Stoppa bebyggelsen i parkstråket Solfjädern i Fruängen

Kontakta namninsamlingens skapare

Uppdatering angående exploatering av parkstråket Solfjädern

2023-11-30 13:26:55

Hej,

Du får detta mejl då du skrivit på vår namninsamling och stöttat oss i arbetsgruppen Gröna Fruängens arbete att bevara parkstråket Solfjädern mellan Fruängen C och Mälarhöjdens IP.

Följande har hänt under hösten;

Den 24 oktober medverkade vi i nättidningen Bättre stadsdel.

Den 27 oktober arrangerade vi en träff i parkstråket för politikerna i Stadsbyggnadsnämnden. Träffen bevakades av Mitt i Söderort som gav träffen och vår grupp en helsida i nr 44 den 4 november. Med oss i parken var politiker från M, V och Mp. Vi uppfattade träffen som lyckad och de församlade politikerna var eniga över partigränserna om att en genomfartsgata inte är lämplig.

Den 9 november togs Program för Fruängen upp igen i Stadsbyggnadsnämnden. Glädjande nog har skrivningar om gata och "koppling" tagits bort. Nu står det istället uttryckligen att parken ska behålla sin funktion som gång och cykelstråk och att angöring till bebyggelse ska utformas med hänsyn till det. Sedan förordar man i stället punkthus i stället för vinkelhus. Detta för att bättre anpassas till topografin och naturvärden.

Mitt i Söderort gjorde också en uppföljning om detta i nr 46 den 18 november.

Men vi i gruppen andas inte på något sätt ut. Nu inväntar vi detaljplanen för att se vad som föreslås i praktiken.  Det är viktigt att fortsätta hålla fokus på frågan och hur våra politiker agerar.

Varmt tack för ditt stöd!

Arbetsgruppen Gröna Fruängen

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.