Rädda Arbetsmarknadsavdelningen i Vallentuna

Rätt ska vara rätt!!

Den 12 november går Kommunfullmäktige i Vallentuna till beslut om en ny kommunplan. I kommunplanen framgår att en av Vallentunas största verksamheter, Arbetsmarknadsavdelningen - AMA, ska läggas ner.

Detta skulle innebära att en mängd personer snart står utan jobb. Personer som redan är utsatta och har svårt att hitta en plats på den öppna arbetsmarknaden, och som istället kommer att tvingas in i bidragsberoende. Vallentuna skulle också förlora sin plats som en av de fem kommuner med lägst arbetslöshet.

Underlaget som förslaget om en ny kommunplanen bygger på består av flera felaktiga uppgifter, och det saknas helt en risk- och konsekvensanalys.

Vi vänder oss starkt mot detta och vill att felaktigheterna rättas till samt att beslutet att lägga ner AMA skrotas!

_____________________________________________

Felaktiga uppgifter i Kommunplan 2019-2021:

"Kommunen bedriver idag två till stor del parallella verksamheter där socialnämnden har ansvar för Vallentuna arbetscoachning och kommunstyrelsen har ansvar för arbetsmarknadsavdelningen."

FEL! Det är INTE parallella verksamheter, det är KOMPLETTERANDE verksamheter.

___________

"Vallentuna arbetscoachning ger stöd och hjälp åt personer som står långt ifrån arbetsmarknaden att göra sig anställningsbara och komma ut på den öppna arbetsmarknaden."

FEL! Arbetscoachningen arbetar utifrån SoL och LSS att hitta daglig sysselsättning åt personer med särskilda behov.

AMA arbetar utifrån arbetsförmedlingens uppdrag om arbetsträning och arbetsprövning.

___________

"Arbetsmarknadsavdelningen har haft ett liknande uppdrag men inte uppnått lika goda resultat."

FEL! Arbetscoachningen får ut ungefär 7 personer i daglig sysselsättning per år. AMA får ut ungefär 18 personer i arbete per år.

___________

HJÄLP OSS ATT STOPPA DETTA BESLUT!

TACK!