Protest mot ändring av reglerna för ”15-timmarsbarn” inom barnomsorgen i Osby kommun

Kommentarer

#3

Detta kommer stressa sönder alla pedagoger ,barnen och föräldrarna.
Ska man måna om barnen och pedagogerna bör man nog tänka över detta beslut.

(Visseltofta , 2018-06-10)

#7

Jag tycker detta är helt otroligt! Var finns barnperspektivet? Detta är tydligt endast en kostnadsbesparing som faktiskt inte gynnar varken barn, föräldrar eller förskolan (högst troligen). Ett högst olämpligt förslag med andra ord.

(Malmö, 2018-06-10)

#12

Den här ändringen gör det mycket sämre för både barn och föräldrar. Om det är för att spara in på middagen så kan man ju undra vad våra skattepengar går till. För inte är det till vår välfärd

(Osby, 2018-06-10)

#14

3h per dag kommer personligen bli stressigt för oss som måste gå till förskolan, vilket tar 15-20 min, sedan gå hem igen. Och sedan är ser dags för hämtning. Man hinner inte mycket på 3h. Och mitt barn behöver tid för att knyta band med andra barn på förskolan.

(Osby, 2018-06-10)

#19

Det skulle snarare bli ett stressmoment än avlastning att ta sig till och från förskolan och samtidigt hinna få något gjort hemma på 3 timmar.
Andra aktiviteter såsom babysim och liknande är ju inte att drömma om.

(Osby, 2018-06-10)

#21

Inte snällt mot barnen. De får ingen tid tid att känna sig trygga och föräldrarna blir stressade.

(Osby, 2018-06-10)

#30

Det kommer kännas stressigt att lämna 3 timmar var dag, speciellt när jag också har 2 yngre syskon att ta med mig vid hämtning och lämning. Det blir inget vettigt gjort för någon av oss.

(Osby , 2018-06-10)

#32

Att lämna kl 8 kommer innebära att mitt barn, som går på uteförskola, får börja med att klä av sig alla kläder. Därefter får han under 30 minuter titta på när de andra barnen äter färdigt sin frukost. 8.30 får han börja klä på sig igen för att alla ska vara påklädda och ute kl 9. Den första timmen kommer således vara helt meningslös för honom. Kl 11 är uteförskolan inte tillbaka från sin förmiddagsrunda, vilket kommer innebära att jag får släpa runt min bebis för att hämta honom i skogen, alternativt får uteförskolan förändra sin verksamhet till det sämre.

(Osby, 2018-06-10)

#33

Jag har syskon och kompisar med barn som drabbas negativt av denna förändring. Både förskolebarnen, småsyskonen, föräldralediga och arbetslösa

(Södra Sandby, 2018-06-10)

#37

Jag skriver under detta pga att jag tycker detta är ett fel beslut. Gå ut och hör med dem som jobbar med våra barn, vad dem tycker är bäst istället för att ta ett beslut utan att ens personal får tycka till om det!! Barnen är våran framtid, är det inte dags att prio på dem snart?

(Osby, 2018-06-10)

#40

Den nya regeln kommer stressa sönder både vårdnadshavare samt barn i synnerlighet då det finns barn både i F- klass och förskoleverksamhet.

(Osby, 2018-06-10)

#41

Som blivande tvåbarnsmamma blev jag väldigt besviken över denna ändringen för 15 timmarsbarnen. Har alltid tyckt att Osby kommun varit ett föredöme med hur vi har haft det för 15 timmarsbarnen tidigare. Blev mycket besviken över detta nya beslut.

(osby, 2018-06-10)

#44

Detta beslut är inte det bästa för varken verksamhet eller barnen eller föräldrarna. Det lockar inte barnfamiljer vilket varit bra för Osby att få fler av. Det hade varit bättre att satsa på att få kommunen attraktiv att bosätta sig i.

(Osby, 2018-06-10)

#45

Att lämna och hämta med tre timmars mellanrum dagligen blir en ohållbar situation med en nyfödd hemma när bara den ena föräldern är föräldraledig. Måste man tvunget spara på lunchpengarna, vilket borde vara en ganska liten besparingspost, så inför istället möjligheten att betala extra för lunchen om barnet går på 15 timmar för att möjliggöra bättre fördelning av timmar.

(Osby, 2018-06-10)

#49

Jag tycker inte att de gynnar barnen på något sätt. Detta är enbart en fråga om ekonomi.

(Osby, 2018-06-10)

#50

Lyssna på föräldrarna hur det kan underlätta för deras vardag och inte vad som är bäst för kommunen.

(Göteryd , 2018-06-10)

#51

Jag är mormor till barnbarn som kommer att vara berörda av detta beslut och som trebarnsmamma inser vilken stress detta kommer att innebära för de familjer som blir berörda.

(Killeberg, 2018-06-10)

#60

För att barnen och familjens vardag måste få funka.

(Osby, 2018-06-10)

#61

Det är orimligt att kommunen ska spara pengar på de framtida barnen här. Att ta ifrån barnen deras lugna tillvaro på förskolan där de kan umgås med vänner och vara med på aktiviteter i lugn och ro. Nu ska man ställa klockan, släpa upp alla barnen för 3 timmar VARJE dag? Nej, inte bra någonstans för varken barn eller föräldrar.

Som föräldraledig, tiden till att lära känna sitt nya barn försvinner helt om barnet nu sover i 2-3 timmar. Aktiviteter som tex babysim är bara att glömma att planera in under 3 timmar.

(Osby, 2018-06-10)

#62

Vi ska ju värna om miljön så tvinga föräldrar att köra två dagar extra är ju helt förkastligt. Dessutom blir det svårt för små barn att känna doften av mat utan att få äta och delta i det sociala sammanhanget.

(Lönsboda , 2018-06-10)

#63

Har dotter på förskolan i Visseltofta. Gillar inte beslutet, känns stressat och panikartat i hopp om att spara ören i budgeten.

(Visseltofta, 2018-06-10)

#64

Viktigt med måltid tillsammans. Träning i sociala färdigheter osv.

(Visseltofta, 2018-06-10)

#69

Håller med ovanstående. 3 timmar blir för lite åt gången. Isf får ni lägga de senare 12-17 om det kostar för mycket med lunch.

(Lönsboda, 2018-06-10)

#77

De va mycket bra då dottern var på förskolan 3 dagar i veckan för då visste man att man kunde boka in möten och arbetsintervjuer de dagarna. Med detta nya system så blir de väldigt stressigt för de föräldrar som. Är ensamstående. Har man barn som går i skolan och även barn i förskolan så kommer det bli väldigt stressigt. Som ensamstående kommer man ej kunna ha den tiden till att söka arbete eller möten.

(Osby, 2018-06-10)

#81

Uselt beslut

(Osby, 2018-06-10)

#82

Det blir ju alldeles för hattigt för barnen. De hinner ju inte landa förrän det är dags att åka hem igen. Viktigare att lära dem bibehålla rutinerna på förskolan och det är lättare om de får vara där i flera timmar i sträck.

(Osby, 2018-06-10)

#86

Detta beslut kommer påverka min familj negativt. Framförallt vår 3-åriga son som hitills gått på förskolan 3 dagar i veckan , 5 timmar om dagen. Min sambo är hemma med vår minsting som nu är 5 månader. Detta har funkat väldigt bra och sonen har verkligen mått bra av att få leka med kompisarna på förskolan de dagar han är där. Vi känner att han utvecklats jättemkt av att umgås med andra barn. Att tvingas ha honom där varje vardag istället men endast 3 timmar är vi övertygade om kommer funka mkt sämre för oss alla, framförallt sonen. För en 3 åring som inte har så bra tidsuppfattning kommer det kännas som att han knappt ens kommit dit innan vi ska hämta honom igen, för att inte tala om alla roliga aktiviteter han säkerligen kommer missa i och med den korta tiden per dag. Så vi skriver självklart på detta och hoppas på en ändring!

(Osby, 2018-06-10)

#95

Jag skriver på för jag har en son som drabbas av detta beslut negativt!!!

(Hökön, 2018-06-10)

#96

Helt jävla bedrövligt

(Killeberg, 2018-06-10)

#101

Har själv råkat ut för denna idioti.

(Liatorp , 2018-06-10)

#102

3 h om dagen blir stressigt för både barn och föräldrar. Barnet hinner knappt vara på förskolan förrän hen ska hem. Inget bra förslag! Behåll 5 h/ 3 dagar i veckan

(Hässleholm, 2018-06-10)

#103

Jag skriver under på grund av att detta komplicerar för oss och alla vi känner. Detta är endast för att spara in pengar och det är bedrövligt att det är barnen som blir lidande!

(Killeberg, Osby , 2018-06-10)

#104

Tycker det är helt fel var är barnperspektivet?

(Osby, 2018-06-10)

#107

Jag har varit så himla nöjd med 5h/dag 3 dagar i veckan. Ser inte hur detta skulle vara bra för någon på något sätt !!

(Killeberg, 2018-06-10)

#112

Detta är inte rätt mot barn som har mindre syskon som kanske sover på förmiddagen och va ger 3 tim de hinner inte mer än börja leka förrän de ska hem. Låt föräldrarna bestämma själva om de vill ha 3/dag el 15/ vecka.

(Osby , 2018-06-10)

#115

Finns inget i detta beslut som gynnar varken barnen eller föräldrarna.

(Älmhult, 2018-06-10)

#123

De e inte klokt, ska man som förälder inte få vad man betalar för? Självklarhet att barnen ska få lunch mm. Sjuka ändringar ni vill genomföra. Fy skämms på er som sitter och beslutar, hoppas ni förstår hur ni sätter föräldrar på pottkanten.

(Osby, 2018-06-10)

#125

Helt absurt ..Jag skriver på för att nu får ni väll ge er Har vänner som har sina barn i Förskola i Osby kommun . Tänk om Gör rätt

(Älmhult, 2018-06-11)

#130

Det är viktigt att vi engagerar oss för varandra, även över kommungränser!

(Västervik, 2018-06-11)

#140

Det gäller även mitt barnbarn som bor i Osby o som kommer drabbas av detta

(Karlshamn, 2018-06-11)

#142

Jag skriver under frivilligt för att jag tycker det är orimligt att inte få ha mer än 3h/dag

(Osby, 2018-06-11)

#145

Av samma orsak som skribenten.

(Osby, 2018-06-11)

#147

Håller med!

(Killeberg, 2018-06-11)

#149

För mig, som bor på landsbygden och således har en bit att köra för att ta mig till förskolan, blir detta förödande.

(Lönsboda, 2018-06-11)

#158

Det är enormt viktigt för barn att lära sig att äta tillsammans och de får en större chans att delta i aktiviteter på förskolan om de får vara 3*5 timmar istället för att tvinga föräldrarna att lämna 5*3 timmar i veckan. Föräldrarna ska ha rätten att bestämma vad som är bäst för deras barn och inte nån Nisse på kommunhuset som inte ens besvärar sig att besöka förskolorna i kommunen utan bara tittar på pengarna våran framtid kostar. Barnens rätt i samhället.....vart finns den?

(osby, 2018-06-11)

#159

Opraktiskt och dumt!

(Osby, 2018-06-11)

#160

Detta är skandal. Mitt barn ska ej köras fram och tillbaka för 3 timmars förskola var dag.

(Lönsboda, 2018-06-11)

#162

Farmor till barnbarn som, tillsammans med sina föräldrar, kommer få det betydligt sämre genom denna ändring.

(Hästveda, 2018-06-11)

#163

Tycker det inte gynnar mitt barn.

(Osby, 2018-06-11)

#167

Det som händer är för JÄVLIGT. Det är VI, folket som bestämmer och inte någon jävla byråkrat som tror att de gör det som folket vill utan att fråga folket.

(Osby, 2018-06-11)

#169

Det handlar om barnens välmående i allmänhet och det faktum att föräldrar är de som känner sina barn bäst och vet vad som passar just deras barn och deras familj bäst. Beslutsfattare som tar beslut utan att lyssna på de som beslutet drabbar förstår jag mig inte på alls. De måste komma ihåg att de arbetar i samhällets tjänst och därmed har en skyldighet att ta in medborgarnas vilja och önskningar. Annars bör de bytas ut.

(Sollentuna, 2018-06-11)

#170

Jag tycker att det va mycket bättre innan när man fick välja vilket som passade varje familj o varje barn. Att hämta barn precis när alla ska äta där o sen att skynda sig hem för att fixa lunch till barnet är inte alltid så passande. Jag önskar att man fick välja själv.

(Osby, 2018-06-11)

#172

Min mening och erfarenhet är att barnet inte ges möjlighet att få tränas i de sociala runt om kring måltiden och att ”rivas” upp efter enbart 3h ger inte möjlighet att bli en del av förskola verksamheten. Och det gör barnen otrygga i miljön.

(Osby, 2018-06-11)

#175

Hur kan detta vara de bästa för våra barn?
Här ska man låta pedagogerna få sina röster hörda. De ända jag ser är att de kommer bli stressigt och kommer man då få hämta ett hungrigt barn? Detta kan omöjligt vara ett gynnsamt beslut för dom de kommer gå ut över. Hur kan man låta pengasparandet gå ut över barnen! Det är väl snarare dom kommunen ska lägga pengarna på! Helt fel

(Killeberg, 2018-06-11)

#183

Detta drabbar barn som inte bor centralt. Ska det inte vara jämlikhet var man än bor i kommunen. Att köra fram och tillbaka stressar både barn och föräldrar.

(Osby, 2018-06-11)

#185

Jag tycker det är helt fel att införa 3 timmar utan lunch.

(Killeberg, 2018-06-11)

#188

Jag tycker denna regeln är helt pt skogen. Detta kan ju inte värna om barnen att dom ska ryckas upp o gå till förskolan för 3 timmar varje dag.

(Lönsboda, 2018-06-12)

#192

Vi hade det så i Älmhults kommun när våra barn gick på dagis och det var totalt värdelöst! Man fick inte göra annat än att väcka lillasyster för att lämna och hämta storasyster på förskolan.
Dessutom skulle man hinna med att laga mat som skulle vara klar innan man hämtar det äldre barnet, för hon var ju jättehungrig när vi kom hem.

Att man får möjligheten att ha sitt/sina barn på förskolan 15timmar i veckan är jättebra, men då ska det finnas iaf 2 alternativ på tider. 3 timmar om dagen passar inte alla familjer.

(Älmhult, 2018-06-12)