Västtrafik måste vara transparanta och redovisa turlista och kapacitet nu!

Kommentarer

#2

Att förstudien som ligger för beslut är så undermålig gjord helt utan hänsyn för oss boende ut i skärgården.

Johan Ternstrand (Vrångö, 2023-06-11)

#3

Jag kräver att Västtrafik justerar och öppet redovisar sina planer inför upphandling av Persontrafik 2025 – 2040 för Södra skärgården.

Thomas Larson (Asperö, 2023-06-11)

#4

Jag skriver under för att; Få en förbättrad trafik för skärgårdens framtida utveckling!

Sonny Johansson (Göteborg , 2023-06-11)

#5

Skärgårdens framtida utveckling behöver prioriteras.

Maria Cedmert (Styrsö, 2023-06-11)

#9

Vill inte sämre turlista

Johan Fhager (Donsö , 2023-06-11)

#10

Jag vill ha en levande skärgård, för alla!

Maritha Eriksson (Styrsö, 2023-06-11)

#11

Jag är mycket orolig för de försämringar som framgår av den undermåliga förstudien!

Lena Carlsson Ekander (Köpstadsö , 2023-06-11)

#12

Det förslag som Västtrafik tagit fram kommer inte att gagna öborna utan det kommer bli en försämring genom att mindre båtar tar färre antal personer, öarna är ett populärt resmål för göteborgarna samt turist o detta bidrar till att öborna kanske inte kommer hem från Arb. Utan då får vänta ca 1 timme beroende på vilken ö man bor på.
Sedan bor jag på en ö utan affär, får åka till antigen stan eller grannö för att handla min mat. Vad händer om jag inte kommer med båten hem till min ö med min mat, ersätter Västtrafik om maten blir förstörd?

Christina Persson (Göteborg, 2023-06-11)

#13

Jag är åretruntboende i södra skärgården och strävar efter en livskraftig skärgård åretrunt.

Lina Lundgren (Donsö, 2023-06-11)

#14

Jag och min familj är bofasta på Styrsö och behöver få våra liv att fungera. Att inte kunna planera när man kommer till jobbet eller om man kan hämta i tid från förskolan är helt orimligt. Kapacitet och turtäthet i rusningstid är helt avgörande.

Christian Steingrüber (Styrsö , 2023-06-11)

#17

Håller med ssis kommentarer

Håkan Broberg (Göteborg, 2023-06-11)

#18

Tycker att vi behöver mer turer och kapacitet på båtarna.

Svanström Christian (Styrsö , 2023-06-11)

#20

För en levande skärgård där människor kan leva och bo, där turister kan komma ut till vår vackra skärgård och för ett fungerande näringsliv.

Marita Broberg (Donsö, 2023-06-11)

#23

På grund av att den informationen som framkommit inte har någon information vad konsekvenserna blir för människor som bor på öarna. Jag Vill gärna se en konsekvensanalys för de olika befolkningsgrupper, Pensionärer,skolungdom på öarna, vuxna som arbetar i stan, idrottsutövare och många,många fler grupper. Ewa

Ewa Höglund (Göteborg , 2023-06-11)

#25

Öppenhet inför ny upphandling!

Stefan Krusell (Klädesholmen , 2023-06-11)

#26

Jag bor på Asperö. Ska vi ha en levande skärgård med alla typer av människor som jobbpendlare skolbarn o pensionärer plus turister o besökare så måste vi ha en fungerande skärgårdstrafik. Både mellan öarna o fastlandet o naturligtvis också öarna emellan pga skola, vårdcentral, äldreboende o annat.

Marita Lundahl (Asperö , 2023-06-11)

#32

Bor på Styrsö och håller med om skrivelsen och oron!

Reino Wikmalm (Styrsö, 2023-06-11)

#33

Måste få se vad som ska ske
Vi bor halvårsvis på Brännö är

Cia Bygdén (Hässelby, 2023-06-11)

#34

Stöd för kollegor som bor i södra skärgården och är beroende av en väl fungerande färjetrafik för att ta sig till jobb etc.

Johanna Assarsson (Kungsbacka , 2023-06-11)

#36

Finns ingen öppen redovisning av hur många som åker med varje tur.
Vi ser redan nu i juni vid bra väder att kapaciteten inte är tillräcklig

Peter Samuelson (Göteborg, 2023-06-11)

#37

Bor på Asperö och vill ha en levande skärgård. Blir det försämrade kommunikationer blir det sannolikt svårare att attrahera främst barnfamiljer att flytta ut vilket startar en avfolkningsspiral.

Anders Lindqvist (Asperö , 2023-06-11)

#39

Utveckla skärgårdstrafiken, inte avveckla den

William Torstensson (Asperö , 2023-06-11)

#42

Jag skriver under därför att vi behöver inte en försämrad båttrafik för oss boende i Göteborgs södra skärgård utan tvärtom en förbättrad båttrafik om vi vill ha en levande skärgård med året runt boende och med turister. Hur har Västtrafik tänkt när inte ens alla passagerare kommer att kunna komma ombord på för att bege sig till och från sina arbeten med ökad belastning på Styrsö Bratten? Rätta till de brister som finns i förstudien och ta fram en ny. Gör om och gör rätt.

Alex Hirschi (Göteborg, 2023-06-11)

#44

Jag bor på Brännö och oroas av Västtrafiks planer på att förändra skärgårdstrafiken.
Jag vill att Asperö Östra blir kvar som knutpunkt för byte till övriga öar i södra skärgården, t ex för besök på vårdcentralen på Styrsö. För oss som bor på norra Brännö medför det en olägenhet att resa från Brännö Husvik till Styrsö.
Det är också önskvärt att kafébåtarna fortsätter trafikera öarna, alternativt att de nya båtarna också utrustas med kaféer.
Jag oroas också över den kapacitetsbrist som hotar - att man riskerar att inte komma med båten.

Anne Wollter (Brännö, 2023-06-11)

#45

Är trött på att kommunala bolag inte öppet redovisar info.

Stig Berggren (BRÄNNÖ , 2023-06-11)

#47

Bor på Donsö och arbetar i centrala Göteborg.

Eira Johnsson (Donsö, 2023-06-11)

#54

Viktigt för oss som bor på en ö att vi har bra kollektivtrafik.

Jaana Sandberg (Styrsö, 2023-06-11)

#59

Jag bor på Brännö

Agneta Alderstig (Brännö, 2023-06-11)

#62

Jag kräver öppenhet. Västtrafik måste tydligt informera om sina planer för skärgårdstrafiken!

Rickard Falk (Donsö, 2023-06-11)

#66

Vill ha en levande skärgård. Vill inte ora mig för att inte komma med båten som kan bli full av turister. Arbetar på Hisingen. Inför boendekort för de som bor och verkar på öarna.

Nilsson Ann-Louise (Donsö , 2023-06-11)

#68

Jag önskar ett bättre tillbud för trafik i skärgården. Jag önskar också att de större båtarna med café skall fortsätta trafikera skärgården. Det bor mycket folk på öarna och de behöver ett tryggt och förutsägbart trafiktillbud.

Maria Ugland (Kristiansand , 2023-06-11)

#69

REGELBUNDEN BÅTTRAFIK är ABSOLUT NÖDVÄNDIG för oss öbor som inte kan gå på vatten!

Atti Ydrélius (ASPERÖ , 2023-06-11)

#70

det kommer med största sannolikhet bli en sådan stor påverkan för bofasta i skärgården med denna försämrade trafik. Kan de ta sig till jobbet i tid? Ska arbetsgivare inne i stan anpassa sin verksamhet utifrån osäkerheten att inte veta om personal finns på morgonen? Kan skolungdomar fortsättningsvis lita på att de kommer i tid till lektioner? Var finns visionen om en levande skärgård?

Pär Videsund (Onsala, 2023-06-11)

#71

Jag åker ofta till mina vänner som bor på Asperö, Donsö, Styrsö och Vrångö.
Det är hopplöst att åka mellan öarna. Ni måste se till att tillgängligheten blir bättre. Jag har även barn, barnbarn på Styrsö, Donsö. Ett himla pusslande mellan turerna

Lisbeth Wahlborg (Göteborg , 2023-06-11)

#72

Vi vill ha svar

Matilda Johnsson (Göteborg , 2023-06-11)

#74

Bor på Brännö

Robert Frost (Brännö, 2023-06-11)

#75

Det verkar bli en försämring av den totala båttrafiken med mindre båtar, fler byten etc.

Monica Lindeberg (Styrsö , 2023-06-11)

#76

Vi behöver en ökad trafik i skärgården och inte en försämring!!!

Björn Karlsson (Asperö, 2023-06-11)

#78

Fast boende på Ön och pendlar varje dag.
Åker i kaoset varje sommar ! På vinter tid behöver vi både skepparna och båtarna som kan köra oss i högvatten o storm.
(Åter inför betalning på cyklar o toalett. Fint cykelförråd på Saltholmen och toaletterna grisas ner. Bajsar på golv och har även sett folk komma ut från toan drog påverkade !!!!
All heder åt personalen på båtarna som städar och håller humöret uppe)

Maria Åberg (Brännö, 2023-06-11)

#81

Jag bor i skärgården och vänstertrafiks rent befängda upphandling slår ut livet i skärgården inom sinom tid!

Julia Svensson (Göteborg , 2023-06-11)

#83

För att planera inför framtiden i södra skärgården måste vi veta hur båttrafiken kommer att gå.

Thomas Knutsson (Göteborg,+Asperö, 2023-06-11)

#85

Jag vill inte att trafiken skall minskas

Ronja Björnsdotter (Göteborg, 2023-06-11)

#86

Jag bor på Donsö och kommunens strävan måste väl vara en levande skärgård med människor som bor och arbetar året om? Att försämra kommunikationerna i skärgården är ett dråpslag mot boende och näringsidkare!

Marie Clancy (Donsö, 2023-06-11)

#87

Jag har släkt på Donsö och åker ofta dit ut.

Anna-Karin Briatore (Göteborg , 2023-06-11)

#88

Skärgården ska utvecklas INTE avvecklas.

Birgitta Taube (Västra Frölunda, 2023-06-11)

#89

jag vill veta vilka försämringar det blir med mindre båtar och byte på Styrsö Bratten ! Tycker det fungerar utmärkt idag med Styrsöbolagets båtar , speciellt snabbåtarna och direktturerna till Donsö.

Gunn Jonasson (Donsö, 2023-06-11)

#91

Inget båtbyte på bratten med båt från tången.

Gerd Lennljung (Styrsö, 2023-06-11)

#92

Jag är boende på Styrsö och beroende av fungerande båttrafik.

Malin Kjellberg (Styrsö , 2023-06-11)

#93

Det behövs bättre information om framtidens båttrafik i Södra skärgården

Agnetha Carling (Styrsö, 2023-06-11)

#95

För dålig information ang förändringar

Lena Prosi (Asperö , 2023-06-11)

#98

Jag tycker att Västtrafik måste vara transparanta och redovisa turlista och kapacitet nu!

Kristina Florell (Halmstad, 2023-06-11)

#99

Det är väldigt viktigt att riktiga underlag ligger till grund för framtida beslut som rör så många människors vardag och liv i skärgården.

Alexandra Clason (Asperö, 2023-06-11)

#100

Att jag bor på Styrsö

Emelie Huntet (Göteborg, 2023-06-11)

#102

Förslaget är en katastrof för boende i S Skärgården.
Vi kräver transperens och inte arrogans.

Jan Ekander (Köpstadsö, 2023-06-11)

#104

Min familj bor på Vrångö o Styrsö, vänner där ute som bor o jobbar.

Karin Sätherström (Göteborg , 2023-06-11)

#105

Styrsöbolaget måste tänka om

Martin Ståludd (Asperö, 2023-06-11)

#108

Bor på Asperö

Linn Kurlberg (Asperö, 2023-06-11)

#109

Man och barn pendlar från Donsö till Saltholmen

Desiree Karlund Johnsson (Donsö, 2023-06-11)

#114

Det är oerhört viktig att kommunikationerna är goda till södra skärgården så att befolkningen blir stabil och att unga kan bilda familj och ha tillgång till öarnas sammanlagda välfärd. Norra skärgården har så annorlunda villkor med gratis resor med färja. Södra skärgården måste få rimliga villkor.

Lisa Mannheimer (Göteborg , 2023-06-11)

#116

Vi är bosatta på Styrsö och beroende av Västtrafik.

Monika Toth (Göteborh, 2023-06-11)

#121

Krav på öppenhet och att hörsamma öbornas kommentarer till ny turlista och båtar, utan att ha haft kontakt med oss som bor i skärgården

thomas göthman (styrsö, 2023-06-11)

#122

Västtrafik måste vara transparanta och redovisa turlista och kapacitet nu!

Paola Näslund (Brännö , 2023-06-11)

#124

Jag bor på Asperö.

Monica Hedlund (Asperö , 2023-06-11)

#126

Pendeltrafiken till och från Göteborg är nödvändig för att kunna bo kvar på ön. Ska skärgården leva hela året, med förskola, skola, äldreomsorg och matbutiker behöver pendeltrafiken vara anpassad efter detta.

Erica Ryman (Göteborg , 2023-06-11)

#127

Jag bor på Asperö och det är viktigt att vi har en fungerande båttrafik om vi ska ha en levande skärgård. Jag vill inte ha färre turer mellan Asperö och Saltholmen och mellan öarna. Idag är det det besvärligt för ungdomar att kunna ta sig till andra öar för att vara delaktiga i olika aktiviteter.

Benny Lundahl (Asperö , 2023-06-11)

#128

Jag är född o uppväxt på Vrångö. Jobbade som skeppare i Styrsöbolaget i nästan 40 år.

Bo Kristensson (Göteborg , 2023-06-11)

#131

Jag anser att det är min rättighet att få med mig mina matvaror och min cykel när jag åker hem till Asperö. Jag har INGA! andra alternativ att få komma hem!!!

Evy Taube (ASPERÖ, 2023-06-11)

#132

Bor på Asperö och är beroende av färjetrafiken året om

Trore Lindstedt (Asperö, 2023-06-11)

#133

Vi behöver en välfungerande båttrafik.

Linda Karlsson (Asperö, 2023-06-11)

#134

Vill inte att båttrafiken skall bli sämre. Den skall bli bättre o anpassas så vi får fler företag o fler åretruntboende på öarna . Mvh Jan Persson

Jan Persson (Göteborg , 2023-06-11)

#135

Jag vill ha fakta på bordet så jag kan bedöma Västtrafiks förslag om nya turer.

Pelle Fälth (Köpstadsö , 2023-06-11)

#153

En viktig fråga som påverkar oss boende i Göteborgs södra skärgård.

Maria Jonsson (Göteborg, 2023-06-11)

#155

Är uppvuxen på Donsö och protesterar mot de planerade försämringarna i båtturerna

Siv Bergman (Sollefteå , 2023-06-11)

#157

Jag vill inte ha Båtbyte till Tången.

Gunnar Nordström (Styrsö, 2023-06-11)

#163

Jag skriver under då underlaget till förändring av Västtrafiks planer på förändringar inte har kommunicerats tydligt för inblandade resenärer.

Det saknas konsekvensanalyser för olika grupperingar t ex, barnperspektiv gällande grund- och gymnasiestudier, fritidsverksamhet.
Arbetstagarnas perspektiv vad det gäller de som pendlar till staden och de som pendlar till öarna.
Hur planerar man för om- och tillbyggnad av Styrsöbratten, vad det gäller parkeringar, av- och påstigning mm så även för övriga hållplatser.

Jag anser att Västtrafik borde ta ett större grepp och samarbeta med övriga berörda kommunala instanser så som, Parkeringsbolaget, skola och vård.

Se på möjligheter att bygga ev broar mellan olika öar.

Avslutningsvis tycker jag att det är bra att man ser över trafiken men hör med de boende som berörs, här finns mycket kunskap som behöver utnyttjas och föras in i utredningen så att det blir bra för alla inblandade.
Hans

Hans Janson (Styrsö, 2023-06-11)

#165

Jag skriver under pga att jag inte vill ha sämre service utan vill ha bättre båttrafik i södra skärgården.

Jan Ericsson (Göteborg, 2023-06-11)

#166

Jag bor på Donsö och åker alla vardagar i veckan. Vill gärna ha reda på hur båttiderna kommer att se ut i framtiden.

Mattias Karlsson (Donsö, 2023-06-11)

#168

Oro för framtida kommunikationen i skärgården

Elena Linder (Brännö, 2023-06-11)

#172

Levande skärgård. Öppenhet och dialog vid upphandling. Oro för att kapaciteten ska minska, att de tänkta båtarna inte klarar vintertrafik, att bolag utan kunskap om Södra Skärgården vinner upphandlingen med lägsta pris m.m.

Annika Svensson (Styrsö, 2023-06-11)

#174

Vill att skärgården ska kunna vara levande året om!

Monica Ström (Donsö, 2023-06-11)

#178

Ddt blir försämringar mot dom turlistor vi har idag.varför skall det försämras,fungerar ju bra idag.nu ser man vilka som styr Göteborg.
Så säger idiotena att man vill ha en levande skägård
Gör om gör rätt.
Förvånad öbo

Tommy Berntsson (Asperö, 2023-06-11)

#179

Förslaget är inte bra alls

Stellan Haglund (Asperö , 2023-06-11)

#183

Jag finner nuvarande flotta med caféer och relativt stora fartyg väldigt ändamålsenlig. Jag försöker alltid använda restiden effektivt i caféerna. Om dessa försvinner blir det inte bara mindre trivsamt för turister utan restiden förvandlas från värdefull arbetstid till "dötid" ungefär som när man åker buss eller spårvagn Den stora charmen med att pendla från Skärgården är just möjligheten att tillvarata restiden ända in till Stenpiren. Använd nuvarande fartygsflotta i tio år till då tiden mycket väl kan vara inne för energisnåla bärplansbåten. Vi är inte där än. Elfartyg blir sannolikt mycket kostsamma och kan också snabbt bli omodern med tanke på hur snabbt den tekniska utvecklingen går på området.

Henrik Winge (GÖTEBORG, 2023-06-11)

#184

Jag vill att Västtrafik är transparenta vad det gäller södra skärgårdens transporter av resande till och från öarna, mellan öarna. Vill se förslag på turlista. Hur tänker Västtrafik i denna frågan. Var tydliga.

Iris Jones (Brännö , 2023-06-11)

#185

Skärgårdstrafiken är en livsnerv för alla som bor här

Klas Ålander (Göteborg , 2023-06-11)

#188

Jag är bofast på Donsö

Ewa Hansson (Donsö, 2023-06-11)

#189

Att besluten direkt påverkar min närmiljö.

Peter Friberg (Styrsö , 2023-06-11)

#195

Trafiken behöver utökas för en levande Skärgård.

Karl Corneliusson (STYRSÖ , 2023-06-11)

#199

Jag är orolig för pendling till och från Brännö med anledning av Västtrafiks upphandling.

Alexandre Miron (Brännö, 2023-06-11)