Giftstopp Norrort - Nej till avfallseldat kraftvärmeverk i Täby

Folkpartist

#51 "FP vill se nytt förslag på värmeverk i Täby" i SVT

2014-04-23 14:08


Gäst

#52

2014-04-24 05:49

Jag motsätter mig mig till fullo detta värmekraftverk
Samt hänvisar till protestgruppens skrivelse
Arg Täbybo

#53 Re: Re: Gällande ärende Dnr SBN 75/2014-20‏, skickat 15/14 2014

2014-04-24 07:03

#50: Giftstopp Norrort - Re: Gällande ärende Dnr SBN 75/2014-20‏, skickat 15/14 2014 

 Hej!

Har redan skickat till sbn@taby.se, men stort tack för övriga mailadresser, skickar även till dem per omgående!

Bästa hälsningar


Gäst

#54

2014-04-24 08:00

Vi måste absolut välja alternativa lösningar än att riskera att påverka den friska luften som vi idag har. Åtminstånde borde ett beslut av denna kataktär och vikt inte få tas utan en formell omröstning.

Gäst

#55

2014-04-24 08:56

Självklart vill jag värna om vår miljö,människor och djur.Kunna gå i skogen och plocka bär och svamp med mina barnbarn utan att vara rädd för att det vi hittar ska vara förorenat av gifter från ett kraftvärmeverk vid Hagbytippen!"Idiotiskt" Jag motsätter mig helt detta kraftvärmeverk.


Gäst

#56

2014-04-24 15:19

Vill inte ha ett kraftvärmeverk på min bakgård
Vallatorp

#57

2014-04-24 20:36

Ett j#vla påhitt!! Komma och säga att det blir "minimalt med nedfall".... Inget nedfall är rätt väg att gå. Hur många av oss i Täby får ta del av denna "miljövänliga" energi överhuvudtaget?! Vem står för värde minskningen på våra fastigheter och vår HÄLSA?! Att EOn sedan sitter på mötet och säger att "det finns både vinnare och förlorare i det här" som svar på giftigt nedfall ser jag som ett rent slag i ansiktet!!

Förbannad!

Gäst

#58

2014-04-24 20:41

Detta påverkar även närliggande områden och kommuner; Sollentuna, kyrkbyn, Upplands Väsby och Vallentuna? Dessutom i ett område som är påtänkt som naturreservat! Är det värt det? Miljötänk?

Gäst

#59

2014-04-25 05:40

Beslut i kommunen bör av anständighetsskäl och demokratiska värderingar tas efter fullödig information till kommuninvånarna. Bristande information tyder på en maktfullkomlighet och nonchalant beteende av invånarna. Man har som politiker inte, enligt min uppfattning, rätt inställning till sitt jobb - att vara kommuninvånarnas representant.
mvh
Mikael Hahn, Västra Vallabrink
Kathrin

#60 Har ni varit och sett på Brista-verket i Märsta ?

2014-04-25 18:10

Jag var på studiebesök där igår, och ...
Jag har tidigare sagt att Hagby-verket kommer att bli gigantiskt. Det är en underdrift.
Jag brukar inte ta till ord som chockad och liknande.
Men när jag stod där och såg detta kände jag mig som en oerhört liten människa.
Jag blev verkligen chockad.
Jag rekommenderar alla, även Täby's politiker och tjänstemän. Åk dit !
Se det med egna ögon, titta även på bränslelagret på baksidan.
Fundera sen på om detta verkligen är något du vill ha i Täby.
Jag fattar inte ens hur en sådan koloss överhuvudtaget ska få plats på Hagby.

Jag fick även en genomgång av hur man hanterar Bristas utsläpp och restprodukter.
Visste ni att askan från verket kapslas in nästan som om det vore kärnavfall. Man garanterar endast en säker lagringstid på ca 100 år. vad blir det, jo våra barnbarn får allt detta i knäet.


Gäst

#61

2014-04-25 18:32

Jsg vill inte att Täby ska bli förstört av utsläppen från detta kraftvärmeverk. Var är nu "staden på landet"??? Vi måste tänka på oss och kommande generation: FÖRSTÖR INTE VÅR MILJÖ!!!!
Kämpar för Täby

#62 Re: Har ni varit och sett på Brista-verket i Märsta ?

2014-04-25 21:25

#60: Kathrin - Har ni varit och sett på Brista-verket i Märsta ?

Ja det är chockerande och tragiskt att man har dessa planer för Hagby. Man vill ju helst inte tro det. Vi människor är även så lustigt funtade att vi tror att vi kan elda upp våra sopproblem. Gifterna byter bara skepnad. Filter och aska måste tas om hand. Likaså det som följer med röken ut och som landar i omgivningen.

Niklas

#63

2014-04-26 05:52

Av vad jag har lyckats få fram bor ingen av de ansvariga politikerna i områdena närmast Hagby. De flesta bor i de centrala och östra delarna av Täby. Det kan vara en bidragande orsak till att stödet från deras håll är så svagt. De kan dra nyttan av värme och el och slipper de värsta nackdelarna med verket. Det hamnar inte i deras närområde.

Gäst

#64 Re:

2014-04-26 22:34

#63: Niklas -

Det är nog inte de som bor närmast verket som drabbas värst av de konstanta rökutsläppen. Röken släpps ut på 80 meters höjd, så det giftigaste nedfallet hamnar en bit från skorstenen i en radie av ca 2 mil. Då får de flesta i Norrort del av de värsta i röken!

Niklas

#65

2014-04-27 06:00

Jag förstår det men jag är inte bara orolig för utsläppen. Jag vill inte ha 80 meter skorsten till granne och inte heller kraftigt ökad lastbilstrafik. Dessutom ligger det nära områden där vi brukar promenera.
Nyfiken

#66 Re: Re: Re: Gällande ärende Dnr SBN 75/2014-20‏, skickat 15/14 2014

2014-04-27 12:16

#53: Arg Täbybo - Re: Re: Gällande ärende Dnr SBN 75/2014-20‏, skickat 15/14 2014

Det är en väldig massa intressanta frågor som ställs här, dessvärre lyser svaren med sin frånvaro.

Har du fått något svar på dina frågor? Det vore intressant om de gick att läsa någonstans i så fall.

Arg Täbybo

#67 Re: Re: Re: Re: Gällande ärende Dnr SBN 75/2014-20‏, skickat 15/14 2014

2014-04-28 07:48

#66: Nyfiken - Re: Re: Re: Gällande ärende Dnr SBN 75/2014-20‏, skickat 15/14 2014 

Mitt mail har mötts med öronbedövande tystnad från Moderaterna, vilket jag lärt mig kan betyda en av två saker. Ett; mottagaren har inte läst mailet (underförstått vill inte läsa det). Eller två: mottagaren har läst mailet men det är för jobbigt att svara på då man inte har några egentliga svar.

Har dock mottagit följande svar från Socialdemokraterna: "Tagit del, funderar och agerar vidare inom vårt parti!!!". Jag har tackat för svaret samt bett om snar handling i ämnet.

Jag kommer att skicka ett uppföljningsmail till övriga inblandade innan 30/4, samt även ringa det moderata kommunalrådet. Fortsättning följer....


Gäst

#68

2014-04-28 08:17

Som vanligt ett kortsiktigt tänkande från maktens pojkar. Det som sprids i luften hamnar sedan i den mark där vår mat odlas etc.

Gäst

#69

2014-04-28 09:01

Usch, vill inte ha gifter i Täby!

Gäst

#70

2014-04-28 21:33

Såhär får det ju bara inte gå till!!!
Klas kihlberg

#71 Kraftvärmeverk Hagby

2014-04-29 04:20

Helt oacceptabelt - hur agerar man för att se till att de politiker som driver denna fråga förlorar sin makt i kommunen? Vår närmiljö är det viktigaste vi har och en anledning till att vi bosatte oss i Täby. Boende Klippvägen 5 Vallabrink.
Niklas

#72

2014-04-29 07:35

Klas Kihlberg, tala om för dem att det här är en deal breaker, det vill säga att om de inte säger nej till förslaget kommer du inte att ge dem din röst i valet. Så resonerar jag. Den som inte säger nej till planerna kommer inte att få min röst.

Gäst

#73

2014-04-29 16:34

1:inget gigantiskt kraftvärmeverk i detta kulturlandskap. löjligt att påstå att tidigt inkopplade landskapsarkitekter skulle kunna dölja något.
2: med sydvästlig förhärskande vindriktning kommer kyrkbyn att ligga under rökplymen.
Älskar Täby

#74 Kraftvärmeverk i centrala Täby

2014-04-29 16:41

Om inte Täbyborna sätter stopp för detta nu blir det verklighet!

Eftersom att vindströmmarna till 90% av tiden går från väst mot öst
påverkas hela Täby, Vallatorp, Östra Vallabrink, Ensta. Ella Park, Ella Gård,
Täby Centrum, Skarpäng, Gribbylund samt naturligtvis Enebyberg.

Det är 4 km mellan Hagby och Täby C fågelvägen!!

EON har stora ekonomiska intressen i detta och styrande
Politiker saknar kompetens. Leif Gripestam är tyvärr ett
skämt och kommer att skada kommunen oerhört om detta drivs
igenom.


Det räcker inte med en namninsamling.
Här krävs strålkastare i form av mediabevakning (läs TV) för att
Få till ett stopp.

Även om vi Täbybor inte är vana vid det behövs någon form
av demonstration!

Gäst

#75

2014-04-29 17:28

hela denna grej kommer förstöra våran miljö att andas i den finna naturen som vi har