Upprop mot toppstyrningen från SLSO:s primärvårdsledning

Kommentarer

#6

Husläkare, Johannes HLM

(Stockholm, 2018-02-13)

#7

Håller helt med. Kraven urholkar helt möjligheten till att prioritiera vårdens resurser på ett bra sätt.

(Stockholm , 2018-02-13)

#10

Det är nog nu!

(Stockholm, 2018-02-13)

#17

Sluta jaga våra chefer med blåslampa. Många av dem gör ett fantastiskt jobb.

(Solna, 2018-02-13)

#19

Anser att vi borde konkurrera med kvalitet och kontinuitet.

(Stockholm, 2018-02-13)

#20

Jag som framtida specialist i allmänmedicin oroas över hur ledningen inte lyssnar och tar till sig kring kritiken från oss som ska jobba och implementera dessa ändringar.

(Stockholm, 2018-02-13)

#21

läkare SLSO . Vill jobba med mina patienter istället för att leka KRY

(Stockholm, 2018-02-13)

#26

Instämmer till 100% med argumenten ovan. Fullständigt vansinniga beslut från SLSO:s ledning som gör att man fullständigt tappar det ynka lilla kvarvarande förtroende som fanns. SLSO:s ledning ignorerar fullständigt åsikterna och kompetensen hos dem som förväntas genomföra detta otroligt usla och ogenomtänkta beslut. Detta kommer att försämra både för de mest sjuka och vårdkrävande patienterna och vår arbetsmiljö. Förutom att man som läkare blir arg så blir man som skattebetalare fullständigt vansinnig när skattepengar kommer att gå till att driva en ökning av många gånger fullständigt onödiga läkarbesök.

(Tyresö, 2018-02-13)

#33

Jag håller med ovanstående.

(Stockholm , 2018-02-13)

#40

HSL ska följas. Ogenomtänkta beslut från SLSO:s ledning gör att vårdcentralerna hindras i detta.

(Stockholm, 2018-02-14)

#41

Det var ju dags...

(Stockholm, 2018-02-14)

#42

Tidigare Allmänläkare samt ST/AT Studierektor i Stockholm

(Malmö, 2018-02-14)

#47

Verksamhetschef allmänläkare och ägare till en privat vårdcentral, håller fullständigt med i alla argument!

(Stockholm, 2018-02-14)

#53

Pågående förändringar har redan fått 2 st erfarna läkarkollegor att säga upp sig. Arbetsplatsen är på väg mot ett haveri.

(Handen, 2018-02-14)

#54

Håller med fullständigt

(Stockholm , 2018-02-14)

#59

Organisatoriska beslut, som påverkar vårt arbetssätt, gång på gång tas utan vetenskaplig förankring, vilket går helt tvärs emot den medicinska traditionen. Besluten tvingar mig att arbeta tvärs emot den medicinska etiken, vilket skapar en enorm samvetsstress. Istället för att konkurrera med nätläkarbolagen bör SLSO syna evidensen för densamma (obefintlig).

(Stockholm, 2018-02-14)

#72

Leg. Fysioterapeut i Järfälla

(Sundbyberg, 2018-02-14)

#74

Ersättningssystemet i primärvården gynnar inte patienterna.

(Tyresö, 2018-02-14)

#76

Jag håller fullständigt med om alla delar i detta upprop!

(Salem, 2018-02-14)

#79

Toppstyrning innebär oftast att de som inte kan eller förstår en verksamhet bestämmer vilket försämrar för både personal och patienter. Som psykolog har jag orimliga krav på mig att träffa ett visst antal patienter per dag och uppmuntras boka fler för att uppnå kravet per dag vilket innebär att ofta kommer alla plus överbokningen. Psykologarbete är ett personligt och emotionellt krävande arbete om man ska kunna hjälpa sina patienter och dagens krav innebär mycket stor risk för utbrändhet utöver en rad andra problem.

(Solna, 2018-02-14)

#83

Läkare inom primärvården och ser de negativa konsekvenserna för små vårdcentraler.

(Södertälje, 2018-02-14)

#86

Håller med om allt Magnus Isacson tagit upp i sin skrivelse. Särskilt viktigt är att vi fortsatt får ta hand om våra mest sjuka patienter på ett bra sätt.
Utökade öppettider kommer att leda till en försämrad arbetsmiljö för personalen, med ökad stress till följd av detta.

(Stockholm, 2018-02-14)

#88

Distriktsläkare som fått nog!

(Huddinge, 2018-02-14)

#91

Detta är inte acceptabelt!! det får vara nog nu.

(Stockholm, 2018-02-14)

#100

Det måste bli en förändring Vi som är professionella måste tillåtas arbeta på det sätt som vi är utbildade gör

(Hällegorsnäs, 2018-02-14)

#101

Börjar bli allt mer vansinnigt med ökad tillgänglighet för fel patientgrupper och försämring av vår arbetsmiljö.

(Stockholm, 2018-02-14)

#105

Jag vill på detta sätt visa mitt missnöje. Ledningen kommer att förstöra väl inarbetade rutiner, genom att förstöra arbetsglädje och trevnad med kolleger

(Stockholm, 2018-02-14)

#119

Jag värnar patientsäkerheten och arbetsmiljö.

(NORRTÄLJE, 2018-02-14)

#128

Jag är en pensionerad läkare som numera tillhör patientgruppen äldre o multisjuka.. vill värna om medicinsk prioritering o möjligheter för professionen att påverka sin arbetsmiljö så vårdcentralens personal ska kunna sköta sitt arbete utan att hamna i etiska konflikter o patienter tvingas söka akutvård på sjukhus i stället för välfungerande primärvård.

(Stockholm, 2018-02-14)

#130

Beslutet strider mot hälso sjukvårdslagen!! Vi ska satsa på de som i första hand behöver vården!

(Helsingborg, 2018-02-14)

#131

Jag som ST-läkare i allmänmedicin ser dessa tre politiska beslut som drastiskt tvingades på oss som olämpliga. De släppdes ut på oss utan vetenskapliga underlag eller diskussion med läkarna som arbetar i den kliniska vardagen inom primärvården.

(Stockholm, 2018-02-14)

#133

Jag håller med om att primärvården skall få vara med och tycka till.

(Stockholm, 2018-02-14)

#137

Jag håller med om vartenda ord som Magnus Isacson skrivit och förväntar mig att ledningen lyssnar.

(Sollentuna, 2018-02-14)

#138

So m enhetschef och aktiv sjuksköterska som har arbetat mot primärvården ser jag samma brister som är redan uppmärksammade. Dessutom ser jag stora arbetsmiljöförsämringar vid ökade öppettider, då bemanning glesas ut och verksamhet blir mer sårbar hela öppettiden.

(Stockholm, 2018-02-14)

#143

Väl formulerat!

(Stockholm, 2018-02-14)

#144

Vi måste värna kontinuitet och rätt prioritering hos alla allmänläkare , ryggraden i vårt arbete.

(Stockholm, 2018-02-14)

#152

Arbetar inom SLSO och instämmer i den oro och missnöje som framkommer med avseende på ovanstående beslut som tagits.

(Stockholm, 2018-02-14)

#155

Jag håller med!

(Stockholm, 2018-02-14)

#161

Jag skriver under helt klart!

Stephanie Liotier

(Stockholm, 2018-02-14)

#162

Äldre- och kronikerdiskriminering.
Fokus på verkligt patientfokus Tack.

(Stockholm, 2018-02-14)

#173

Inga fler läkare som ska bli utmattad . En bra arbetsmjlö är grunden för en säker vård som har fokus på patienten och inte produktion siffror.

(HUDDINGE, 2018-02-14)

#174

Samordnare, Liljeholmens akademiska vårdcentral. En konsekvensanalys och pilottest innan breddinförande av reformer vore på plats.

(Stockholm, 2018-02-14)

#175

Efter 40 år som färdig läkare och 32 år som specialist i allmänmedicin här i Stockholm förfäras jag över att vi åläggs mer och mer arbetsuppgifter men allt mindre möjligheter att styra vårt arbete!

(stockholm, 2018-02-14)

#178

Jobbar på BVC och vi gillar inte alls webtidbok heller, blir felbokat och barn kan glömmas bort om man lägger över ansvar på föräldrar mer.

(Stockholm, 2018-02-14)

#184

Arbetar som distriktssköterska och upplever att min kompetens tas allt mindre till vara. Tiden går åt till administration. Schemaläggning. Frustration bland medarbetare och även våra sjukaste patienter som har svårt att hävda sig. Dessutom saknar jag konsekvensanalyser av alla nya förändringar. Liksom utvärdering av redan införda.

(Handen , 2018-02-14)

#188

håller med det som skrivs i artikeln. OCH, vart har medbestämmandelagen tagit vägen? Toppstyrning där man bara ser pengasedlar är ALDRIG bra för varken patienter eller personal, precis som författaren har tydligt förklarat.

(Stockholm, 2018-02-14)

#189

Ulrika Lannerström

(Stockholm, 2018-02-14)

#191

Håller med.

(Salem, 2018-02-14)

#192

Patienter listade på mig tar jag fullt ansvar för. Hittills har det fungerat Utmärkt. Arbetssätt måste anpassas efter vilken typ av patienter man har och det är vi som står på verkstadsgolvet experter på, ingen annan.

(Stockholm, 2018-02-14)

#196

Derya Cirik

(stockholm , 2018-02-14)