Hjälp oss att sätta samman vår familj

A A

Förberedelserna inför en permanent flytt hem till Sverige var långt gångna - tioårige sonen Andrés har redan börjat skolan, de har tittat på hus och ordnat med jobb.

Det ser dock ut att ha varit förgäves. Under onsdagen tvingades Ximena Ramos och hennes familj packa sina väskor för att ta ett plan tillbaka till Kanada. Familjen har inte beviljats uppehållstillstånd och de 90 dagar man får vistas i ett Schengenland som turist är förbrukade.

När Kristianstadsbladet träffar dem hemma i Tollarp dagen före avresa är besvikelsen stor i familjen.

– Det känns som att jag inte får flytta hem, säger Ximena Ramos.

Hon kom som flykting från Chile i tioårsåldern tillsammans med sin familj på 80-talet. Hon har gått i skolan i Sverige och talar flytande svenska. Hemma i Tollarp finns hennes mamma och syster Karen Ramos som driver Kafé Ramos samt den övriga släkten.

Så vad är då problemet? Ximena Ramos blev aldrig svensk medborgare, utan hade permanent uppehållstillstånd och som 18-åring flyttade hon till Kanada för att utbilda sig. Hon träffade kärleken, Nelson Loyola som numera är hennes make, och fick en son. Åren gick och familjen blev kvar i Kanada. Uppehållstillståndet gick ut 1998.

När Ximena Ramos vände sig till Svenska ambassaden i Ottawa för att förnya det, fick hon beskedet att det var försent. Bandet till Sverige har dock hållit sig starkt och familjen har spenderat somrarna här. Med tiden föddes tanken att flytta för gott till det land Ximena Ramos ser som sitt hem, inte minst med tanke på sonen och det faktum att hennes mamma börjar bli till åren.

– Vi har verkligen ansträngt oss för att Andrés ska få en relation till familjen här och det kändes konstigt att behöva gå till hans skola i morse och berätta att han inte kommer mer, berättar Ximena Ramos.

Hon menar att de tagit reda på vad som krävs för att få uppehållstillstånd och ansökte redan i februari. När det inte beviljades kom det som en chock. Inte heller kunde de få förlänga sitt visum för att sonen skulle få gå klart terminen på skolan i Tollarp. De måste ge sig av omedelbart, annars vistas de illegalt i landet.

– Jag är väldigt ledsen, men vi måste följa reglerna. Myndigheterna säger åt oss att göra en sak, sedan visar det sig vara helt fel, säger Nelson Loyola.

Alexander Ramos Salas    Kontakta namninsamlingens skapare