Stoppa överexploateringen av hus i Brunnefjäll.

Kommentarer

#1

Vi behöver bevara naturen för framtida generationer.

Louise Eriksson (Kungälv, 2023-05-19)

#2

Håller med

Irene Svensson (Kärna , 2023-05-19)

#3

Nej ! Till exploatering av Naturen i Brunnefjäll !

Maria Jensen (Kungälv, 2023-05-19)

#4

Det är helt galet att fördärva detta fantastiska natur/ sommarstugsområde med mycket skog och rikt på många djur…
Flyttade ut hit för att bo på landet och inte mitt i ett radhusområde som vi flyttade från..
Att förstöra detta vore fruktansvärt tragiskt för väldigt många!

Malin Sommerlind (Kärna, 2023-05-19)

#5

Att genomföra det planerade bygget skulle innebära ett stort övergrepp på både oss som bor här och den lilla natur som finns kvar här ute vid kusten. Det skulle vara förödande för både djurlivet och den artrikedom som finns idag med all sprängning, exploatering och all trafik det skulle innebära. Man kan bygga här men det bör ske med måttlighet. Ett sådant här projekt är vansinne!

Jessica Richard (Kärna, 2023-05-19)

#9

Jag vill ha kvar naturen!

Sara Pantzar (Gråbo, 2023-05-19)

#10

Vill inte ha 60-70 nya grannar som fördärvar den fina miljön genom att spränga bort berg för att få plats med alla dessa hus

Gunnar Olsson (Kärna, 2023-05-19)

#13

Nej till denna exploatering! Vi vill behålla denna fria natur till allas gagn. Varför inte fortsätta bygga i redan exploaterade områden dit man flyttar medveten om dess karaktär.

Kerstin Rutgersson (Kärna, 2023-05-19)

#14

Sprängning och mycket omfattande markarbeten måste utföras för att åstadkomma vägar och VA.
Jordbruksmark bebyggs.
Vandringstråk i bergen förstörs.
Ett rikt naturliv trängs undan.
Området karaktär förändras i grunden. Det är fel att göra så mot de som sökt sig till denna miljö!

Tommy Andersson (Brunnefjäll, 2023-05-19)

#15

Helt onödigt och oproportionerligt

Hendrik Schevers (Kärna, 2023-05-19)

#16

löjlig idé, de borde skämmas

Esther Van Herwaarden (Kärna, 2023-05-19)

#17

Margareta Silow

Margaretha silow (Kärna, 2023-05-19)

#20

Bygg mer vid Västerhöjden och Granliden om man vill bo i grupp. Där finns ju den typ av bebyggelse.

Ann-Britt Höggren (Kärna, 2023-05-19)

#21

Förstörd natur.

Barbro Andersson (Göteborg , 2023-05-19)

#22

Vill inte att det byggs flera hus i Brunnefjäll, då det är ett fint naturområde, det har byggts tillräckligt i detta området, och det har inte gjorts något åt trafiksäkerheten, en önskan hade varit att sänka hastigheten från 70km till 50 km, då trafiken redan har ökat och med detta blir det ännu mer.

Tove Fiskbæk Lindberg (Kärna Kungälv, 2023-05-19)

#23

Vi bor på landet. Låt det ej bli hus överallt. Bevara landsbygden

Susanne Nygren (Tjuvkil, 2023-05-19)

#24

Jag bor i Brunnefjäll och vill inte ha ett nytt bostandsområde här.

Jesper Örtberg (Kärna , 2023-05-19)

#25

Jag och min familj bor i Brunnefjäll och vi flyttade ut hit av en anledning. Lugnet, naturnära och inte mycket trafik. Detta skulle innebära totala motsatsen. Bevara landsbygden så som den är.

Natalie Nygren (Kärna, 2023-05-19)

#26

Infrastrukturen runt Kärna behöver funka innan ytterligare område byggs. Ex barnomsorg, bussförbindelser, färjeturer, parkering vägar osv
Dessutom är naturen runt Brunnefjäll värd att bevaras och inte skövlas för bostäder.

Beatrice Örtberg (Kärna, 2023-05-19)

#27

Företaget som vill bygga 60-70 nya radhus och villor beskriver : att Brunnefjäll ligger naturskönt i kustlandskapet och där vill de ’förtäta’ och ’utveckla’ bebyggelsen.. det finns en anledning till att människor bor därute. Ett riktigt dåligt förslag som leder till ökad trafik och trängsel för alla de som redan bor där!!

Martin Nygren (Lycke, 2023-05-19)

#28

Jag har en stuga i Brunnefjäll

Lena Nilsdotter (Kärna, 2023-05-19)

#30

Vägarna i området är inte dimentionerade för mer trafik från bilar.

Torsten Palm (Brunnefjäll, 2023-05-19)

#31

Jag bor här!

Ulrica Jonsson (Kärna, 2023-05-19)

#32

Jag vill bevara landsbygden

Ingela Hammar (Göteborh, 2023-05-19)

#34

Jag instämmer till fullo med namninsamlingens grundare om att naturen i Brunnefjäll bör bevaras och att denna överexploatering inte på något sätt är rimlig.

Jenny Frick (Kärna, 2023-05-19)

#35

På sidan 32 finns ärendet behandlat av kommunen under ett sammanträde 2016.
https://docplayer.se/30729115-Kallelse-sammantradesdatum.html

Vem äger Brunnefjäll 1:3?

Niklas Palmqvist (Kärna, 2023-05-19)

#36

Vill inte ha en förtätning av bostäder ute i Brunnefjäll

Rikard Lindh (Kärna, 2023-05-19)

#37

Kommunen borde värna den kustnära naturen. Att bevilja större exploateringar på landsbygden är fel. Byggnation av så stora områden som 60-70 nya fastigheter måste ske kring befintliga tätorter. Landsbygden måste få chans att växa långsamt i samklang med naturen och befintlig bebyggelse.

Peter Schmidinger (Åkerhög, 2023-05-19)

#38

Vi måste bevara den fina naturen i Brunnefjäll!!

Maria Palmqvist (Kärna , 2023-05-19)

#41

För många hus på denna yta. Passar inte in i landskapet. Vårt vägnät är inte tillräckligt för denna utbyggnad.

Ingela Svensson (Kärna, 2023-05-19)

#43

Vansinne!

Marita Emanuelsson (Kärna, 2023-05-19)

#45

Överetablering av vår värdefulla kustband.

Pelle Öbom (Kärna, 2023-05-19)

#46

Jag har flyttat till landet av anledning att bo avskilt. Vill inte ha fler människor ute kring kärna, det är trångt som det är på många platser.
Jag vill inte heller att naturen ska förstöras av exploatering av fler hus och människor.
Vägen till kärna och vidare ut till brunnefjäll är inte gjord för fler bilar.
Byggandet kommer vara störande i många år och skapa risker för grunder i husen runtomkring vid sprängning.

Sara Strandell (Kärna, 2023-05-19)

#48

Projektet förtätning Brunnefjäll med 60-70 hus är helt orimligt. Att bebygga de höga och skarpa bergen runt Brunnefjäll ändrar fullständigt karaktären på kustområdet och förstör de få skogsområden som finns tillgängliga.
Det går rimligtvis inte bygga uppe på bergen…i harmoni med naturen!

Kjell Andersson (Vedhall , 2023-05-20)

#52

Jag vill inte få naturen där jag bor förstörd. Alla som bor här ute har flyttat till en lantlig miljö för att de vill bo i en lantlig miljö.
Husen de har med som inspiration är gräsligt fula och passar inte in i den här miljön.
Vägnätet här ute är inte byggt för mer trafik.

Staffan Strandell (Kärna, 2023-05-20)

#58

Önskar ingen mer bebyggelse i området.

Eva Grape (Göteborg, 2023-05-20)

#59

Sorgligt att man väljer att bebygga viktiga orörda naturområden.

Åsa Strandberg (Kärna, 2023-05-20)

#60

En exploatering enligt förslag vore förödande för Brunnefjäll. Dess bergsryggar och dalar är våra fantastiska strövområden, hem och skydd för mängder av djur kopplade till omkringliggande ängs- och betesmarker.
Hem också till oss som valt landsbygden framför tätort. I föreslagen detaljplan skulle mycket av detta försvinna, själen i området trängas bort med berguven och andra rariteter som idag är en del i ett älskat landskap.

Ted Sommerlind (Kärna , 2023-05-20)

#67

Man vill ju bo på landsbygden där de är lugnt o stilla .

Michael Lindgren (Vedhall, 2023-05-20)

#68

1972 köpte mina föräldrar vårt fina sommarhus i Brunnefjäll. Lika fantastiskt nu som då, vilket jag hoppas det kan vara när vi lämnar över huset till våra barn.

Susanne Augustsson (Brunnefjällsvägen , 2023-05-20)

#69

Det är naturligtvis helt fel att placera större fastigheter i denna miljö. Jag motsätter mig detta å det bestämda. Vi har vår sommarstuga i närområdet för att vi har nuvarande situation. Trafiksituationen vid Kornhalls färja tål inte fler bostadsområden i den här delen av kommunen.

Staffan Paulsson (Kärna, 2023-05-20)

#70

Hänsyn måste tas till områdets karaktär och inte att man ska få in så många bostäder som möjligt på liten yta.

Lillian Christiansson (Onsala, 2023-05-21)

#73

Total exploatering av bygden är oacceptabelt!

Mena Macken Nyberg (Hunnebostrand , 2023-05-21)

#74

Min bror med familj bor i området och skulle påverkas enormt av detta då deras hus ligger precis emot ett berg som skulle sprängas bort.

Moa Wilmenius-Richard (Kode, 2023-05-21)

#76

Låt natursköna områden förbli sköna, bygg inte sönder dem!

Lars Nyberg (Hunnebostrand , 2023-05-21)

#79

Jag anser att det är ett galet projekt!
Det skulle förstör det natursköna området. Det skulle även innebära en mycket stor ökning av trafiken! Vägen ut mot Kovikshamn och Vedhall är inte gjord för den sortens trafik. Vägen är smal och det saknas cykelbana. Speciellt på sommaren cyklar många på vägen vilket skulle öka risken för olyckor.

Maria Lidhall (Kärna , 2023-05-21)

#80

I dessa tider behöver vi värna om jordbruksmark och ängsmark, för att öka våran beredskap och ”mat-säkerhet”. Sålunda ska ängsmarker för betesdjur inte användas till mark för bostäder när andra alternativ finns. Brunnefjäll med sitt unika natur-och-djurliv, bör också värnas och inte ödeläggas med omfattande sprängningar och markarbete.

Anna Ottertun (Göteborg , 2023-05-21)

#83

Jag anser att det är vore en fruktansvärd överexploatering att bygga hus och radhus enligt förslag.
Det finns befintliga bostäder att köpa och sälja i området. Charmen med området är att det är lantligt och genuint. Inte moderna villaområden. Förstör inte detta!

Karin Andermo (Kärna , 2023-05-22)

#91

Skulle förstöra miljö och natur runt Brunnefjäll

Anders Augustsson (Kärna, 2023-05-23)

#93

det saknas cykelvägar

thorbjörn ekström (Kärna, 2023-05-23)

#95

Denna totala förstörelse av naturen kring brunnefjäll så mycket berg som måste sprängas bort för att få till detta är helt horribelt. Denna förtätning innebär att vi inte bor på landet längre utan i en förort.

Mårten Hasselberg (Kärna, 2023-05-23)

#96

Får inte jag bygga 1hus på rimlig plats, ska det inte byggas 60-70 hus på orimlig plats!

Sara Svensson (Kärna , 2023-05-23)

#99

Synd att förstöra det fina området med sprängning och dylikt. Trafiken på vägarna kommer öka västenligt dessutom

Andreas Pettersson (Kärna, 2023-05-24)

#100

Jag bor där och vill bevara idyllen. Varken vägar eller kollektivtrafik är dimensionerade för en sådan byggnation.

Evalotta Stiernholm (Kärna, 2023-05-24)

#103

Bevara den vackra naturen samt strövområden för kommande genarationer. Det börjar bli ont om orörd natur och miljö som ligger kustnära. Fruktansvärt att allt håller på att bli överxploaterat. Det saknas även infrastruktur för denna överexploatering.

Erling Eriksson (Åkerhög, 2023-05-24)

#104

Jag vill inte ha någon exploatering av vårt naturområde.

Evelyn Tutti Hildegard Runevik (Kärna, 2023-05-24)

#106

Vill inte att det byggs överallt i skog och mark. Jag bor i anslutning och skulle bli direkt påverkad

Oskar Brandt (Kärna, 2023-05-24)

#108

Förslaget överexploaterar den unika miljö, natur och historia i södra inland

Mikael Johansson (Kärna, 2023-05-25)

#110

De är inte bara vi människor som blir påverkade av den tänkta bebyggelsen, kattugglan som hoar och övriga djur. Och tystnaden som råder här, som jag uppskattar så.
Varför detta? Jag kan inte tänka mig så många hus, helt galet.!

Pia Gummesson (Kungälv+, 2023-05-25)

#115

Det tänkta bebyggelseområdet har idag stora naturvärden i form av rikt växt- och djurliv. Dessa kommer i hög grad att påverkas negativt under själva byggnationen samt därefter på grund av ökad population och trafik då de boende förväntas vara bilburna. Mångfalden av djur skulle drastiskt minska på grund av störningar. Privatiseringen av området minskar de nuvarande strövområdena. Exploatering av områden medför klart och tydligt en negativ konsekvens både för nuvarande boende samt växt- och djurliv.

Gino Rossi (Kärna, 2023-05-26)

#116

Infrastrukturen är inte anpassad för så stor bebyggelse. Området förlorar sin lantliga karaktär om det byggs så många nya fastigheter på området.

Ann-Christine Palm (Kärna, 2023-05-26)

#119

Barn o barnbarn bor i området. De har flyttat till landet för att bo i natur o lugnt o skönt och inte i ett överexploaterat område med väg utanför dörren

Benneth Persson (Göteborg, 2023-05-26)

#123

Jag vill bevara den vackra naturen i Brunnefjäll!

Ingalill Zotterman (Hammarö, 2023-05-27)

#124

Bevara det vackra Bohuslänska landskapet med betesängar och berg.

Carl Zotterman (Hammarö , 2023-05-27)

#125

Förslaget innebär alldeles för många hus i detta område.

Rosa Bornstrand (Göteborg, 2023-05-27)

#127

Stoppa överexpoatering i Brunnefjäll

Eddy Schwarzkopf (Kärna, 2023-05-28)

#129

Jag värnar om min hembygd och är emot exploateringen.

Teodor Stiernholm (Kärna, 2023-05-28)

#133

Det behövs

Hampus Sandström (Kungälv, 2023-05-28)

#134

Låt inte dem förstöra vår fina landsbygd

Alfred Olsson (Kungälv, 2023-05-28)

#135

Byggandet av radhus i brunnefjäll. Jag tycker att det är fel

Hannes Landin (Kungälv, 2023-05-28)

#139

BYGG FAN INTE MER HUS!

Albin Svensson (Kärna, 2023-05-29)

#145

Vill värna den unika flora,fauna och möjlighet till rekreation i det grönområdet som nu hotas av en alltför stor byggnation.

Ingrid Ekman (Kungälv, 2023-05-29)

#147

Stoppa denna vansinniga exploateringen av Brunnefjäll!!

Ola Persson (Göteborg, 2023-05-29)

#152

Jag inte vill ha denna stor förtätningen i mitt närområde med allt vad detta innebär.

Tommy Jensen (Kungälv, 2023-06-04)

#154

Gillar inte förtätningen och är rätt om naturen. Här finns mycket djur och växtliv som kommer påverkas negativt av bebyggelsen. Dessutom är det en unik artrikedom i detta området Brunnefjäll.

Emma Jensen (Bohus, 2023-06-06)

#155

Det finns många djurstråk och skog som borde göras till naturreservat i det området.

Kari Koljonen (Kärna, 2023-06-09)

#156

Förstöra vår fina natur. Helt galet.

Urban Lindberg (Åkerhög , 2023-06-11)

#157

Vill ej ha förtätning i kustområde . Vatten och vägar bör först säkras. Landsbygd med plats för rekreation behövs.

Rita Strand (Kungälv, 2023-06-12)

#158

Jag inte vill att naturen runt mitt hem byggs bort.

Nadice Fredriksson (Kärna, 2023-06-13)

#159

Jag bor i området och detta påhitt kommer helt att förstöra vår fina natur och lantkänsla här ute. Helt sjukt att det ens är på tanke! Det finns ingen som bor i detta område som vill att detta blir av.

Emma Törneling (Kärna , 2023-06-15)

#166

Vill inte ha en förtätning av Bohuslän med inflyttade stabor.

Thomas Dore (Kärna, 2023-07-06)

#168

Vill ej att det ska bli någon tätbebyggelse i Brunnefjäll. Är rädd om salamandrar och övrigt djurliv som är min rekreation och kvalite när jag är i min stuga

Gudrun Lummander (Lerum, 2023-08-12)

#169

Det är fel att göra ett bostadsområde som så radikalt förändrar kustmiljön.

Leif Lummander (Lerum, 2023-08-12)

#170

Det är ett sommarstugeområde och behöver inte bli ett tätbebyggt villaområde med hus på varenda liten fjuttig yta.

Mats Lummander (Lerum , 2023-08-14)

#171

Vi flyttade hit ut för naturens skull.
Förstör inte den landsbygd som finns kvar.
Spränga mer i berg i dessa utsatta områden är inte taget med respekt mot människor, våra barns framtid såväl som naturens framtid.

Patrik Jalneskog (Kungälv, 2023-10-11)

#172

Att skydda kustnära naturområden och landskap som i Brunnefjäll är högt prioriterat, inte minst för den unga generationen! Att motivera varför är överflödigt i tider av miljökris och med överbefolkning i storstadsregionerna.

Boendes lokalkunskap och behov måste alltid värderas och respekteras, i en sund kommun med professionella och pålitliga politiker. Tack

Pernilla Jalneskog (Kungälv , 2023-10-14)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...