Giftstopp Norrort - Nej till avfallseldat kraftvärmeverk i Täby

Quoted post


Gäst

#131 Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

2014-05-23 14:02

#120: Inte imponerad - Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

Är det månne bockfoten som sticker fram här, när frågan ställs om "det inte bara är att koppla ihop oss med Fortums nät"?

Fortum har i praktiken ett monopol på fjärrvärme i Stockholmsregionen. De senaste åren har priserna på fjärrvärme ökat kraftigt och betydligt mer än vad övriga priser i samhället har gjort. Det finns åtskilliga fastighetsägare som undviker fjärrvärme just därför att de inte vill bli beroende av Fortum, som gett fjärrvärmen ett dåligt rykte, och i stället satsar på t.ex. bergvärme. Det är synd, därför att fjärrvärmen av miljöskäl är ett bra alternativ för uppvärmning.

För att det skall bli en meningsfull konkurrens på fjärrvärmesidan och priserna skall gå ner, så behövs det en stark utmanare till Fortum i Stockholmsområdet. Därför är det bra att också Eon etablerar sig här. Det är inte lönsamt att elda i små, lokala pannor utan det behövs ett verk med större kapacitet för att konkurrensen skall kunna fungera.

Fortum är livrädda för den konkurrens som de hotas av och gör därför allt vad de kan för att stoppa Eons etabklering i Hagby. På samma sätt gör Fortum allt vad de kan för att sabotera Täby kommuns arbete med att bygga ut ett fjärrvärmenät i kommunen som på sikt skall bli tillgängligt för alla leverantörer av värme som vill ansluta sig. Fortum vet att med konkurrens på fjärrvärmesidan kan de inte längre hålla fast vid sina uppblåsta priser och deras jättevinster kommer att minska. För Täbyborna är det ett intresse att få fjärrvärme till rimliga priser i stället för att göda monopolisten Fortum.

Jag uppmanar alla att ställa sig frågan: varifrån kommer resurserna att sätta upp denna hemsida och vilka intressen har individerna som ligger bakom? Jag skulle inte bli förvånad om Fortum ligger bakom på ett eller annat sätt. Bara för att de till 49 % ägs av Stockholms stad är de inte främmande för fula knep.

Svar

Peter

#134 Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

2014-05-23 15:21:27

#131: - Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

Gäst - Du kanske kan svara på hur stor % av Täby's befolkning kan tillgodogöra sig denna investeringi ett KVV? som dessutom skall placeras nära områden där det inte finns ett enda flerbostadshus. Varför inte placera det i Arninge? De som köper en lägenhet där vet att de kommer att byggas ett KVV där och kan själva bestämma om det vill bo i närheten av ett sådant verk? Det kanske är en anledning till att det inte har blivit ett fjärrvärmenät i Täby för att de flesta bor i egna hus som inte anses tillräckligt lönsamma att värmas upp med fjärrvärme för EON.

Tillgängligheten som du nämner vet jag inte om jag ger så mycket för. Först har EON ett ensamrätt i 15 år, och sedan en option på ytterligare 25 år. Kallar du det för ett öppet nät med valfrihet? Hur blir valfriheten för de som ansluter sig till det nätet? De är bundna i minst 15 år!

Varför behövs det ett KVV när det redan idag råder överproduktion av fjärrvärme?

Miljön och landskapet runt Hagby var för viktigt att bevara så att det fick inte byggas bostäder där om deinte var rödmalade med vita knutar, ej heller anläggas en golfbana, men ett kvv verkar tydligen uppfylla alla krav på ett bevarande av kulturlandskapet? Hur tänker kommunen och beslutsfattarna?

Varför skall vi källsortera när EON importerar sopor för att elda i sina KVV? EON har AMBITIONEN att inte importera sopor (från maffian i Italien kanske?) men det är inte samma sak som att avsäga sig rätten att inte elda sopor. De har även inte avsagt sig rätten att inte elda hushållsopor. EON har bara inte ansökt om det ännu.

Den sittande kommunledningen kommer bara att nicka och bocka den dagen EON ansöker om att få elda hushållsavfall.

Man mår riktigt jävla illa. Jag kommer i alla fall att rösta med fötterna i år.

 

Inte imponerad

#137 Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

2014-05-23 16:47:51

#131: - Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

Käre gäst, det är väl inte så att jag trampar på en öm tå här? Bockfot eller inte.. Frågan var ju huruvida alternativet har utretts ordentligt, jag uppfattade inget svar på sakfrågan.  Det luktar illa om detta.. Det tror jag många uppfattar.  Att bygga ett öppet nät låter som en utmärkt idé!!! Fjärrvärme är jättebra!  Nu är det så att det blir inte ett öppet nät bara för att man kallar det för öppet.. När man samtidigt ämnar bygga överkapacitet i produktionen så kommer ju ingen part att ha incitament att leverera.. Och om så vore fallet så blir ju Hagbyanläggningen än mer onödig.. Ja om inte detta räcker så avtalar man ju bort öppenheten i till att börja med 15år.  Ditt inlägg bekräftar till viss del det jag tycker mig uppleva att en drivkraft i detta är att se till att hålla Fortum borta, kosta vad det kosta vill.. Prestige?? Men som skattebetalare kräver jag att alla beslut fattas på goda grunder för täbybornas bästa, ni får helt enkelt lägga prestigen åt sidan, det bör vi alla göra i denna oerhört viktiga långsiktiga fråga.

För att bemöta din antydan (Bockfot) så, nej jag har ingen koppling till Fortum eller andra inblandade aktörer, jag är bara en helt vanlig täbybo som inte är imponerad av Kommunens/E.ON/Lunderberg Energi och andra aktörers sätt att försöka köra över oss kommuninnevånare utan saklig grund.

Självklart så skall alla relevanta alternativ undersökas ordentligt och inte minst redovisas öppet på ett sådant sätt att vi skattebetalare känner förtroende. Så är inte fallet.

En eloge dock till inblandade politikers mod att driva detta ett valår, kan nog vara sunt med nya friska namn i kommunfullmäktige nästa år, inget ont som inte har något gott med sig som det heter...

Kathrin

#150 Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

2014-05-24 10:41:22

#131: - Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

Hej, jag kan trösta dig med att de resuser som har använts för att sätta upp denna sida är blod, svett och tårar samt ett brinnande patos för att få Täby kommun att inse att Hagby är en fullständigt fel plats att bygga på.

Vi har absolut inga preferenser för vare sig Fortum(finskt bolag) eller EON(tyskt bolag) utan vi vill hitta den bästa lösningen för Täbys invånare idag och imorgon. Jag har inga som helst förhoppningar att någon av dessa företag hyser nån större omsorg om oss Täby-bor. Det är deras egna vinster de bryr sig om. Det är inget konstigt med det. Så gör alla företag för att överleva.

(Här passar ett citat  från en bok jag nyss läst: 'De gör grova pengar av ögonblicket och lögn av framtiden'.)

Man har pratat om  'Öppet nät' sen 2008. Att ersätta Fortum:s monopol med EON:s monopol är inte en lösning. Vill man verkligen ha konkurrens öppnar man redan nu upp för båda aktörerna. Öppnar man idag upp för båda parterna kan folk antingen välja sopeldad fjärrvärme från Fortum(Brista) eller fliseldad från EON i Arninge. När EON sen bygger sitt stora verk (var det nu blir nånstans) kan man välja mellan avfallseldad fjärrvärme från EON eller sopeldad från Fortum.

Sen kanske det blir så att många aktörer inte alls väljer fjärrvärme utan något helt annat eller bara vill ha fjärrvärme som spetsvärme när det är riktigt kallt. Och när det är riktigt kallt eldas fjärrvärmen med olja så den slipper vi inte.

 

Boken heter: Den bästa av världar av Ulf Danielsson professor i teoretisk fysik.

Jag vill även citera Dag Hammarskjöld 'Du kan inte leka med lögnen, utan att förlora rätten till sanningen'

 

 

 

Fredrik

#165 Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

2014-05-28 13:53:31

#131: - Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

"Jag uppmanar alla att ställa sig frågan: varifrån kommer resurserna att sätta upp denna hemsida"

Det här kan vara bland det löjligaste jag har hört. Antingen lever du i ett annat århundrade än resten av världen eller så försöker du så hårt att leta efter en konspiration att du inte riktigt hinner tänka innan du öppnar brödinkastet.

De enorma resurserna som krävs för att skapa en sån här sida är ett par timmars hobbyhackande, ev. ett par hundralappar för hosting och lite vilja och motivation. Helt klart måste det här vara något som stora stygga Fortum ligger bakom! Det kan ju omöjligt vara så att detta initiativ tagits och genomförts av en privatperson utan ekonomiskt intresse i frågan... Ta foliehatten din och sätt dig i hörnet och fundera igenom det här. :)