Giftstopp Norrort - Nej till avfallseldat kraftvärmeverk i Täby

Quoted post

Täbybo

#138 Re: Re: Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

2014-05-23 17:10

#135: - Re: Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

Du som är insatt vet rimligen att EON har ensamrätt att leverera i det "öppna" nätet i 15 år. Jag tror nog det är detta som åsyftas, gör inte du? Måhända kan en kund avbryta leveransen, men man avbryter ju inte en fjärrvärmeleverans utan att ha något alternativ, det blir ganska kallt i huset då...

Det där med att EON tar risken skulle jag vilja syna i sömmarna, men jag vet faktiskt inte om avtalet är offentligt, var och en vet ju att Sörab lyder under offentlig upphandling, det är alltså inte säkert att det nya verket ens får tillgång till bränslet från Sörab. Detta vet naturligtvis EON, dom tar knappast en dyl investering utan att ha möjlighet att kompensera för fördyringar i bränslet. Min gissning (eftersom jag inte sett avtalet) är att slutkunderna tar risken.

Svar


Gäst

#140 Re: Re: Re: Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

2014-05-23 20:28:23

#138: Täbybo - Re: Re: Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

Täbybo: Det är riktigt att Eon får ensamrätt i nätet i 15 år. Enda sättet att undvika detta hade varit att kommunen bekostat 100 % av nätet vilket medfört att skattebetalarna fått stå hela affärsrisken. Nu är det emellertid en koncession, och det innebär att affärsrisken ligger på Eon. För att få dem att ta den risken måste kommunen bjuda på något.

Det är ett frivilligt val att ansluta sig till fjärrvärme och även att anskaffa en alternativ uppvärmning om man sedan ändrar sig. För övrigt har Fortum några små pannor i centrala Täby, som det eldas för fullt i, samt ett mindre fjärrvärmenät där. Kring Täby centrum är det m a o redan konkurrens, till konsumenternas fromma.

Avtalet är en allmän handling och det är bara att be kommunen om det. Vissa detaljuppgifter är sekretessbelagda eftersom de rör affärshemligheter som konkurrenter kan ha nytta av (typ tidplaner för utbyggnad) men hur avtalet är uppbyggt och riskfördelningen går utmärkt att utläsa ur avtalet. Jag har själv läst det och det kan alla andra göra också. Läs det åtminstone innan du tycker till om det.

Sörab lyder under offentlig upphandling men det gör inte Eon. Eon kan med andra ord köpa avfall av Sörab så mycket de vill. Sörab behöver inte upphandla köpare.

Alla: Det är ingenting konstigt med att man har olika åsikter om det skall byggas ett kraftvärmeverk eller inte. Det är inget konstigt att man inte vill ha ett sådant i närheten om man nu bor i Hagby med omgivningar. Det är inte socialt stigmatiserande att vara emot ett värmeverksbygge. Varför är då de som ligger bakom den ambitiöst uppbyggda och resurskrävande hemsidan "Giftstopp Norrort" anonyma? Vad riskerar de för repressalier om de träder fram, är de rädda för att kommunalråden skall komma hem till dem med sprayburkar och järnrör?

Hela historien luktar konstigt och det skulle inte förvåna mig om det är Fortums PR-avdelning som riggat alltihop. Jag är ingen vän av konspirationsteorier, men denna anonymitet hos initiativtagarna är mycket egendomlig. Så länge de inte träder fram öppet så förblir jag misstänksam.