Satsa på det estetiska gymnasieprogrammet i Nyköping!

Det estistiska gymnasieprogrammet i Nyköping pausar sin kommande utbildning för att det är för få sökande till hösten, dom säger att dom hoppas att fler söker nästa år. Tyvärr var det exakt såhär det blev med både estet teater och estet bild för många år sedan. Det pausades och sedan lades programmen ner.

Vi kräver att kommunen satsar på ett levande kulturliv i Nyköping och därmed lägger ner tid och resurser för att marknadsföra programmet. Att ha ett estetiskt program idag är en satsning för imorgon. Utan det estetiska programmet på Nyköpings Gymnasium så hade inte Teater Sörmland, LiveQuiz, Nyköpingsvandringen, Nyköpings Gästabud och mycket annan kultur i Nyköping funnits idag. Politiken vill att Nyköping ska vara en attraktiv stad att flytta till, men hur ska den vara det om det inte finns lokal kultur här längre? Utan starka insatser från staden så ligger hela ansvaret på eldsjälar, som världens bästa Lena Malmberg, Olov Österberg och Maria Bredefeldt, som sliter som djur för att stadens ungdomar ska ha möjlighet att välja en konstnärlig inriktning.

Genom att underteckna godkänner jag att Teater Sörmland lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.