Västtrafik- ge oss tillbaka linje 18!

Kommentarer

#208

44:an är aldrig synkad med andra bussar, väntetiden är oftast 15-20 min. Ge oss tillbaka 18 bussen!

Carpfelt Johanna (Göteborg , 2021-10-20)

#210

Säkert 1 av 3 av oss vuxna som bor i backatorp samt åketorp som tidigare köpte månadskort, har helt slutat åka buss och tar nu bil istället. Om ni kan räkna ut hur många det egentligen handlar om så inser ni säkert hur mycket pengar ni missar i intäkter. Hade dessa personer FF åkt buss och accepterat 44 an så ser jag er vinst. Men inte nu. Är inte särskilt bra för miljön heller att ni tvingar folk att ta bil istället.

Roy Carpfelt (Hisings backa, 2021-10-20)

#216

Jag vill ha tillbaka linje 18 i Backatorp.

Maria Karlsson (Göteborg , 2021-10-21)

#217

Ogillar stark att döttrarna står och väntar vid körkarlen på den ofta sena 44an på kvällarna. Att de inte kan åka till/från skola utan att det är lång väntetid. Hämtar dem ofta vid körkalen pga att "bussen kommer om en halvtimma". Skärpning!

Göran Sandheden (Göteborg , 2021-10-21)

#220

Håller med Marie i allt hon har skrivit. Jag och min man går i pension nästa år då hade vi tänkt åka mer kollektivt för man får gratis Västtrafik kort vissa tider. Då måste bussen gå direkt till Selma torget eller stan för att vi ska kunna bo kvar
Men nu är jag dödstrött på att många 44 bussar är så sena tidig morgon 8-15 minuter. Gäller mest buss 6.43 från Båtsman kapers gata. Vad händer på vägen från Tuve till Backatorp varje morgon? Jag har köpt årskort på Västtrafik från jobbet då vill man att det ska fungera någon gång??

Pettersson Marie (Göteborg , 2021-10-21)

#221

Jag vill ha en direkt buss åtminstone till Selma torg! Men framförallt till stan.

Maria Johansson (Hisings backa, 2021-10-21)

#225

Vi har alldeles för lång pendling efter att 18 drogs in. Man blir stående på körkarlens gata sent på kvällar och får vänta länge. Blir förmodligen en andra bil om vi inte får tillbaks buss 18.

Emil Gabrielsson (Hisings Backa, 2021-10-21)

#227

Oerhört dåliga kommunikationer nu från Backatorp, man tvingas ta bilen allt oftare, vilket vi inte vill. Ge oss 18-bussen tillbaka!

Henrik Ekberg (Hisings Backa, 2021-10-21)

#228

Inse ert felbeslut och återinför buss 18 snarast.
Att gå från att bussen går var 10e minut till inte alls är drastiskt. Låt den gå en gång per timme åtminstone i lågtrafik och en gång i halvtimmen i högtrafik är väl minimum.
Att bara skära av en hel stadsdel på det sätt ni gjort är otroligt fel.
Speciellt när nu ytterligare 700 lägenheter tillkommer vid Selma Stad!

Hällerö Tommy (Hisings Backa, 2021-10-21)

#231

Det har blivit katastrof med bussarna för oss och speciellt till våra barn som har press på sig att komma i tid till sina skolor

Annica Tell (Göteborg, 2021-10-21)

#233

Sätt in buss 18 igen. Det diskuteras mycket om miljön. Istället för att ni sätter in fler bussar och alla kan ta bussen istället för bilen. Tar ni bort bussar, jätte konstigt!!!!

Marie Sandqvist-Lönn (Göteborg, 2021-10-21)

#234

Håller med i original inlägget. Både för mig och min familj.

Christian Andersson (Hisings backa , 2021-10-21)

#235

Jag bor i Backatorp och har märkt av en markant försämring.

Annika Brusberg (Göteborg, 2021-10-21)

#238

Jag bor också på backatorp och tar buss 44 upp. Jag studerar och har även ingen tillgång till bil. Brukar vänta extremt länge på bussen vilket är väldigt obehagligt på kvällarna speciellt.

Merve Ücler (Göteborg, 2021-10-21)

#241

Mina barn åker kollektivt dagligen

Tarik Ücler (Hisings Backa/ Göteborg , 2021-10-21)

#247

Att skära av människor från sitt närmaste centrum är oacceptabelt.

Måste 18 ha världens bästa körtider? Nej! Men det måste finnas en buss som kan ta folk till sin närmaste livsmedelsbutik

Erik Nilsson (Hisings-Backa, 2021-10-21)

#250

Servicen för de boende i Backatorp/Åketorp är katastrofalt usel med otrygghet och osynkade anslutningsbussar. Skulle vilja se ngn form av bevis att Västtrafik har "tjänat" ngt på detta felbeslut. Dessutom var ett av skälen att Brunnsparken Skulle avlastas men så vitt jag vet så stannar både buss 18&19 där fortfarande?

Pele Nilsson (Göteborg , 2021-10-21)

#254

Jag skriver under frivilligt

Susanne Lundberg (Hisings backa, 2021-10-21)

#259

Nuvarande lösning med linje 44 fungerar inte.

Johan Ringström (Hisings Backa, 2021-10-21)

#260

Jag skriver pga att det har försvårat för mig för att ta mig till mitt arbete. Samt att jag måste göra två byten för att hämta och lämna på förskolan.

Steen Paulina (Göteborg, 2021-10-21)

#261

Vill ha tillbaka linje 18, linje 44 är alltid sen och åker alldeles för sällan

Shirin Gumuscu (Göteborg , 2021-10-21)

#263

Det måste finnas en busslinje som går upp i Backatorp. Helst på kvällar. Otryggt att låta sin familj byta buss på kvällen sitta och vänta på Körkarlsvägen.

Kristian Weetom (Göteborg , 2021-10-21)

#266

Omläggningen av linjen påverkar mig

Linnea Rohman (Göteborg , 2021-10-21)

#267

Jag är beroende av bussen och bor i området som drabbas.

Marianne Paepke (Göteborg , 2021-10-21)

#273

För många byten och onödiga väntetider när man pendlar till jobbet.

Annelie Jansson (Hisings Backs, 2021-10-21)

#281

Marie Brynolfsson har helt rätt.

Urban Toresson (Göteborg, 2021-10-22)

#283

Framför allt är det för våra barn som åker till och från skolan. Även till och från träningar och olika aktiviteter och nöjen. Nu behöver vi göra allt detta med bil istället.

Fallesen Tommy (Hisings Backa, 2021-10-22)

#287

Otryggheten med väntetiderna vid körkarlen på tidiga mornar och sena kvällar. Det känns inte bra att gå genom skogen eller via kyrkogården heller.

Carin Henriksen (Hisings backa , 2021-10-22)

#291

Jag bor i backatorp där busstrafiken fungerar värdelöst,

Kristian Berggren (Göteborg , 2021-10-22)

#299

Jag skriver under på grund av att jag vill ha tillbaka 18-bussen via Backatorp. Omläggningen har inneburit:
Minskad trygghet för våra barn,
osäkra bussförbindelser,
Otrygg väg genom backa för att komma hem,
Längre restider
Ökad biltrafik

Ulrika Weetom (Göteborg , 2021-10-22)

#305

Jag åker 18 varje dag och använder linjen för att ta mig till stan och jobb.

Johannes Gustavsson (Göteborg, 2021-10-23)

#309

Oregelbundna arbetstider, nu åker jag bil , skulle hellre vilja åka buss.
Om det finns en buss som funkar.

Lena Nilsson (Göteborg , 2021-10-23)

#316

Det är vidrigt hur Västtrafik behandlar sina kunder.

Anttila Sirpa (Göteborg , 2021-10-23)

#317

Ni måste tänka på våra barn som går i skolan i Backatorp och åker själva...samt folk som jobbar och inte kan komma i tid till jobbet pga. Förseningar och indragningar av linjen.
Ni påstår att det inte finns tillräckligt med resenärer i vårt område.. jag tycker det är ologiskt.. Ni få hämta uppgifter om hur många invånare som bor där.. att det finns både skola och förskola ditt även barn som bor länge bort går är en anledning till att det finns behov av en fungerade busstrafik. Det är ganska många som bor i området och åker buss. Om ni gjorde en mätning under pandemin,så klart det inte fanns resenärer då. Då varnades folk för att inte åka om dem inte måste. Ni får tänka om och lösa våra trafik- kommunikationsproblem.

Sabina Basovic (Göteborg , 2021-10-24)

#319

Åker buss varje vardag till och från jobbet. Drabbas ofta av sena bussar som gör att man missar anslutande buss.

Lisa Mattsson (Göteorg, 2021-10-24)

#323

Jag vill ha tillbaka buss 18!

Svantesson Anna-Lena (Hisingsbacka, 2021-10-24)

#324

Bussen är sen för det mesta, barnen kommer försent etc.

Ribeiro Mattias (Hisingsbacka, 2021-10-24)

#327

Klar försämring då vi i Backatorp måste byta buss för att ta oss till jobb, skola, aktiviteter samt att vi inte ens kan ta oss till vårt närmsta torg( Selma Lagerlöfs) med handel, apotek, tandläkare, vårdcentral utan att behöva byta på Körkarlensgata.
Det händer även, då buss 44 blir buss 18 vid Körkarlens vid vissa tider, att den ska stå still i 4 minuter och kommer då inte någon annan buss som går till Hjalmar eller in till stan så får man snällt gå på samma buss som man nyss gick av. Detta skapar inte bara frustation, ilska och förtvivlan utan också att man blir sen till jobbet och nästa gång kanske väljer att ta bilen. Hur tänkte Västtrafik här?

Gunilla Olausson (Hisingsbacka, 2021-10-24)

#335

Jag åker ofta till vänner som bor i backatorp.

Stefan Andersson (Göteborg, 2021-10-25)

#340

Mina barn går I Backatorpskolan

Edisa Shakjirovikj (Göteborg , 2021-10-26)

#342

Behov av fungerande kommunikation .Återställande av busslinje 18 rimligt krav.

Elisabet Eshaya Österlin (Göteborg, 2021-10-26)

#344

För att min resa till och från arbetet har nu blivit dubbel så long tidsmässigt och jag väljer ta bilen förstås. Snacka ”klimatsmart” 😒

Elena Taylor (Göteborg, 2021-10-26)

#346

Alla har rätt till kollektivtrafik

Nordén Maria (Motala, 2021-10-27)

#349

Att ja ville att 18 börja gå upp till Backatorpskolan igen som innan .

Madeleine Sellman (Göteborg , 2021-10-28)

#350

Viktigt med fungerande kollektivtrafik o minska privatbilism

Leif Wilner (Göteborg , 2021-10-28)

#351

I stay in Backatorp and use this public transport for commuting to my work with my child going to school in city. Earlier it took me to reach my son school at Guldheden 45 mins, now it take 1.50 hour due to 3 buses and waiting time to catch next bus. Please keep this 18 bus as it was earlier having direct connectivity to city.Also waiting with my 6 year old son at Körkarlens gata i dont feel safe at all these days.

Shwetha Naik (42257, 2021-10-29)

#352

Vill ha tillbaka linje 18!!! Så vårt äldsta barn kan åka själv till och från skolan

Johanna Josefsson (Hisings Backa , 2021-10-29)

#354

Hej
Som det är nu skulle jag aldrig vilja åka buss. Tar bilen givetvis Skulle det varit som förut så kan jag tänka mig att använda bussen då och då.

Ilic Aleksandar (Backatorp , 2021-10-29)

#356

Jag saknar linje 18 i Backatorp för att
* Körkarlens gata är en osäker hållplats framförallt på kvällar under den mörka årstiden.
* Allternativet att promenera ToR Körkarlens gata är också mycket osäkert pga att vägarna kantas av skog utom syn- och hörhåll från bostäder i området.
* Bilkörningen behöver minskas.
* Restiden till t ex Brunnsparken blir ibland dubbel så lång på kvällarna pga bytet på Körkarlens gata.

Tore Eriksson (Göteborg , 2021-10-30)

#360

Bussar som går allt mer sällan eller inte kommer alls när de ska hör inte samman med att vi ska åka mer kollektivtrafik. Vänner har ett flertal gånger fått åka taxi hem då bussen helt uteblivit på kvällen.

Lena Sundberg (Hisingsbacka , 2021-11-04)

#364

Jag har bott 30 år i Backatorp och långt tillbaka hade vi ingen direkt buss. Det var helt omöjligt att kunna ta sig på fasta tider till jobbet , kvällstid var det dessutom direkt obehagligt att som kvinna vänta i 20-25 min på en anslutande buss. Samma linje hela vägen är det ENDA MÖJLIGA ur de flesta aspekter. Kan vara en idé att Backatorpsbussen är en direktbuss från Hjalmar Branting. Finns ju direktbussar till Körkarlens gata.

Catarina Alldén (Göteborg , 2021-11-08)

#366

Vill inte ta bilen

Oliver Jönsson (Gbg, 2021-11-09)

#367

Jag önskar bättre bussförbindelser till Backatorp. Det är otryggt att stå nere på Körlkarlen när det är mörkt.

Susanne Lundberg (Hisings Backa, 2021-11-09)

#368

Hej, jag skriver på för att jag jobbar i backatorpsskolan och det är svårt att ta sig till skolan.

Maria Alves Cerveira (Göteborg , 2021-11-09)

#372

Förlängda tider för att ta sig in till centrum och mycket längre tid för att ta sig tillbaka.
Reseplaneraren föreslår oftast att jag skall gå till Akkas gata. Detta kan ta tid eftersom jag har svårigheter med att gå och det blir värre vid dåligt väder.

Christer Wehrnlund (GÖTEBORG, 2021-11-09)

#373

Är lärare på skolan och bra bussförbindelser gynnar både personal och elever.

Carina Hellgren (Göteborg , 2021-11-09)

#380

Jag skriver under för att jag tycker att det är självklart att alla ska kunna åka kollektivt smidigt och bra!

Eva Liljedahl (Göteborg , 2021-11-09)

#385

Det är nästan omöjligt att åka buss från Backatorp in till stan och visseversa. Då buss 44 bara går var 30 minut. Låt buss 18 gå upp till oss igen. Iallafall oftare än vad buss 44 gör. Inte roligt att stå på Körkarlens gata på kvällen och vänta in 44. Sen vore det bra om man kunde se tidigare om 18/19 skyltade om till 44, än vid Körkarlens gata. Kunde väl stå hela tiden hit tex. via Backatorp.

Lynn Linnerfält (Göteborg , 2021-11-11)

#390

Jag har fått markant försämrade möjligheter att ta mig till och från jobbet, speciellt vid udda tider. Förutom den försämrade tidtabellen, med linje 44 istället för 18, har dessutom tillförlitligheten hos linje 44 blivit så dålig att man överhuvudtaget knappt kan räkna med den. Har flertalet gånger fått springa hem till garaget och ta bilen istället. En utveckling i helt fel riktning!

Magnus Larsson (Hisings Backa, 2021-11-18)

#392

Indragning av buss som trafikerar till stan direkt har avsevärt minskat min rörelsefrihet. Dessutom synkar 44an dåligt med min anslutningsbuss vid körkarlens som enbart går varje halvtimme… För att vara på säkra sidan tvingas jag vänta 20 min alternativt gå ner vilket jag oftast gör men känns ruttet att behöva betala 34 kronor för en halv tjänst.

Lena Andersson (Hisings Backa , 2021-12-08)

#398

Håller med om att det har blivit opraktiskt och otryggt att ta sig hem.

Kristina Persson (Hisings Backa, 2023-08-21)

#399

Jag vill åka från Johanneberg till Hjalmar Branting

Noah Lamberg (Göteborg, 2023-08-28)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...