Upprop mot toppstyrningen från SLSO:s primärvårdsledning

Kommentarer

#204

Håller med Magnus Isacson!

(Stockholm, 2018-02-14)

#206

ST-läkare i allmänmedicin Essinge vårdcentral, jag är dock inte negativ till 50 % web-bokningar

(Stockholm, 2018-02-14)

#209

Jag har jobbat inom den svenska primärvården sedan 25 år tillbaka, och på samma ställe sedan 18 år. Det är underbart att ta hand om människor från vaggan till döden, att kunna erbjuda första linjens sjukvård. Men: vi har problem med att befolkningen åldras, att många multisjuka är ensamma hemma och boendealternativen är få. Varför vill ni inte diskutera behövliga förändringar/förbättringar med oss, som jobbar på verkstadsgolvet? Vi ska inte medikalisera samhället, och ni ska inte skapa ännu mer orimliga krav på oss, samtidigt mer ångest bland befolkningen med ökad och oselekterad tillgänglighet! Med era tvära kast och valfläsk tappar vi både kontrollen och lusten i arbetet!

(Stockholm, 2018-02-14)

#210

Hur kan man toppstyra oss utan att ta reda på hur det förhåller sig i verkligheten. Det vore önskvärt om beslutsfattare hade verklighetförankring.

(Lidingö, 2018-02-14)

#213

Jag tillhör de friska patienterna och får lätt tag på en snabb tid till läkare!!!

(Järfälla, 2018-02-14)

#217

Håller med! att detta system utnyttjas tyvärr av personer som knarkar vård på skattebetalarnas bekostnad och dessutom reducerar möjligheten för att de som verkligen behöver ska kunna få någon hjälp.

(Stockholm, 2018-02-14)

#219

Håller med om allt som står skrivet i detta upprop. Det måste bli en förändring och politikerna måste någon gång lyssna på fotfolket. Som det är nu vill de bara fiska röster från friska resursstarka väljare.
Gudrun USK i primärvården

(Stockholm, 2018-02-14)

#221

Toppstyrning är inte vägen!

(Stockholm, 2018-02-14)

#225

jag skriver under p.g.a. jag håller med dig Magnus Isacson

(Stockholm, 2018-02-14)

#229

Låt professionen styra prioriteringar enligt HSL.

(Saltsö-Boo, 2018-02-14)

#230

Matilda Blomberg-Laurentii

(Stockholm , 2018-02-14)

#234

Håller helt med, vi är som små marionett dockor som bara följer med.

(stockholm, 2018-02-14)

#235

Håller fullständigt med.

(Fittja, 2018-02-14)

#238

Håller med i det som står i texten

(Stockholm , 2018-02-14)

#248

Arb som DSK på liten välfungerande VC som riskerar att inte längre bli det.

(Hägersten, 2018-02-14)

#257

Jag önskar att någon kommer och samlar in information från oss som arbetar i vården på golvet om hur man skulle kunna bygga ut och förbättra vården. Samt att vårdens upplägg bör enligt inlägget drivas baserat på konsekvensanalys. Flera duktiga kollegor kommer att lämna primärvården pga detta beslut.

(Sundnyberg , 2018-02-14)

#259

Jag tycker att dessa ärenden är helt kända för primärvårdsledningen. De har däremot ingen vilja att ändra på saker så länge de inte arbetar i närheten av fältet och försätter att få hög lön för ett litet ineffektivt arbete. Löneförutsättningar är så pass bra som de inte släpper tjänsten långt efter sin pension trots mångåriga dåliga resultaten. Facket och inspekterande instanser såsom IVO och arbetsmiljöverket har tyvärr inte någon heltäckande approch för arbetsmiljö och patientsäkerhet heller. Kollegor blir jämt fällda för fel i vården för brister som ledningen i själva verket ska bära ansvaret för. Detta har skapat ett arbetsklimat som medarbetarna inte engagerar sig för patienterna.
För ett par år sedan på vår primärvårdsenhet röstade nästan samtliga medarbetare för ett nytt ledarskapsystem som kunde minimera hierarkin och grantera en bra arbetsmijö och skapa en säkrare vård. Vårt förslag motverkades aktivt av slso:s ledning.Fler än 10 lläkarspecialister och många sjuksköterskor sa upp sig och fått staffet tjänst med mindre ansvar och arbetsbördan och bättre betalt istället. Många har blivit utbrända och resterande tappat sin motivation i hög grad. De personal som aktivit krävde förändringar sedan dess konfronterades med hot och kränkningar och varning. Har gott om underlag och bevis för ovanstående påståenden. Kontakta mig om ni vill veta mer detaljerat.

(Stockholm , 2018-02-14)

#265

Denna system prioriterar kunder istället för sjuka människor. Än så länge bedriver vi statlig sjukvård med principen sjukast går först.

(Stockholm, 2018-02-14)

#267

Resursfördelningen är snedvriden, mindre resurser till kroniskt sjuka och äldre och mer till förhållandevis friska personer. Helt fel väg att gå, gör om och gör rätt!

(Stockholm, 2018-02-14)

#272

Jag har arbetat inom SLSO 1995-2015, de flesta åren som specialist i allmän medicin, och sade upp mig pga att arbetssituationen blev ohållbar. Jag arbetar nu som läkare inom bemanningsbranschen, men återkommer gärna till SLSO om arbetsförhållandena blir uthärdliga.

(Tyresö, Stockholms län, 2018-02-14)

#293

Jag skriver under med stor tacksamhet till Magnus Isacson!

(Sigtuna, 2018-02-14)

#301

Anser att detta är detaljstyrning.
Ökade öppettider leder bara till omfördelniong av bef tider, ökar inte tillgängligheten totalt. dvs meningslös åtgärd.
Webbtider ökar heller inte antalet tider totalt utan innebär en omfördelning av bef tider till patiener som bokar via nätet istf patienter som på annat sätt kontaktar mottangingen. Ingen prioritering av tiderna sker, vilket betyder att det leder till undanträningseffekter - risk att friskare går före. Strider mot HSL portalparagraf.

(Nacka, 2018-02-14)

#311

Jag oroar mig att resurssvaga personer inte får god vård. Jag oroar mig för att det inte blir "lönsamt" att arbeta långsiktigt, sköta sin "lista" och göra medicinska prioriteringar. Jag oroar mig för att primärvårdsläkare flyr från yrket.

(Bromma Stockholm, 2018-02-14)

#315

Instämmer med artikeln

(Stockholm, 2018-02-14)

#321

Jag håller med fullständigt!

(Huddinge, 2018-02-14)

#329

Läkare.

(Fittja, Stcokholm, 2018-02-14)

#334

Tidigare arbetat på vårdcentral i Stockholm. Ser stora faror i dessa planer.

(Uppsala, 2018-02-14)

#341

Arbetssituation för distriktsläkare har drastiskt försämrats sedan vårdvalet, om man tänker köra över oss ytterligare finns det stor risk att primärvård havererar totalt

(Stockholm, 2018-02-14)

#347

Tillgänglighet sker på bekostnad av så mycket;
Patienter med störst behov av vård missgynnas, Läkare och sköterskors utökade arbetstider, en trend där människor alltid uppmanas söka vård ej egenvård osv.

(Stockholm, 2018-02-14)

#350

Håller fullständigt med.

(Rönninge, 2018-02-14)

#353

Som stöd för mina AL kollegor.

(Munkedal, 2018-02-15)

#361

Jag helt och fullt överensstämmer med de i uppropet angivna tankarna.

(Stockholm, 2018-02-15)

#362

Jag skriver under!
mycket bra argumenterad om alla punkter. Jag tycker att man kör över personalen på fult sätt.
/Anna

(Stockholm, 2018-02-15)

#370

Jag anser att uppropsstartaren har helt rätt.

(Stockholm, 2018-02-15)

#377

Jag håller med om allt som står i uppropet. Sjukvården ska utan undantag prioritera de sjukaste och vi som arbetar i Primärvården är de som bäst vet hur våra patienter bör tas om hand.

(Stockholm, 2018-02-15)

#383

Jag håller med artikeln.

(Stockholm, 2018-02-15)

#387

Jag håller helt med Magnus.

(Stockholm, 2018-02-15)

#390

Man slå undan benen på allmänmedicin. Vår speciallitet är att känna våra patienter för att kunna prioritera rätt.

(stockholm, 2018-02-15)

#394

Detta är relevant och påverkar våra arbetsliv och sociala liv.

(Norsborg, 2018-02-15)

#395

Håller med till 100%

(Stockholm, 2018-02-15)