Alternativ till 40 minuters mentorstid på SÄG

Efter höstlovet 2018 infördes det obligatorisk 40 minuters mentorstid i veckan på Älvkullegymnasiet. Målet med denna ändring var att gå igenom saker som eleverna och mentorerna ansåg vara viktigt. Det vill säga att eleverna och mentorerna själv skulle komma med undervisningsmaterial för lektionerna, men är det verkligen någonting som skolan behöver?

I teori fungerar det ju väldigt bra, men i praktik är det inte riktigt som man förväntar. Lektionstillfällena består oftast bara av att se filmer över studieteknik, och sedan annars om hur man kan få sitt liv utanför skolan att hålla angående skoldagarna. Men många elever anser att detta inte är något de behöver, och mycket av det som gås igenom upplevs amatöristiskt och repetitivt.

Så att lägga till 40 minuter extra lektion i veckan, som inte bidrar till själva skolgången, gör då det motsatta som det försöker uppnå! Elever behöver spendera mer tid i skolan än de redan gör, som ger mindre tid till att kunna vila och plugga.

Mentorstid är såklart inte helt onödigt, då det förmedlas information om prov och liknande event som eleverna kan ha missat under veckan. Men det kan då maximalt ta tio minuter, och alla behöver det ej heller. Klassråd är också någonting vars nödvändighet är ifrågasättbart, och verkar mer vara tradition än ett effektivt sätt att förmedla och diskutera information med klassen. Om mentorerna eller eleverna känner att de behöver mer tid för att diskutera, bör de såklart kunna schemalägga en längre träff.

Namnunderskrifter från SÄG:s elever och lärare visar att detta inte är någonting vi behöver och är det sättet vi kan visa för skolledningen att vi kräver förändring i denna fråga.

TLDR: skriv under för att visa att du är emot 40 minuters mentorstid

Jeroen Bouhuis Na17c    Kontakta namninsamlingens skapare