#räddalägren Rädda stiftsverksamheten i Undersvik!

Kontakta namninsamlingens skapare

En uppdatering - Vad händer nu? Uppsala Stift bjuder in till möte om Stiftsgårdens framtid. När? 4 oktober, 18-21 Var? Stiftets hus i Uppsala, Dragarbrunnsgatan 71.

2018-09-28 15:42:45
Hej alla vi som skrivit under för att rädda stiftsverksamheten i Undersvik!

Sommaren har gått och många ungdomar har fått uppleva ännu en fantastisk tid uppe på gården med sol, skratt, regn, gråt, kärlek och tro. Jag hoppas att ni också alla har haft en fin tid.

Här kommer en uppdatering om läget:

Den 4/10 klockan 18.00 anordnas en kväll av Uppsala Stift på stiftets hus i Uppsala om Undersviks framtid. Kvällen har ffa delats via facebook och detta event:

När? 4 oktober, 18-21
Var? Stiftets hus i Uppsala, Dragarbrunnsgatan 71.

Men jag tänkte att jag även bifogar den information som står i evenemanget här efter meddelandet.

Många kommer att delta och det blir nog en intressant och förhoppningsvis givande kväll. Jag kommer också att delta, men kommer lite senare pga en konferens i Stockholm.
Jag hoppas att vi ses!

Jag kommer även att försöka sammanfatta lite av det som sagts och dela det här via namninsamlingen.

Fridens, vi hörs!

Lucas

Här kommer den text som finns på evenemangssidan på Facebook.

Efter vårens beslut och diskussioner, vad händer med verksamheten på Undersvik nu?

Välkommen till en kväll att prata om Undersvik och den verksamhet på gården som ligger framför oss. För att stilla oro och reda ut funderingar om framtiden bjuder Uppsala stift in till en kväll där vi tillsammans pratar om förändringar och hur vi ser på framtiden, både nära och långsiktigt.

Vi börjar med en lägesbild, hur ser verksamheterna ut och vad kommer att hända det närmaste året?

Ett stort och viktigt engagemang för gården och den verksamhet som finns där har visats under våren, och den vill vi ta tillvara och värna på bästa sätt. Därför kommer vi under kvällen att inbjuda till en workshop, där vi tillsammans funderar kring ”vad är stiftsgården för mig” / ”vad är det viktigaste att bevara med stiftsgården”

Du kommer att ha möjlighet att bidra med din bild av vad gården betyder, och vad vi behöver ha med oss in i ett fortsatt arbete.
Vi behöver också tillsammans vända blicken framåt. Därför kommer vi under kvällen föra samtal om påsklovslägret som ska ske, och Nytta och Nöje-lägren nästa sommar. Vi samtalar även om hur vi kan jobba med höstlovsläger och retreater/mötesplatser för unga.

På plats finns även personal från Uppsala pastorat som nästa år genomför gårdens konfirmandläger i samarbete med Uppsala stift.

Syftet med kvällen är att samla allt fantastiskt engagemang och den drivkraft som finns för att tillsammans blicka framåt mot allt som ska ske på gården. Vi kommer därför inte att lägga fokus vid våren som gått och de beslut som stiftsstyrelsen tagit.

Efter denna kväll hoppas vi att du fått svar på dina frågor, att vi tillsammans kraftsamlat för stiftsgårdens framtid, så att allt engagemang kan leva vidare.

- Välkommen du som är engagerad på Undersvik, du som varit orolig för framtiden och du som är nyfiken på vad som händer framöver!

När? 4 oktober, 18-21
Var? Stiftets hus i Uppsala, Dragarbrunnsgatan 71.

Under kvällen äter vi kanelbullar och firar andakt tillsammans. Det kostar ingenting att delta. Ingen anmälan krävs, men svara gärna i eventet om du planerar att delta.

Har du frågor eller vill ha mer information?

Kontakta
Johanna Blomkvist, projektledare lägersamverkan
johanna.blomkvist@svenskakyrkan.se

Lucas Grzechnik Mörk

Mycket har hänt - men vi har hoppfulla nyheter!

2018-05-30 21:32:22

Hej!

Mycket har hänt sedan jag sist skrev, stiftsfullmäktige har röstat i frågan och tyvärr förlorade den sida som kämpade för konfirmandlägrens bevarande på gården i stiftets regi. Därefter har nya saker hänt bl.a. har detta mail, se nedan, gått ut via Uppsala Pastorat som tagit på sig ansvaret för att bedriva lägerverksamhet för de konfirmander som berörs av beslutet att lägga ned lägrena under 2019. Man kan på ett sätt säga att de "räddar lägrena" efter att stiftsstyrelsen först lagt ned dem.

På stiftsfullmäktiges möte i Maj så åkte några ungdomar upp för att försöka påverka de förtroendevalda i sitt beslut. De gjorde ett fantastiskt jobb och fick till många givande samtal med människor där uppe. Tyvärr var det inte alla som lyssnade eller som var intresserade.

Kortfattat så har den senast veckan varit lite tumultartad med många besked fram och tillbaka. Det väntas fortfarande på protokoll som ska offentligöras från stiftsfullmäktige i Maj samt stiftsstyrelsen i April. I nuläget så ser det ljust ut för lägerverksamhet under 2019, om än inte driven av stiftet.

Enormt stor eloge till Uppsala Pastorat som går in och täcker upp när andra institutioner vacklar och tvivlar. Nu får vi be, arbeta och hoppas för att ungdomsverksamheten under 2019 ska bli fantastisk.

Stort tack till alla er som varit med under den här resan och som på olika sätt bidragit till att lyfta frågan. Arbetet slutar inte här, men det är med stor glädje som jag ser att vi åtminstone får goda nyheter.

Många kramar,

Lucas Grzechnik Mörk

La imagen puede contener: texto

Lucas Grzechnik Mörk

En uppdatering - Vi når ut. Vi fortsätter. Vi är många tillsammans.

2018-04-20 11:54:58

Hej!

Lucas här.

Först och främst ett stort tack till dig som skrivit på vår namninsamling. Allas våra röster är viktiga för att hjälpa till att övertyga beslutsfattarna i frågan om att gårdens egna konfirmandläger är en vital del av ungdomsverksamheten och framförallt den sten vid vilken vi byggt och bygger vår församling, Undersvik-gemenskapen.

Tänkte uppdatera er alla lite kort om läget, vi har nu:

Samlat in över 717 underskrifter.

Fått våran skrivelse publicerad i kyrkans tidning: Rädda stiftsverksamheten i Undersvik

Blivit omnämnda i en nyhetsartikel och blivit besvarade av biskop Ragnar Persenius: Upprop vill rädda stiftslägren i Undersvik

Blivit intervjuade om en kommande artikel i Ljusnan - Hela Hälsingland.

Vi har även sett att många andra stöttar oss i vår vädjan. Både inom grupper på Facebook, men också via sms, mail och även artiklar online. Jag/vi vill även länka en vädjan skriven av många tidigare/nuvarande stiftsanställda som jobbat uppe på gården med oss ungdomar om dess värde: Vädjan till stiftsstyrelsen: Tänk om när det gäller Undersvik

Vi har också mailat in de 717 underskrifterna, våran text samt en inbjudan att komma upp och besöka gårdens ungdomsverksamhet till alla olika nomineringsgrupper (partier/grupper) i Stiftsfullmäktige. Vi hoppas på detta sätt kunna väcka förståelse och insikt om vad detta beslut skulle innebära. Det är svårt att förstå kärleken, tron och glädjen som finns på Undersvik bara genom att läsa siffror i en budget, därför hoppas vi att de nappar på vår inbjudan och låter oss visa vårt perspektiv fullt ut.

Inget av det här hade varit möjligt utan alla er. Tillsammans är vi många som visar att vi vill, kan och orkar bry oss om gården och dess läger.

Men, vårt arbete stannar inte här. Den 23-24 Maj håller Stiftsfullmäktige sammanträde uppe i Undersvik som är öppet för allmänheten och framtills dess. Vi fortsätter prata med beslutsfattare, vi fortsätter driva vår linje om att besluten är förhastade och att beslutsfattarna inte insett konsekvenserna. Vi kommer att kontakta Stiftsstyrelsen, Biskopen, Stiftssekreterare.

Allt vi gör, gör vi schysst. Vi står för en öppen diskussion utan personliga påhopp, angrepp eller hårda ord. Vi använder oss inte av härskartekniker såsom förminskningar eller relativiseringar. Vi visar att Undersviksandan hos oss är stark och att vi vill hjälpa alla förstå varför denna anda är värd att bevara.

Uppsala stifts vision är “En hållbar gemenskap där tro och liv kan växa”, låt oss tillsammans visa att vi stödjer det här och premierar ungdomsverksamhet.Återigen, stort tack för ditt bidrag. Du är viktig, du är värdefull och du är älskad.

Många kramar,

#räddalägren uppropet genom Lucas Grzechnik Mörk.

I den här FB-gruppen så finns det än fler som vill bevara stiftslägren: Bevara Konfirmandlägren I UndersvikDen är öppen och tillgänglig för alla.

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.