Vi vill stoppa exploateringen av Sanna by i Järvsö

Kommentarer

#2

Detta är ett alldeles vansinnigt förslag som vi måste stoppa. För allas bästa får det inte bli verklighet.

Karin Widerberg (Järvsö och Näsum, 2023-06-25)

#4

Skydda naturen och området i Sanna by

Emma Fisher (Malmö, 2023-06-25)

#5

Jag är emot exploatering av Sanna by.

Anna Eriksson (Järvsö, 2023-06-25)

#6

Jag motsätter mig exploateringen av Sanna by. Vi har sommarhus i Sanna. Detaljplanen är ett hafsverk och ogenomtänkt. Det är omöjligt att lösa förbindelser, sophantering och vattenförsörjning utan att göra våld på natur och kultur. Man bryter till och med mot strandskyddet! Bevara Sanna by!

Johanna Sköldung (Älta, 2023-06-25)

#7

Instämmer med skaparens kommentarer. Håller inte med föreslagen detaljplan i flera punkter som:
Strandskydd
Påverkan på kulturområde
Formuleringar som nedvärderar den påfrestning av vatten, avlopp och trafik som kommer bli.
Skeptisk till att det byggs för ”familjebostäder” – misstänker att det kommer bli turistboende för uthyrning.
Detaljplanen har dessutom otydliga beskrivningar av väg/gata i området.

Johan Broth (Järvsö, 2023-06-25)

#8

Jag håller med namninsamlingens upprop.

Gudrun Åsling (Järvsö, 2023-06-25)

#9

Jag har idag smedjehuset på Sannabadsvägen 24. Ett hus som varit i familjen sedan år 1921. Hia eller Åsen måste bevaras som det natursköna område det är. Att bygga en väg där är omöjligt utan att förstöra detta. Nyproduktion så som detaljplan föreslår är omöjligt att genomföra utan att allvarligt bryta mot strandskyddet och även skada miljö och kultur. Området borde precis som ”holmarna” bli ett naturskydsområde, så har nog vi alla Sannabor sett det historiskt. Det finns hålgroppar som har historiskt och kulturellt värde, detta bör kontrolleras att skyddas. Detaljplanen är inte igenomtänkt och mycket mer behöver utredas. Jag sätter mig starkt emot föreslagen detaljplan.

Markus Klass (Stockholm , 2023-06-25)

#10

Det är fint som det är här fin utsikt fina promenad sträckor lungt

Susanna Porsefalk (Ljusdal järvsö , 2023-06-26)

#11

Mina ”rötter” i byn

Hans Rudert (Falun , 2023-06-26)

#13

Jag önskar att man tänker sig för när man planerar ingrepp o förändringar i nära boende i känsliga miljöer.

Elisabeth Persson (Göteborg , 2023-06-26)

#15

Jag är rädd för att vi som har egen borrad vattenbrunn ska få vårt vatten förstört av avlopps- och dagvatten. Samt att vattnet riskerar att sina.

Katarina Widerberg (Järvsö , 2023-06-26)

#18

En gammal by på kulturhistorisk mark får inte slås sönder.

Kerstin Åsling (Göteborg , 2023-06-26)

#19

Jag har tillbringat somrar och vintrar i Sanna sen barnsben och mina barn likaså, min mamma bor här permanent och vi är fler i släkten som planerat att bo här permanent.
Att förändra denna vackra bygd så drastiskt på kort tid är ett oerhört ingrepp på en liten by. Det är en förtätning utan motsvarighet i området och är inte rimligt för små samhällen som Sanna. Det blir ett helt nytt bostadsområde i en gammal kulturbygd väldigt nära Ljusnan, det når innanför strandskyddet och ligger ovanpå en vattentäkt.

Lena Widerberg (Nacka Järvsö, 2023-06-26)

#20

Att skydda miljön och naturen i Sanna by är viktigt för att behålla byns karaktär. Ett vansinnigt förslag!

Märta Widerberg Nord (Uppsala och Järvsö , 2023-06-26)

#22

Detaljplanen tar inte hänsyn till den historiskt känsliga miljön och kulturen runt denna pilgrimsled med anor till järnåldern. Runstenen på kyrkön är ett bevis att folk färdats och bebott dessa trakter många tusen är. Det finns fångstgropar söder om Hia utmed samma ås. Arkeologiskt outforskat och man bör omvärdera hela detaljplanen nu med hänsyn till detta. Inte omvärdera efter att fynd görs. Dessutom går en vacker alltmer välbesökt vandingsled över Hia, dvs Sannaleden. Människor idag söker alltmer miljöer att vandra i, stanna upp o begrunda. Detta är en pärla för besökare och boende i Järvsö. Så det är inte kortsiktiga intressen som får styra nu. Vi bär ett ansvar både historiskt och för framtidens barn.

Birgitta Ederyd (Sanna Järvsö, 2023-06-26)

#23

Egen uråldrig miljö centralt i byn.
Älskar miljön i byn.

Carin Nelander (Stockholm, 2023-06-26)

#29

Har anknytning till bygden och vill inte se det kulturella, historiska och gemytliga byandan försvinna pga av exploatering, det motsätter jag mig starkt emot!

Peter Mattsson (Näsum, 2023-06-26)

#30

Min föräldragård har funnits i Sanna sedan mitten 1800-tal. Sanna är en av Järvsö vackraste byar och som uppskattas av många förutom av oss som bor eller har fritidsboende i byn. Vi har alltid uppskattat och varit rädda om naturen och skönheten som omger oss. I detta ingår promenader på Sannahia.
Avverkningen som skett har inte varit ok vad jag förstod på mötet. Det var inte tal om slutavverkning utan gallring med förnyelse. Att bygga dessa hus innefattar så många moment. Det är inte att bara placera ut fem hus. Det handlar om en gata med vändplan, el, vatten avlopp. Vem står för alla kringkostnader när ex vis rören för vatten inte räcker, utökad snöröjning m m. Är det vi bybor?
För mig ter sig ett villaområde i Sanna by helt orimligt.

Ann-Margret Josefsson (Jörvsö, 2023-06-26)

#32

Järvsö är min hemort och jag anser att Sanna by inte bör exploateras på grund av dess naturvärden.

Katarina Olss (Bollnäs, 2023-06-27)

#33

Vill att Sanna by och dess närmiljö skall bestå

Marcus Cawood (malmö, 2023-06-27)

#34

Denna by har en uråldrig historia som inte får förstöras av ett villakvarter! Vandringsleden på åsen är belagd att vara sen järnåldern kanske stenåldern.

Alf Forsblom (Järvsö , 2023-06-27)

#37

Jag vill bevara Sannas karaktär och lugn.

Toste Lagerkvist (Nacka, 2023-06-27)

#42

Tycker hela området förstörs

Per Åsling (Göteborg , 2023-06-28)

#43

Behåll det som är vackert.

Lars Åsling (Göteborg, 2023-06-28)

#44

Jag tycker det är viktigt att exploatering utförs med försiktighet i denna kulturhistoriskt känsliga miljö. Motsätter mig inte exploatering i sig men viktigt att detta sker med hänsyn och att trafikfrågor beaktas noggrant.

Tora Åsling (Höör, 2023-06-28)

#45

Sanna är den typen av unika kulturmiljöer som gör Hälsingland attraktivt för både turister och infödda. Om exploatering tillåts här riskerar det att på sikt utarma det som gör Järvsö till Järvsö. Sätt Sanna på kartan och gör det tillgängligt för turister men gör det inte på bekostnad av det som turisterna söker.

Andreas Klaar (Höör, 2023-06-28)

#52

Förslaget kommer innebära negativ påverkan på områdets kulturmiljö och naturen i närheten av Ljusnan.

Staffan Andersson (Ljusdal, 2023-07-01)

#54

Anhörig till berörd

Peter Holmström (Haninge, 2023-07-01)

#55

Jag är uppfödd och tillbringar tillsammans med min familj somrarna och vintrarna i Sanna hos mina föräldrar. Jag anser att ett villaområde skulle förstöra den småby-kultur som finns i Sanna.

Tobias Ederyd (Örbyhus/Järvsö, 2023-07-01)

#57

Jag känner byn väl genom nära släktband, egen vistelsetillhörighet och återkommande besök sedan barnsben, fram till nu och framåt. Formuleringen i denna skrivelse stämmer väl med min egen uppfattning om saken och jag påverkas även personligen långsiktigt av utfallet. Med all respekt för såväl ambitiöst entreprenörskap som växtvillig kommunalverksamhet, måste detta byggeri hindras, då det helt förbiser hur det skadligen drabbar såväl bymiljö som naturmiljö och historisk miljö. Ej minst borde vandringsleden "Hia" som går över rullstensåsen, ha varit skyddsbetecknad sedan länge - den är en välbevarad och än så länge oförstörd vandringsled som har existerat sedan forntiden - den medeltida farvägen till Järvsö, med mera, ett stycke historia och naturnära skönhet, sammanlänkad med den nutida "Sanna-leden". Det vore en skam att förstöra eller förringa den, och förstörelsen tycks genom det planerade bygget vara oundviklig om det genomförs.

Peter Tommila (Berlin, 2023-07-01)

#58

Jag anser att den unika by- och naturmiljön på Sannahia förstörs av modern förtätad villabebyggelse. Det skulle vara en stor förlust för bygden!

Christopher Boie (Ockelbo, 2023-07-02)

#60

Denna plats och by är helt unik och behöver bevaras. Det är helt vansinnigt att förstöra denna plats genom att bygga nytt i större skala vilket kommer förstöra historiska värden och platsens vikt för framtiden med dess unika läge och natur.

Ann Gleeson (Göteborg , 2023-07-02)

#63

Bor i Sanna.

Solveig Pira (Järvsö, 2023-07-03)

#64

Den fina miljön i Sanna by bör bevaras o. inte exploateras.

Margareta Olsson (Bollnäs, 2023-07-03)

#65

Sanna är en historiskt viktig plats med en unik miljö.

Fredrik Robertsson (Järvsö, 2023-07-03)

#66

Jagvill bevara lugnet

Wäinö Jatko (Korpilombolo , 2023-07-03)

#67

En ogenomtänkt plan i ett känsligt område och på kulturhistorisk mark. Viktigt att bevara, det går sen aldrig att återskapa.

Kina Löwenbrååt Koski (Sundbyberg, 2023-07-03)

#68

En mycket fin gammal som jag har släktingar som bor där och har sommarstuga fortfarande sedan 1800 talet . Det får absolut inte byggas något och förstöra miljön .

Astrid Åkerblom (Kristianstad , 2023-07-03)

#70

Rädda och bevara bygden vid Sanna

Anna Eklind (Göteborg , 2023-07-03)

#78

Min släkt har varit sommarboende i Sanna sedan 1918 och jag själv har tillbringat somrarna här sedan jag föddes. Jag undrar:
Ska ett område med moderna villor, asfalterade gator och störande trafik tillåtas få förstöra orörd natur, unik byggnadskultur,
en medeltida vandringsled och gamla byvägar?
Nej, stoppa denna giriga och hänsynslösa exploatering!
Lämna fornlämningsområdet på Sannaåsen orört och respektera allt vackert och värdefullt tidigare generationer i Sanna by skapat.
Låt istället våra barn och barnbarn få överta en by och bygd som utvecklats varsamt, hänsynsfullt och hållbart!

Staffan Steneholt (Järvsö - Helsingborg, 2023-07-07)

#79

Bevara landskapet och naturen i fina järvsö

Robert Widerberg (Bromölla, 2023-07-07)

#80

Bevarandet av gamla landskap och skogar.

Bertil Widerberg (Kristianstad , 2023-07-07)

#81

Kraftigt emot exploatering i Sanna by. Natur och kulturvärden måste värderas högre.

Annica Halvarsson (Järvsö /Upplands Väsby, 2023-07-07)

#84

Passar inte in i den kulturhistoriska miljön

Christer Halvarsson (Upplands Väsby, 2023-07-07)

#86

Det är en undermålig planbeskrivning, med för stora -höga-många hus och outrett ang. tillfart och dagvatten. Jag tycker att en 80% ökning av den centrala byn förstör kulturmiljön.

Svante Petré (Sanna by, 2023-07-09)

#87

Jag hoppas verkligen att detta projekt inte blir genomfört. Vackra Sanna by får inte förstöras. Kulturhistoriskt område som är viktigt att bevara för framtiden. Många frågor verkar obesvarade.

Maria Schubert (Solna , 2023-07-09)

#88

SLUTA FÖRSTÖRA JÄRVSÖ

Åsa Iggström (Järvsö , 2023-07-10)

#89

Bevarandet av landskapet och naturen

Elida Widerberg (Näsum, 2023-07-10)

#91

Jag tycker att det förstör karaktären på byn som är vacker som den är.

Minna Grahn (Stockholm, 2023-07-10)

#93

Håller med trådskaparen

Lars Magnusson (Järvsö , 2023-07-10)

#94

Håller helt med skaparen av denna protest!

Eva Magnusson (Järvsö , 2023-07-10)

#95

Jag tillhör grannbyn Vik. Jag är också kulturarbetare inom området arkeologi och konstvetenskap.

Hanna Ström (Järvsö, 2023-07-10)

#96

Jag har varit i byn flera gånger och sätter mig emot exploateringen.

Milton Rehnlund (Stockholm, 2023-07-10)

#100

Försök att bevara åtminstone en del av det "genuina" Järvsö. Det håller på att byggas sönder.

Marianne JONSSON-HALL (Kvissleby , 2023-07-10)

#102

Sannaåsen är en viktig plats för många, en naturupplevelse. Det här bygget känns orimligt.

Brita Björs (Järvsö, 2023-07-10)

#105

Jag vill behålla den fina naturen och inte låta de förstöras av hus!!!!

Kirsten Geiberger (Järvsö , 2023-07-10)

#111

Det räcker med exploatering som det är runt Järvsö nu.

Maria Ringh (Järvsö, 2023-07-10)

#112

Sluta bygg sönder Järvsö skulle va bygg stopp i hela Järvsö minst i 5år framåt. Byggs Bara för turisterna som ska bo har nån gång per år nej tack

Erik Mårtensson (Järvsö, 2023-07-10)

#113

Exploateringsplanen verkar helt ogenomtänkt, fem parhus passar inte in i den ursprungliga bymiljön.

Mats Rudert (Falun, 2023-07-10)

#115

Jag värnar om kulturhistoria.

Järvsö med omnejd är (eller var) så fruktansvärt vackert, förstör inte mer.

Annette Gustavsson Kling (Bollnäs/Järvsö, 2023-07-10)

#119

Låt något ställe vara orört i järvsö, är redan så sönderbyggt

Anna-Karin Persson (Järvsö , 2023-07-10)

#122

Uppväxt i Järvsö och vill behålla Sanna som det är. Finns annan mark att explodera
Tänk efter, före

Aneth Jalmebro (Örebro, 2023-07-10)

#123

Håller med!

Oskar Rommel (Upplands Väsby , 2023-07-10)

#125

Jag sympatiserar med det som Elsa Widerberg formulerat angående detaljplanen.

Per-Erik Berg (Järfälla , 2023-07-10)

#128

Bor i Järvsö och jag tycker det räcker med exploateringen som redan görs i centrala Järvsö. Järvsö skall självklart hållas levande och öppet för turism, men inte på bekostnad av natur och kulturvärden. Jag vill inte heller se att Järvsö utvecklas till en ren turistort där inga permanentboende har råd att köpa, leva och bo. Det är redan nu orealistiska bostadspriser i området, om man jämför med resten av kommunen.

Ida Fernberg (Järvsö, 2023-07-10)

#131

Jag skriver under på grund av att man måste tänka på naturvärden i Sanna Järvsö. Att göra stor utbyggnad där är inte genomtänkt.
Jag protesterar mot exploatering av denna underbara by.
Med vänlig hälsning
Lena Berglin

Lena Berglin (Järvsö , 2023-07-11)

#134

Det är bra att det byggs i Järvsö men det gamla Järvsö måste också värnas annars kommer vi ju bli ett nytt Åre. Järvsös själ är enormt viktig.

Jon Björs (Järvsö , 2023-07-11)

#137

Jag anser att den presenterade detaljplanen och de kompletterande upplysningar kommunens handläggare lämnat om denna vid samrådet 2023-06-26 inte tillgodoser kravet att på ett betryggande, övertygande och hållbart sätt säkerställa det flertal riksintressen den berör och som explicit påtalas i Länsstyrelsens i Gävleborg yttrande daterat 2023-04-28 (diarienummer 2609-2023), nämligen följande: riksintresse naturvård, riksintresse kulturmiljövård, riksintresse friluftsliv, riksintresse rörligt friluftsliv samt riksintresse för totalförsvaret (påverkansområde väderradar).

I sitt yttrande konstaterar Länsstyrelsen att planområdet är beläget inom ett flertal områden med utpekade höga kulturvärden, däribland riksintresse för kultur- och miljövård.

Länsstyrelsen understryker i sitt yttrande att det är viktigt att kommunen i det fortsatta planarbetet tar hänsyn till platsens förutsättningar med särskild tanke på bystrukturen, landskapets utformning, planområdets synlighet i landskapet och bebyggelsekaraktären. Jag anser att den presenterade detaljplanen inte uppfyller något av de krav länsstyrelsens framför.

Anders Henriksson (Järvsö, 2023-07-11)

#142

Jag tycker inte att det är riktigt att utnyttja Järvsös unika arv för att bygga turist attraktiva bostäder.

Anna Engvoll (Järvsö , 2023-07-11)

#146

Bevara bygden

Lotta Engvoll (Bollnäs , 2023-07-11)

#147

Bebyggelse hotar kulturvärden

(nger Dahlin (Lidingö, 2023-07-11)

#149

Dålig och oprofessionellt detaljplanförslag!

Gianluca Pompili (Stockholm, 2023-07-11)

#152

Stark motståndare till bygget. Bor i området.

Helena Laurella (Järvsö och Stockholm, 2023-07-11)

#156

Som uppvuxen i området så inser man att den föreslagna exploateringen av området inte alls kommer att passa in i den känsliga och historiska miljön som Sanna är. Det är också förmodligen en av de mest unika miljöer som finns i Järvsö vilket bör behandlas med respekt vid eventuella byggplaner.

Henning Andersson (Järvsö och Uppsala, 2023-07-12)

#157

Min mamma är sakägare och jag är framtida sakägare. Detaljplanen är inte igenomtänkt och bör modifieras pa manga plan, speciellt angående sannahiavägen

Emily Åkerblom (Paris, 2023-07-12)

#159

Att Sannaleden/Pilgrimsleden kan bli asfalterad flera hundra meter och få en villaby i direkt anslutning är ett oansvarigt brott mot framtiden. Vägen har unika kvaliteter - det finns en anledning att Järvsöbor, bybor, turister, ryttare, cyklister uppskattar att vistas på den. Det finns en anledning att de inte tar landsvägen som går parallellt.
Den anledningen är av Riksintresse.
Att i ett slag öka en bybefolkning med 80-100% är inte ”varsam integrering” ( ur detaljplanen).
Att planera att helt ta bort en urgammal byväg som har ’gammal hävd’, används flitigt och är tillfartsväg, torde vara olagligt.
Jag är sakägare, bofast i byn sen 43 år, min familj kom hit 1918.
Att bygget skulle leda till fastboende (skatteintäkter för kommunen) finns det inga som helst garantier för, tvärtom.

Det finns bättre lösningar för ett Järvsö i utveckling , men inte dessa planer.

En kortsiktig vinning för ett par - en förevig förlust för alla och för kommande generationer

Maria Åkerblom (Järvsö, 2023-07-12)

#160

Jag har bott i Järvsö i över 20 års tid. Så jag backar denna protest till 100 %

Anna Jonasson (Malmö , 2023-07-12)

#161

Ett semesterstopp i Järvsö och en spontan cykeltur genom Sanna by gav en fantastisk fin upplevelse. Det ligger ett stort värde i att bevara tillgängligheten till detta naturskön område!

Maria Lignell (Matfors, 2023-07-12)

#162

Bebyggelsen borde ske på annan mark. Den vackra ursprungliga miljön ser jag som en stor del av Järvsös tillgångar och charm. Förstår behovet av bostäder men det borde byggas i mer tätbebyggda områden, så billigt som möjligt och rikta sig mer till yngre invånare som vill bo kvar i byn.

Ragnhild Stamsäter (Stockholm och Järvsö, 2023-07-12)

#164

Jag är helt emot planerna för utbyggning av vår vackra by. Vårt hus här i Sanna har hört till familjen sen 1917 och generation efter generation har tillbringat sommar månaderna här. Den starka kultur och de traditioner som hör till just den här byn är unika och otroligt värdefulla och det är viktigt att vi fortsätter att värna och skydda allt det som gör just Sanna till en sådan fantastisk, naturskön och oförstörd by med sina anor långt långt tillbaka.
Utbyggning och exploatering av vår nära omgivning skulle medföra en så stor förändring att vi utan tvekan kommer att förlora det som under så många år har betytt och betyder så mycket för så många.
Den avverkning av skogen som redan fullbordats har medfört oersättlig förstörelse.

Jag kan inte se någonting annat än negativa förändringar för vår vackra och unika by om dessa planer för utbyggning skulle bli verklighet.

Karin Steneholt Campbell (Elgin, 2023-07-12)

#165

I write to object to the above planning application for the following reasons:

The proposed dwellings are not of a design which is in keeping with the scale, character, or appearance of the area. All other dwellings in Sanna are traditional properties whereas the proposal is not in keeping with the rest of the area.
The proposal has resulted in the removal of several trees which contribute to the visual amenity of the area. The removal of anymore of these trees would detrimentally impact upon Sannas character and appearance.
I have been coming to visit Family here for many years since I was a little boy and it would be a great shame to see this beautiful rustic and traditional area transformed into a horrible modern street that totally ruins the look of the area.
There is so much culture, history and memories here that will be irreversibly destroyed if the planning permission is granted.

Donald Arvid Steneholt Campbell (Inverness, 2023-07-12)

#166

My grandmother Ingrid Steneholt was born in Järvsö, I spent many summers visiting and have fond memories of playing in the forest that is proposing to be demolished.

I find it astounding that anyone would wish to destroy such a natural historic area that is part of the history of Sanna causing destruction and pain to many.

I have now got children myself and I am teaching them about my Swedish connection along with visiting to show them this from my childhood. I find it deeply saddening to think this will no longer be part of memories to come for my family and know how much pain it is causing my Mormor.

Ingrid Campbell (Edinburgh , 2023-07-12)

#168

I am signing because my Mormor currently lives in the village and is going through great distress watching this unfold as she turns 100 this month.

She was born in the village, and throughout my childhood I have spent my summers here with her creating fond memories and now hope to do the same for her great grandchildren as they learn about their Swedish heritage.

The proposed building work is not in keeping with the village and its heritage. This is a unique and special place not just another piece of land that should be built on. You must think of the wider cost to the environment, culture and history of this area and weigh up if this building work is really worth the trade off. I along with everyone in this petition would declare it is not.

Catherine Thorburn (Edinburgh, 2023-07-12)

#169

Håller med i allt det Birgitta Ederyd och Ann-Margret Josefsson har påtalat. En kulturbygd ett underbart fritidsområde att vandra i. Exploatera inte Järvsö för mycket, är gammal Jarsebo så även om jag bor i Ljusdal är mitt hjärta i Järvsö.

Leena Rosin (Ljusdal, 2023-07-12)

#175

För kort tid mellan presenterad detaljplan och beslut särskilt när det är sommar och svårt att samla berörda. Stöder omkringboendes protest .

Maria Lindberg (Järvsö, 2023-07-13)

#176

Vill bevara naturområden, rullstensås och gamla pilgrimsleder

Gösta Cramby (Fjärås, 2023-07-13)

#177

Instämmer i befintlig motivering.

Monica Tengström (Kungsbacka , 2023-07-13)

#180

Förslaget till ny byggplan passar inte all sin för ortens natur och kulturvarden

Jan Dolk (Sthlm, 2023-07-13)

#181

Sanna by är en enastående värdefull kultur- och naturmiljö vilken ur olika aspekter skildrar järvsöbygdens historia tusentalet år tillbaka. Låt byn förbli orörd, blott underhållen, och låt den för bygden lika nödvändiga utveckling - av bostäder, näringsliv etc - ske på behörigt avstånd från miljöer vilken givits den högsta skyddsklassen ur kultursynpunkt. Med skärpa, Bergs Lars.

Bergs Lars Hansson (Järvsö, 2023-07-13)

#186

Kan inte någonting förbli orört i Järvsö? Bevara Sanna och lugnet där.

Monica Pira (Ljusdal, 2023-07-14)

#187

Fler åretuntboende är välkommet i Sanna, men en byggnation på bekostnad av en fin kulturhistoriskt fin plats som Sanna känns inte så lämpligt.

Helena Hjertén (Stockholm, 2023-07-14)

#189

Fel att exploatera denna unika kulturmiljö.

Staffan Jonsson (Järvsö, 2023-07-14)

#192

Jag vill förhindra att miljön runt Hia förstörs.

Fredrik Klass (Uppsala, 2023-07-15)

#194

Min släkt äger fastigheten närmast detta område. Min far härstammade från Järvsö och byggde fastigheten på 70-talet där jag och mina syskon till stor del tillbringat vår uppväxt. Dessa byggplaner känns långt ifrån acceptabla.

Eva-Lis Ericson (Bollnäs/Järvsö, 2023-07-16)

#195

Jag håller med.

Kalle Svensson (Järvsö, 2023-07-17)

#199

Denna unika vackra by och miljö måste bevaras som den är. Kulturmärkas/kulturskyddas.

Barbro Eriksson (Stockholm, 2023-07-19)

#200

Stoppa detta sinnesslöa vansinne!

Bertil Eriksson (Stockholm, 2023-07-19)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...