Stoppa 12-våningshuset på Bergsrådsvägen-Rusthållarvägen

Grönklassat_område_1.jpg

Grönklassat_område_2.jpg

Stadsmuseet har utarbetat en metod som innebär att kulturhistoriskt värdefulla byggnader kan få tre olika klassificeringar, blå, grön och gul. Enligt Plan- och bygglagen får en byggnad som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt inte förvanskas. Grön klassning innebär ett högt kulturhistoriskt värde och betyder att bebyggelsen är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt. Gult på Stadsmuseets kulturhistoriska klassificeringskarta innebär att fastigheten har bebyggelse av positiv betydelse för stadsbilden och/eller av visst kulturhistoriskt värde.

Som man kan se på Stadsmuseets karta för kulturhistoriska klassificeringar av byggnader ovan, är bebyggelsen i direkt anslutning till det planerade 12-våningshuset på Bergsrådsvägen/Rusthållarvägen grönklassad och således särskilt värdefull från kulturhistorisk och miljömässig synpunkt.

Under Stadsmuseets inventering och klassificering av ytterstadsbebyggelsen i Stockholm togs en informationsbroschyr per stadsdel fram, som skickades till fastighetsägare vars hus ansågs kulturhistoriskt värdefulla. För Bagarmossen angavs följande: (Bagarmossen: information till Dig som äger ett kulturhistoriskt värdefullt hus i ytterstaden. Stockholms stadsmuseum, Kulturmiljöenheten, 2009)

• Bagarmossen karaktäriseras av stadsplanens och husens anpassning till den svagt kuperade skogsterrängen där mycket av naturmarken har bevarats. …1950-talets bebyggelse i Bagarmossen utgörs till stor del av lamellhus i 3-4 våningar sammankopplade kring delvis slutna grönskande gårdsrum, kombinerade med enstaka punkthus. Gångkontakter mellan gårdsrummen och gatan skapas genom portiker, ofta förlagda till hörnen. Merparten av byggnaderna är putsade och färgade i ljusa toner. Husen har i allmänhet en gedigen och tidstypisk arkitektur och är goda representanter för folkhemsbebyggelsen, med sin prägel av socialt tänkande och genomtänkta standard. Den stilmässigt måttfulla och sammanhållna bebyggelsen präglas av omsorgsfullt utformade detaljer i tex. dörrpartier och balkonger samt i vissa fall genom fältindelningar i putsen, med varierad färgsättning.

Och vidare:

• Med undantag för bebyggelsen längs Byälvsvägen är större delen av Bagarmossen utpekat som särskilt kulturhistoriskt värdefullt i översiktsplanen för Stockholm. Inom området skall stor hänsyn tas till såväl helhetsmiljöns till de enskilda byggnadernas kulturhistoriska värde. Bagarmossen är ett av de främsta exemplen på den tidiga tunnelbanestadens utformning. Stadsplanen bygger till stor del på idén om grannskapsenheter, dels genom planeringen av bebyggelsen i rumsbildande halvslutna kvarter, dels genom etablerandet av ett centrumtorg där den kommersiella och social servicen samlats. Flera bostadsområden i Bagarmossen besitter stora kulturhistoriska värden, av dessa kan speciellt nämnas kvarteret Friheten vid Kolbäcksgränd och kvarteren kring Bergsrådsvägen, med punkthuset i kvarteret Hovrättsrådet. Byggnaderna har en välgestaltad arkitektur med omsorgsfullt utformade detaljer. Båda områdena utgör väl sammanhållna enheter med såväl miljö som karaktärsskapande värden, något som understryks av de för stadsbilden viktiga punkthusen.

För synnerligen och särskilt kulturhistoriskt värdefull bebyggelse, det vill säga blå och grönmarkerade byggnader, är 3 kap. 12 § i Plan- och bygglagen, PBL, tillämplig. Denna lagstiftning är kopplad till Stadsmuseets kulturhistoriska klassificering. Bland annat anges att byggnadernas kulturhistoriska värde skall bevaras också ur ett miljömässigt perspektiv. I broschyren påtalas att man som ägare och förvaltare av en kulturhistoriskt värdefull byggnad bland annat bör beakta följande:

• Att större till- och påbyggnader undviks.
  • Att tidstypisk markplanering och växtlighet bevaras.

Denna uppmaning torde inte minst gälla Stockholms stad, som i rollen av markägare har att förvalta och bevara kulturhistoriskt värdefulla miljöer i Stockholm. Att på en mycket liten plats, mitt bland den oerhört välgenomtänkta, sammanhållna, specifika karaktäristiska miljön i bebyggelsen på Bergsrådsvägen/Rusthållarvägen, uppföra ett 12-vånings höghus i modernistisk stil, som kunde ha platsat bra mitt i den nya bebyggelsen i Hammarby sjöstad eller i Djurgårdsstaden, kommer att fullkomligt förstöra den ovan beskriva kulturhistoriskt värdefulla miljön och helt förändra karaktären på området. Vi uppmanar därför de ansvariga att tänka om gällande denna byggnad.