Giftstopp Norrort - Nej till avfallseldat kraftvärmeverk i Täby


Gäst

/ #135 Re: Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

2014-05-23 16:20

#134: Peter - Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

Ja, jag kan svara, men du ställer frågan som om det var Täbys invånare som gör investeringen. Det är det inte, det är Eon som investerar och tar den ekonomiska risken. Täbyborna kan tillgodogöra sig investeringen på så sätt att de kan få fjärrvärme till vettigare priser utan att det är deras skattepengar som riskeras.

Jag förstår inte variifrån du får uppgiften att de som ansluter sig till nätet blir bundna i 15 år ? Alla avtal om fjärrvärmeleverans jag har sett innehåller klausuler om rätt till uppsägning, t.o.m. Fortums. Ingen blir heller tvingad att ansluta sig till fjärrvärmenätet.

Om det nu råder överproduktion av fjärrvärme, varför ökar då priserna hela tiden i stället för att sjunka? Jo, för att leverantören av fjärrvärme i regionen har monopol. Det behövs fler aktörer för att priserna skall sjunka. Uppvärmning är redan fruktansvärt dyrt i Sverige och fler monopol gör inte saken bättre.

Jag förstår att de som bor i Hagby inte vill få ett kraftvärmeverk till granne. Men det bor färre människor i Hagby än det kommer att göra i Arninge som får sin närmiljö förfulad av verket, dessutom ligger Hagby bättre till för transporter till verket. Tyvärr måste samhällsnyttiga inrättningar byggas någonstans, och trots allt ligger det redan en soptipp i Hagby. Man bygger inte kratvärmeverk i tätbebyggelse, jämför t ex med Fortums anläggning i Brista.

Det där med golfbanan och vilka hus som fick byggas i området tidigare vet jag ingenting om, så där vill jag inte säga emot dig. Men som vid alla beslut måste man väga skälen för och emot mot varandra.