Nu räcker det! Orpos regering måste avgå

Det finska folket har tröttnat på den högerregering som leds av Orpo. Därför kräver vi att regeringen lämnar in sin avskedsansökan till republikens president Sauli Niinistö.

Regeringen under ledning av Petteri Orpo har inte varit länge vid makten. Trots det har den på kort tid lyckats smutsa ner Finlands rykte internationellt. Den öppna rasismen som härjar inom regeringen har lett till att många utlandsbosatta talanger som har återvänt till Finland överväger om de vill leva i landet längre. Näringslivet är oroat över bristen på ledarskap och invandringslinjer från regeringen.

Partiet Sannfinländarna, som är en del av regeringskoalitionen, föraktar demokratin på ett drastiskt sätt och försöker tysta ner oliktänkande. De försöker förtala journalister och aktivister samt lägga sig i Yles innehåll. Målen liknar dem i Ryssland. Det passar inte oss vettiga finländare. Yttrandefriheten tillhör oss alla och i en demokrati måste regeringen ta ansvar, inte fly ifrån det.

Orpos regering planerar också att backa på klimatåtgärder och förstöra Finlands ekonomi med orimliga nedskärningar. Europarådet har vid flera tillfällen påpekat att Finlands sociala trygghet är otillräcklig. Rätten till ett värdigt liv står på spel på grund av nedskärningarna. Vi stöder inte nedskärningar för de fattiga när det samtidigt finns utrymme att lätta på de rikas skattebörda.

Orpos regering åtnjuter inte folkets förtroende. Därför kräver vi, de undertecknade, att Orpo omedelbart lämnar in sin avskedsansökan till republikens president Sauli Niinistö.

Genom att underteckna godkänner jag att Santeri Kärki lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.