Giftstopp Norrort - Nej till avfallseldat kraftvärmeverk i Täby

Arg Täbybo

/ #139 Till Insatt och Gäst

2014-05-23 17:11

Bästa Insatt. Det som kommunen, E.On och kommunens projektledare misslyckats kapitalt med är att informera kommunens boende om sina planer samt svara på deras frågor på ett objektivt och begripligt sätt. Grundläggande för varje förändringsprocess. Om du nu är insatt i denna fråga ochr resten av oss bara är okunniga och oroar oss för ingenting så har jag ett förslag. Jag föreslår att du istället för att påpeka för oss hur oinsatta vi är i stället ägnar din energi åt att objektivt och begripligt förklara för oss varför det inte är en källa till oro att få ett kraftvärmeverk som skall eldas med importerat och icke sorterat avfall inpå knuten. Då bidrar du till en lösning. Tack på förhand!

Bästa gäst. Får jag blygsamt komma med synpunkten att du bör adressera dina åsikter om monopol till Sveriges energiminister. Den frågan kan inte lösas varken på lokal eller regional nivå, och behöver ett samlat grepp från Sveriges riksdag och regering. Och sedan vill jag bara påpeka att oavsett vad man tycker om monopol eller Fortum, så är det faktiskt inte huvudfrågan här. Huvudfrågan är grundad i medborgarnas demokratiska rätt att få korrekt och objektiv information från sina folkvalda i god tid innan beslut fattas som påverkar deras närmiljö. Detta har inte skett, och det finns det bevis på. Om det hade skett så är det tveksamt om vi skulle befinna oss i den situation vi gör nu. Men eftersom Täbys kommunpolitiker och deras sammarbetspartner valt att handha frågan som om de hade något att dölja, så blir det följdaktligen konsekvenser. Var så vänlig att respektera människors oro som är en direkt följd av kommunens bristfälliga sätt att hantera detta ärende.