Låt Vänersborg Jazz Academy få finnas kvar!!!

Vänersborg Jazz Academy är en del av den kommunala kulturverksamheten i Vänersborg, med verksamhet i syfte att främja unga jazzmusiker inom området jazz och improvisation. Verksamheten är på många sätt unik i sitt slag då den skapar möjligheter för unga musiker att möta likasinnade, inspireras och utvecklas i utbildningar av hög kvalitet som knappt finns att tillgå på något annat ställe eller sätt i landet.

Akademien håller varje år bland annat i heldagsläger och sommarkurser för unga, med ensemblespel, workshops, masterclasses och konserter. Dessutom anordnas helgkurser för musikpedagoger och musiker samt endagskurser med gästföreläsare. Att deltaga vid VJA´s kurser är för många unga ett första viktigt steg ut i den professionella musikvärlden vilket gör akademien till ett viktigt hjälpmedel och en stor inspirationskälla för jazzmusiker i hela landet.

Den 18/8 gick det till tidigare deltagare i verksamheten ut ett nyhetsbrev via mail som berättar att denna unika verksamhet riskerar att inte få drivas vidare efter nyår på grund av ekonomiska nedskärningar inom Vänersborgs kommun, vilket betyder att Vänersborg Jazz Academy skulle gå i graven. Det är en förlust som inte bara kommer att missgynna det lokala kulturlivet i Västra Götaland utan på sikt den professionella jazzscenen i hela Sverige.

Vi är några ungdomar som deltagit på Vänersborg Jazz Academy´s sommarläger och själva kan vittna om vilken betydelse dess utbildningar har haft för oss.
Att via de kurser akademien arrangerar få möta andra unga jazzmusiker, spela och utvecklas tillsammans samt inspirera varandra har för oss varit helt ovärderligt. Den glädje, inspiration och motivation som VJA´s kurser har tillfört till våra liv och vårt musicerande kommer vi med stor sannolikhet att bära med oss och kunna använda oss av i resten av våra liv.

Vänersborg Jazz Academy behöver nu DIN hjälp för att vi, och i framtiden hundratals fler unga ska få uppleva denna musikaliska glädje, inspiration och koppling till jazzen. Du bidrar även till att den svenska och internationella jazzscenen samt det svenska kulturlivet skall kunna fortsätta att frodas.

Tack för din tid och hjälp!

(Glöm inte att bekräfta underskriften via mailet du får)

Elias Lundgren, Ted Bohlin, Nomi Castell, Amanda Boerenbeker, Vera Dermé, Hanna Winnerby, Hugo Leander och Spriggan Rambaud    Kontakta namninsamlingens skapare