Bevara öppna förskolan i Hörnefors

Öppna förskolan i Hörnefors fyller en otroligt viktig funktion. I ett levande samhälle och ett samhälle som dessutom byggs ut vore det en enorm förlust om den inte längre fanns kvar.

Det bor många barnfamiljer i Hörnefors och många av de bostäder som säljs är till just familjer som nyligen har fått eller är på väg att få sitt första barn. För dessa nyblivna föräldrar är öppna förskolan en självklar plats att träffa andra vuxna.

Hörnefors ligger långt bort från Umeå, längst bort av alla öppna förskolor som föreslås ska läggas ned. 6 mil tur och retur är det få nyblivna föräldrar som åker för att gå på en öppen förskola i stan. Vissa kanske har äldre syskon i förskola/skola och hinner inte. För just dessa äldre syskon är också öppna förskolan väldigt viktig de dagar de inte är på förskolan. Eller för de barn som är hemma lite längre.

Även många småbarnsfamiljer i byarna omkring Hörnefors besöker öppna förskolan. Det är en fantastisk samlingsplats för både barn och föräldrar och det vore en stor sorg för många om den försvann.

Att stänga öppna förskolan i Hörnefors rimmar också illa med att Umeå kommun ska ha en levande landsbygd. Det är inte rättvist varken mot landsbygdens barn eller vuxna att öppna förskolorna ska centraliseras och endast finnas i Umeå.

Genom att skriva under godkänner jag att Annika P överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.