Nej till nytt kommunhus och gymnasieskola i Lomma (för minst 570 miljoner)!!

Kommentarer

#1

Projektet är oansvarig för miljö, kommunsekonomi, konsekvens för alla verksamhet och medborgarna.

Information om projektet har inte varit transparent så att medborgarna har kunnat ta medvetna beslut.

Delphine Raimbault (Bjärred, 2023-07-19)

#2

Våra skattepengar ska gå till det som behövs, inte skrytbygge och fjädrar i hatten för kommunledningen.

Vivika Hagberth (Bjärred, 2023-07-19)

#3

Pengarna behövs i andra verksamheter,ffa äldreomsorgen

M********a B*******r (Bjärre, 2023-07-19)

#4

Slöseri av skattepengar

Janåke Åkesson (Lomma , 2023-07-19)

#5

Jag tror inte på att bygga ett gymnasium i Lomma. Antalet barn/ungdomar blir färre, så skälet att det behövs fler gymnasieplatser stämmer inte. Och ett gymnasium i Lomma kommer att ha mycket svårt att "konkurrera" om eleverna.

Katrina Henriksson (Bjärred, 2023-07-19)

#6

Felaktig prioritering av skattemedel. Inkorrekt analys av behovet av gymnasieplatser för regionen

Jenny Lundegård (Lomma, 2023-07-19)

#15

Jag anser att investeringen på 570 MSEK för att riva befintligt kommunhus och bygga ett nytt samt en ny gymnasieskola bör stoppas. En sådan investering är orimligt och ett oklokt sätt att använda våra skattepengar på.

Elisabet Davidsson (Bjärred, 2023-07-19)

#17

Det är orimligt att lägga pengar på detta

Joachim Forss (Lomma, 2023-07-19)

#18

Jag skriver under då jag är enormt trött på att fel saker prioriteras i denna kommunen. Spara inte in på barnomsorg och äldrevården när så stora summor ska slängas ut på ett sprillans nytt kommunhus och gymnasieskola. På riktigt rädd över vart denna kommunen är på väg.

Emma Persson (Lomma, 2023-07-19)

#20

Att riva fullt fungerade byggnader (nya delen av kommunhuset) som är byggda 1988 är inte bra ekonomiskt, miljömässigt eller att arbeta hållbart. Att bygga nytt, stort kommunhus i dessa tider när kostnaderna har gått upp mycket och att fler arbetar hemifrån känns helt fel. Ännu mer fel är det att bygga en helt ny gymnasieskola av kostnads mässiga och ekonomiska skäl. Det är och kommer vara överskott i området (Lund, Malmö m.m.) på lediga platser på Gymnasieskolor (föds för lite). Att då i detta läge satsa stora (skatte?)pengar på detta ”risk”projekt som inte egentligen behövs akut bör stoppas. Varför starta en ny verksamhet (som tar tid och resurser) i kommunen när vi gör besparingar på skolan och när vi har en äldrevård och hemtjänst som inte fungerar alls sedan många år tillbaka. Tänk om, tänk rätt och prioritera rätt!

Peter Holmbeck (Bjärred, 2023-07-19)

#21

Ska det satsas pengar på något är det väl knappast på nytt skrytigt kommunhus eller gymnasieskola när budgeten stramas åt så hårt på det allra viktigaste vi har, nämligen de minsta barnen på förskolan och även skolan. Finns ju också andra områden som äldreomsorg ( där det varit massvis med chefsbyten,undrar varför?) , LLS boendet på tex Lillevång mm som våra styrande verkligen borde titta på istället!

Marie-Louise Bjärstedt (Lomma, 2023-07-19)

#24

Ett ekonomiskt riskfyllt projekt. Finns inget behov av gymnasieskola i Lomma. Fritt sök för eleverna inom hela Skåne och västra Blekinge genom ett Samverkansavtal. Många bra skolor att välja mellan i närliggande kommuner och bra kommunikationer. Ej försvarbart ur miljösynpunkt.

Margareta Bringmark (Lomma, 2023-07-19)

#26

Stoppa planerna på nytt kommunhus och ny gymnasieskola!

Monica Johansson (Lomma , 2023-07-19)

#27

Tycker inte det behövs och för mycket pengar

Birgitta Gustavsson (Lomma , 2023-07-19)

#28

Slöseri med mina skattepengar

Martin Olsson (Bjärred , 2023-07-19)

#32

Kommunen kan lägga pengarna på en redan eftersatt skola och äldrevård i Lomma då detta är katastrof...

Jonas Olsson (Lomma , 2023-07-19)

#36

Detta är ett ekonomiskt riskfyllt projekt. Och helt onödigt. Att riva fungerande byggnader är knappast i linje med varken god ekonomisk hushållning eller med beaktande av miljöaspekter. Förmodligen kommer flertalet av kommunens ungdomar också fortsättningsvis söka sig till gymnasieskolorna i Lund och Malmö. Vår äldreomsorg, liksom vår skola och förskola dras sedan tidigare med bristande resurser, varför de rimligen borde tillföras en större del av våra skattemedel än vad som nu är fallet. Det finns givetvis inte något utrymme alls för en sådan ovarsam hantering av våra skattemedel som förslaget med kommunhus- och gymnasieprojektet skulle medföra.

Carina Ericsson (Lomma kommun, 2023-07-19)

#37

Lägg pengarna på skolan och äldrevården i stället det behövs.

Cilla Ståhl (Lomma, 2023-07-20)

#40

Anser att beslutet att bygga nytt kommunhus samt satsningen på en gymnasieskola är mycket oklokt och illa underbyggt.

Magnus Löfqvist (Bjärred, 2023-07-20)

#43

Detta är så Horribelt.

Petra Schelin Roijer (Bjärred , 2023-07-20)

#44

Jag vill inte ha ett gymnasium i kommunen. Satsa på äldreomsorgen och ett nytt badhus istället.

Nilhoft Jakob (Lomma, 2023-07-20)

#45

Huruvida kommunhuset är i sådant dåligt skick att det måste rivas kan jag inte bedöma, men jag har mycket svårt att se att Lomma kommun kan konkurrera med Lund eller Malmö när det gäller gymnasier. Lunds gymnasieskolor har en helt annan attraktionskraft med sin historik och tradition. Det vore en sak om Lund och Malmö satte stopp för utomsocknes elever men det gör de inte.
Nej fokusera på de verksamheter vi redan har.

Peo Hedin (Bjärred, 2023-07-20)

#46

Onödigt och inte färdigdiskuterat sköseri

Anders Fältman (Bjärred , 2023-07-20)

#51

Denna satsning skulle innebära att andra områden får stå tillbaka som
1. Äldreomsorgen, som inte fungerar
2. Besparingar inom skola
3. Underhåll av parker o grönområden

Holmqvist Gunnel (Lomma, 2023-07-20)

#53

Jag delar initiativtagarnas idéer om detta

Stefan Jensen (Lomma, 2023-07-20)

#57

En dålig idé att riva kommunhuset och bygga gymnasieskola. Finns andra mer angelägna behov att läggas skattebetalarnas pengar på.

Björn Syrén (Lomma, 2023-07-20)

#59

Jag skriver under för att jag tycker det är ett vansinnigt beslut att använda våra skattepengar på detta!

Catharina Everlund (Lomma, 2023-07-20)

#60

Helt förkastat med dessa nybyggen när kommunen så väl behöver pengar att se över övrig verksamhet. Speciellt äldreomsorgen!!!

Bo Nors (Bjärred , 2023-07-20)

#61

Det här projektet är dyrt, onödigt och framstressat. Vi har en hel hög med andra grejer i kommunen att lägga pengarna på.

Pär Thored (Bjärred, 2023-07-20)

#63

Underlaget för att göra en så stor investering är för litet och är ett stort ekonomiskt risktagande.

Britt-Louise Lönn-Andersson (Bjärred, 2023-07-20)

#66

Orimlig investering!

Hans Ericsson (Lomma kommun, 2023-07-20)

#69

Använd pengarna till att bygga fler sporthallar istället

Christian Carlsson (Bjärred, 2023-07-20)

#71

Samma

Anders Berngarn (Lomma, 2023-07-20)

#73

Det finns minst sagt väldigt många andra bättre sätt att använda pengarna.

Magnus Lundegård (Lomma, 2023-07-20)

#78

Fel prio och för dyrt. Inget behov. Satsa på äldreomsorgen istället.

Krister Persson (Bjärred , 2023-07-20)

#79

Jag skriver under för att jag anser det oklokt att bygga ett gymnasium i Lomma

Håkan Tinnerberg (Lomma, 2023-07-20)

#80

Finns inga argument ekonomiskt som håller för detta oerhörda risktagande.

Susanne Pennsäter (Bjärred, 2023-07-20)

#83

Bättre att lägga pengarna på befintliga skolor och äldreomsorg i kommunen.

Marina Holmquist (Lomma, 2023-07-20)

#92

Situation med kommunens ekonomi och ökade räntekostnaderna gör att det vore katastrof att tro att detta skulle vara positivt för våra ungdomar som skall in till lund så fort som möjligt. Extremt duktiga lärare finns i lund och det krävs för framtiden.

Peter Pennsäter (Bjärred , 2023-07-20)

#93

Finns bra gymnasieskolor i närliggande kommuner med bara 10 minuters pendling!

Marika Bark (Lomma, 2023-07-20)

#94

Det är helt onödigt.
Dyrt.

Peter Lundén (Lomma, 2023-07-20)

#95

jag anser att Lomma kommun först måste uppnå god kvalité inom de områden som de ansvarar för, såsom äldrevård

Jenny Morau (Bjärred, 2023-07-20)

#105

Detta är en investering som jag inte stödjer

Annika Isell (Bjärred, 2023-07-20)

#111

Det finns så mycket annat som måste prioriteras före detta bygge i dessa tider.
(Dyrare material, höga räntor, dyrare arbetskraft, dyrare el samt hög inflation). Helt vansinnigt att börja med ett sånt projekt just nu! Om 10-20 år kanske, men kanske inte ens då.

Ingela Ahlfors (Bjärred, 2023-07-20)

#115

Kommunledningen tar en otroligt stor ekonomisk risk både vad gäller utgiften för investeringen och ett tillräckligt elevunderlag på ett gymnasium i Lomma.
Alternativanvändningen för denna centrala och attraktiva tomt skulle kunna inbringa många miljoner.... Ett eventuellt kommunhus kan placeras var som helst i kommunen.

Elisabeth Hedsund (Lomma, 2023-07-20)

#116

Jag tycker de är sjukt att ens ha tanken till att bygga ett gymnasium i lomma när det är så nära till lund och malmö. Dessutom vill inte jag att mina skatte pengar ska gå till kommunhuset eller gymnasium. Hade hellre satsat på att bygga fler förskolor tanke på att det byggs så mycket nya lägenheter i lomma. Det kommer inte finnas plats till alla barn i lomma kommun om det ska fortsätta bygga nya lägenheter hela tiden och inte satsa mer på att bygga förkolor.

Simon mickelsen hovler (Lomma, 2023-07-20)

#117

Makalös svag fördelning och prioritering av skattepengar. Hör flera föräldrar berätta om sammanslagningar i grundskolan, som leder till fler lärare per elev. Oroande utveckling för en som är småbarnsförälder.

Olof Bokedal (Bjärred, 2023-07-20)

#120

Prioritera rätt!

Kristina Thored (Bjärred, 2023-07-20)

#121

Lomma inte behöver ett eget gymnasium och för att kostnaden är orimlig.

Marcus Skärbäck (Lomma, 2023-07-20)

#123

Jag tycker att det är en felprioritering av medel i kommunen.

Liselotte Honner (Lomma , 2023-07-20)

#125

För liten kommun för en gymnasieskola.
Ungdomarna behöver lämna byn…

Jörgen Johnsson (Lomma, 2023-07-20)

#127

Kommunhuset är helt orimligt. Snacka om resursslöseri. Naturen är inte oändlig. Är det ens lönt att källsortera när politiker skiter helt i miljön.

Ingela Andersson (Lomma, 2023-07-20)

#128

Jag tycker att ett nytt kommunhus och en gymnasieskola i Lomma är en felprioritering.

Ulrika Sverkersten (Bjärred, 2023-07-20)

#129

Instämmer med ovanstående

Susanne Jönsson (Bjärred, 2023-07-20)

#130

Instämmer med ovanstående

Paul Erman (Bjärred, 2023-07-20)

#141

jag tycker det är slöseri med pengar att bygga nytt kommunhus och gymnasieskola.

Vibeke Siegwarth (Bjärred, 2023-07-21)

#145

Jag anser inte att Lomma kommun behöver en gymnasieskola och framförallt inte just nu för de enorma summor när grundskolan tvingad dra ner och äldrevården är bland de sämsta i Sverige.

Lasse Lindhagen (Lomma, 2023-07-21)

#146

Fel prioritering av hur våra skattepengar används

Birgitta Möller (Bjärred , 2023-07-21)

#147

Det finns inget som motiverar rivning eller nybyggnation mer än kommunstyrelsens ordförandes önskan om ett eftermäle. Två undersökningar visar att ventilationen i kommunhuset är u a, de elever man tillfrågat ang gymnasieskola i Lomma är 40 st från åk 8 i Bjärred. Dessutom kommer skolan att vara begränsad vad gäller utbildning. Att satsa på detta då man vet att utbildade lärare inte är enkelt att hitta och då dessutom Lomma kommun inte har det bästa arbetsgivarryktet är mer än dumdristigt.

Mårtensson Annika (Lomma, 2023-07-21)

#148

Pengarna borde användas till vård och omsorg , speciellt de äldre i kommunen !

Birgitta Cronstedt (Bjärred , 2023-07-21)

#151

Jag anser att det är helt fel att riva befintligt kommunhus och att bygga en gymnasieskola.
Tidigare fel beslut är:
Sälja badhuset till privat operatör och sedan hyra tillbaka det.
Sälja Borgeby slott för billigt.
Besluta om finansiering av bygge av ny pendeltåg station i Alnarp. (Som SLU inte vill ha)
Ge bygglov till SPA hotell på bästa strandtomt läget…….
Allt ”hål i huvudet” meddesinvesyering av kommunens tillgångar. Det är som att kissa på sig…..,

Bengt-Olof Jansson (Lomma, 2023-07-21)

#154

Det måste finnas andra prioriteringar än att lägga dryga 500 miljoner kronorn på nytt kommunhus/gymnasieskola i lilla kommunen Lomma. Många, många mindre gator i kommunen är dåligt underhållna. Uppenbarligen behöver man satsa mer på äldrevård och barnomsorg. Bygg ett nytt klubbhus till Nike, det stinker mögel när man går förbi. Lägg mer resurser på att fixa stränderna, ett stort turistdrag. Vi har mycket att göra vad gäller eftersatthet i kommunen, ett nytt kommunhus borde ha väldigt låg prioritet!

Agneta From Larsson (LOMMA , 2023-07-21)

#156

Jag anser inte att kommunen är i behov av en gymnasieskola eller ett nytt kommunhus.

Anna Ericsson (Bjärred , 2023-07-21)

#158

Dels tänker jag att äldreomsorgen och skolan ”blöder”. Resurser behövs där. Vidare har vi två gymnasister, som går i Lund. De var väldigt redo att börja skolan i Lund, efter att ha gått grundskolan i Lomma. En viktig aspekt i vuxenblivandet är att komma ut, och få nya relationer och ”möta annat”

Sara Lindhagen (Lomma, 2023-07-21)

#159

Håller helt med ovan inlägg. Att spara på skolan är det sista som en kommun bör göra. Att bygga en gymnasieskola i Lomma är en felprioritering.

Lotta Johnsson (Lomma, 2023-07-21)

#160

Anser att elever bör byta en miljö efter 9 år i skolan på samma ställe, Bjärred är en ganska liten plats att vara i skolans värld i 12 år. Nya intryck de sista 3 åren är nyttigt. Vi har ju fortfarande också fritt skolval!

Elisabet Johansson (Bjärred, 2023-07-21)

#163

Jag ser det som en jättemärkligt priotering av skattepengar till något som varken gynnar de som bor i kommunen eller är ett behov från närliggande kommuner då Lund och Malmö redan är etablerade vad gäller gymnasieskolor. När äldrevården är så pass dålig i Lomma att man lägger pengar på en gymnasieskola är vansinnigt.

Viktor Rosell (Lomma, 2023-07-21)

#164

1. Jag är övertygad om att mina egna barn kommer att vilja pröva sina vingar utanför Lomma när tiden för gymnasiet kommer.
2. jag tror tillströmning av ungdomar från andra kommuner till Lomma kommer att öka graden av småbrott och problem i vår kommun. Jag flyttade till Lomma med min familj för att ha det lugnt och skönt. 3. Jag anser inte att ledande politiker uppvisat tydliga kalkyler och beslutsunderlag. Att R. Wenglen vid stormöte hösten 2022 på frågan uttrycker ”ni kan lita på mig, jag är doktor i ekonomi” är ett lågvattenmärke i den politiska debatten. Att underskatta sin väljarkrets är oklädsamt och något som gör att jag för första gången i mitt liv slutat rösta M i lokalvalet.

Olof Persson (Lomma, 2023-07-21)

#168

Anser att detta är en felprioritering av resurser.
Prislappen är med största säkerhet låg med senaste årens prisutveckling.
Utifrån ett miljö perspektiv borde man titta på alternativ för renovering av kommunhuset istället för nybyggnation.

Tobias Wiesel (Bjärred, 2023-07-21)

#169

Jag anser inte att det bör uppföras ett gymnasium i Lomma, då det dels är orimligt mycket pengar att investera i, som kan användas till befintlig skola, vård och omsorg som behöver pengarna bättre! Dels undrar jag om det verkligen är så att Lommas ungdomar vill gå kvar på gymnasium i Lomma, när de så gärna prövar sina vingar och vill till Lund, Malmö eller någon annanstans? Kommer det ens att vara lönsamt?

Jenny Sander (Lomma , 2023-07-22)

#170

Jag har tagit del i debatten och det verkar inte finnas elev underlag för 800 elever. Hur ska en nystartad Gymnasie skola kunna konkurrera med etablerade skolor såsom Katte, Spyken o Polhem ? Det är ett högriskprojekt , sats pengarna på andra sociala projekt i kommunen tex äldrevård.

Stefan Åkesson (Bjärred , 2023-07-22)

#171

Det måste vara billigare att renovera kommunhuset och det är inte nödvändigt att alla enheter sitter i samma byggnad. När det gäller gymnasiet så ser jag inte att det kommer att bli utnyttjat till fullo

Per Svensson (Bjärred , 2023-07-22)

#172

På grund av klimat och miljö, vi ska inte riva fungerande hus utan renovera dessa.

Erik Nilsson (Lomma, 2023-07-22)

#179

Har en mamma i Lomma Kommun som har
”hemtjänst”…

Birgitta Olai (Bjärred , 2023-07-22)

#180

Pengar behövs till annat. Bl.a äldrevården och LSS.

Edefell Thomas (Bjärred , 2023-07-22)

#183

Nej till nytt kommunhus o gymnasieskola i Lomma resurserna behövs till äldreomsorgen o idrott för ungdomar m.m

Emmy Ljunggren (Bjärred, 2023-07-22)

#191

Det är en helt felaktig prioritering av våra skattepengar då denna investering absolut inte betalar sig oavsett hur man räknar.
Bara att bilda en gymnasieskola som skall appellera unga och lärare med en ytterst hög akademisk nivå är att förvägra sig själv kunskap om hur skola och högre utbildning verkar. Alla små kommuner som har försökt liknande med specialister har inte lyckats. Att det finns de som inte kan ngt om hur gymnasieskolans hårda konkurrens gör det möjligt att justera upp betyg för att som det väl heter ”locka mindre duktiga elever till att välja köpa betyg istället för kunskap”. Detta fanns redan på den tiden då det bara fanns två privata gymnasieskolor med en välkänt rykte om betygsinflation.

Daniel Hagström (Bjärred, 2023-07-22)

#192

Fungerar utmärkt med malmö /lund

Jeanette Wittgren (Lomma, 2023-07-22)

#196

Jag är emot gymnasiet och rivning av befintliga byggnader.

Linus Ternelius Svensson (Lomma, 2023-07-22)

#198

Fel tid att bygga nu i dessa orostider. Man kan inte förutse vad kostnaden blir.

Lena Åkerlind Wallin (Bjärred, 2023-07-22)