PROTEST MOT ALL BYGGNATION PÅ HAMMARBY

Hammarbybild_BÄSTA1.jpg

Vi motsätter oss och protesterar mot detaljplan 1858 och säger NEJ till all byggnation på Hammarby i Västerås.

Hyresområdet är ett tidigt miljonprogramsområde med hög andel låginkomsttagare, bidragstagare och sociala problem.

Andelen med eftergymnasial utbildning är en av de lägsta i Västerås. Andelen öppet arbetslösa och försörjningsstödstagare är en av de högsta i Västerås. Området ligger dessutom i topp när det gäller brottsstatistiken och har stora problem med överbelastade skolor.

Bostadsbolagen IKANO och Willhelm och eventuellt flera aktörer vill nu exploatera hyresområdet och bygga ännu fler höghus på grönytor och befintliga parkeringar.

Det är INTE lämpligt att bygga i det här miljonprogramsområdet!

Det finns andra stadsdelar i Västerås som har noll eller väldigt få hyresrätter och som har bättre förutsättningar och möjligheter för byggnation. Trots detta vill de styrande politikerna i byggnadsnämnden S+C+KD+MP samt M och V bygga ett miljonprogram i det aktuella miljonprogramsområdet och förstärka segregationen negativt.

Hjälp oss att STOPPA detta vansinnesprojekt!

Planbeskrivning för detaljplan 1858
Observera att ritningarna INTE är skalenliga.

Hammarby Stadsdelsförening

Västerås 21 juni 2018