Låt familjen Adel Shat stanna i Sverige

Adel, barnkirurg, från Gaza,  arbetar i hemtjänsten sedan 2 1/2 år och försörjer sin familj. Asylsökande i Sverige i fem år. Läst och tentat av t.o.m. nivå C i Svenska. Läkarexamen godkänd av Soc.styrelsen. Endast det svenska kunskaprovet kvar för svensk kegitimation. Gift med  en ukrainska. Tre barn, 8, 3, 1,5. Adel och barnen är palestinska medborgare. Utvisningsbeslut till Ukraina. Mig.verket har försökt förmå föräldrarna att ändra barnens medborgarskap till ukrainskt för att de ska kunna utvisas till Ukraina. Adel kan inte ansöka om ukrainskt visum i Sverige. Han kommer alltså inte in i Ukraina. Mig.verket verkar vilja splittra familjen.

I Mig.verkets handlingar benämns Adel som statslös trots sitt palestinska medborgarskap. Barnen benämns omväxlande som palestinska, ukrainska och statslösa,

Vi i Asylgruppen i Resele protesterar mot Migrationsverkets märkliga handläggning och mot deras avvisningsbeslut.

Kerstin Franzén Asylgruppen Resele, Sollefteå.    Kontakta namninsamlingens skapare