Giftstopp Norrort - Nej till avfallseldat kraftvärmeverk i Täby

Peter

/ #134 Re: Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

2014-05-23 15:21

#131: - Re: Är denna investering verkligen den lönsammaste för Täbyborna?

Gäst - Du kanske kan svara på hur stor % av Täby's befolkning kan tillgodogöra sig denna investeringi ett KVV? som dessutom skall placeras nära områden där det inte finns ett enda flerbostadshus. Varför inte placera det i Arninge? De som köper en lägenhet där vet att de kommer att byggas ett KVV där och kan själva bestämma om det vill bo i närheten av ett sådant verk? Det kanske är en anledning till att det inte har blivit ett fjärrvärmenät i Täby för att de flesta bor i egna hus som inte anses tillräckligt lönsamma att värmas upp med fjärrvärme för EON.

Tillgängligheten som du nämner vet jag inte om jag ger så mycket för. Först har EON ett ensamrätt i 15 år, och sedan en option på ytterligare 25 år. Kallar du det för ett öppet nät med valfrihet? Hur blir valfriheten för de som ansluter sig till det nätet? De är bundna i minst 15 år!

Varför behövs det ett KVV när det redan idag råder överproduktion av fjärrvärme?

Miljön och landskapet runt Hagby var för viktigt att bevara så att det fick inte byggas bostäder där om deinte var rödmalade med vita knutar, ej heller anläggas en golfbana, men ett kvv verkar tydligen uppfylla alla krav på ett bevarande av kulturlandskapet? Hur tänker kommunen och beslutsfattarna?

Varför skall vi källsortera när EON importerar sopor för att elda i sina KVV? EON har AMBITIONEN att inte importera sopor (från maffian i Italien kanske?) men det är inte samma sak som att avsäga sig rätten att inte elda sopor. De har även inte avsagt sig rätten att inte elda hushållsopor. EON har bara inte ansökt om det ännu.

Den sittande kommunledningen kommer bara att nicka och bocka den dagen EON ansöker om att få elda hushållsavfall.

Man mår riktigt jävla illa. Jag kommer i alla fall att rösta med fötterna i år.