STOPPA UTBYGGNADEN AV SKANSKAS GRUSTÄKT MELLAN JÄRNA & NYKVARN

Kontakta namninsamlingens skapare

Arsenik har upptäckts i bergtäkten

2021-03-15 10:24:45

Hej!

Jag skriver till dig som skrivit under namninsamlingen mot Skanskas planer på att utöka grus- och bergtäkten i Järna. Tack för ditt engagemang hittills!
Du som inte har tillgång till vår lokala Länstidning kanske inte fått reda på den senaste utvecklingen i detta ärende? Höga halter av arsenik, på vissa platser 20 gånger det tillåtna värdet, har upptäckts inne i bergtäkten. Det är en naturlig förekomst som har visat sig finnas i berggrunden. Detta upptäcktes av en kund som köpt material till ett vägbygge, och vid provtagning fann man farliga mängder arsenik i vägmaterialet. Skanska kontaktades, eftersom de sålt materialet, och flera prover togs inne i täkten.

Hur många kunder som ovetandes köpt giftigt material är ännu inte känt, Skanska håller på att utreda det. Om närområdet och grundvattnet är påverkat vet man inte heller. Jag bor några hundra meter från täkten och har inte fått någon information av Skanska. Jag har även köpt grus och matjord från dem. Ingen varning har utfärdats, det var först när media avslöjade detta som Skanska uttalade sig.

Både kommunen och Länsstyrelsen känner till detta, och det är kommunen som är tillsynsmyndighet. En oberoende utredning är påbörjad.

Mitt budskap till er idag är: om ni köpt material från Skanska i Järna, eller bor i närheten av täkten - kontakta Skanska och kräv att de kommer och tar prover hos er! Både på materialet som levererats och ert vatten. Ju fler som inkommer med sådana krav desto svårare blir det för Skanska att låtsas som om inget hänt. Och det är viktigt att vi som kan ha påverkats får reda på om vårt vatten och vår mark är förgiftad eller inte. Marcus Sjölin är ansvarig för privatförsäljningen i Järna: marcus.sjolin@skanska.se

Sofie, Marit och Eva

Uppdatering

2021-02-09 17:21:32

Hej! Det var ett tag sedan vi skrev en uppdatering. Det som hänt sedan sist är att vi innan jul skickade skriftliga underlag kring våra invändningar mot Skanskas kommande ansökan, till både Södertäljes och Nykvarns kommun. Båda har bekräftat att de läst materialet. Vi försöker nu få till möten med representanter från kommunerna, så att vi kan förbereda dem så mycket vi kan innan ansökan kommer.

Länsstyrelsen har meddelat att ingen ansökan inkommit från Skanska ännu, och de har inte hört något från Skanska i ärendet.

Med vänlig hälsning, arbetsgruppen för att stoppa Skanskas utbyggnad av grustäkten i Järna

Eva Wells

Hoppfullt för naturen runt Skanskas grustäkt i Järna!

2020-11-09 18:08:35

Hej,

Tack så mycket för att du skrivit under på namninsamlingen mot Skanskas planer på utökad verksamhet vid grustäkten i Hummelhaga mellan Järna och Nykvarn!

Vi har gott hopp om att kunna övertyga Södertälje och Nykvarns kommuner samt Länsstyrelsen om att detta är en mycket dålig idé för både natur och människor.

Det som gör oss hoppfulla är bland annat att:

• 803 (UPPDATERAT 16/11) personer skrivit under hittills (TACK till dig!)
• Lokaltidningarna Måsen och LT har lyft frågan flera gånger
• P4 Stockholm sände ett nyhetsinslag om namninsamlingen
• Vägföreningen som har en väg på det planerade området vägrar låta Skanska flytta vägen (ingen har rätt att flytta en vägförenings väg utan föreningens godkännande)
• Flera lokalpolitiker ställer sig negativa till Skanskas planer
• Räddningstjänsten har uttryckt oro över säkerheten på Nykvarnsvägen och vill inte se en utökning av tunga fordon som trafikerar vägen
• Bommersvik som är en viktig arbetsgivare i Nykvarn har opponerat sig kraftfullt då Skanskas planer hotar hela deras verksamhet
• Den mycket ovanliga och starkt hotade rödlistade växten Ryl har observerats på det område som Skanska vill exploatera, och i omgivningen finns även ett 50-tal andra rödlistade arter
• Vi har granskat Miljöbalken, och det finns flera paragrafer vi kan stödja oss mot när vi argumenterar emot Skanskas förslag framöver.

Nu behöver vi bara fler namn på listan så att vi kan övertyga kommunerna och Länsstyrelsen om att opinionen mot Skanskas planer är mycket stark. Vårt mål är att få ihop minst 1000 underskrifter (vi har idag nästan 750).

Vi skulle därför vara oerhört tacksamma om du vill dela namninsamlingen med familj, vänner och bekanta så att vi får ihop så många underskrifter som möjligt inför våra möten med kommunerna inom kort, och för att i ett senare skede lämna över hela listan till Länsstyrelsen.

Om var och en fick två personer till att skriva under får vi 1500 ytterligare underskrifter. Sprid via Facebook, mejl eller sms! Här är en länk till namninsamlingen som du kan dela vidare:

Stort Tack på förhand <3

Varma hälsningar
Eva Wells, Sofie Redzematovic och Marit Mossbäck

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.