#RensaTrottoaren - inför åtgärder mot felparkerade elsparkcyklar

Kontakta namninsamlingens skapare

Malmöinitiativet, svar från kommunen

2022-01-11 09:31:44

Hej!

Martina Haggren skickade in ett medborgarförslag till Malmöinitiativet som direkt blev ett av de hetaste förslagen. Förslaget togs upp i tekniska nämnden 14/12 och utfallet av mötet finns att läsa här:

Malmöinitiativet

Martinas punkt är nr 10 men även punkt nr 12 är intressant. Där framgår det bland annat att dagens tillåtna elsparkcyklar har polistillstånd att bedriva sin verksamhet som idag fram till december 2023 om inte polisen anser att de har en skälig anledning att återkalla tillståndet.

Det framgår också att det inte går att applicera särskilda regler eller lagar för elsparkcyklar eftersom de idag klassas som cyklar vilket skulle påverka även vanliga cyklar. Det önskar SKR att det blir ändring på. Finns att läsa om här

Med det sagt upplever jag att det inte finns några konkreta förändring på väg utan mest förklaringar om tider och lagar. Vi kan och ska absolut forsätta för att försöka få bukt med problemen som felparkerade elsparkcyklar medför. Flytta en felparkerad elsparkcykel när du ser det, varna personer som eventuellt kommer missa att den ligger i vägen. Sprid vårt budskap genom hashtagen #rensatrottoaren.
Och, skicka gärna in medborgarförslag till kommunen där du bor, gärna även förebyggande om staden idag inte har några hyrsparkcyklar.

Passar också på att önska ett gott nytt år!
/Frida Berglund #Rensatrottoaren

Frida Berglund / Rensa Trottoaren

Malmöinitiativet

2021-08-06 19:05:59

Hej!

Vi jobbar på olika fronter mot dessa felparkerade elsparkcyklar. Nu har Martina lämnat in ett Malmöinitiativ som behöver minst 100 röster för att tas upp hos beslutsfattarna.

Vi har redan fått ihop över 400 (!) röster men för att politikerna verkligen ska förstå allvaret behövs din röst. Som tidigare nämnt är detta alltså enbart för Malmö men låt er gärna inspireras till er egna ort så kommer jag uppdatera här med just ditt initiativ.

Tillsammans rensar vi trottoaren!

/Frida #RensaTrottaren

Frida Berglund / Rensa Trottoaren

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.