50% arbete för arbetsintegrerade studenter hela läsåret

Vi på det arbetsintegrerade programmet på högskolan Dalarna arbetar 50% och studerar 75% nästan läsåret om. Det betyder att vi gör 125% i veckan, under nästan hela läsåret. När högskolan sedan är "slut" för terminen och innan terminen på höskolan börjat anses det att vi skall gå till vårat arbete på 100% istället, alltså arbeta alla studiedagar före elevernas skolstart och efter elevernas skolavslutning. Detta i och med att vi då inte studerar alls. Även studiedagar på jul- och höstlov.

Detta är också olika i olika kommuner och skolor som det ser ut nu. Vissa får arbeta 50% även på studiedagar medan andra måste arbeta 100%, även fast man är i samma kommun.

Denna namninsamling är skapad av oss arbetsintegrerade studenter då vi anser att vi under hela läsårets gång, då vi arbetar 125%, arbetat in dessa studie dagar och bör få fortsätta arbeta 50% under hela läsåret, oavsett studiedagar eller vanliga skoldagar.

På jullov, påsklov, sportlov och höstlov när andra lärarkollegor är lediga och får sin vila som vi alla som arbetat som lärare vet att man behöver har vi dessutom fortfarande studier. Högskolan har inte alla dessa lov och därför får vi inte vår vila under dessa lov som vi skulle behöva få.

Under dessa studiedagar, alltså när vi haft sista inlämning på högskolan, har dessutom högskolan fortfarande arbetsdagar som vanligt vilket betyder att vi kan få tillbaka uppgifter där det behövs kompletteringar och liknande för att vi ska kunna få betyg i kurserna. Det finns då ingen tid till att göra dessa kompletteringar om vi arbetar varje dag vilket i sig leder till att vi måste göra detta på kvällar eller helger.

Vi arbetar mer än heltid och sliter hårt för att både vara den bästa läraren vi kan vara och att göra det bästa vi kan i vår utbildning. Vi behöver och har förtjänat vår vila. Låt oss få arbeta 50% läsåret om!!

Genom att underteckna godkänner jag att Julia Åberg lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.