Kolonistugornas taxeringsvärde

Kommentarer

#1

Har fått nog

Madelaine Rylander (Farsta, 2023-09-27)

#5

Jag förstår inte att skattemyndigheten ser någon som helst rättvisa att jämställa en kolonistuga med en annan form av stuga. Vi kolonister får inte använda vår lott och stuga på samma sätt som en annan sorts stuga såsom en vanlig sommarstuga t ex. Vi får inte bo där mer än från maj till september/ oktober. Vi omgärdas av olika bestämmelser som inga andra. Skatteverket har inte kunnat visa att våra taxeringsvärden är rimliga i jämförelse. Det normala är att taxeringsvärdet ska vara 75% av försäljningsvärde. Det är det inte eftersom våra stugor säljs efter sk hembud och vi bestämmer alltså inte pris själva.

Inger Härjerud (Stockholm , 2023-09-27)

#6

Solidaritet med mina kolonistugevänner.

Christer Wahlström (Orhem , 2023-09-27)

#7

Stockholms taxeringsvärden är uppåt väggarna för oss som är medlemmar i Koloniträdgårdsförbundet och hat hembudsförfarande vid ev försäljning.

Catharina Neidenmark (Stockholm , 2023-09-27)

#8

Orimliga taxeringen på kolonistugorna

Nicklas Lund (Stockholm, 2023-09-27)

#9

Jag håller med

Louise Runnemark (Skarpnäck , 2023-09-27)

#10

Jag håller med.

Tea Domanik (Stockholm , 2023-09-27)

#16

Jag skriver under på grund av att jag har en kolonistuga med likvärdig taxering som Madde

Elisabeth Åhlin (Farsta, 2023-09-27)

#17

Tycker inte att vi ska behöva betala så hög taxeringsskatt när vi inte kan sälja våra hus för det värdet och bara kan njuta huset 6 månader om året och inte har indraget vatten eller toalett.

Cecilia Ekdahl (Sköndal , 2023-09-27)

#18

Jag har en kolonistuga och samma problem med taxeringsvärdet. Det är helt obegripligt hur man inte tar hänsyn till hembudet för kolonistugor när man beräknar vårt taxeringsvärde.

Bodil Lundmark (Stockholm , 2023-09-27)

#21

Jag har kolonistuga i Skarpnäck. Vi har också taxeringsvärde på våra stugor.

Höglund Britt-Marie (Stockholm , 2023-09-27)

#23

Jag tycker att det är helt orimligt med så höga taxeringsvärdet för våra stugor. Om vi ska jämföras med sommarstugor så ska vi få sälja till vilket pris som helst ha kommunalt vatten indraget i stugorna få bo året om i stugorna. M.m

Kristina Lindblom (Stockholm, 2023-09-27)

#24

Vi har inga småhus som vi kan sälja öppet på marknaden o vi får inte bo där ute året runt.
Vi har små sommarisolerade kolonistugor, inget annat!

Anna-Carin Englund (Stockholm , 2023-09-27)

#25

Det börjar bli ohållbart att öka taxering på kolonier som vi ej får bo i året runt.

Lena Pettersson (Stockholm , 2023-09-27)

#26

Det är orimligt att stugor vi endast har tillåtelse att bo i halva året utan indraget vatten och avlopp ska taxeras på samma vis som villor.

Sofia Ek (Stockholm , 2023-09-27)

#27

Taxeringsvärdet på kolonistugor är felaktigt satta och för höga. Vi kan inte ens utnyttja våra stugor året om!

Mikaela White (Stockholm, 2023-09-27)

#30

Har själv koloninstuga

Alexandra Sjögren (Stockholm, 2023-09-27)

#31

Jag skriver under pga att det är absolut inte jämförbart att värdera våra kolonistugor med småhus/radhus i närområdet. De bor året runt och äger även sin mark. Vi får utnyttja våra stugor från maj-oktober. Under denna period har vi vatten på området. Vi får inte bo i våra stugor under resterande period. Vi har ingen gatubelysning mm. Oftast är det hembud som gäller, i varje fall där jag har stuga. Om stugan säljs så säljs den ej i närheten av taxeringsvärdet men ska betala skatt på ngt som jag aldrig får vid en försäljning.

Birgitta Buddenbaum (Stockholm , 2023-09-27)

#32

Jag inte accepterar de nya taxeringsvärdena

Joakim Larsson (Stockholm , 2023-09-27)

#33

Det är helt oskäligt då vi använder stugorna halvårsvis och har inte alla bekvämligheter med dusch och toalett i huset

Urban Fr********* (Sthlm, 2023-09-27)

#37

Är kolonistugeägare i Stockholms stad. Instämmer med det som står ovan och undertecknar protesten.

Jenny Lindberg Barrios (Stockholm , 2023-09-27)

#38

Jag skriver under för att protestera mot de orimliga taxeringsvärdet för kolonistugor.

Peter Nilsson (Stockholm, 2023-09-27)

#39

Dom höjda taxeringsvärdena

Ann-charlotte Eriksson-stahre (Stockholm, 2023-09-27)

#40

Orimligt höga taxeringsvärden

Monica Buchheim (Stockholm , 2023-09-27)

#41

På grund av att jag tycker det är oförskämt att jämföra oss med småstugor som man kan bo i permanent, samt har vatten och kommunalt avlopp!! Dessutom är det hembud på våra stugor! Som innebär att vi är högre taxerade än vad vi kan sälja stugorna för eftersom det finns ett tak för hur mycket kolonistugorna kan säljas för.

Siv Nilsson (Stockholm, 2023-09-27)

#42

Jag skriver under pga att taxeringsvärdet är alldeles för högt. I våra kolonistugor för vi bara bo halvårsvis, inget avlopp. Tomten arrenderas m m.

Inga-Lill Kong (Stockholm, 2023-09-27)

#44

Det är helt galet att taxeringsvärdet är högre än försäljningspriset!!!

Lena Brenemark (Vendelsö , 2023-09-27)

#45

Kolonistugor säljs med hembud för en betydligt billigare summa än marknadspris. Att sätta taxeringsvärde baserat på villorna i Enskede är vansinne. Kolonistugor får man inte bosätta sig i. Kolonistugor har enbart sommarvatten. Kolonistugor har massa regler som inte villaägare behöver följa. Det är inte stugan som är viktig på kollo - det är trädgården!

Lotta Bennerstam (Stockholm, 2023-09-27)

#47

Jag protesterar mot de höga taxeringsvärdet på kolonistugor som baseras på försäljningsvärde som inte är relevant i ett hembudsförfarande. Jag protesterar mot att enkla kolonistugor som får nyttjas under en del av året och som står på arrenderad mark jämställs med villor som är till för permanentboende.
Jag protesterar mot orättvisan som skapats och satts i system och som likställer två helt olika typer av fastigheter.

Elisabeth Ödmann (Stockholm , 2023-09-27)

#49

Orimligt med förhöjt taxeringsvärdet på kolonistugor.

Astrid Inga (Hägersten, 2023-09-27)

#50

Vi får betala för mycket eller att priserna på husen måste gå upp framför allt att man ska betala skatt med när man säljer vilket gör att man får mindre än när man köpte det.

Jan Höglund (Stockholm , 2023-09-27)

#52

Vi är inte en småstuga med dess möjligheter. Vi kan inte bo där under hela året.

Jill Westerlund (Stockholm, 2023-09-27)

#53

Taxeringsvärdet på min kolonistuga är för högt! Motsvarar inte 75% av det pris som min koloniförening sätter i sin hembudsvärdering. Får inte sälja på öppna marknaden!

Gunnel Brolin (Stockholm, 2023-09-27)

#54

Kolonistugor kan inte taxeras som småhus. Vi kan bara nyttja stugorna halva året och kan inte sälja dem till marknadsvärde (hembud).

Marianne Berlin (Stockholm, 2023-09-27)

#55

Protestera mot orättvisa taxeringsvärdet på kolonistugor.

Anders Claesson (Stockholm, 2023-09-27)

#56

Det felaktiga taxeringsvärdet

Margareta Kurki (Trångsund , 2023-09-27)

#57

Jag har fått ett taxeringsvärde som är högre än vad en försäljning kan ge. Taxeringsvärdet ska ju ligga på 75%.

Eva Norbäck (Stockholm, 2023-09-28)

#64

Jag tycker det är fel att jämställa en kolonistuga med andra typer av bostäder då förutsättningarna för nyttjandet är vitt skilda.

Charlotte Edhardt (Stockholm, 2023-09-28)

#69

Kolonistugor skall ha taxeras utifrån vad det är köpt för enligt hembud inte utifrån villor i närheten.

Pia Harrysdotter (Johanneshov , 2023-09-28)

#71

Jag inte anser att koloni stugor som inte är boende runt året ska behöva betala fastighets skatt.Dumheter.

Karin Jeppsson (Helsingborg, 2023-09-28)

#72

Det är så fel att upptaxera våran kolonistuga

Staffan Carlson (Stockholm , 2023-09-28)

#74

Oacceptabelt att dom bara höjer värdet

Robi Hellfors (Sockholm, 2023-09-28)

#75

Att det inte rimligt med så högt taxeringsvärde på ”kolonistugor” som ej har lika standard som ett radhus eller villa i närområdet. Samt att vi ej kan/får bo där året om. Samt att vi hyr marken stugan står på.
Jag får ej sälja huset för taxeringsvärdet

Madeleine Olsson (Stockholm, 2023-09-28)

#77

Taxeringsvärdet höjs kraftigt av skatteverket

Håkan Brolin (Stockholm , 2023-09-28)

#78

Jag själv äger en kolonistuga och anser att regelverket är stelbent i detta avseende.

Mia Högberg (Stockholm, 2023-09-28)

#80

Taxeringsvärdet på min kolonistuga är för högt då man har hembudsvillkor o kan använda den bara ett halvår o då den är 77 år gammal o jag inte renoverat mer än målat den senaste 15 åren.

Anja Kylliäinen-Nummi (Stockholm , 2023-09-28)

#81

Taxeringsvärdet är baserat på fel grunder.

Lars Jonsson (Stockholm, 2023-09-28)

#84

Vi önskar rätt taxeringsvärde för våra kolonistugor.

Ann Lihammar (Stockholm, 2023-09-28)

#85

Vi har bara tillgång till stugan i 7 månader pga att vattnet stängs av plus att vi inte går bo där mer enligt arrendevillkoren!

Peter Jonsvik (Göteborg , 2023-09-28)

#86

Jag tycker det börjar bli lite väl högt då kolonistugan står på arrenderad mark.

Elisabet Rupertsson (Falun , 2023-09-28)

#87

Taxeringsvärdet saknar rimlig grund.

Marita Blomqvist (Stockholm , 2023-09-28)

#89

Har en stuga i Lövsta (Hässelby) och hos oss ser det likadant ut!

Ann-Catrin Rönnqvist (Nacka , 2023-09-28)

#90

Jag har fått ett taxeringsvärde på 680000 kr men vi har hembud och maxbelopp vi kan sälja för ligger ca 245000 kr. Vi har ej vintervatten, inget avlopp för toalett, inget indraget vatten i stugan. Vi får ej heller använda stugan oktober till april. Vi äger ej marken utan har arrende.

Jeanette Andersson (Stockholm , 2023-09-28)

#91

Att detta är komplett vansinnigt!

Gunilla Nilsson (Boden, 2023-09-28)

#93

Kolonistugor ska inte ha något taxeringsvärde eller fastighetsskatt. Stugorna har ingen lagfart, brukas bara viss tid på året, endast sommarvatten, räknas som lösöre, och vi som dessutom har hembud och får inte säljas på öppna marknaden, utan säljs via föreningens kö och värderas efter prislista. Taxeringsvärdet blir mycket högre än försäljningspriset.
Vitsen med kolonistugor är att de inte ska ligga högt i pris.
Om det nu helt plötsligt efter alla år, nödvändigtvis måste vara fastighetsskatt på kolonistugor med hembud måste taxeringen ändras så det tas hänsyn till hembudet. Gör om gör rätt.

Inger Andersson (Stockholm , 2023-09-28)

#103

Fastighetsskatten överstiger värdet av fastighet inklusive tomt med alla odlingar. Om taxeringsvärdet ska vara 75% av min kolonistuga torde den höjas med 90.000kr!

Anne-Lie Karlsson (Årsta, 2023-09-28)

#106

Jag har en kolonistuga

Sara Lundin (Södertälje , 2023-09-28)

#109

Jag är drabbad av detta! Har en kolonistuga som är taxerad med c:a 100000kr mer än jag får vid försäljning! Vi har hembud!

Marguerite Östman (Stockholm, 2023-09-28)

#110

Jag är delägare i en kolonistuga i Listudden.

Carina Andersson (Stockholm , 2023-09-28)

#111

Ägare av kolonistuga

Rune Engberg (Stockholm, 2023-09-28)

#112

Anser att det inte är rimligt att kolonistugan ska ha samma t.värde som en villa.

Ann-Louise Åkerman (Malmö, 2023-09-28)

#114

En kolonistuga som säljs med värdering och hembud som får användas endast del av året och står på ofrigrund kan inte taxeras på samma sätt som villor, radhus och liknande som säljs för många miljoner. Våra kolonistuga säljs för långt under taxeringsvärdet.

Maria Karlsson (Stockholm , 2023-09-28)

#117

detär hel fel värde på kolonistugans fastighetstaxering

Inga-Lis Pöppel (Stockholm , 2023-09-28)

#118

Jag kan bara använda min stuga under halva året. Andra halvan är vattnet avstängt. Vi har inte samma hussdandard som villor i samma område. Förstår därför inte varför vi skall taxeras på samma sätt!

Else Magnusson (Solna, 2023-09-28)

#120

Jag fattar inte att jag bara kan få hälften av det som taxeringsvärdet är satt till. Detta kan endast hända i det byråkratiska Sverige!

Stefan Magnusson (Nacka, 2023-09-28)

#122

Fastighetstaxeringn är orimlig på kolonistugor

Birgitta Hermansson (Stockholm , 2023-09-29)

#125

För att dom är för högt värderade

Gunilla Fredriksson (stockholm, 2023-09-29)

#126

taxeringsvärdet inte ska överstiga en kolonistugas verkliga värde.

Johan Fors (Stockholm, 2023-09-29)

#130

För högt taxeringsvärde!

Elisabeth Fransson (Stockholm, 2023-09-29)

#131

Taxeringsvärdet på kolonistugan överstiger värdet med ca 40%. Ej rimligt att jämföra kolonistuga som endast får, enligt regler, brukas 6 mån/år och ej får säljas till marknadspris, med villor i samma område.

Anita O’Flaherty (Enskede, 2023-09-29)

#132

Man får inte ens sova i stugan längre period och det finns inget avlopp. Man får inte heller ordna avlopp själv.

MARIA WESTMAN (Enskede gård, 2023-09-29)

#134

Mitt taxeringsvärde har ökat sjukt markant . De senaste 5-6 åren från 135 000 till idag på 504 000?!!!
Stugan har inte ens kommunalt avlopp. Kom vatten enbart knappt 6 mån om året. Ingen sophämtning, ingen postlåda, står på ofrigrund. Kan inte göra vad jag vill med fastigheten (stugan) utan att koloni-styrelse ska vara inblandad osv osv..

Vivi-Ann Olsson (Malmö, 2023-09-29)

#136

Taxeringsvärdena är orimliga.

Karin Öberg (Söderhamn , 2023-09-29)

#137

Håller med alla andra

Haba Shah (Malmö, 2023-09-29)

#139

Tycker det är för jäkligt. Vi har samma i vårt koloniområde.

Helena Östlund (Stockholm , 2023-09-29)

#141

Jag bor i ett Fd koloniområde men som har en del nackdelar kvar. T ex prickade mark som inte får byggas på. Många i området har fått taxeringsvärde som inte går att sälja för.

Inger Bäck (Huddinge , 2023-09-29)

#142

Felaktigt taxeringsvärde

Peter Eriksson (Stockholm, 2023-09-29)

#143

Det är felaktigt att jämföra våra stugor med permanentboende.

Börje Hörndahl (Stockholm , 2023-09-29)

#144

Taxeringen av min kolonilott är långt över försäljningspriset

Marianne Hollander (Stockholm, 2023-09-29)

#146

Tomten arrenderar och finns inte toa eller dusch på vintern , det går heller inte att skriva sig i stugan.

Anne Moreau Pertot (Stockholm , 2023-09-29)

#147

Taxeringsvärdet på våra kolonistugor är alldeles för höga.

Vanja Ahlvin Lidberg (Stockholm, 2023-09-29)

#148

Pga höjt taxeringsvärde av min kolonistuga

Therese Sjögren (Malmö , 2023-09-29)

#149

Jag vill ha en skälig och rättvis fastighetsskatt

Ramona Winsner (Stockholm , 2023-09-29)

#151

Våra kolonistugor är inte jämförbara med villorna i området. Våra stugor kan inte nyttjas mer än ett par månader på sommaren. Stugorna säljs genom hembud och priserna för stugorna vid försäljning ligger långt under nuvarande taxeringsvärde vilket är helt orimligt. Det är meningen att stugorna inte ska vara för dyra då alla som önskar ska ha råd med en stuga.

Helene Saba Svensson (Stockholm, 2023-09-30)

#153

För att taxeringsvärdet inte återspeglar verkligheten och den summan som utgår vid eventuell försäljning

Dan Casado (Stockholm , 2023-09-30)

#156

Taxeringsvärdet är generellt för högt

Jonas Sjöberg (Malmö, 2023-09-30)

#157

Taxeringsvärdena är alldeles för höga

Jan-Eric Ahlvin-Nilsson (Stockholm , 2023-09-30)

#158

Instämmer

Agneta Linhem (Göteborg , 2023-09-30)

#160

Jag håller med den som skapade namninsamlingen - taxeringsvärdena är orimliga i förhållande till den summa man får om man skulle sälja

Anette Eklöf (Stockholm, 2023-09-30)

#161

Att det är alldeles fel att taxera kolonistugor så högt.

Anja Dahlström (Stockholm, 2023-10-01)

#162

Sänk taxeringsvärdet!!!!

Sofia Giuliani (Stockholm , 2023-10-01)

#165

Taxeringen skall vara i proportion till verkliga värdet.

Peter Johnsson (Stockholm, 2023-10-01)

#168

Taxeringsvärdet på kolonistugorna är inte relevant till verkligheten. Det är sommarvatten som gäller och hembud. Kolonistugeägare äger inte rätten att anlägga septictank etc.

Christer Gustafsson (Stockholm , 2023-10-01)

#169

Jag skriver under pgund av att jag fått ett taxeringsvärde som är mer än 100 000 mer än vad jag kan få för min stuga

Ingrid Sandberg (Stockholm, 2023-10-01)

#170

Kolonistugan har taxerats för högt! Gunilla kleimert

Gunilla Kleimert (Stockholm, 2023-10-01)

#172

Jag har med kolonistuga och reagerar oxå kraftigt! Över huvud tagit fel att pådyvla oss en sån skatt, när vi ju inte får använda stugan hela året!!

Lena Larsson (Göteborg, 2023-10-01)

#174

..p g a att jag anser att detta är ett felaktigt och orimligt beslut som bör upprättas och korrigeras.

Caroline Hoffman (Stockholm , 2023-10-02)

#179

Jag tycker inte detta är ok.
Vi får inte vara här mer än 4 månader om året.
Vi har inte vatten, isolering, toaletter bl.a.
Hur kan våra små stugor vara samma taxering som villor & radhus.

Nenne Westerholm (Stockholm , 2023-10-02)

#180

Jag håller med om att det är fel att vi kolonister ska beskatta samma fastighetsskatt som fristående tomt och hus ägare? Vi äger endast husen och arrenderar marken stugan står på.

Mona Norberg (Nacka, 2023-10-02)

#184

Kolonistuga är ingen småhus. Därför skall de ej taxeras som småhus

Inge Pihlström (Stockholm , 2023-10-03)

#187

Stugorna är fina

Wilma Gower (Stockholm, 2023-10-04)

#189

Med alla regler och begränsningar kring användningen av kolonistugor, vad man får göra och inte, går de inte alls att jämförs med villor.

Eva Blomquist (Bagarmossen, 2023-10-04)

#190

Taxeringsvärdet är orimliga då vi bara kan utnyttja stugorna sommarmånaderna samt att taxeringsvärdet är större än försäljningspriset då det råder hembud inom Stockholmsområdet

Karin Andersson (Stockholm, 2023-10-05)

#191

Felaktigt taxeringsvärde

Alf Eriksson (Stckholm, 2023-10-05)

#193

Jag skriver under p.g.a det felaktiga taxeringsvärdet på kolonistugor!!!

Gitte Einarsdotter (Göteborg , 2023-10-08)

#194

En kolonistugas värde bedöms av föreningens utsedda personer , hembud, det är alltså inget som jag kan sälja själv, det finns en kö på köpare som inte jag väljer allt för att hålla priserna nere så att dom flesta har råd att köpa.

Monica Malmström (Älta, 2023-10-09)

#195

En kolonistuga är lösöre på ett arrende. Inte ett hus på en tomträtt.

Ylva Svensson (Johanneshov , 2023-10-09)

#197

Jag anset att beskattningen är befängd då vi får eller kan bo i våra stugor året runt. Våra stugor är inte villor eller somnarstugor som man bor i året runt.

Suvi Nurmi (Orhems Kolonistugeområde, Sköndal, 2023-10-16)

#198

Det är omöjligt att kolonistugor taxeras som småhus och klassas i samma fack som närliggande villor i närområdet som de bor i året runt.
Vänligen,
Ebba Wendt

Ebba Wendt (Stockholm, 2023-10-22)

#199

Jag accepterar inte det taxeringsvärdet vi fått. Kan inte jämföra oss med småhus då vi har en kolonistuga

Michelle Eklund (Stockholm, 2023-10-31)

#200

Taxeringsvärdet på min kolonistuga är för högt

Hellevi Roni (Enskede, 2023-11-01)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...