Män emot DO:s beslut om Statement Festivalen #StatementNamninsamlingen

Målet är att visa att män förstår poängen med festivalen och vill låta den vara ifred.

SKRIV UNDER STATEMENT NAMNINSAMLINGEN - FÖR CIS-MÄNOM DU SOM MAN INTE KÄNNER DIG DISKRIMINERAD AV FESTIVALEN OCH BACKAR KVINNORNA OCH ICKE-MÄNNEN

Statmentfestivalen som skapades som en reaktion emot sexuelltrelaterat våld i musikfestivaler hölls i somras och levde upp till sitt namn. Resultatet blev en festival där gästerna inte var rädda och inga sexrelaterade brott anmäldes.

Nu fälldes festivalen för diskriminering av Diskriminerings Ombudsmannen för att av någon anledning så tror vi män att vi kommer motarbeta sexuellt våld med att känna oss diskriminerade när icke-cis-män poängterar ett stort samhällsproblem, och bara vill festa med sina kompisar utan att känna den ständiga oron som alltid återkommer på festivaler.

Eller, kanske inte alla män?

Det är inte alla män som begår dessa brott, det är dock nästan BARA män. Oavsett ursprung, läggning eller religion. Den gemensamma nämnaren är män. Och om du är som mig som tycker att det är skitjobbigt att förknippas med sånt beteende från andra män när du själv aldrig gjort något, så kanske rätt väg att gå är snarare att hjälpas åt att lösa problemet från grunden, än att bara känna dig kränkt och förbjuda ett safe-space för kvinnor och icke-cis-män att känna sig trygga i.

Om du vill att Statement festivalen inte ska behövas längre, så kanske vi tillsammans ska ta och lyssna på våra systrar när dem skriker #MeToo.

Namninsamlingen kanske inte ändrar detta orimliga beslut, men det blir ett till STATEMENT.

Att vi kan tillsammans visa att INTE ALLA MÄN blundar för problemet. Att MÅNGA MÄN vill skapa förändring. Och att vi ska se till att kvinnors lista av vad de gör dagligen för att undvika att utsättas för sexualbrott ska vara lika kort som våran.

Kontakt: @CaiqueSilverios