Fixa insparken på rätt sätt!

Kommentarer

#5

Eftersom jag är en förälder som är väldigt nöjd med Berzelius skolans inspark.

Åsa Holmkvist (Linköping, 2020-08-28)

#6

Beslutet är tagit med Covid-19 som svepskäl.

Per Elkehag (Linköping, 2020-08-28)

#7

Väldigt proffsigt skött inspark!

Lisa Öberg (Vreta Kloster, 2020-08-28)

#8

Berzeliusskolans faddrar har inte gjort något fel och följt alla restriktioner. Det känns orättvist att de inte får fortsätta sin inspark. Jag är imponerad över faddrarnas och skolans samarbete och att de ställer upp så mycket för våra elever även på sin fritid. All heder åt dem.
Vänligen men bestämt, låt dem ha sina aktiviteter i fortsättningen och straffa inte dem som följt alla regler!
Med vänlig hälsning,
Helene Johansson (mamma till elev i TE20H)

Helene Johansson (Boxholm, 2020-08-28)

#10

Beslutet sätter stopp för de seriösa och genomtänkta aktiviteterna som anpassats till rådande förhållanden. Det kan inte vara rimligt att ungdomar som sköter sig ska drabbas.

Malin Hultegård (Linköping, 2020-08-28)

#12

Nöjd förälder som tycker att faddrarna följt alla råd.

Andersson Ylva (Vikingstad, 2020-08-28)

#13

Att så här sent fatta ett sådant här beslut är respektlöst mot alla Berzans faddrars stora arbete och engagemang för att skapa en trygg nollning.
Vill kommunen verkligen minska risken för smittspridning vore det väl bättre att säga upp uthyrningen av gator och torg för uteserveringar med omedelbar verkan.

MAGNUS HULTEGÅRD (LINKÖPING, 2020-08-28)

#15

Jag är förälder till en av faddrarna på Berzeliusskolan. Jag vet vilket gediget arbete dessa ungdomar har lagt ned på att få till en rolig men samtidigt anpassad insparksperiod för de nya förstaårseleverna. Det är mycket tråkigt att en mindre mängd ungdomars omogna och oansvariga beteende förstör denna gemenskapshetsbyggande period för samtliga ungdomar i Linköpings kommun.

Maria Pettersson (Linköping, 2020-08-28)

#17

Nollning kul och faddrarna på Berzeliusskolan har skött allt utmärkt. Ingen alkohol och inga skandaler, bara roligheter.

Maria Strid (Åtvidaberg, 2020-08-28)

#18

Berzans n0llning är fantastiskt fint skött och är för många elever en helt avgörande faktor för att finna skoltrivsel och gemenskap under vänliga, trygga och välordnade former. En jätteviktig grund för att motverka ensamhet och därigenom skapa långsiktig studiero. Att förbjuda just detta innebär inget annat än att man tar bort det som är välplanerat, nyktert och Corona-anpassat, med löpande information till föräldrar om platser för hämtning, tider, regler etc. Kvar blir oorganiserade träffar, stök, trakasserier, trängsel och fylla. Känns så fel att man straffar en skola som gjort allt för att få till en positiv förändring och som dessutom lyckats väldigt bra med det. Jag förstår att tanken med beslutet har varit god och att man trott att det ska minska det som de flesta av oss vill minska, men detta är ett oinformerat beslut som missar målet. Mycket beklagligt. Hoppas nu på nya kreativa lösningar som fortsätter skapa trevlig och positiv gemenskap för ungdomarna. Det är så viktigt.

Hanna Elkehag (Linköping, 2020-08-28)

#20

Insparken på Berzan har fungerat oerhört bra. Nyktra ungdomar och de har även säkerställt att inte fler ungdomar än de i nollegruppen träffats. Oerhört besviken på att vissa skolors nollning förstör för alla som sköter sig.

Linda Rämsberg (Linköping, 2020-08-28)

#22

Insparken hittills har skötts exemplariskt av Berzeliusskolans faddrar. Inga stora samlingar och alkohol, samt kommunikation med föräldrarna om hämtning. Att förbjuda de som planerar och sköter sig ger fel signaler.

Thomas Walldeen (LINKÖPING, 2020-08-28)

#24

Jag som förälder har fullt förtroende för Berzanfaddrarna. De är föredömen i en svårnavigerad verksamhet och bör stöttas och hejas på, inte tryckas ned med en kollektiv bestraffning.

Maria Gillisson (Linköping, 2020-08-28)

#26

Jag tycker att Berzeliusskolans inspark har varit exemplarisk och våran dotter som vi har hämtat efter varje insparkstillfälle, har varit nykter och väldigt glad och positiv efter aktiviteterna.

Thomas Nilsson (Mjölby, 2020-08-28)

#28

Ett beslut från kommunledningen som snarare motverkar än främjar syftet att hålla ned folksamlingar i corona-tider.

Mattias Berglund (Linköping, 2020-08-28)

#32

Den enda skolan som stänger ner nollningen är den som sköter sig bäst

Philippa Jonsson (Linköping, 2020-08-28)

#33

Insparken på Berzeliusskolan sker på ett föredömligt och mycket genomtänkt sätt. Jag känner mig som förälder 100 % trygg gällande omhändertagandet av min dotter och att Folkhälsomyndighetens riktlinjer följs. Det är mycket beklagligt om kommunen sätter stopp för denna IQ-certifierade inspark som betyder mycket för elevernas fortsatta gemenskap.

Sofia Gustafsson (Linköping , 2020-08-28)

#34

Jag anser att Berzeliusskola har en Corona anpassad inspark och att förbudet finns på grund av andra skolor och inte Berzan.

Carl Haggren (Linköping, 2020-08-28)

#38

Nollningen funkar bra på berzan och tycker att det är synd att vi tvingas ställa in nollningen för att andra inte sköter sig

Angelina Millberg (Linköping , 2020-08-28)

#39

N0llningen på Bezan var coronaanpassad och vi vistades inte i innerstaden alls. Det är därför orättvist att en organiserad n0llning ska ta smällen och ställas in trots att det är annat som är problemet.

Lisa Kustvik (Linköping, 2020-08-28)

#41

Det är orimligt att stänga ned en nollningen för 30 personer samlas, medan det är helt ok att klämma in 100 personer i en ända matsal. Berzeliusskolan har tidigare år fått beröm från både elever och föräldrar för den bra planerade nollningen.

Marina Olofsson (Linköping, 2020-08-28)

#43

Jag går i en klass som påverkats av detta beslut

Mattias Josefsson (Linköping, 2020-08-28)

#44

Berzans inspark var skitbra o förtjänar inte detta

Lukas Fredin (Linköping, 2020-08-28)

#47

Jag har fyllt förtroende för insparken på Berzan.

Eva Haggren (Brokind, 2020-08-28)

#48

Jag har fullt förtroende för Berzeliusskolans insparksaktiviteter på grund av skolledningens aktiva deltagande

Bo Ridell (Linköping , 2020-08-28)

#52

Nollningen behövs för att man ska komma in i klassen och för att få bra minnen och en rolig skoltid att minnas.

Erik Karlsson (Fornåsa , 2020-08-28)

#55

Alla förtjänar den n0lllning jag hade

Thea Eveborn (Linköping, 2020-08-28)

#61

Det inte är rätt vi behöver vår inspark.
Berzan har hållit sig till alla regler och straffas för andra skolors dåliga beteende det är inte rätt

David Delviken (Linköping, 2020-08-28)

#62

Jag skriver under på att berzeliusskolan har skött insparken på ett exemplariskt vis och min ungdom har kommit hem efter att ha haft mycket bra aktiviteter och utan alkohol.

Ulrika Johnson (Nykil, 2020-08-28)

#64

Är en ledsen n0lla

Oskar Moverare (Linköping , 2020-08-28)

#72

Jag tycker att Berzans nollning är jättebra. Välkomnande, välorganiserad och positiv.

Christine Wennerberg (Linköping , 2020-08-28)

#73

Berzeliusskolans insparksperiod skapar en otroligt viktig och glädjerik gemenskap bland alla på skolan som inte går att jämföra med något annat. Det gäller alltså inte bara faddrar och ettor utan ALLA som får se hur glada faddrarna är i korridorerna och som har kämpat så hårt för att bli utvalda till det viktigaste uppdraget: att få ettorna att känna sig hemma på skolan, att passa in och känna sig trygga med att man får vara vem man vill.

Julia Ahlström (Linköping, 2020-08-28)

#74

Jag skriver under därför att faddrarna på Berzan gör ett väl genomtänkt arbete med att föra samman ungdomar som är helt nya och hjälper dem att passa in i sitt nya sammanhang. Jag har endast goda erfarenheter som förälder till barn som "nollats" på skolan.
Hoppas ert arbete får fortsätta 👍

Johanna Gårdstam (Linköping , 2020-08-28)

#83

Jag skriver under då jag tycker att Berzeliusskolan och deras faddrar hanterat det här på ett utomordentligt sätt med nolltolerans mot alkohol bland såväl faddrar som de ungdomar de skolar in. Jag tror inte heller att beslutet har någon betydelse för smittspridningen då eleverna träffar varandra dagligdags i skolan och alla aktiviteter utanför skoltid äger rum utomhus och klassvis samt att deltagandet begränsas till friska elever.

Marianne Abramsson (Linköping, 2020-08-28)

#86

Jag skriver under på grund av att nollningen var en av de roligaste perioderna i mitt liv och jag önskar att alla nya elever på gymnasiet ska få uppleva samma sak som jag gjorde. Lösningen är inte att stänga ner all nollningen. Lösningen är att styra upp det på samma sätt som Berzeliusskolan har gjort.

Isak Ryman (Linköping, 2020-08-28)

#87

Väldigt tråkigt att alla skolor ska drabbas för några missköter sig. Jag tycker Berzeliusskolan har skött sig föredömligt vid sina insparks aktiviteter. Stoppa de skolor som missköter sig istället.

Christin Frisk (Linköping , 2020-08-28)

#91

Jag intygar att mitt barn uppskattat insparken och att den sköttes väldigt bra! Jag kan bara hålla med att jag tycker att det är synd att all insparksverksamhet ställs in när en majoritet har planerat och genomfört en anpassad, trygg och givande inspark.

Susanne Stålhammar (Linköping, 2020-08-28)

#92

Att förbjuda organiserade nollningar leder bara till fler dåliga nollningar. istället bör man göra coronavänliga nollningar

Linnea Nordahl (Linköping , 2020-08-28)

#94

Jag skriver pga att jag går andra året på gymnasiet och vet hur viktigt nollningen var för vår klass.

William Carlsson (Mjölby, 2020-08-28)

#95

Jag är elev på Berzeliusskolan och våran nollning är fantastiskt

Alvin Isaksson (Vikingstad, 2020-08-28)

#96

Jag håller med

Nils Jensen (Linköping, 2020-08-28)

#102

Berzeliusskolan har gjort ett fantastiskt jobb med årets inspark. Vår dotter har omhändertagits väl, ingen alkohol eller kränkningar har förekommit, allt har skötts exemplariskt med tydlig information till oss föräldrar, och det är väldigt synd att inte alla skolor jobbar med sina insparkar på samma sätt!

Sabina Söderqvist (Mantorp , 2020-08-28)

#103

Orättvist! På det här sättet är det de skolor som har skött sig som straffas. Heja Berzans elevkår, bra skrivet! Tack för en fin och ansvarsfull inspark!

Lisa Elfström (Linköping, 2020-08-28)

#104

För att Berzan gör sin inspark jättebra, faddrarna är utbildade, föredöme i denna fråga.

Åsa Eklöv (Linköping , 2020-08-28)

#109

Orättvist att de som sköter sig straffas

Mårten Elfström (Linköping, 2020-08-28)

#110

Aktiviteterna på Berzans inspark har varit utomhus med tillgång till handsprit och med fokus på att ungdomarna ska lära känna varandra i klassen och ha roligt. Min dotter har inte sett till någon alkohol under insparken eller sett några kränkningar.

Sandra Källström (Linköping, 2020-08-28)

#116

Jag skriver och tycker som i tidigare inlägg, svepskäl. Kollektiv bestraffning är inte tillåten. Berzeliusskolan har skött sig exemplariskt.

Peter Svensson (Linköping, 2020-08-28)

#117

Jag skriver under på grund av att jag tycker att det är bra att något görs för att behålla berzeliusskolans nollning. Jag tycker att de insparkar som inte är bra gärna får stängas av, men eftersom berzans nollning är högst ansvarsfull och tar väl hand om de nya eleverna bör inte den drabbas av ett förbud mot insparkar.

Gustav Erlandsson (Linköping, 2020-08-28)

#123

Jag skriver under för att stödja ett kreativt och organiserat arbete med Berzeliuskolans första insparksveckor. Jag upplever att mitt barn har fått ett varmt, tryggt och glatt välkomnande till sin nya skolan. Klassen har fått komma samman och göra roliga aktiviter på ett tryggt och organiserat sätt. Det har varit tydlig information från faddrarna, både brevledes och via en utmärkt skött blogg. De faddrar som har följt klassen har med glimten i ögat bjudit på sig själva, lagt energi och tid på att få våra ungdomar att trivas. En tydlighet kring nolltolerans kring äggkastning och alkohol har verkligen skötts bra. Fram för fler modiga vuxna som vågar lita på ungdomarnas kraft, som ger stöd att organisera sig och utbildning kring att skapa trygga miljöer.

Malin Attervåg (Linköping, 2020-08-28)

#126

Tycker inte att alla ska drabbas pga andra problematiska skolor

Ellen Carlsen (Linköping , 2020-08-28)

#128

Intygar att nollningen följt de regler som finns från skolan och det har skett coronaanpassat

Carina Stolt (Linköping, 2020-08-28)

#131

Pågrund av att det inte är rättvist mot de skolor som faktiskt har kämpat för att hålla en bra och ordentlig n0llning.

Sandra Löfroth (Linköping, 2020-08-28)

#139

Jag skriver under därför att n0llningen är ett bra sätt att lära känna sin klass och en viktig start för dessa 3 år på gymnasiet. Dessutom har vår skola skött sig ordentligt och bör därför inte straffas på grund av andra skolors beteende

Emilia Haage (Linghem, 2020-08-28)

#141

Håller med fullt ut. Kloka elever.

Carolina Ersson (Linköping, 2020-08-28)

#147

Jag skriver på pga att jag som förälder till ungdom på Berzan har en väldigt fin erfarenhet från det ansvar som SK tar. Att inte få genomföra denna tradition då faktiskt denna skola och ungdomar visar att de förstått vad det kan göra för skolstarten och bygga band och mentorskap mellan årskullarna.

Joakim Wennerberg (Linköping, 2020-08-29)

#148

För att jag vet att Berzan har lytt de restriktioner som satts för nollningen men ändå drabbas vi hårdast

Jennifer Kvist (Linköping, 2020-08-29)

#150

Min ungdom har kommit hem nykter och har upplevt nollningen som positiv. Jag hoppas att Berzan får fortsätta med nollningen då den skapar bra gemenskap, kamratskap och underlättar för ungdomarna att hitta nya vänner.

Magnus Hägglund (Linköping, 2020-08-29)

#151

Berzeliusskolan inte bör straffas för att andra skolor inte tar ansvar

Lea Wennerberg (Linköping, 2020-08-29)

#153

Det är inte rättvist

Estelle Ersson (Linköping , 2020-08-29)

#154

Om Corona verkligen var det riktiga skälet för att stänga ned fadderverksamheten skulle samtliga kommunala skolmatsalar också behöva stängas omgående.
Och kanske möten med kommunfullmäktige?
https://corren.se/artikel/fullmaktige-storre-an-riksdagen--en-ledamot-bar-munskydd/4lq018kj

John Ahlström (Linköping, 2020-08-29)

#159

Jag instämmer och tycker att Berzeliusskolans inspark skötts bra. Min sons klass har inte vistats i centrala stan utan har undvikit trängsel.

Dan Josefsson (Vreta Kloster, 2020-08-29)

#161

Vi vill ha tillbaka nollningen. Vi borde inte drabbas när vi skött oss bra.

Sara Sonesson (Linköping, 2020-08-29)

#165

Jag tycker att n0llningen är en viktig del i att känna klassen. Jag anser också att Berzan har skött det på ett säkert sätt, både Corona och trakaserisäkert.

Simon Holmkvist (Linköping , 2020-08-29)

#166

Insparken på Berzan har varit fantastisk och ett exemplariskt sätt för eleverna att lära känna varandra

Kristina Hagelin (BORENSBERG , 2020-08-29)

#167

Jag skriver under därför att n0llningen är en stor del av de här tre åren. Våra faddrar har redan anpassat aktiviteterna.

Stina Hultegård (Linköping , 2020-08-29)

#169

nollningstillfällena har varit mycket uppskattade och bland det roligaste som hänt, säger min ungdom. Det är ett jättebra sätt att lära känna klassen och faddrarna.

Katarina Sköld (Borensberg, 2020-08-29)

#174

Välorganiserad nollning utan alkohol mestadels med klassvis aktiviteter, dvs man träffar i stort sett samma elever som på dagarna. Så uppfattar jag Berzans nollning och det är trist att den stoppas p g a att andra skolor inte ser till att engagera sig mer i ”sin” nollning och säkerställa att den sker på liknande sätt som på Berzan.

Håkan Rehnström (Linköping, 2020-08-30)

#181

Instämmer helt i den bild faddrarna gett av hur insparken gått till.

Jesper Svartz (Ljungsbro, 2020-08-31)

#182

Jag tycker att Berzeliusskolan och faddrarna har hanterat insparken på ett mycket bra sätt.

Johan Moverare (Linköping, 2020-08-31)

#184

Berzans inspark har varit mycket välorganiserad. Små grupper utspridda på olika platser och inget "stök". Tråkigt att de som har en bra inspark stoppas pga att andra skolor missköter sig.

Stefan Alsterlid (Linköping, 2020-08-31)

#186

Kollektiv bestraffning suger. Och är otroligt onödigt, speciellt när skolor som sköter det väl drabbas.

Olle Lindkvist (Linköping, 2020-08-31)

#190

De har bra anledningar

Mikael Kämpe (Linköping, 2020-09-01)

#194

Jag skriver under för att jag tycker det är väldigt fel att berzan ska få STORA problem av att andra skolor inte kan sköta nollningen. Berzan är en om inte den ända skolan i Linköping som tar ansvar för nollningen vilket betyder att det är den enda som kommer påverkas av de nya reglerna. Det blir väldigt ologiskt och dumt.

Albin Thorsten (Linköping , 2020-09-08)

#195

Min dotter har verkligen tyckt om alla aktiviteter som anordnats och det har skötts föredömligt på alla sätt och vis enligt mig!

Annika Seitov (Kolmården, 2020-09-10)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...