Ensamstående föräldrar vars make/maka avlidit borde få ha längre tidsfrist för sina föräldradagar än till fyraårsdagen

Kommentarer

#1

Samhället är inte anpassat för oss som förlorat sin livskamrat när barnen är små. Detta är bara ett exempel

Ingela Palmqvist (Eslöv, 2020-11-06)

#2

Änka, ensamstående förälder.

Carolina Bjärnstedt (Hult, 2020-11-06)

#5

Det borde vara en självklarhet!

Anna Widén (Eksjö, 2020-11-06)

#8

För att jag verkligen håller med

Frida Johansson (Uddevalla , 2020-11-06)

#11

Jag tycker det skall vara självklart att systemet skall kunna se till omständigheter som detta. Är det i systemet anpassat till två föräldrar, och den ena dör, är det självklart att det skall anpassas.

Annelie Ny-Wahlstedt (Limhamn, 2020-11-06)

#12

Jag håller med

Anna Johansson (Ydre , 2020-11-06)

#15

jag med mist min man och vet hur man mår då och då behöver man ta hand om sig själv , föräldrardagar är till för att ta hand om sitt barn och det har man inte ork till då.

Emma Germundsson (*Linköping, 2020-11-06)

#18

Min man gick bort i början av förra året. Jag blev sjukskriven och fick även min mans föräldradagar. Jag måste nu arbeta halvtid för att få ut mina föräldradagar samt även ta ut dem på helger för att de inte ska brinna inne när min yngsta blir 4 år. Min äldsta blev 4 tidigare i år och där fick jag använda hans sista dagar på helgerna tills jag kom ner i 96 dagar. Hade känts roligare att kunna använda fler dagar längre fram. Och inte när man är i sorg och har så mycket annat att tänka på.

Karin Arvidsson (Kumla, 2020-11-06)

#20

Jag håller med helt och hållet. Inte upplevt detta själv men kan tänka mig hur svårt det är ändå. Att vara ensamstående och inte hinna ta ut dagar som "sparat" tills pappan skulle varit hemma. Ekonomin är ansträngd som den är ändå. Detta skulle hjälpa mot stress o få sörja med mindre oro om barnen o ekonomin.

Emmeli Hultgren (Månsarp , 2020-11-06)

#21

Bra att frågan lyfts.

Erik Johansson (Eksjö, 2020-11-06)

#23

Tycker precis som Carolina. Förläng tiden att få ut föräldradagarna.

Tina Eriksson (Nässjö, 2020-11-06)

#25

Jag skriver under för att jag också har förlorat min man och vet hur svårt det är att vara ensam med barn

Åsa Stahre Wiberg (Norrköping, 2020-11-06)

#28

Jamen det är väl helt självklart tycker jag! Att vara mitt i sorgen som änka/änkling innebär också ofta ansvaret för barn som har förlorat en förälder. En orimlighet att inte ta hänsyn till familjens behov här.

Monique Martin (Bålsta, 2020-11-06)

#32

Tycker att föräldrarna själva ska få bestämma över sina dagar med deras barn.

Louise Örfelth (Hjältevad , 2020-11-06)

#33

Jag tycker att det finns tillfällen som gör att man ibland måste ta hänsyn till vissa omständigheter när det gäller denna fråga.
Livet ändras hela tiden och saker som man ej kan styra över händer hela tiden så vissa regler kan/ska ej vara huggna i sten.
Se till individen.

Tina Johansson (Eksjö, 2020-11-06)

#39

Själv klart borde samhället kunna ställa upp i en sådan situation. Jag har svårt att tro att det ena skulle kosta speciellt mycket eftersom det är en såpass unik situation.

Maria Petersson (Bodafors , 2020-11-06)

#41

Det borde vara en självklarhet!

Jennie Frid (Eksjö, 2020-11-06)

#42

När man blivit änka/änkling och har barn behöver man både hantera sin egen sorg och förlust- vilket tar tid och olika lång tid för olika människor - samtidigt som man ensam ska finnas till hands för barnen och vara både mamma och pappa mitt i chock, sorg och smärta. Det kan inte vara lätt- och barnen som behöver sina föräldrar som är deras trygghet har plötsligt tappat fotfästet och behöver mycket extra omsorg och tid att bearbeta, förstå, läka, prata. Att mista en förälder i unga år måste vara ett enormt stort trauma och därför viktigt att barnen blir trygga med och försäkrade om att den förälder som finns kvar verkligen kommer att finnas kvar och att banden på olika sätt stärks till denne.. Att man som ensamstående förälder vid plötslig förlust av livskamrat inte skulle få behålla den avlidnes föräldradagar för längre tid framåt till att använda när barnen blir äldre anser jag vara fel, då en förlorad förälder alltid kommer att vara en förlust och ge ett livslångt tomrum.. Därför är det viktigt att som ensam förälder ha möjligheten att kunna ge extratid även senare för sina barn, man kanske märker att ett barn har en tuffare period så man behöver vara hemma från arbetet för att finnas tillgänglig eller för att göra något roligt med barnet/barnen och skapa ny gemensamma minnen - och då är föräldradagar en tröst/resurs/stöd/lättnad åtminstone på det ekonomiska planet, fast även ett slags erkännande på att den bortgångne förälderns betydelse inte ens i Sveriges lag är utraderad utan hedrats till barnens förmån, utveckling och trygghet.

Paula Haddad (Stockholm , 2020-11-06)

#43

Självklart ska tiden förlängas, sorg är olika för alla.

Margareta Johansson (Hallsberg , 2020-11-06)

#53

Jag skriver under då detta är viktigt och för mig en självklarhet.

Marie Wallman (Huskvarna, 2020-11-06)

#60

Jag håller med

Linda Söderberg (Eksjö, 2020-11-06)

#61

Petra kjeldsen
Skriver under på detta!

Petra Kjeldsen (Göteborg, 2020-11-06)

#63

Håller fullständigt med i motiveringen, fk är ofta alldeles för stelbenta i sina beslut. Man borde kunna vara mer flexibel i sina beslut.

Rebecca Gustafsson (Eksjö, 2020-11-06)

#68

Jag tycker att det är en självklarhet

Anette Bjärnstedt (Järvsö, 2020-11-06)

#70

Väldigt aktuellt för min del, min man gick bort i cancer i april och hade pga av lång sjukskrivning inte tagit en enda dag på vår dotter som är tre. Nu var jag fått "ärva" hans dagar och dessutom kvar mkt av mina dagar. Så nu sitter jag här med över 200 dagar (96 dagar kan jag spara) att göra av med på 6 månader när jag egentligen behöver jobba för att få mer pengar.

Sanna Hjorth (JÄRFÄLLA, 2020-11-06)

#73

Jag skriver under för att det skulle underlätta mycket om vårdnadshavare till barn som mist en förälder får tiden förlängd och att inte dagarna bränner inne till 4 årsdagen. Detta är ju inget man kan planera inför. Det hjälper den ensamma föräldern och gynnar barnet/barnen som kan vara hemma med sin förälder.
Änka och ensamstående förälder

Veronika Bengtsson (Degeberga, 2020-11-06)

#76

Tycker detta är en självklarhet eftersom det inte är en situation de valt själva!!

Henrik Blom (Eksjö , 2020-11-06)

#81

Det är en självklarhet att få styra över sina föräldradagar. Jag tycker att man som förälder, borde få tillbaka sitt inflytande på hur man vill plocka ut sina dagar.

Sara Blom (Eksjö, 2020-11-06)

#83

Jag har egen erfrarenhet av detta. Det är viktigt att belysa denna typ av förlust.

AnnSofi Nilsson (Karlstad , 2020-11-06)

#85

Ensamstående föräldrar vars make/maka avlidit borde få ha längre tidsfrist för sina föräldradagar än till fyraårsdagen.
Jag kan sätta mig in i den svåra situationen för småbarnsföräldrar som mist sin partner. Barnen har då bara en förälder som ska agera som två.

Jenny Helena Ringvall Axelsson (Västra Näshulta, 2020-11-06)

#86

Att förlora sin käraste i en olycka eller sjukdom är nog bland det värsta som kan hända , att stå ensam kvar med sina små barn och allt ansvar . Självklart ska det finnas undantag för dessa människor och att man ska få bruka sina dagar fram till 8 år iallafall !

Jessica Davidsson (Eksjö , 2020-11-06)

#90

Föräldrardagar är för att få tillbringa tid med sina barn och att barnen ska få glädjen av sina föräldrar. Dessa barn behöver extra mycket att få motsvarande tiden med en fungerande förälder som finns där för dem och inte just bara försöker överleva dagen efter sin förlorade livskamrat.

Linda Palm (Målilla, 2020-11-06)

#99

Jag skriver under för att jag håller med till 100 %!!

Karin Bjärnstedt (Vetlanda, 2020-11-06)

#105

Det borde vara självklart att få skjuta på dagarna vid sådana extrema omständigheter! Dessutom känner jag en som blivit drabbad

Ulrika Carlsson (Kumla, 2020-11-07)

#106

Jag är änkeman till äldre barn, men kan först hur hemskt det måste vara att bli själv med mindre barn.

Roger Karlsson (Halmstad, 2020-11-07)

#113

Självklart att ge den kvarvarande föräldern allt stöd. Det är en oerhört utsatt situation som kräver så mycket i en av livets svåraste situationer och då ensam med omsorgen om ett litet barn.Upp till bevis för Sveriges generella välfärd, det är just i den här situationen den behövs som mest.

Cina Blidmo (Stockholm, 2020-11-07)

#124

Vi som är helt ensamstående vars den andra förälderns avlidit måste få extra privilegium vad det gäller föräldrardagar och vab längre än till barnet är 12 år. Pga ingen inkomst alls när barnet är sjukt och man måste vara hemma men inte får.

Carola Arvidsson (Växjö, 2020-11-07)

#129

Jag skriver under för att stötta framtida föräldrar. Många system tar inte hänsyn till det extrama fall när en förälder plötsligt dör och man som kvarvarande förälder står där med sin egen sorg och Barnens sorg och utöver det ska man behöva lägga energi på att förklara för myndigheter att låg inte är skriven för extremfall utan att handläggare måste kunna bedöma utifrån varje unikt falls omständigheter. Detta drabbar förälder, barn och i slutänden även samhället.

Annika Thörnros (36593 Furuby, 2020-11-07)

#131

Har nära och kära som blivit ” lämnade” utan av sin nära och kära i olycka och även cancer 🙏🏼❤️❤️

Inger Andre’n (Eksjö, 2020-11-07)

#137

Min väninna har mist sin man.

Jessica Jöhag (Växjö, 2020-11-07)

#147

För att det inte känns rimligt som det är nu.

Martina Antonsson (Trelleborg, 2020-11-07)

#153

Detta är en självklarhet, man ska inte sparka på den som redan ligger

Lisa Olsson (Hult , 2020-11-08)

#155

Delar deras åsikt

Jenny Alv (Malmö, 2020-11-08)

#156

Min bror går igenom detta nu. När man är 2 föräldrar finns möjligheten att "snåla" lite med dagar och planera att utnyttja dem när barnen blivit lite äldre. Men! Då inträffar det ofattbara att ena föräldern avlider och barnet blir utan den möjligheten. Medans jämnåriga ff har kvar den möjligheten. Orättvist mot barnen!

Cecilia Lindblom (Katrineholm, 2020-11-08)

#158

Jag tycker det är en viktig fråga och borde vara en självklarhet.

Ulla-Lena Lindqvist (Huddinge , 2020-11-08)

#170

Jag skriver under pga att jag också mist min man hastigt och oväntat och vet hur hårt sorg kan drabba, både känslomässigt, men även hur svårt det kan vara att få det praktiska livet att fungera när man är i chock.

Lena Sundin (Lidingö, 2020-11-08)

#173

Självklart

Sandra Sandra Pettersson (Stockholm , 2020-11-09)

#181

Det måste finnas situationer när regler kringgås som vi extrema fall som dödsfall.

Jeanette Söderqvist (Sveg, 2020-11-10)

#188

Komplicera inte en redan jobbig situation med rigida lagar, utan skapa ett undantag. Dessa föräldrar har ofrivilligt hamnat i en förfärlig situation och har ett särskilt behov av att få ta ut samtliga föräldradagar. Se till barnens och förälderns bästa.

Sol-Britt Högemo (Eksjö, 2020-11-18)

#189

Allt är inte alltid svart eller vitt. Ibland finns behov av att tänja lite på byråkratin.

Richard Palmgren (Eksjö, 2020-11-19)

#194

Jag kan förstå att man måste ha regler att rätta sig efter men regler måste också ha undantag....

Sandra Ekman (Eksjö, 2020-11-19)

#197

Självklart ska inte en förälder bli straffad för att den har blivit ensam! Sjukskrivning är inte samma sak som föräldraledigt! Det måste finnas flexibilitet!

Kristina Löf (Malmbäck, 2020-11-21)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...