Fungerande busshållplats vid Väröbackaskolan

Denna namninsamling är till för att få ett bätte fungerande kommunikationsnät för de elever i klass 7-9 som går i Väröbackaskolan som idag nyttjar skolskjuts.

Gruppen har startat som ett initiativ för att bättre kunna nyttja den befintliga kollektivtrafiken istället för att använda skolskjuts vid Väröbackaskolan för dess elever som går i klass 7 till 9. För detta krävs en fungerande busshållplats i anslutning till skolan, liknande den som finns vid Bläshammars skola. Vinsterna med att nyttja den befintliga kollektivtrafiken är många:

- Vi minskar eller tar bort skolans beroende av skolbussar. Dessa har fått ta emot ganska mycket klagomål som följaktligen skulle försvinna.
- Det är en ekonomisk fördel för skolan eftersom vi inte längre behöver beställa extra bussar när vi ska göra studiebesök, använda sim- eller ishallar, ha friluftsdagar eller på alla andra sätt försöka utnyttja de möjligheter som eleverna inne i Varberg tycker är självklara och som våra är utestängda från.
- Schemamässigt skulle det innebära att vi slipper väntetiderna på skolbussar eller hoptryckta scheman för att eleverna ska hinna med skolbussen.
- Slutligen skulle vi ge våra ungdomar en ökad frihet att kunna ta sig till egna aktiviteter. Detta beror förstås på hur busskorten utformas vad gäller tider etc.

Syftet med gruppen är att få kommunen att bygga en fungerande bushållplats för som kan användas både av skola och av allmänheten för att kunna nyttja befintlig kollektivtrafik.