Obligatorisk vegetarisk skolmat en gång i veckan för alla skolor i Linköpings kommun!

Vi är 3 tjejer som går i gymnasiet och genomför just nu ett projekt i skolan där man ska införa eller ändra en lag på lokal, regional, statlig eller internationell nivå. Vi har valt att försöka påverka på lokal nivå och då vill vi att alla skolor i Linköpings kommun ska införa en dag i veckan då man bara serverar vegaterisk mat. Detta ska vara obligatorsikt för att värna om djuren och miljön. I längden hoppas vi att insperera andra kommuner och arbetsplaster att göra samma sak, även privatpersoner.

Att äta mer vegetarisk mat har många fördelar:

• Att äta vegetarisk kost minskar risken för både cancer och hjärt- och kärlsjukdomar visar forskning.
  • För varje kilo producerat kött skapas växhusgaser motsvarande 36,4 kilo koldioxid. Det släpps även ut stora mängder gödningsmedel och mycket engergi krävs. Allt detta motsvarar utsläppen från 25 mils bilkörning och 20 dagar oavbruten användning av 100-wattslampa.
  • Djuren behandlas väldigt illa, även här i Sverige. Här kan ni se en filmsnutt om hur djuren behandlas i Östergötland: https://www.instagram.com/p/BuTWWtgDPdC/?utm_source=ig_web_button_share_sheet
  • Vegetarisk mat är inte bara sallad, det finns många bra allternativ som till och med är godare än kött.
  • Det är en myt att man inte kan få i sig tillräckligt med protein från vegetarisk mat. Ägg, ärtor, bönor, linser och produkter gjorda på soja är fullproppade med protein som man behöver för att bli stor och stark.
  • 200 L rent vatten behövs för att kunna producera 1 kilo nötkött.

Hoppas att du vill hjälpa oss att skriva under! Dela gärna.

Sophia Bona, Emma Nygren, Hanna Byléhn    Kontakta namninsamlingens skapare