Stoppa bygget av Norra Skolan på "Trekanten" i Staffanstorp


Gäst

#26

2016-07-04 13:30

 

Läs David Wittlocks artikeln i Spegeln: Satsa på det norra skolorna - Stoppa Norra skolan!

 


Gäst

#27

2016-07-07 00:48

Vill inte ha mer trafik på Genvägen
Gloria

#28

2016-07-07 14:15

Men att sätta en skola på den lilla ytan som finns på Trekanten är inte ett beslut baserat på barnens bästa. Det handlar bara om att det blir ekonomiskt gynnsamt för Staffasntorps kommun!!!!!!!!!!!
Utemiljön är för liten. Barnen kommer inte att ha en tillräckligt stor yta att leka på. Dessutom kommer flera träd att försvinna för att skolan ska kunna byggas. Eftersom tomten idag är för liten, kommer en stor del grönområden att skövlas bort. Kommunen anser inte att skolan innebär någon betydande miljöpåverkan. Hur tänkte man här?
Idrottshallen som man hade tänkt bygga på Annero kommer att behöva göras betydligt mindre på Trekanten, just pga av att tomten är för liten. Den nya Balderskolan har samma problem, vilket har slutat med att barnen får gå till Bråhögshallen för att ha idrottslektioner.
Kritiken mot att skolan skulle byggas på Annero gällde ökad trafik och buller. Skulle det vara mindre trafik o buller om skolan byggs på Trekanten? Skolan kommer att ligga INKLÄMD mellan en stor väg (Genvägen) och ett villaområde. Dessutom måste Genvägen och den fina cykelvägen som finns idag flyttas. Genvägen ska göras ca 2 m smalare samtidigt som trafiken kommer att öka betydligt då antalet elever ökar med ca 450 elever. Men detta kommer inte heller att bli något problem enligt kommunen.
Kraftledningen är ett annat problem eller risk, hur man nu vill kalla det. Elektromagnetisk strålning ökar risken för hälsoproblem. Vill vi verkligen bygga en ny skola så nära kraftledningarna? Vill vi verkligen utsätta våra barn för detta?
Många av oss är väl insatta i problemen som Balderskolan haft sedan den startade. Missnöjda föräldrar elever och lärare. Det har inte gått så bra för skolan som man hade hoppats på. Många elever har slutat och börjat på andra skolor. Vill man verkligen göra om samma misstag? Är stora skolor det vi vill ha för våra barn?

Så min fråga är, ÄR DET VERKLIGEN BARNENS BÄSTA VI TÄNKER PÅ?????????!!!!!!!!!!!! Eller finns det ekonomiska vinster för kommunen om man river två småskolor och bygger en stor skola istället. Slår ihop två förskolor. OCH byggs skolan på Trekanten så kan tomten på Annero användas för att bygga nya radhus.


Gäst

#29

2016-07-13 17:05

Jag reagerar som så många andra, tyvärr alldeles för få
maggan

#30

2016-07-13 17:12

Varför kan inte våra barn få en skola som är nära hemmet och med lite rymd runt skolan? Anneroskolan var en pärla både för föräldrar ooch barn. Som förälder behövde man inte bekymra sig över trafik 


Gäst

#31

2016-07-20 09:21

Jag tycker att det är ett felaktigt beslut. Bygg på tomten där Anneroskolan låg innan. Där är en tryggare miljö för barnen med tanke på trafiken på Genvägen. Bor själv i häradsbyn och mina barn har gått på Anneroskolan och de har kunnat ta sig dit utan att passera en trafikerad väg.

Gäst

#32

2016-07-20 09:46

Jag tycket det är felaktigt beslut om ny skola på så liten tomt som trekanten.Ingen bra trafiksituation,nära kraftledning, för liten yta för barnen. De flesta barnen bor söder om Genvägen efter som det inte är så mycket bebyggelse norr om Genvägen. Bygg på gamla tomten där Anneroskolan tidigare låg, finns mycket utrymmer runt om.
Sabina

#33

2016-07-31 19:49

 Egentligen borde det inte ens vara på kartan med en så stor skola i lilla Staffanstorp, om ens alls. En så stor skola, oavsett placering av den, känns inte som ett kvalitetsprojekt, utan som att kommunen enbart vill ha kvantitet i sin utbildning. En stor skola innebär stora barngrupper, dvs färre pedagoger per elev. Är inte våra barn, vår framtid, värda mer än så? Bygg fler, mindre skolor i stället, t ex på Anneros gamla plats, så att barnen känner att de spelar roll.


Gäst

#34

2016-08-03 05:38

Är orolig för mina dagbarns säkerhet när vi är ute och går och leker på gångarna på väg till lekplatser mm mellan områdena i närheten. Det kommer att bli fler cyklister och moped körning på de gångar vi nyttjar mest.

Gäst

#35

2016-08-03 12:48

idiotisk plats att bygga en skola

Gäst

#36

2016-08-03 16:36

Jag anser beslutet vara så dåligt att man skäms att bo i Staffanstorp.
Vad sysslar våra skolpolitker med?

Gäst

#37

2016-08-04 06:37

Fel plats vald. Behåll Annero

Gäst

#38

2016-08-04 16:22

För att det är vansinnigt att placera barn i så närhet av elledningarna. komunen ska lyssna på mer på folket och inte haft så brott att riva anneroskolan. Bygg skolan på den rivna tomten.

Gäst

#39

2016-08-04 20:01

Kändes rätt!

Gäst

#40

2016-08-06 12:30

Jag tycker att nya skolan ska byggas på gamla marken som tidigare Anneroskolan var på / A.Sv. P

Gäst

#41

2016-08-07 00:14

Har barn som kommer tvinngas gå på denna skola. Jag tycker inte att det är ett bra område att lägga en skola på eftersom det är väldigt trångt och väldigt trafikerat.

Gäst

#42

2016-08-07 17:33

Skolan kommer inte att få plats
Plågad Annerogranne

#43 Ställ inte Staffanstorpsbor mot varandra!

2016-08-08 12:58

Jag hittade en lapp i brevlådan, osaklig och utan underskrift, men jag förstår ändå att den kommer från boende på Trekanten, kanske påhejade av sin främste vapendragare, miljöpartisten David Wittlock. Man samlar underskrifter till att norra skolan inte ska byggas på Trekanten utan som tidigare på Annero. I frågan har det även förekommit ett ensidigt vinklat reportage i lokaltidningen, där man tydligtvis inte förstått att det finns medborgare som tycker annorlunda och att båda sidor måste få komma till tals. Jag kan tycka att ni är sent ute, dubbla beslut har fattats att bygga skolan på Trekanten, med kvalificerad majoritet. Nog måste vi väl kunna lita till att alla politiker satt sig in i ärendet ordentligt inför omröstningen! Det har funnits gott om tid för er Trekantsbor att agera och naturligtvis har ni rätt att uttala er i er sak, men vad tjänar det till att lyfta fram ett förslag som noga utretts och befunnits olämpligt, främst av trafikskäl. Ni ”glömmer” att vi fortfarande har en stor förskola här på Annero, som nu utökats med cirka 100 barn från Trekanten. Även dessa genererar mycket trafik och jag bävar inför hösten när den sätter igång med full fart. Ni nämner 6 meters avstånd till skolan men avstår från att inkludera trafiken till skolan som ökat kraftigt under senare år. Säkert har även ni på Trekanten utan eftertanke bidragit till den nuvarande situationen genom att skjutsa era barn i stället för att låta dem promenera till skolan! För vår del tycker vi att trafiken är mycket värre än lekande barn. Trafiken till Anneroskolorna har rullar fram åtskilda från vår tomt av en trottoar med cirka 1, 5 meters bredd. Ofta stannar lastbilar och bussar och frustar ut sina avgasmoln alldeles utanför och på vår lilla villagata där vi har vår utfart har vi ofta varit inparkerade och hindrats komma ut från vårt hem. Tandläkarbesök och viktiga möten har försenats. Många inlagor har författats i detta ärende utan att ansvariga politiker reagerat, men till sist hände ett under. Vi tackar ödmjukast för att ni arkitekter och politiker till sist insåg vår belägenhet och började leta efter andra lösningar till skolplaceringen. Ni på Trekanten kanske tror att det var vi på Annero som föreslog den nya placeringen av skolan och vill ge igen. Så var det inte. Till skillnad från er ansträngde vi oss för att hitta ett läge som skulle påverka så få människor som möjligt, nämligen Åttans idrottsplats. Vi har fortfarande inte fått någon förklaring till varför det alternativet inte kunde duga. Det är tråkigt och dumt av er att ställa olika grupper i Staffanstorp mot varandra. Det är bättre om vi kan hjälpas åt! Jag avslutar därför detta inlägg med att avge ett förslag som skulle kunna ge en lugnare miljö för alla nära den nya skolan på Trekanten: Stäng av Genvägen för genomfartstrafik mellan infarten till Åkershus och infarten till villaområdet öster därom.

Katarina Blom

#44 Re: Ställ inte Staffanstorpsbor mot varandra!

2016-08-08 16:40

#43: Plågad Annerogranne - Ställ inte Staffanstorpsbor mot varandra! 

Hej plågad Annerogranne. Vill bara upplysa er om att varken jag (Katarina Blom) eller Anneli bor på Trekanten, men är båda mammor till barn som är i skolålder och som påverkas utav beslutet. Viktigast för oss är att våra barn får den skolmiljö som de förtjänar, därför har vi valt att samla in namnunderskrifter för vår sak.

Plågad Annerogranne

#45 Re: Re: Ställ inte Staffanstorpsbor mot varandra!

2016-08-11 13:29

#44: Katarina Blom - Re: Ställ inte Staffanstorpsbor mot varandra! 

 

Eftersom jag inte håller med om mycket av det som skrivs i ert upprop, vill jag kommentera det ytterligare. Det finns ju också stora fördelar med att bygga skolan på Trekanten. Tre sådana kan jag se direkt: En är ekonomin. Det absolut viktigaste för att en skola ska vara bra är situationen i klassrummet, där spelar framförallt lärarnas kompetens in. Bristen på kvalificerade sökanden till lärarutbildningarna har gjort att det nu finns lärare som släppts ut på marknaden utan de ämneskunskaper som vore önskvärda. De pengar man kan spara på att bygga en skola i stället för två behövs för att kunna knyta de bästa lärarna till sig. En annan fördel med Trekantskolan är miljön. Våra barn lever nu under ett stort hot på grund av alla koldioxidutsläpp som bland annat det myckna bilkörandet medfört. Att lägga skolan på en central tomt mitt i byn innebär att flera barn kan gå och cykla till skolan i stället för att skjutsas. Förutom att nerbringa koldioxidutsläppen gör det dessutom att det blir tryggare för barnen att ta sig till och från skolan. Att bygga skolan vid Trekanten stämmer således bättre med miljöpartiets officiella hållning. Den tredje fördelen är att trafiksituationen kan lösas på ett bättre sätt vid Trekanten än gamla Annero. Trafiken ankommer direkt till skolan utan att först ha behövt gå genom ett bostadsområde. De boende kan därför på ett bättre sätt få ha sina boendemiljöer intakta och få större glädje av sina villatomter än vad vi på Annero fått.

Angående era argument för att inte bygga skolan på Trekanten:

Utomhusmiljön: Eftersom man ville utöka antalet elever på skolan vid Annero kraftigt så krymper de tidigare 19 kvm per elev under de 15 kvm som gäller för Trekanten. Dessutom skulle man ha behövt använda en hel del av den tillgängliga tomten till parkeringsplatser, vilket skulle ha minskat arean per barn ytterligare.

Elektromagnetisk strålning: Det finns gott om bostäder i kommunen som ligger betydligt närmare kraftledningen än vad Trekantskolan skulle göra och det har tydligtvis inte heller funnits några betänkligheter beträffande den förskola med ännu yngre och känsligare barn som funnits på tomten fram till i våras. Jag tycker dock att kommunen måste pressa på för att få den här ledningen flyttad eller nergrävd. Man måste ta människors oro på allvar. Än värre än påverkan från kraftledningen misstänker jag att påverkan från Tv, mobiltelefoner och paddor är eftersom inducerade spänningar och strömmar är ytterst frekvensberoende. Fälten från kraftledningarna är däremot lågfrekventa.

Idrottshallen: Skönt att man begränsat idrottshallens storlek eftersom idrottshallar drar mycket trafik. På så sätt kan Trekantsborna få behålla lugnet kvällstid. Jag fick en chock när jag såg den otympliga industriliknande idrottshallen vid Mellanvången. Sådana har inte i bostadsområden att göra och skulle inte heller kunna byggas på Annero.

Kök: Naturligtvis är närlagad mat att föredra, men avstånden är ju inte stora någonstans inom kommunen.

Trafiksituationen: Norr om Anneroskolan har det länge varit farligt både för barn som kommer norrifrån och för alla som bor där. Så påståendet har inte omfattat alla.

Närliggande tomter: Nej, vi är inte vana och vi har bara blivit mer störda för varje år som gått. När ”slingan” byggdes försvann många eftertraktade parkeringsplatser vid Anneroskolan och efter införande av ”det fria skolvalet” löpte skjutsandet amok. Ni behöver inte uttala er för oss. Det klarar vi så bra själva.


Gäst

#46

2016-08-15 17:45

En skola passar inte in i denna miljö

Gäst

#47

2016-08-16 15:15

Vi är emot bygget av Norra skolan på Trekanten

Gäst

#48

2016-08-20 06:51

För att jag vill att ansvariga politiker i Staffanstorp ska förstå att vi väljare tycker att de gör ett riktigt uselt jobb. Det är hög tid för dem att ta sitt uppdrag på allvar och åtminstone försöka göra skäl för den lön vi betalar dem.

Gäst

#49

2016-08-22 15:24

Belastar korsningen Genvägen- Lundavägen avsevärt. Redan nu mycket trafikbuller och dålig trafiksäkerhet.
Skoltomten är helt klart för liten.
Fredrik
Gäst

#50

2016-08-25 12:55

Vid samrådsmötet den 23 augusti visade det sig att det var ett massivt motstånd mot detaljplanen för Norra Skolan. Trafik problemen och för litet skyddsavtånd till krafledningarna kommer att sätta stora käppar i hjulet för detaljplanen, ja förutom alla andra invändningar som togs upp under 2 timmar! Bra jobbat alla som var där!  Trots detta så måste synpunkter och överklagan skickas in så att vi kan få en förändring.

Ju fler som överklagar ju större chans är det att politikerna lyssnar på oss.

För att överklaga måsta man under Samråds (t.o.m 4 sept) eller Gransknings fasen (t.o.m kv 4 2016) skriftligen lämna in synpunkter med namn och adress. E-maila: stadsbyggnad@staffanstorp.se eller besök rådhuset i Staffanstorp.

I Antagande fasen (t.o.m kv 1 2017) ska man sedan skriftligen skicka in en överklagan som baseras på de synpunkter man har lämnat. En överklagan kan se likadan ut som de synpunkter man tidigare har skicka in, men med rubriken överklagan. Dock så måste denna överklagan skickas in i Antagande fasen för att bli giltig. E-maila: stadsbyggnad@staffanstorp.se eller besök rådhuset i Staffanstorp.

Efter Antagande fasen går detaljplanen in i Lagakraft fasen och då är det för sent att överklaga.

Lycka till!