Behåll tryggheten på Ängsviolens förskola! - Personalbyte och totalrenovering

EDIT: GLÖM INTE ATT BEKRÄFTA UNDERSKRIFT I MEJL. Ingen bekräftelse = ingen underskrift.

Höstterminen innebär många förändringar på förskolan.
Väldigt omtyckt personal som är en trygghet hos många barn och vårdnadshavare byts ut per avdelning men även förflyttas till nya förskolor och nya pedagoger ska tas in. Vad vi som vårdnadshavare på förskolan märkt, är det inte av egen vilja.

Planen är att personalgrupper som arbetar ihop och gjort det i många år avdelningsmässigt ska splittras och barnens fasta tryggpunkter på avdelningarna kommer att påverka dem. Framförallt de barn som gått med dessa pedagoger sedan de började förskolan och de barnmed speciella behov som ska behöva ändra om rutiner, vardagarna generellt och bekanta sig med ett okänt ansikte.

Men den absolut största förändringen är inte bara tryggheten relationsmässigt utan även skalet och skelettet på hela förskolan. Förskolan ska totalrenoveras både yttre och inre. Vi pratar alltså om gårdarna barnen leker på, fasaden och innanför väggarna. Det kommer i det stora hela vara en byggarbetsplats våra barn kommer vistas på. Detta kommer pågå från och med Juli och ett halvår framöver eventuellt längre. Det har diskuterats om att de äldsta barnen födda 2019, ska spendera 5 timmar av sina dagar på en förskolebuss med 2 pedagoger, 1 busschaufför och en toalett. Vi pratar om upp till ca 30 personer inklusive vuxna på en rullande förskola.

Detta får endast VI vårdnadshavare som medverkat på föräldrarmöte veta och det var inte ens majoriteten av föräldrarstyrkan till alla dessa barn som vistas på förskolan större del av sina dagar på. Med tanke på att detta är någonting som ska sätta igång om 1,5 månad har det varit i planering ett bra tag och detta har ledningen inte ens tagit upp för oss vårdnadshavare än utan det SKA bli ett möte innan semestern om det. Men NÄR? Majoriteten av alla föräldrar vet inte denna stora förändring och har inte fått en möjlighet att planera eller lösa kommande halvåret.

Detta anser vi vara en stor hälsorisk både för barnen och pedagogerna psykiskt och fysiskt att de ska få vistas i denna miljö. Det kommer vara byggdamm, eventuellt mögelsporer och annat som kan finnas i väggar/golv. Det kommer vara höga ljud som barnen inte är vana vid och barn med speciella behov och barn med tex astma kommer ha det väldigt jobbigt om dagarna. Vi tror att dessa frågor är något som cheferna inte har haft i åtanke i planeringen.

Inför hösten kommer det alltså ruckas väldigt mycket på barnens trygghet och hälsa men även för pedagogerna.

Syftet med denna namninsamling är inte att stoppa renoveringen, den är självklart bra, men det vi vill är att få cheferna att tänka om kring det faktum att barn och pedagoger ska vistas i denna miljö. Men även att få dem att förstå att så många och stora förändringar samtidigt (renovering och personalbyte) inte är att tänka på barnens bästa som tydligt framgår i läroplanen för förskolan men även barnkonventionen.

Vi har inte fått höra någonting om eventuella baracker som lösning i det hela utan att alla ska vistas på förskolan och 4 grupper ska slås ihop till 2 under renoveringens gång, det vill säga ca 40 barn och 6 pedagoger per avdelning i väldigt små lokaler för antalet människor samtidigt. Baracker hade iallafall kunnat vara en nödlösning kring hälsorisken, även brandrisk och trängsel som finns och alla barnen hade kunnat röra sig på ett friare sätt.

Vi hoppas att så många som möjligt vill skriva under så att våra röster tillsammans är tillräckligt starka för att få dem att tänka om och tänka rätt. Flytta inte på personalen, låt iallafall den tryggheten få stanna hos våra barn i detta kaos som kommer ske för både personal och vårdnadshavare.

Moa Simper-Allen och Nicole Söderblad Karolin    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva på godkänner jag att Moa Simper-Allen och Nicole Söderblad Karolin kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: