emot varken fjärrvärme eller E.ON. Bara den giftspridning till luft, mark och vatten som, de facto, energibolagens avfallseldning orsakar!

I vår kontakt med de styrande politikerna har vi också insett att politikerna verkar avvika från Täbybodefinitionen ovan. Vid en närmare granskning inser man t.ex. att våra ledande kommunpolitiker är ganska outbildade. Men värre är att de gång på gång visar att de är okunniga, t.o.m. om övergripande detaljer i kraftvärmeverksplanerna, samt att de är ointresserade av oberoende, korrekt, fakta! Med den insikten kan man förstå hur de kan tycka att en avfallsindustri är vad Täby behöver, liksom att de inte kan göra erforderliga ekonomiska kalkyler.

Vi noterar också, med viss tillfredsställelse, hur de styrande politikerna alltmer övergår till att smutskasta de medborgare som motsätter sig det avfallseldade kraftvärmeverket. (Troligen i ett försök att skyla över ovan nämnda brister.)
 
Ett råd till er politiker blir att gå varligt fram med den taktiken. Den uppskattas kanske inte av många, om ens några, kommuninnevånare…

Ett råd till alla kloka Täbybor blir att stryka de 10 första namnen på valsedlarna.
Då finns det chans att vi får in nytt friskt blod i kommunhuset, som förhoppningsvis inte har fjärmat sig från medborgarna som den klubb för inbördes beundran som styr idag.

Vänliga hälsningar/

Marie

#143 Folkomröstning nu!

2014-05-24 07:15

I kommunhuset i onsdags väcktes frågan om en folkomröstning. En ypperlig idé. Då skulle våra politiker för första gången vara tvungna att motivera beslut de fattar över huvudena på oss, sätta sig in i frågan, vilket de sorgligt nog inte förefaller ha gjort än i Hagbyfrågan, och inte i efterhand kunna komma och skylla på att tjänstemännen i kommunen inte försett dem med tillräckligt kunskapsunderlaget (såsom är fallet i Täby Centrum-affären som kostar oss skattebetalare 500 miljoner extra, 100% MER än vad som ursprungsplanen.) Vi skulle också slippa en massa smutskastning på sidor som denna och beskyllande om att engagerade Täbyinvånare står på den ena eller den andra sidan. En invånare, en röst. Det är så demokrati fungerar. Jag lämnar här helt frågan om val av leverantör, juridiska eller ekonomiska frågetecken i detta åt andra, mer insatta personer.

Valet står inte mellan fjärrvärme eller ej.
Valet står mellan att vi upplåter värdefulla natur- och kulturmiljöer till E.ON, där vi
låter dem bygga en gigantiskt anläggning som ökar de totala koldioxidutsläppen i Täby mitt i Rösjökilen, ett område som Täby kommun under alla år gjort sitt yttersta för att skydda, med en nedsänkning av Norrortsleden som tydligaste exempel, just för att den inte skulle störa "det visuella intrycket av det historiska kulturlandskapet", eller ej.

Bästa kommuninvånare och politiker: Vi ifrågasätter valet av plats, storleken på anläggningen och val av uppvärmningsmetod, inte om fjärrvärme är bra eller ej.

För faktum är: Hagby pekades ut för E.ON som etableringsplats åratal innan lokaliseringsutredningen, som sedan av en händelse råkar visa på att Hagby är den bästa lokaliseringen gjordes. Problemet är att Täby kommun då önskade ett mindre verk, som skulle täcka Täbys behov. Det verk som nu planeras, helt på initiativ av E.ON, ska förse Täby, Österåker och Vallentuna, men därtill exportera enorma mängder till andra regioner.

Vi får en ökad mängd utsläpp av koldioxid i Täby kommun (enligt E.ONs ansökan till Mark- och Miljödomstolen), men vi bidrar (kanske) till att minska de globala utsläppen, om det blir så som politikerna vill tro, att följden blir att man kan släcka ner kolkraftverk i Tyskland. En vacker global tanke, men låt oss bestämma om vi vill ha det så!

Man talar om att detta kommer innebära att ett antal skorstenar kommer försvinna i Täby. De flesta av dessa är privatägda och kommer själva att VÄLJA om de vill ansluta sig eller på sikt byta till andra, kanske mer effektiva uppvärmningsformer än fjärrvärme, det är alltså inte heller garanterat att dessa försvinner eller ansluter sig.

Det mindre verket skulle få plats på den nu befintliga ytan där återvinningsanläggningen ligger. Nu krävs att vi skjuter till mark som är utsedd som riksintresse för kulturmiljön, ligger mitt i Rösjökilen, som är ett av få sammanhängande grönområden i Stockholm, aktiv jordbruksmark och skyddad ekskog. Här korsas Roslagsleden och Runriket, och mängder av Täbybor använder dessa skogsmarker för en fantastisk naturupplevelse i närmiljön.

Sist men inte minst - detta är inte i första hand ett biobränsleeldat verk, så som många politiker fortfarande tycks tro. I första etappen eldas verksamhetsavfall. I första hand från närområdet, men på sikt måste vi enligt all expertis vi talat med sträcka oss längre än så, då vi blir allt bättre på återvinning och källsortering i Sverige, samtidigt som antalet värmekraftverk ökar. Vi hyser en stor oro när vi läser bilaga C i E.ONs ansökan till Mark- och miljödomstolen, där det tydligt framgår vad som kan komma att eldas. Nej, kära politiker, det är inte hushållssopor, utan kan bli oändligt mycket värre än så.

Därför kräver vi en folkomröstning i frågan om etableringen av ett kraftvärmeverk av denna storlek på Hagby, och att den föregås av en tydlig och öppen diskussion med samtliga medborgare, inte bara de som av en slump "råkar bli informerade" så som är fallet nu.
Lövbrunnabo..

#144 Gäst och insatt..

2014-05-24 07:30

Jag tycker att det är väldigt spännande att ni vill veta vem som driver giftstopp när ni själva går under namnet "gäst" och "insatt". Att nu sedan kallar Täbys medborgare för konspirationsteoretiker och fårhuvuden anser jag som väldigt omdömeslöst. Det visar bara på vilket förakt våra politiker har för de medborgare som har valt dem..
Måttligt imponerad men insatt

#145 Re: Re: Kompetensklyftan

2014-05-24 07:51

#136: Insatt - Re: Kompetensklyftan 

Hej "Insatt", eller ska vi gissa att du egentligen är Erik Andersson (M), ordförande i SBN?

Din retorik här rimmar med inlägg i Täby bygger och Moderaterna Täby som jag läst. Där har det undvikits att svara på faktafrågor som ställts av flera personer.

Om du nu är insatt vore det ju ordentligt enkelt att få slut på alla "missförstånd" genom att hitta faktafel och rätta dessa. Förklara hur saker har genomförts och t.ex. varför så mycket sekretessbelagts?

Om du/ni sakligt kan svara på alla frågor och rätta felaktigheter skulle ni (om ni gjort allt rätt) inte ha något motstånd kvar?

Att vara"insatt" och kalla de som ifrågasätter för "fårskallar" gör dig knappast trovärdig och om du nu är politiker så kan du ju fundera lite kring var allt politikerförakt kommer ifrån. Det kommer direkt från de som tror sig kunna sätta sig på dess invånare.

Förklara gärna varför det är bättre att betala 75% och få monopol än 100% och valfrihet? I mina ögon låter det helt förkastligt "fårskalligt". Var finns de underliggande kalkylerna till detta beslut (gärna konkret referens). Var någonstans inbillar ni er att E.ON inte kommer att försöka maximera vinster och höja priserna? Ni har mig veteligen inte fått någon prisgaranti?

Så, kommer ni "insatta" fortsätta slänga "skit" eller sakligt driva frågan framåt TILLSAMMANS???

EtikOMoral

#146 Re: Re: Svar till Kerstin

2014-05-24 07:59

#133: Insatt - Re: Svar till Kerstin

Bäste Insatt - troll finns det gott om på internet och du verkar vara ett av dem. ;) Var glad åt att du är insatt och vet att vi andra har fel. då kan du slappna av stiga ut i solen och bli en stenstod. Trevlig helg nu.

EtikOMoral

#147 Re: Gäst och insatt..

2014-05-24 08:11

#144: Lövbrunnabo.. - Gäst och insatt..

Väl talat - fördelen är ju att det är vi som är lokalpolitikers kunder och därmed betalar deras lön. Det gör ju att vi kan välja att sluta betala lönen genom att ersätta dem. Kanske vissa har alternativa förmåner som gör det svårt att se den egentliga kunden. Snart val!

Ann-Charlotte

#148 Den sk upphandlingen eller valet av E.ON i juni 2011

2014-05-24 08:28

Enligt tjänsteutlåtandet från 20 juni 2011, som låg till grund för kommunstyrelsens val av E.ON framför Fortum fanns ett underlag där man poängsatt E.ON och Fortum utifrån ett kort frågeformulär till dem. Frågorna gällde enbart förhållanden som hade med energi och värme i relation till teknik och ekonomi att göra, dvs med bra miljö menas kort avstånd till kunder så att man inte får så stora energiförluster. Fortum - som erbjöd värme från sitt nät - fick 122 poäng och E.ON 129 poäng. Vid denna poängsättning beaktades inga frågor som har med miljön i Hagby att göra, dvs landskapet, riksintresset för kulturmiljö, den enligt skogsstyrelsen värdefulla skogen, porten till Runriket och ev framtida världsarv, friluftslivet med Roslagsleden med flera frågor. Dessa behandlades inte i tjänsteutlåtandet och diskuterades inte i kommunstyrelsen - åtminstone inte enligt protokollet. Inte heller beaktades miljörisker för boende och allmänhet på återvinningscentralen, såsom bränder, gasmoln, inträngning i grundvatten, lukt buller, utsläpp till luft och vatten. Hade alla dessa frågor vägts in vid bedömningen borde valet ha blivit ett annat.
Nu har ytterligare frågor uppkommit som inte heller fanns behandlade i underlaget till beslut i kommunstyrelsen den 20 juni 2011. De gäller Täbys behov av värme, vilka skorstenar som skall ersättas, hur stor koldioxidminskningen blir. Flera siffror har presenterats i media. Vi har efterfrågat underlag till dem men ännu inte sett något sådant.
Kommunen bör ha ett nytt samråd när underlag finns. Det går inte att göra detaljplan på alla dessa påståenden och när det finns så stora brister i underlaget som också påtalats vid mötet i onsdags.
Kontorsråttan

#149 Re: Re: Begära ut handlingar från kommunen

2014-05-24 10:09

#130: Insatt - Re: Begära ut handlingar från kommunen

I dagens läge scannar man in en begärd handling (om det inte redan är gjort) och sen mejlar man denna till den person som efterfrågat den. Tar inte speciellt lång tid om alla handlingar finns på sin plats och är registrerade i kommunens diarium. Om det är så att man måste springa och leta efter begärd handling för att handläggaren slarvat med att darieföra denna då kan det orsaka problem. Men det beror inte på att den begärts ut utan på tidigare slarv i administrtionen.

 

Kathrin

#150 Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

2014-05-24 10:41

#131: - Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

Hej, jag kan trösta dig med att de resuser som har använts för att sätta upp denna sida är blod, svett och tårar samt ett brinnande patos för att få Täby kommun att inse att Hagby är en fullständigt fel plats att bygga på.

Vi har absolut inga preferenser för vare sig Fortum(finskt bolag) eller EON(tyskt bolag) utan vi vill hitta den bästa lösningen för Täbys invånare idag och imorgon. Jag har inga som helst förhoppningar att någon av dessa företag hyser nån större omsorg om oss Täby-bor. Det är deras egna vinster de bryr sig om. Det är inget konstigt med det. Så gör alla företag för att överleva.

(Här passar ett citat  från en bok jag nyss läst: 'De gör grova pengar av ögonblicket och lögn av framtiden'.)

Man har pratat om  'Öppet nät' sen 2008. Att ersätta Fortum:s monopol med EON:s monopol är inte en lösning. Vill man verkligen ha konkurrens öppnar man redan nu upp för båda aktörerna. Öppnar man idag upp för båda parterna kan folk antingen välja sopeldad fjärrvärme från Fortum(Brista) eller fliseldad från EON i Arninge. När EON sen bygger sitt stora verk (var det nu blir nånstans) kan man välja mellan avfallseldad fjärrvärme från EON eller sopeldad från Fortum.

Sen kanske det blir så att många aktörer inte alls väljer fjärrvärme utan något helt annat eller bara vill ha fjärrvärme som spetsvärme när det är riktigt kallt. Och när det är riktigt kallt eldas fjärrvärmen med olja så den slipper vi inte.

 

Boken heter: Den bästa av världar av Ulf Danielsson professor i teoretisk fysik.

Jag vill även citera Dag Hammarskjöld 'Du kan inte leka med lögnen, utan att förlora rätten till sanningen'