Protest mot ändring av reglerna för ”15-timmarsbarn” inom barnomsorgen i Osby kommun

Kontakta namninsamlingens skapare

Uppdatering vistelsetid 15 timmar

2019-01-30 09:31:59

Hej!

Det har nu gått en tid och kanske en del av er har följt utvecklingen av frågan i barn-och skolnämnden. För er som inte gjort det kommer här en liten lägesuppdatering och detta kommer bli mitt sista bidrag i frågan.

Vår protest togs upp i september månad och förvaltningen fick sedan i uppdrag att undersöka hur verksamheterna upplevde förändringen för sig själva och barnen. Resultatet var övervägande positivt, främst ur en arbetsmiljö-och belastningsmässig ståndpunkt och beslutet stod därför kvar. Dock fick förvaltningen i uppdrag att ta fram en uppsättning undantagsregler som berör olika aspekter; avstånd till förskolan samt tillgång till bil inom tätort respektive landsbygd och även en regel som grundar sig i extraordinära omständigheter (t.ex. skilsmässa eller sjukdom i familjen). En blankett finns nu tillgänglig i Osby kommuns blankettarkiv som kan användas för att ansöka om undantag på någon av de beslutade grunderna.

Christine Jönsson

Ärende skickat till Osby kommun

2018-06-19 11:52:06

Hej!

För ett par dagar sedan pratade jag med Daniel Landin, ordförande för barn- och skolnämnden, angående denna namninsamling och listan tillsammans med en skrivelse från mig är nu skickad till kommunen för hantering. Vi är 249 personer som skrivit på namninsamlingen och jag tackar er alla för ert engagemang. Så fort ärendet har diarieförts i kommunen är det en offentlig handling och öppen för er alla att följa. P.g.a. sommaruppehåll kan inte ärendet tas upp i nämnden förrän efter sommaren men nu är vi på gång! Stay tuned...

Christine Jönsson

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.