#räddalägren Rädda stiftsverksamheten i Undersvik!

Kommentarer

#401

Släktingar som vill konferera sig där

(Ulricehamn, 2018-04-10)

#404

Jag skriver under på grund av att undersvik har betytt allt för mig och gjort det möjligt för mig att slappna av och gå djupare in i min tro. Jag vill att mina kusiner, vänner och alla andra ska ha möjligheten att konfirmera sig på gården då det är något av det bästa som har hänt mig.

(Uppsala, 2018-04-10)

#407

Undersvik är en magisk plats som måste få finnas kvar! Jag konfirmerades där år 2010 och det är en av de bäst upplevelser i hela mitt liv. På alla läger i Undersvik så skapas det en fantastiska gemenskap, man får vänner för livet, får möjlighet att blomma ut som människa och man får fundera kring frågor om livet. Det behövs en plats som Undersvik i vår annars så stressade och pressade vardag. En plats där ungdomar finner varandra och samtalar om sådant som man annars inte pratar om lika ofta <3

(Arvika, 2018-04-10)

#408

Mina 3 barn har konfirmerats i Rättvik och den ungdomskulturen är ju mycket lik Undersvik. De veckorna har gjort spår i deras framtida vuxenliv! Den kristna ungdomskulturen som lever på Stiftsgårdarna kan inte ersättas i församlingarna genom ett skrivbordsplanerande. Det som har byggts upp kan rivas ner fort och jag är rädd för att det blir en stor dödsstöt för aktiva ungdomar i församlingarna. Vill vi ha ungdomar i Svenska kyrkan så måste ungdomskulturen få leva i den häftiga miljön som det blir på Stiftsgårdarna! Sedan kan det genomsyra församlingarna.

(Väddö, 2018-04-10)

#410

Jag skriver under pga jag vill visa mitt fulla stöd till denna skrivelse. Jag håller med om allt som är formulerat och min erfarenhet är grundad både utifrån min pedagogtjänst i Uppsala pastorat samt som konfirmandförälder.

(Uppsala, 2018-04-10)

#411

Vill hjälpa till å få glädjen alla känner runt lägret via att skriva under detta

(Gävle, 2018-04-10)

#412

Jag vill att gården ska fortsätta leva och vara ett hem och en bas för ungdomar och då måste de få vara där länge och upprepade gånger. Detta kan bara skötas av stiftet. Utan dem tappar gården sin anda och blir bara logi för enstaka grupper.

(Vattholma pastorat, 2018-04-10)

#413

Jag ser det som ett andra hem. Hela 13 läger med Hudiksvalls konfirmation har jag varit där (ej inräknat andra aktiviter utanför konfirmationen). Jag finner ett lugn, en frid sådan obeskrivlig glädje när jag är där som jag knappt finner någon annanstans. Jag skriver på detta av anledningen att jag vill att dem som vill konfirmeras på gårdens läger ska få göra det, förstår verkligen inte anledningen varför dem inte ska få den friheten att välja själv som individ hur, var och när dem vill konfirmera sig. Vill bara inte att dem ska missa chansen, då jag spenderar en stor del av min tid under tiden jag befinner mig i Undersvik med dessa människor som hör till gårdens läger, att få konfirmeras tillsammans på sättet dem vill som uppenbarligen funkar eftersom så otroligt många väljer att komma tillbaks! Jag vill inte att dem som drabbas av detta ska berövas det dem kallar sitt andra hem och jag är mycket säker på min sak att en väldigt stor del av denna namninsamling, om inte alla, tycker lika som mig.

Detta kan ha varit otydligt skrivet men tror att min poäng kommer fram.
// Alfred från Hudiksvall

(Hudiksvall, 2018-04-10)

#414

Det är viktigt och ytterst betydelsefullt att konfirmandverksamheten fortsättningsvis bedrivs i stiftsgårdens regi. Det har varit en mycket populär konfirmandverksamhet, som betytt mycket för många ungdomar men även för mindre församlingar

(Göteborg, 2018-04-10)

#415

att lägga ner konfirmandverksamheten är ett beslut som får effekter för övrig verksamhet för barn och unga på gården och därmed hela stiftets och församlingarnas barn och ungdomsverksamhet

(Uppsala, 2018-04-10)

#418

Som församlingspräst ser jag stiftsläger som en naturlig del av stiftets främjandearbete och ett utflöde av stiftet som pastoral nivå.

(Växjö, 2018-04-10)

#419

Det är en fantastiks upplevelse att få vara där och jag vill att fler ska få uppleva det!

(Uppsala, 2018-04-10)

#421

Att konfirmeras på Undersvik var en fantastisk upplevelse som jag hoppas är möjlig även för mina barn i framtiden. Vore så extremt tråkigt om det försvinner.

(Stockholm, 2018-04-10)

#426

Jag känner mig mycket tveksam till att detta beslut ska ”främja och stödja” församlingarna i stiftet. Den kompetens och goda ledarstil som som förvaltas genom konflägren och dess ”biverksamheter” kommer församlingarna tilldel, dels genom de ungdomar som finns med, men dels också genom de stiftsanställa medarbetarnas direkta ”hands on” erfarenheter. Dessa erfarenheter är viktig för att på rätt sätt kunna stödja församlingarnas konfirmandverksamheter. Nu riskerar man att gårdens anda med de unga i första rummet upphör och att endast de vuxnas perspektiv blir rådande.

(Bollnäs, 2018-04-10)

#427

Jag störtgrät när jag hörde om det här galna beslutet... Är inte det viktigaste här i livet att ungdomar/barn ska få en bra grund inför sitt framtida liv? Lära sig kring värderingar, etik & moral, respekt, hur man arbetar i grupp osv. Och framförallt lära känna sig själv och sitt inre. Stiftsfullmäktige borde verkligen INTE fatta detta beslut, det kommer påverka såå negativt alla ungdomar som inte får chansen att uppleva detta fantastiska läger. Jag tycker det är respektlöst. Jag kommer stå upp för detta enda in i det sista. Tills vi har nått vårt mål och får behålla vårt underbara läger i Undersvik! <3 <3

(Värmlands Nysäter, 2018-04-10)

#430

Det är viktigt att stiftsgården bedriver konfirmandverksamhet, det är ett stöd till församlingarna runt om i stiftet som inte har möjlighet att själva bedriva sommarläger. Det är också viktigt att de anställda som jobbar på gården jobbar med konfirmander och fortsätter att utvecklar nytänk för att sedan kunna ge tillbaka till församlingarna.

(Järvsö, 2018-04-10)

#431

För att konfirmandlägret i undersvik var en av mina bästa upplevelser någonsin

(Göteborg, 2018-04-10)

#432

En konstant strävan för Svenska Kyrkan måste vara att förbli en fortsatt relevant och naturlig gemenskap för sina unga medlemmar, även efter konfrimationstiden. Ett fungerande koncept som med besked svarar på den utmaningen är Stiftsgårdens utbyggda läger och kurser för ungdomar och unga vuxna. Grupper av blandade åldersspann och geografiskt ursprung som på helger och lov väljer att fortsätta återvänd till stiftgården, för att leva kyrka tillsammans.

Lika lite som jag tycker det är skäl att bli provocerad av att Uppsala stift i Undersvik har en stor och blomstrande tillströmning på nytt engagemang tycker jag att det är naivt att tro på att ett avvecklande av stiftsgårdens egen ungdomsverksamhet skulle kunna leda till ett ökat deltagande i församlingarnas respektive verksamheter. Tvärtom ser jag ett mycket tydligare samband mellan nedskuren verksamhet, färre valmöjligheter, minskat engagemang och medlemstapp i rakt nedstigande led.

Avvecklingen av konfrimandlägren på stiftsgården i Undersvik är på inga sätt förenlig med den kyrkliga gemenskap som jag bryr mig om och vill vara delaktig i. En fortsatt möjlighet till engagemang bland ungdomar och unga vuxna är livsviktigt för verksamheten. Därför är beslutet om avvecklingen inget annat än ett stort steg i fel riktning.

(Uppsala, 2018-04-10)

#434

En fantastisk upplevelse jag varit med om under mitt liv

(Hudiksvall, 2018-04-10)

#436

Det vore oerhört olyckligt och obegripligt om stiftet väljer att avsluta en så uppskattad, väl fungerande och långsiktig verksamhet som undersviks konfirmationsläger. De är en fantastisk samhällsinvestering som stärker och utvecklar ungdomar på ett oslagbart sätt.

(Stockholm, 2018-04-10)

#437

Alla ungdomar som jag är familj eller vän med, utan undantag, upplever sin tid på Stiftsgården som det bästa som hänt dem i livet, ett andra hem, en ny dimension av tillvaron.

(Stockholm, 2018-04-10)

#439

Jag gärna vill att ungdomar från andra stift ska få möjlighet att uppleva Undersvik. Det är ett unikt ställe, som har stor betydelse för unga människor från hela Sverige. Det finns inte så många mötesplatser kvar där unga kan mötas på riktigt. För våra barn har det varit ovärdeligt, kanske till och med livsavgörande.

(Lövånger, 2018-04-10)

#440

Jag vill skriva under för att stiftet har gett mig luft och anledning till att fortsätta andas, tro och fortsätta - framförallt när allt annat i livet känns hopplöst. Den har alltid funnits, ställt upp, trott på och utmanat mig. Det som gården gett mig är svårt att få någon annanstans.

(UPPSALA, 2018-04-10)

#443

Det finns få saker som är så förknippade med Undersviks stiftsgård. Sedan 1949 har gården inbjudit till konfaläger. Tusentals är de ungdomar som kan vittna om vad detta betytt. Beklagligt att de som tagit beslutet inte insett detta.

(Njutånger, 2018-04-10)

#444

Eftersom att jag vill att Undersvik ska finnas kvar

(Uppsala, 2018-04-10)

#445

Verkar va ett bra ställe.

(Skellefteå , 2018-04-10)

#447

Jag tycker att det är viktigt att gårdens personal bibehåller den höga kompetens de har. Att den kristna gemenskap som genomsyra gården inte försvinner.

(Gävle, 2018-04-10)

#448

Jag vill att mina barnbarn ska få konfirmeras på stiftsgården.

(Norrtälje, 2018-04-10)

#449

Har en kär vän som är konfirmerad i Undersvik och har hört om vilken fin och underbar plats det är för ungdomarna. Har själv vart på gården en gång (dock inte som konfirmand) och det är verkligen en speciell atmosfär.

(Gävle , 2018-04-10)

#450

Undersvik står för allt jag älskar, och är den stödjande pelare i mitt liv jag alltid kan lita på och veta att jag har en plats. När jag behöver energi/uppmuntran/livstro/stöd vänder jag mig till gården. Försvinner detta från ungdomars liv tror jag vi tappar många vi annars kunde hjälpa och stötta och utveckla in till fantastiska människor. Jag ser Undersvik som början av fjärillseffekten, och det kan INTE försvinna...Allt detta beror just på de läger som finns möjlighet att gå på, jag var inte trygg med att gå konfirmandläger i hemörsamling, och med facit i hand är jag otrolig glad att jag hamnade på gårdens läger, jag är en bättre person med finare värderingar på grund av gården!

(Stockholm , 2018-04-10)

#452

Som jag sa så har jag varit på ett konfaläger där och tyckte det var otroligt kul. Gården ligger så fint precis bredvid sjön och man får vara för sig själv när man är där. Jag vill att många fler som är yngre än mig ska få chansen att också åka dit på läger för det är verkligen något som man kommer ihåg

(Tierp, 2018-04-10)

#454

Jag har inte konfrimerat mig än men förlägret och påsklägret var extremt kul. Det vore sorgligt om ingen i framtiden kunde ha lika kul som vi har det nu.

(Bålsta, 2018-04-10)

#455

En kyrka där inte barn och unga får utrymme och prioritet är död.

(Bålsta, 2018-04-10)

#456

Att fler grupper inom bland annat Svenska Kyrkan ska få möjlighet att få åka till stiftsgården och ha sina läger sät

(Uppsala , 2018-04-10)

#459

Jag själv hade en jättefin konfirmation där för länge sedan och jag vill ge samma upplevelse till mina barn. Sonen konfirmerades där förra sommaren och var mycket nöjd. Nästa sommar skulle det vara dotterns tur. Nu vet vi inte hur det ska bli.

(Uppsala , 2018-04-10)

#460

För att Undersvik är en bra plats för barn och ungdomar att vara på. Ger nya möjlighet om tro och nya vänskaper.

(Gävle , 2018-04-10)

#463

Jag skriver under på grund av att jag vet att denna gård och konfirmationsläger betytt och betyder mycket för många och vet att det är en bra plats flr att känna sig trygg, känna gemenskap och knyta nya kontakter!

(Gävle, 2018-04-10)

#465

Jag vill att konfirmationsverksamheten skall vara kvar för den är så viktig!

(Bollnäs, 2018-04-10)

#466

Jag tror på Stiftgårdars unika möjlighet att vara andlig kraftstation för alla åldrar, över generationsgränserna och genom hela livet som vi som kallar oss kristna eller som är sökare så väl behöver, i synnerhet i vårt sekulariserade land. På stiftsgården har vi det gemensamt att vi vill dela tro och dela liv, den är inte bara en lägergård vilken som helst. Här blir vi länkar i en kedja bakåt och framåt som bildar en urstark kedja av samhörighet i stiftet, över församlingsprästerna. En stiftsgård behöver aldrig känna att den konkurrerar med oss verksamma i församling, tvärtom, vi behöver ju en stiftsgård som ett hem och en rastplats. Låt lägren leva och våga satsa ännu mer, ge inte upp, tro på stiftgårdens unicitet!

(Uppsala, 2018-04-10)

#467

Stiftsgården ät ingen sådan utan aktivt konfirmandarbete.

(Knutby , 2018-04-10)

#471

Jag ser att det vore oerhört tråkigt om man inte fortsatte med konfirmationsläger i Undersvik som fortfarande snart 35 år senare är ett underbart minne för mig. Det vore trevligt om man även arrangerade återträffar för oss ”gamlingar” kanske var 5 eller 10 år.

(Åkersberga, 2018-04-10)

#472

Mysig och omfamnande gård med riktigt stort hjärta

(Stockholm, 2018-04-10)

#475

En av de få stiftsgårdarna som kan ta emot stora grupper. Vacker och behövd!

(Söderhamn, 2018-04-11)

#477

Der är en helt otrolig plats och lägret ett minne för livet. Jag var på påslaget en vecka och vi saknar varann otroligt mycket efter bara en vecka. Många fler förtjänar att få uppleva detta.

(Uppsala , 2018-04-11)

#479

Jag tycker att det verkar vara ett förhastat beslut som inte tar hänsyn till den betydelse gårdens konfirmandläger har för framtida rekrytering av medarbetare i Svenska kyrkan. Dessutom skapar gårdens konfirmander och ledare en atmosfär (även när de inte är där) som gör Undersvik unik i förhållande till andra kursgårdar. Ett faktum som gjort att vi valt just Undersvik istället för andra gårdar när vi har konfirmandläger i den församling jag arbetar i.

(Uppsala, 2018-04-11)

#486

Konfirmandlägren är något fantastiskt och jag tycker att stiftsgården borde ha hand om dem precis som dem haft de senaste 70 åren eftersom att de gör ett makalöst jobb utan dess like för alla de ungdomar som söker sig dit <3

(Sundsvall, 2018-04-11)

#489

Stiftsgården behövs

(Valbo, Gävle, 2018-04-11)

#492

Beslutet att avveckla den typ av läger som finns på gården idag skulle innebära en enorm förlust av den kultur, tradition och kompetens som bor inom lägersfären. (Jag tror inte att den hade kunnat leva kvar i en ny regi om det inte finns en konkret och väluttönkt plan för hur det skulle gå till.) Den som inte bara finns just där utan som varje år sträcker sig längre och längre ut i samhället och ger många trygghet och glädje. Oslagbart.

(Uppsala , 2018-04-11)

#496

Jag vill att andra ska ha samma möjlighet som jag. Konfirmationslägret räddade mer eller mindre livet på mig eftersom jag var på en väldigt mörk plats i livet.

(Knivsta, 2018-04-12)

#502

Det måste finnas en plats där ungdomar ska känna sig trygga att konfirmera sig på och deltagare ska kunna möta andra församlingar och ta del av varandra.

(Söderhamn, 2018-04-12)

#510

Jag skriver under på grund av att Undersvik är den plats som jag känner starkast för i hela världen. Den gemenskap som jag fått uppleva under mina 7 år på gården går inte att jämföra med något annat sammanhang. Stiftslägerna i Undersvik har hållit en inkluderande, pedagogisk och utvecklande nivå som få andra arbetsplatser och organisationer skulle kunna nå. Varje år upptäcker nya osäkra ungdomar den fantastiska miljö som Undersvik har att erbjuda och varje år kommer flera tidigare konfirmander tillbaka. Att avveckla konfirmationsverksamheten i Undersvik skulle dels upplösa gårdens kärna med allt vad det innebär för stämning och tradition och dels lämna många ungdomar utanför den kristna gemenskapen. Jag tror att det är många som håller med mig om jag säger att jag troligtvis inte konfirmerat mig om det inte var för Undersvik. Om jag ser på vilka andra möjligheter jag hade som 15 åring så fanns det egentligen ingenting som lockade. Av de få av mina vänner som konfirmerade sig på andra håll har aldrig beskrivit det upplyftande och den utveckling som jag kände över min konfirmationstid. För mig blev Undersvik något helt revolutionerande i vardagen. Det blev som en utopi utanför ett högstadium med en ganska hård stämning och sociala prestationskrav bland eleverna. Efter varje höst-, påsk-, eller sommarläger kände jag att Undersvik egentligen var platsen som jag ville spendera alla mina dagar. Det blev, som Mikael Pålsson brukar säga, mitt förklarelseberg.

(Uppsala, 2018-04-13)

#512

Vi var där och bevittnade en konfirmation och mitt minne är värme och trivsel från de dagarna.

(Västerås, 2018-04-13)

#514

Jag anser att en oerhört betydelsefull, meingsskapande, utvecklande och professionell verksamhet som bygger på och möjliggörs genom ungdomars/unga vuxnas djupa engagemang riskerar att helt gå förlorad genom detta ogenomtänkta beslut. Ett ofattbart beslut!

(Vattholma (Uppsala), 2018-04-13)

#516

Förslaget om utveckling låter ju som en avveckling!

(Uppsala , 2018-04-13)

#521

Detta betyder mtk för många personer

(Skellefteå, 2018-04-13)

#524

Detta är en så viktig upplevelse för barn i en känslig ålder. Undersvik tog på ett fantastisk sätt hand om mitt barn och gav trygghet, självkänsla och mycket glädje.

(Uppsala, 2018-04-13)

#525

Är viktigt att man stödjer detta

(Gimo, 2018-04-13)

#532

För att min bästa bror vill det

(Skellefteå, 2018-04-13)

#534

För att stiftgården ska kvarstå!

(Skärplinge, 2018-04-13)

#536

Varje stift behöver en stiftsgård. Stor skam om ärkestiftet går emot detta och dessutom tänker som ett aktiebolag där pengar är viktigare än människan.

(Uppsala, 2018-04-13)

#537

Undersvik betyder mycket för mig. Det var den plats där jag på riktigt lärde känna mina nu absoluta bästa vänner. Jag vill återvända till denna underbara plats för att återuppleva gamla minnen och utveckla min tro. Jag hoppas även att andra ungdomar i framtiden ska få möjligheten att utveckla sin tro, känna gemenskap, uppleva vacker natur och få en lika underbar upplevelse som jag fick. Undersvik är ett hem för många, låt det stanna

(Stockholm , 2018-04-13)

#538

Jag saknar grabb

(Rinkeby, 2018-04-13)

#540

Jag skriver under för att det skulle krossa mitt hjärta om jag var en av de sista konfirmanderna som gick på undersviks egna läger. Jag ser inte hur det skulle ”förbättras” på något sätt igenom att ta bort stiftets läger.

(Bålsta, 2018-04-13)

#542

Min mening är att en så välfungerande och grundad verksamhet måste få fortsätta för Ungdomarnas, kyrkans och Guds skull.

(Göteborg, 2018-04-13)

#544

Betydelsen av stiftets konfirmandläger kan inte underskattas. Jag har mött så många ungdomar och unga vuxna som har fördjupats i sin tro och utvecklats som människor under lägren. Med tanke på vikande konfirmandstatistik och rekryteringsproblem till kyrklig tjänst så gör vi oss en riktig björntjänst genom ett nedläggningsbeslut.

(Uppsala, 2018-04-13)

#545

Alla bör få uppleva gemenskapen jag fann där.

(Söderhamn, 2018-04-13)

#548

Beslutet inte är grundat på barns och ungas bästa!

(Stocka , 2018-04-13)

#552

Undersvik som växtplats behövs

(Uppsala, 2018-04-13)

#554

Det vore hemskt och helt fel om det togs bort.

(Uppsala, 2018-04-13)

#557

Det måste finnas andra lösningar som är bättre för ungdomarna och deras utveckling, kyrkans rekrytering, ekonomin mm än att lägga ner en väl fungerande och engagerad verksamhet. Gör ett omtag, se den större bilden. Det går fort att rasera något som fungerar bra, det tar lång tid att bygga upp något nytt.

(Uppsala, 2018-04-13)

#559

Alldeles för förhastad och ogenomtänkt beslutsprocess, där alldeles för få personer har tänkt kring ett beslut som rör så många och kommer ha så stora konsekvenser.

(Uppsala, 2018-04-13)

#564

Undersviks konfirmationsläger fyller en enormt viktig funktion. Står högt över andra läget jag sett vad gäller kvalitet, värdegrund, gemenskap, acceptans för allas lika värde och värme.

(Täby, 2018-04-13)

#570

Jag tycker att det är ett felaktigt beslut att lägga ned lägren. Jag är säker på att antalet konfirmander i stiftet kommer minska i och med detta. Verksamheten betyder otroligt mycket för så många ungdomar. Processen har även förts på ett professionellt sätt helt utan öppenhet och diskussion.

(Göteborg, 2018-04-13)

#573

Jag vill att även min son om några år skall få denna fantastiska upplevelse att konfirmeras här. Ett av Sveriges bästa konfirmandläger! Låt gården och allt få vara kvar!
Ta inte ifrån ungdomarna detta värdefulla!

(Berlin, 2018-04-13)

#576

Jag skriver under för att jag ser hur oerhört gott det gör ungdomarna att få en tillhörighet i Undersvik. Jag är också övertygad om att konfirmandverksamheten i Undersvik både tillför stiftet och svenska kyrkan oerhört mycket på både kort och lång sikt. Det finns behov av en särskild plats som ger rum för att få samtala kring livsfrågor, tro och vem man är. Det är inte alltid enkelt att prata om detta i den egna vardagen och den egna församlingen. I Undersvik har man en alldeles unik förmåga att skapa en miljö som tillåter och befrämjar samtal om det som är riktigt viktigt. Jag skriver också under för att jag ännu inte sett någon riktig konsekvensanalys av avvecklad konfirmandverksamhet i nuvarande form varken ur ett ekonomiskt eller barnperspektiv. Jag har heller inte sett en analys kring hur en avveckling skulle bidra till att öka antalet konfirmander i stiftet.

(Bromma, 2018-04-13)

#578

Viktigt jag har upplevt flera gårdsläger som tidigare boende i byn. Helt fantastiska ungdomar som känt sig sedda där och sända att sprida det kristna kärleksbudskapet vidare efter sin konfirmation.

(Ljusdal, 2018-04-13)

#580

Jag vill att min syster ska få chansen att konfirmera sig där, njuta och ha lika roligt som jag hade! Och jag vet hur mycket det skulle betyda för henne.

(Gävle, 2018-04-14)

#582

Jag har själv varit på många läger under min ungdomstid, gården blev ett andra ”hemma”en trygg plats i en kravfyllda tonårstid. Mina båda barn har gått på förläger, konfirmationsläger, nytta och nöje och ledarutbildningarna. Samma gäller min bonusdotter. Via gården och lägren har de fått så mycket med sig: en trygg plats att prata livsfrågor, pröva och utveckla en tro, följa ett kristet liv med andakter, hjälpas åt med stort och smått, över åldersgränser. De har fått nära relationer med andra, både vuxna och jämnåriga, som håller över tid och varit en brygga till det tuffare liv som ungdomar lever i i skola och samhälle. De har fått en positiv bild av vad det är att vara kristen och av kyrkan som en viktig del i livet.
Tyvärr har ingen församling hemma riktigt lyckats plocka upp dessa ungdomar för att bygga vidare på det de startade på sina läger. Det har kanske gjorts försök, men över tid tid har inte engagemanget eller tiden funnits. Därför har jag extremt svårt att tro att den utveckling ni talar om att ni vill få till med detta beslut kommer till. Jag tror tyvärr att vi pratar avveckling istället och att vi framöver tappar en viktig åldersgrupp som aldrig får den tillhörighet som ger dem en relation med kyrkan. Ingenting i församlingarnas verksamheter på hemmaplan idag får mig att tro att ni lyckas engagera den åldersgrupp som här har haft Undersvik som en trygg plats där de får vara sig själva och i dialog med präster, pedagoger och unga ledare fått växa in i kyrkligt liv. Det kräver tid, engagemang, och ett fokus på just ungdomar som jag inte ser att församlingarna hemma har möjlighet att lägga på den här gruppen.
Det är ett sorgligt beslut och det är inte taget ur perspektivet ungdomars bästa. Och därmed inte heller det bästa för kyrkans framtid.

(Uppsala, 2018-04-14)

#583

Gick på sommarläger i Undervik 2001. De 4 veckorna var helt fantastiska och ett minne jag kommer ha med mig hela livet. Min mamma och mina syskon samt många av mina kusiner har också konfirmerats i Undersvik och det är något jag hoppades att mina framtida barn också skulle få uppleva

(Malmö, 2018-04-14)

#585

Jag hade den bästa sommarn någonsin under mitt konfirmationsläger i Undersvik. Undersvik betyder jätte mycket för mig och jag har fått så många underbara vänner genom Undersvik. Jag vill att MÅNGA fler ska få uppleva ett lika fantastiskt konfirmationsläger som jag hade.

(Stockholm, 2018-04-14)

#587

Världens finaste plats. Jag fick lära mig så mycket om mig själv, om andra och om vad det innebär att leva kristen. Har även fått vänner för livet!

(Malmö, 2018-04-14)

#589

Jag skriver under detta pga att undersvik är den plats som står mig närmast hjärtat. Sedan 15 års ålder har undersvik varit en plats där jag samt andra kan vara sig själva och skapa nya, helt fantastiska relationer till varandra. Mina allra bästa minnen kommer fortfarande från undersvik och kommer alltid förbli så. De vänner jag har fått äran att knutit band med är tack vare undersvik, lärdomarna, min personliga utveckling och mycket mer är tack vare undersvik. Så för mig är bara tanken på att lägren försvinner helt absurt, otroligt tragiskt.. till er som står för besluten Om detta vill jag bara säga, ni vet verkligen inte, tro mig när jag säger det, ni vet verkligen inte vad ni förstör om ni tar bort dessa läger och förstör det som varit så otroligt vackert. Den gemenskapen, den kärleken och de lärdomarna kommer undersvik och dess läger alltid stå för bäst. Sanna mina ord. Så snälla ni, snälla ni behåll undersvik som det alltid varit.

(Hudiksvall, 2018-04-14)

#590

Stöttar mer än gärna

(Stockholm, 2018-04-14)

#591

Julia vill

(Stockholm , 2018-04-14)

#593

Jag värnar stiftets konfirmationsläger och det nav av ungdomsarbete som mynnar ut från dessa.

(Uppsala, 2018-04-14)

#599

Jag skriver under på grund av att jag tycker att det är en stor förlust om Undersviks lägerverksamhet upphör. Mina två barn har varit Undersvikskonfirmander och det har varit en stor glädje att få ta del av deras erfarenheter. Efter konfirmationen har de fortsatt att resa till Undersvik. Förutom att de haft det roligt har de tränats i medmänsklighet.
Det har hänt att jag hamnat i diskussioner när andra har ifrågasatt vitsen med att vara medlemmar i Svenska kyrkan. Då har Undersviks lägerverksamhet varit ett starkt argument. Jag har frågat vem annars som kan erbjuda något så bra för unga tonåringar. Hittils har jag inte hört talas om någon annan verksamhet som kunnat matcha.
Snälla ompröva ert beslut.
Med vänlig hälsning
Mattias Carlsson

(ÅRSTA, 2018-04-15)

#600

...Stiftsgården

(Uppsala, 2018-04-15)