Kulturarbetare i kris

Kommentarer

#2

Stor förlust, litet ekonomiskt stöd

Peter Tikkanen (Karlskoga, 2020-12-11)

#3

Stor förlust, litet ekonomiskt stöd.

Sanna Hodell (Uppsala, 2020-12-11)

#4

Mina kollegor och jag håller på att gå under.

Peter Hallström (Stockholm, 2020-12-11)

#7

Det är kris!
De kommande månaderna har jag inte mycket att fakturera!
Jag har ju haft några ben att stå på, som egenföretagande kulturarbetare.
musik/konsert, workshops, konst, foto och pedagogisk verksamhet.

Modesty Sofronenkoff (Halmstad, 2020-12-11)

#8

För att mina kompisar som är frilans ska ha det bra!

Emma Wahlström (Karlskoga, 2020-12-11)

#10

Stor förlust
Liten ersättning

Jan Radesjo (Stockholm, 2020-12-11)

#12

Jag älskar teater och vill jobba med det för alltid. Teater måste finnas kvar för där kan man drömma sig bort en stund och för alltid må bra. Alla mår bra av att gå på teater musikaler.

Lukas Blomgren (Trollhättan , 2020-12-11)

#13

Liten förlust - ingen ersättning

Sofia Hanson (Stockholm, 2020-12-11)

#14

Stor förlust, Inget stöd

Caisa Adamek (Mockfjärd, 2020-12-11)

#16

Jag har förlorat ca 40 000 kr på inställda spelningar sen i mars. Flera stora uppdrag som tyvärr har ställts in.

Peter Burell (Örebro, 2020-12-11)

#17

Jag är frilansmusiker och har inte kunnat spela fler än en gång sedan i mars. Eftersom det sällan skrivs kontrakt och de flesta spelningar inte bokas långt i förväg, t ex vikariat i symfoniorkestrar som jag brukar få, går det inte ens att bevisa hur mycket jag har gått miste om under coronapandemin, men en årsinkomst på 200 000 kr hade jag räknat med minst. I år har jag tjänat ca 25 000 kr, så ca 175 000 kr har jag gått miste om. Det motsvarar 87,5% av min förväntade förvärvsinkomst. Hade jag varit ensamstående hade jag och mina fyra barn fått klara oss på ca 2 000 kr/mån minus skatt plus barnbidrag. 6 500 kr/mån kommer man inte långt på i Sverige. Tur att jag är gift med en man som har jobb, men vi har många kostnader och vår nuvarande ekonomi håller inte i längden.

Anna Holm Ek (Gävle, 2020-12-11)

#18

Min ekonomi har påverkats på ett litet sätt under 2020 och jag har haft turen att få konstnärsnämndens båda stipendier. Trots detta vet jag att 2021 kommer bli desto svårare om inget görs.

Mikael Lundstedt (Järfälla, 2020-12-11)

#19

Stor förlust, typ 120 000
Litet krisstöd, 9000 från teaterförbundet.

Madeleine Strandberg (Göteborg , 2020-12-11)

#20

Jag är själv musiker och har förlorat mycket av min inkomst!

Annika Cecilia Östman (Härnösand, 2020-12-11)

#21

Jag vill att alla som lidit en ekonomisk förlust ska få ersättning.

Andreas Lans (Vimmerby, 2020-12-11)

#23

Jag har under detta år blivit av med samtliga arrangemang och har därför drabbats hårt ekonomiskt. Jag har visserligen fått hjälp av A-kassa men det har inneburit mycket krångel och den inkomsten går givetvis inte att jämföra med den som skulle ha kommit in på mina bokade arrangemang.

Magnus Fritz (STOCKHOLM, 2020-12-12)

#24

Jag har erhållit något av bidragen eller A-kassa

Anne Jakobsson (Kungälv, 2020-12-12)

#25

Stor förlust 95%
Noll % stöd

Reine Dahlberg (Kil, 2020-12-12)

#27

Sen mars 2020 har min förlust varit stor. Mitt stöd har varit litet.

Roy Sandgren (Stockholm, 2020-12-12)

#28

Jag är drabbad

André Laos (Göteborg, 2020-12-12)

#29

Stor förlust men också permittering

Anki Albertsson (Stockholm , 2020-12-12)

#31

Som frilansande kulturkritiker främst inriktad på musik och annan scenkonst har i stort sett alla uppdrag försvunnit. Ingen jobb, ingen inkomst en stor del av året. Den ekonomiska kompensation jag fått för detta, i form av stipendier i våras, motsvarar en knapp 1/4 av en redan låg årsinkomst. En kort period under hösten kunde jag bevaka några få konserter innan allt stängde igen. Klarar mig tack vare min mans oxå låga inkomst, ett litet sparkapital och nu ett mindre konstnärligt uppdrag som konstnär och hantverkare från vår region. Men det är knapert. Var jag ensam skulle det inte gå. Många har det mycket värre än jag, men vill ändå skriva på och vittna om den faktiska situationen och hur nerstängda scener får konsekvenser även för oss som inte står på dem.

Camilla Dal (Gävle, 2020-12-12)

#32

Jag ser stora bekymmer med hur dom ekonomiska insatserna inom ramen för pandemin slår för kulturarbetare.

Rebecca Meiselbach (Stockholm, 2020-12-12)

#33

Jag stödjer frilansartister och egen företagare som är drabbade av krisen.

Alberto Hold-Garrido ( Beomma, 2020-12-12)

#34

Jag håller med.
Slå ett slag för oss kulturarbetare
Mvh Tore

Tore Berglund (Stockholm, 2020-12-12)

#35

Stor förlust
Lite stöd

Clabbe Fridén (Stockholm , 2020-12-12)

#36

Min yrkesgrupp har fått näringsförbud

Joachim Bergström (Stockholm, 2020-12-12)

#37

Medelstor förlust, litet stöd.

Jessica Stendahl (Stockholm , 2020-12-12)

#38

Stor inkomstförlust - litet stöd

Sanna Andersson (Eskilstuna, 2020-12-12)

#39

Stor förlust, litet ekonomiskt stöd

Carolina Wallin Pérez (Stockholm, 2020-12-12)

#40

Stor förlust, halv ersättning

Frida Engström (Lidköping, 2020-12-12)

#41

Jag skriver på denna namninsamling påg att jag och mitt bolag har haft stora förluster pga rådande läge, men endast erhållet ett litet stödja

Carina Nilsson (Nacka, 2020-12-12)

#42

Stor förlust, halvt kompenserande stöd.

Clas Lassbo (Stockholm , 2020-12-12)

#43

Kulturarbetare som fått undermåligt stöd vilket i jämförelse med andra branscher är gravt orättvist. I synnerhet då gemene man använder sig av oss flera timmar varje dag utan att ens vara medvetna om det.

Ingela Olson (Stockholm , 2020-12-12)

#44

Fått stor ekonomisk förlust. Halvt stöd

Janne Manninen (Fristad, 2020-12-12)

#45

Medelstor ekonomisk förlust, inget ekonomiskt stöd.

Carolina Bengtsdotter Ljung (Falun, 2020-12-12)

#46

Jag och så många andra nekats kompensation trots näringsförbud.

Hanna Norman (Stockholm , 2020-12-12)

#47

Vi måste skrida till aktion nu och be om att få mer pengar till kulturen. Utan kultur är samhället ingenting. Många kollegor och vänner går på knäna ekonomiskt i denna pandemi och det är inte bra. Risken är att vi förlorar kompetens och söker sig till andra yrken. Ändra kurs nu innan det är försent!

Benjamin Staern (Malmö , 2020-12-12)

#48

Kulturarbetare ska ha skyddsnät i Sverige. Något måste göras så att inte en bransch lämnas åt sitt öde.

Yana Mangi (Kiruna, 2020-12-12)

#49

Sympatiserar med alla kulturarbetare

Margareta Hellström (Sollentuna , 2020-12-12)

#50

Krisstödet för frilansande kulturarbetare är ett skämt. Jag har fått 100 000 :- vilket är en 1/8 av min planerade årsinkomst. Somliga har inte fått ngt. Jag fick dessutom avslag på min ansökan om korttidspermittering.

Charlotte Hellekant (Stockholm , 2020-12-12)

#51

Jag har haft stor ekonomisk förlust pga alla inställda uppdrag och konserter sedan mars 2020 och framöver.

Ivonne Fuchs (Hallstavik, 2020-12-12)

#52

Tappat 95% av jobben. Exakt 0 kr i stöd.

Joe Vegna (Kungsör, 2020-12-12)

#53

Stor förlust, litet stöd.

Cecilia Linné (Stockholm, 2020-12-13)

#54

Min artistfirma inte fått någon ersättning under pandemin och att jag blivit tvungen att byta jobb

Petra Valman (Knivsta, 2020-12-13)

#55

Min förlust har varit stor.
Har inte fått någonting över huvudtaget.
Jag hörde av mig till kulturrådet och frågade vart vi som frilansar kunde vända oss för att söka ersättning. Dom sa att det inte fanns något för oss utan hänvisade till stipendieansökan. Så ska det inte vara!

Robin Fajardo (Göteborg, 2020-12-13)

#57

Jag är tacksam för stödet på 50 000kr, men det är i princip egentligen strax över 5000 kr i månaden sedan corona kom och vem kan leva på det? Jag förstår att vi måste stoppa smittspridningen, men jag förstår inte varför man skiljer på olika branscher. De är olika betydelsefulla, för vem då? Vad är det för skillnad på en restaurang och en restaurang med trubadur? Vi är ju bakbundna. Skulle gärna, förutom ett ekonomiskt stöd som är till för att överleva, även se ett stöd som är till för att utveckla sitt konstnärsskap. Det är ju det enda vi kan lägga tiden på just nu, bli bättre och utvecklas, men för det krävs oftast ett ekonomiskt stöd och det finns ju inte en möjlighet att dessa strax över 5000 kr i månaden kan räcka till det också tyvärr. Ändå, tacksam för detta ekonomiska stöd, men allra helst vill jag se ett sätt att försöka få kulturbranschen tillbaka på fötter och om inte genom liveshower, så åtminstone genom möjlighet till förkovring!

Emelie Sandberg ( Norrköping , 2020-12-13)

#58

Jag är frilansare och har inte varit etablerad länge nog för att kunna få ta del av detta stöd. Så min namnunderskrift är för att hjälpa de medarbetare jag har runt om i Sverige.

Charlie Skogsberg (Vittangi , 2020-12-13)

#59

Min förlust har varit STOR och jag har stått utan jobb sedan jag tog examen i maj.

Anna Eriksson (Göteborg, 2020-12-13)

#60

Jag är och har varit heltidsmusiker i 30 år. Sångerska som turnerar med mitt band och har musiken som heltidsjobb. Har förlorat ALL inkomst !!

Isabelle Olsson (Sundsvall, 2020-12-13)

#61

Stor förlust.
Inget ekonomiskt stöd.

Katarina Larsdotter (Stockholm , 2020-12-13)

#62

Jag är en av de drabbade.

Tina Berg (Våxtorp, 2020-12-13)

#63

Medelstor förlust. Inget stöd.

William Simu (Stockholm, 2020-12-13)

#64

Stor förlust, litet ekonomiskt stöd.

Philip Jalmelid (Stockholm, 2020-12-13)

#65

Stor förlust (750 000)
Halvt kompenserande stöd (320 000)

Jens Brugge (Lund, 2020-12-13)

#66

Stor förlust. Halvt kompenserande stöd

Philip Daveby (Stockholm, 2020-12-14)

#67

Förlorad inkomst.

Andreas Parmerud (Stockholm, 2020-12-14)

#68

Som agent och producent har jag och mina klienter haft stor förlust och inte erhållit sökt stöd.

Joakim Bergdal (Stockholm , 2020-12-14)

#69

Stor förlust öven om vi(jag) erhållit stöd.

L Per E Pettersson (Göteborg , 2020-12-14)

#71

Saknar gig som Security

Christer Sjögren (Stockholm , 2020-12-14)

#72

Stort omsättningstapp, litet stöd

Maria Jonshagen (Trelleborg, 2020-12-14)

#73

Stor förlust.
Litet kompenserande stöd.

---

A-kassan har bedömt att jag i snitt arbetat 28 timmar per vecka fram till och med den 14 juni 2020.
Det ger mig 1 410 kronor i veckan, eller 73 320 kronor per år, räknat på 52 veckor.

Försäkringskassan räknade ut att jag under 12 månader, baserat på perioden november 2019 till och med maj 2020, tjänade 100 082 kronor.

Jag får det inte att gå ihop... Enligt min inkomstdeklaration för 2019 och de cirka 7 månader som jag arbetade under hela året, tjänade jag närmare 200 000 kronor.
Hade 2020 varit ett normalt år så hade jag tjänar minst 300 000 kronor.

Att då sänka min årsinkomst med både hälften och två tredjedelar, inte ta hänsyn till de tre månader som jag inte arbetet inom eventindustrin på grund av Covid-19 är förnedrande. Inte för mig utan för majoriteten politiker och Sverige som så kallat världsledande land vad gäller mycket annat.
Jag är endast likt majoriteten inom eventindustrin som är drabbade, men som betalar full skatt, arbetar i snitt minst 20% längre arbetsdagar än vad som är normen,
inte har några sjukskrivningar utöver om vi råkat ut för allvarliga olyckor och får en hel planet att må bra psykiskt...
Vi är bespottade, nedtryckta, mobbade och utpekade av politikerna som får oss att känna oss likt både pesten och koleran samtidigt.

Jag skäms över det Sverige som land men, som jag ändå tjänstgör för och försvarar med mitt liv om det skulle gå så långt.
Men det tar verkligen emot när man personligen och som en del av ett kollektiv, dagligen blir utfryst av landets politiker och myndigheter.

Jag hade sett att flera av oss som arbetar inom eventindustrin, utöver de representanter som aktivt har haft möten och dialoger, skulle ha kunnat arbeta närmare och tillsammans med Regeringen, myndigheterna och övriga.
Vi som är experter bör ju enkelt kunna arbeta fram rätt beslut åt ansvariga ministrar och departement.

Tobias Mattsson (Stockholm, 2020-12-14)

#74

Fått inget och Stor förlust

Henrik Stafrén (Göteborg, 2020-12-14)

#75

Jag är personligt drabbad både ekonomiskt men även mentalt.

Tobias Larsson (Falkenberg , 2020-12-14)

#76

Medelstor förlust, halvt kompenserande stöd.

Kjell Perder (Täby, 2020-12-14)

#77

Jag lider ekonomiskt.

Per Delin (Stocholm, 2020-12-14)

#78

Jag vill ge mitt stöd till de kollegor som inte fått hjälp.

John Unosson (Östersund , 2020-12-15)

#79

Förlorat stor del av inkomsten och inte ersatt något ekonomiskt stöd.

Anna Hansson (Stockholm, 2020-12-15)

#80

Kulturen ska leva!

JANNE NORBERG (ÖRNSKÖLDVIK , 2020-12-15)

#81

Stor förlust, Litet ekonomiskt stöd.

Per Melin (MALMÖ, 2020-12-15)

#83

Jag skriver under för att jag är en av de kulturfrilansare, som trots att jag är etablerad som musiker, ej kunnat söka, eller inte sökt krisstöd för egenföretagare 2020, eftersom kraven på föregående års omsättning varit alldeles för höga. Min omsättning som musiker med egen firma år 2019 var 97 000 kr och minimikravet var 200 000 kr. Det är enligt min mening ett alldeles för högt krav för årlig omsättning för musiker, konstnärer m fl kulturarbetare. Bristen på insikt och kännedom om faktiska, materiella förhållanden för frilansare inom kulturområdet tycks vara helt uppenbar. En helt felaktig måttstock används av de myndigheter som fördelar stöden.

Anders Jansson (Göteborg, 2020-12-16)

#84

Stor förlust för mig, men tjänade för lite förrra året för att få något stöd. Vi som har liten inkomst klarar oss tydligen på luft...

Amy Glaad (Degerfors, 2020-12-16)

#85

Jag levererar teknik till kultur i Västerås med omnejd och har med denna nedstängning/näringsförbud tappat 80 % av min omsättning.

Lars-Erik Backman (Västerås , 2020-12-19)

#86

Jag har tappat 73% av inkomst pga pandemin. Har fått avslag på alla kulturbidrag, 2 permitteringar och blev ÅTERBETALNING SKYLDIG för det omställningsstöd vi fick igenom pga att handläggaren inte tyckte det var fasta kostnader???
Skäms SVERIGE!!
Jag jobbar med kultur och dans och driver en dansskola I sthlm sen 35 år tillbaka. Vart gick alla miljarderna?

Lena Helt (Stockholm, 2020-12-24)

#87

Stor förlust
Inget ekonomiskt stöd

Magnus Lundin (Stockholm, 2020-12-26)

#88

Slutet är nära för firma jag jobbar på.

Niels Österby (Göteborg , 2021-01-08)

#89

Stor förlust, litet ekonomiskt stöd

Martin Svensson (Helsingborg, 2021-02-17)

#90

Stödjer mina frilansande kollegor i denna svåra tid med min namnunderskrift.

Christian Sundewall (Lund , 2021-03-25)

#91

Operasångare
stora inkomstbortfall
Inget stöd
(har ej varit behörig att söka några stöd eftersom jag studerat samtidigt)

Mathilda Bryngelsson (Malmö, 2021-03-25)

#92

Olikabehandling av kulturverksamma som fått bära ett orättvist stort ansvar.

Katija Dragojevic (Stockholm, 2021-03-25)

#93

Hur coronakrisen har ödelagt min karriär.

Joakim Larsson (Klagshamn, 2021-03-25)

#94

Ja

Sofie Lybäck (Stockholm , 2021-03-25)

#95

Alla mina konstnärliga uppdrag avbokades under 2020 eller har flyttats fram till höst 2021/vår 2022. Jag har sökt men inte fått någon ersättning. Min förväntade inkomst från mina sånguppdrag 2020 var ca 50% av min totala inkomst.

Titti Björkegren (Stockholm , 2021-03-25)

#96

Jag själv är operasångerska och lidit av den här pandemin.

Matilda Orrling (Hedesunda, 2021-03-25)

#97

Jag är djupt besviken på Sverige.

Cecilie Løken (Åkersberga, 2021-03-25)

#98

Kulturarbetare i kris!

Kristina Winiarski (Stockholm, 2021-03-25)

#99

Förlorad inkomst som skådespelare.

Anna Lyons (Stockholm , 2021-03-25)

#100

Jag har haft en stor förlust, och fått ett litet kompenserande stöd, ca 1/4 av förlusten.

Jonas Löngren (Hägersten, 2021-03-25)

#101

Stor förlust, litet ekonomiskt stöd

Marianne Csizmadia (Höör, 2021-03-25)

#102

Jag har pga restriktioner förlorat minst en årsinkomst och har under mer än ett år inte haft möjlighet eller tillåtelse att kunna försörja mig på mitt yrke. Snart är mina besparingar slut och jag hotas snart av personlig konkurs och vräkning.

Norpan Eriksson (Stockholm , 2021-03-25)

#103

Stor förlust, Litet ekonomiskt stöd

Emma Björling (Svendborg , 2021-03-25)

#105

Jag blev av med väldigt stort jobb, men framförallt ser jag 1-2 år helt utan nya uppdrag då mitt arbete alltid utförs innan premiär. Nu ska alla teatrar spela det de producerat men inte kunna visa. Jag befarar att 2021 och 2022 blir väldigt svåra ekonomiskt för mig. Sökt KN, håller tummarna

Anna Wemmert Clausen (Göteborg , 2021-03-25)

#106

Jag är drabbad, mina kamrater är drabbade och det känns inte som att det finns en förståelse för hur detta drabbar kultursektorn i det stora perspektivet på väldigt lång sikt.

Fredrik Lindholm (Karlstad, 2021-03-25)

#107

Självklart

Anna Ulén (Göteborg, 2021-03-25)

#108

Medelstor förlust - Inget stöd.

Anna Svensdotter (Göteborg , 2021-03-25)

#109

Jag är cirkusartist i kris

Lina Isaksson (Strängnäs, 2021-03-25)

#111

Kulturen är i kris

Evelina Olsén (Stockholm, 2021-03-25)

#112

jag har gått miste om hela min omsättning.

David Sundkvist (Ludvika, 2021-03-25)

#113

Jag har haft ett medelstort inkomstbortfall som jag delvis fått kompensation för från konstnärsnämnden, men fortsätter detta näringsförbud utan ytterligare kompensation blir det ett än större inkomsttapp för mig.

Sofia Niklasson (Stockholm, 2021-03-25)

#114

Jag har förlorat halva min inkomst.
Jag har inte fått något ekonomiskt stöd pga jag valt att utbilda mig för att kunna lämna kulturbranchen. Får inget CSN lån.

Mathias Brorson (Stockholm, 2021-03-25)

#115

Pandemin har drabbat mej hårt ekonomiskt pga inställda spelningar

Mats Siggstedt (Söderhamn , 2021-03-25)

#116

Jag har haft stor ekonomisk förlust och blivit delvis kompenserad.

Stina Hellberg Agback (Uppsala, 2021-03-25)

#117

Jag har förlorat inte bara enorma summor pengar det senaste året men också tilliten till den politiska viljan att låta människor söka tröst i kulturella yttringar, både publik och utövare. Att göra stödsystemen så oerhört osäkra för oss frilansare ger oss en känsla av att vi inte behövs. Vi som står längst fram på scenerna, drar publik och som syns på affischerna behandlas som om vi inte kan någonting. Vi blir knäckta, stödsystemen MÅSTE förenklas och riktas specifikt till de mest sårbara!

Martin Vanberg (Malmö, 2021-03-25)

#118

Känner för alla kulturarbetare

Daniel Carlsson (Malmö, 2021-03-25)

#120

Jag skriver under pga av att jag drabbats hårt under denna pandemi. Jag har inte fått något av de krispaket som erbjudits, tvingats ta ett annat jobb för att överleva och dessutom drabbats av utmattningssyndrom/depression i följd av konsekvenserna. Det är ofta en kamp, att varje dag motivera sig och gå och vänta på att jag kanske blir en av dem, som äntligen får stöd och kan börja leva ett någorlunda mera normalt liv.

Anders Werner (Göteborg , 2021-03-25)

#121

Stor förlust.

Catalina Langborn (Stockholm, 2021-03-25)

#122

Stor förlust- inget stöd

Bryndís Bragadóttir (Limhamn, 2021-03-25)

#123

Stor förlust, medelstort stöd från Kulturådet

Mats Wennersten (Märsta, 2021-03-25)

#124

Lidit stor ekonomisk skada och förlorat halva min inkomst.

Bjorn Kleiman (Helsingborg , 2021-03-26)

#125

Jag stöder mina frilansande musikervänner

Marie S Solvmar (Lagan , 2021-03-26)

#126

Min grupp Sexton strängars alla jobb hela tiden flyttas fram vilket innebär inkomstbortfall plus att vi inte kan ta nya jobb. Varje gång vi flyttas fram halveras vårt arvode. Dubbelt så mycket tid måste användas och vi måste säga nej till andra bokare.

Paula Gårsjö (Växjö, 2021-03-26)

#127

Stor förlust
Medelstor förlust

Nikke Ström (Göteborg, 2021-03-26)

#128

Stor förlust, litet ekonomiskt stöd

Per Bergkvist (Stockholm, 2021-03-26)

#129

Jag har drabbats av ekonomisk förlust och fått halv kompensation.

Elin Skorup (Upplands Väsby, 2021-03-26)

#131

Jag har lidit stora ekonomiska förluster pga pandemin och restriktioner och inte fått något ekonomiskt stöd.

Anton Eriksson (Hägersten, 2021-03-26)

#132

Den innevarande negativa särbehandlingen av kultursektorn är förödande, för både kulturarbetarna och hela samhället.

Nora Roll (Hägersten, 2021-03-26)

#134

Viktigt

Jerker Odelholm (Stockholm , 2021-03-26)

#135

Stor förlust, Litet-Halvt kompenserande stöd

Anna Thunström (Göteborg , 2021-03-26)

#136

För jag är en kulturarbetare i kris
Vi behöver en hållbar plan för att kunna öppna upp igen så vi kan planera och under tiden så måste vi överleva

Petter Andersson (Malmö , 2021-03-26)

#137

Jag vill behålla förmånen att lyssna på bra musik, se shower. Under ordnade former och med avstånd så länge vi lever som vi gör idag. Så många trängs i butiker, i skolsalar, på arbetsplatser... det borde gå att få musiker och artister utöva det de är bäst på! På bästa/smartaste vis. De har inga ”fallskärmar” att luta sig tillbaka på när besluten fattas åt dem!

Madelaine Wiktorsson (Karlskoga , 2021-03-26)

#138

Jag skriver under pga att jag haft stor ekonomisk förlust from mars 2020, jag har inte mottagit någon ersättning från staten.

Peter Henriksson (Degerfors , 2021-03-26)

#142

Vi inom kulturbranchen måste få ordentligt stöd och inte ses som andra klassens arbetare, bara för att vi utövar musik. Vi bidrar flera gånger mer rörelse( danser) per år än all fotboll tillsammans.. Jag har haft mellanstort inkomstbortfall. Jag har inte sökt stöd.

Susanne Andersson (Grythyttan, 2021-03-26)

#143

Jag är frilans musiker - pianist och kompositör - och pga av Corona så har jag inte kunnat arbeta.

Julien Matei (Stockholm, 2021-03-26)

#144

Medelstor ekonomisk förlust och inget ekonomiskt stöd.

Anna Jobrant (Göteborg, 2021-03-26)

#145

Medelstor förlust, stöd/kompensation endast av Musikalliansen.

Karl Nyhlin (Stockholm , 2021-03-26)

#146

Stort ekonomiskt bortfall
Pga aktiebolag har jag kunnat vara permitterad men ej tillräckligt.

Fredrik Söderström (Saltsjö-Boo , 2021-03-26)

#148

Medelstor förlust, Halvt kompenserande stöd

Sebastian Nylund (Stockholm , 2021-03-27)

#149

Jag sympatiserar med alla drabbade kulturarbetare av alla slag som nu inte kan utöva sin profession överhuvudtaget.

Björn Reimers (Degerfors , 2021-03-27)

#150

Medelstor förlust. Halvt kompenserat ekonomiskt stöd.

Fredrik Nordström (Bandhagen , 2021-03-27)

#151

I fjol halverades mina inkomster som körledare och musiker och i år har jag hittills inte haft ett enda uppdrag.

Alexandra Myllenberg (Helsingborg , 2021-03-27)

#152

Stor förlust, litet ekonomiskt stöd.

Harald Svensson (Göteborg, 2021-03-27)

#153

Kultur och musik är viktigt

Marianne Nyström (Degerfors , 2021-03-27)

#154

Många mår väldigt dåligt och lider av stor ekonomisk stress pga uteblivna jobb under pågående pandemi.

Linda Dahl (Degerfors, 2021-03-27)

#155

Stor ekonomisk förlust, inget ekonomiskt stöd!

Ken Sandin (Göteborg, 2021-03-27)

#156

Stor ekonomisk förlust
Litet ekonomiskt stöd

Michael Blomqvist (Stockholm, 2021-03-27)

#157

Jag är själv drabbad av ekonomiskt bortfall.

Jesajah Mårskog (Stockholm , 2021-03-27)

#158

Jag, som frilansande projektledare inom live-event förlorade min jobbplattform i och med Covid-19 och de restriktioner som följde. Jag 'hade turen' att fakturera via Frilans Finans och därmed ha rätt till a-kassa men nu börjar dessa pengar ta slut och jag ser fortfarande inte någon möjlighet till jobb i min bransch i den närmsta framtiden då live-event fortfarande är helt förbjudna.

Lisa Stragne (Stockholm, 2021-03-27)

#159

Jag är ekonomiskt drabbad som kulturöutövare.

Ylva Magnusson (Stockholm, 2021-03-27)

#160

Jag har förlorat majoriteten av min inkomst som varit liveframträdanden i så många år. Jag hade kunnat bita ihop och accepterat läget bättre om bara alla dessa resolutioner för oss verkligen hade gällt för hela samhället. Att sitta här hungrig och psykiskt nedbruten och titta på alla orättvisor i samhället, där vi i kulturbranschen redan innan pandemin fått kämpa för vår rätt att kallas arbetare (och inte lattjo lajban hobby utövare) är fruktansvärt. Beteendet mot oss som livnär oss på kultur är förolämpande, diskriminerande och fullständigt oacceptabelt.

Madeleine Liljestam (Landskrona , 2021-03-27)

#161

Kulturen är nödvändig!

Lena Rydbeck (Uppsala, 2021-03-27)

#163

-

Alexander Stawe (Stockholm, 2021-03-27)

#164

Jag är musiker på deltid och min man och större delen av min vänkrets på heltid. Den styvmoderliga behandling frilansande musiker utsätts för under pandemin kommer att få fatala följder...

Jenny Fall (Stockholm , 2021-03-27)

#165

Haft stor förlust, erhållit halvt kompenserande stöd.

Thobias Gabrielson (Stockholm , 2021-03-28)

#166

Frilansande musiker, kontrabas och cello. Stor ekonomisk förlust.

Svante Söderqvist (Stockholm, 2021-03-28)

#167

Jag arbetar med, älskar, behöver, känner personer som arbetar med Kultur. Utan kulturen stannar samhället.

Petra Schultz (Stockholm, 2021-03-28)

#168

Jag är prof sångare och har mist större delen av min inkomst under det senaste året. Har en man som så tur är har ett ”vanligt jobb” men vi klarar oss inte bara på honom .Vi går på knäna i min familj .

Ann-christin Wesser Ingels (Annelöv , 2021-03-28)

#169

Jag skriver under för att jag är en drabbad kulturarbetare

Frida Öhrn (Stockholm , 2021-03-28)

#170

Inte får jobba.

Pernilla Andersson Dregen (Stockholm , 2021-03-28)

#171

Känner många i branschen som inte har fått en krona.

Sten-Erik Kvarnström (Partille , 2021-03-28)

#172

Stort inkomstbortfall
Halvkompenserad

Henrik Rongedal (Stockholm , 2021-03-28)

#174

Jag skriver under för att jag haft medelstor förlust av inkomst från min enskilda firma och inte fått något ekonomiskt stöd.

Linnéa Rilton (Stockholm, 2021-03-28)

#175

Kulturen är vår livsnerv!

Viveka Zuhr Retsler (Danderyd, 2021-03-28)

#176

Jag har förlorat mitt yrke pga av pandemin.

Lovisa Holmquist (Stockholm, 2021-03-28)

#177

Jag håller med i det som skrivs. När Corona väl är över vill jag kunna gå på teater, konsert och teater igen.

Jennie Backman (Enskede, 2021-03-28)

#178

-

Mikael Fall (Stockholm, 2021-03-28)

#179

Stor förlust (5/6 av vårt ABs årsintäkt) Litet stöd (mindre än 1/8 av förlusten)

Karin Starck (Stockholm, 2021-03-28)

#180

Stor förlust (5/6 av vårt ABs årsintäkt) Litet stöd (mindre än 1/8 av förlusten)

Carl Flemsten (Stockholm, 2021-03-28)

#181

Är musiker

Sven Andersson (Stockholm, 2021-03-28)

#182

stoppa lidandet för alla familjer och individer i denna bransch.

Roger Nibeland (Stöde, 2021-03-29)

#183

Jag har inte förvägrats möjligheten att utöva mitt yrke under 1års tid.

Johnny Rönnlund (Stockholm , 2021-03-29)

#184

Vill stötta arbetslösa musiker

Paulina Mellkvist (Stockholm, 2021-03-29)

#185

Musikersnas situation är ohållbar.

Johanna Thür (Partille , 2021-03-29)

#186

jag är en kulturarbetare i kris.

Conrad Boqvist (Stockholm, 2021-03-29)

#187

Facebook

Odd Lonewolf Johansen (Töcksfors , 2021-03-29)

#188

Jag är musiker

Daniel Stighäll (Göteborg , 2021-03-30)

#189

Musiker och andra likt självklart skall få jobba eller få inkomst/hjälp då bortfall av jobb sker i en epedemi dom denna.

Lenica Johansen (Årjäng, 2021-03-30)

#190

Jag själv sysslar med musik och haft det som en bisyssla

Thommy Andersson (Bromölla, 2021-03-30)

#191

Den undermåliga behandling som kulturarbetare fått utstå under pandemin

Beatrice Järås (Skillinge , 2021-03-30)

#192

Det är dags nu

Nestor Högberg (Stockholm, 2021-04-01)

#193

Detta är galet!

Chris Meijer (Tärnsjö, 2021-04-01)

#194

Utan kultur såsom musik, konst och annat kulturellt dör själen. Det räcker nu!

kristina prybil (Stockholm, 2021-04-01)

#195

Jag har inte fått ett enda bidrag och livnär mig som sångerska och folkmusiker. Det börjar bli kris nu för mig, ekonomiskt...

Susanne Ericsson (Solna, 2021-04-01)

#197

Jag känner så många i den här branschen, som nu kämpar för att överleva.

Helena Ahnberg (Stockholm, 2021-04-02)

#198

Vi kulturarbetare behöver stöd

Jonatan Järpehag (Vattholma, 2021-04-02)

#199

För att stödja kulturarbetarna och kanske kan hjälpa dem få hjälp!

Marie-Louise Jonsson (Mölnlycke, 2021-04-03)

#200

Musiken behövs för att sprida glädje och läka människor

Håkan Staaf (Hägersten, 2021-04-03)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...