Nu måste Vi agera mot alla former av hat, intolerans, rasism, islamofobi, antisemitism, homofobi eller annan diskriminering!

Nu mer än någonsin måste vi stå upp för respekt och samexistens mot hat, hot, våld och intolerans!
Med anledning av det eskalerande muslimhatet - vare sig det handlar om slöjförbud, Koranbränning eller andra människorättsliga kränkningar!

Vi är djupt oroade över den pågående utvecklingen i Sverige som har förändrat vår uppfattning om ett samhälle vi inte längre känner igen. Vi ser en ökning av våldsamheter och social oro. Det eskalerande och oacceptabla våldet och hatet i vårt samhälle skakar och skrämmer oss djupt.
Koranen, liksom många andra religiösa böcker, är heliga för de flesta troende människor. Att bränna Koranen är inte bara en kränkning av många muslimers självbild utan också ett övergrepp på ens integritet och trygghet.
Genom denna namninsamling vill vi som ansvarsfulla medborgare i Sverige inte bara uppmärksamma det rådande samhällsklimatet, utan också betona vikten av att vi gemensamt arbetar för universell respekt av andras liv och värna om allas väl, friheter och skyldigheter.

Vi anser bestämt att yttrandefrihet inte kan vara meningsfull om den inte åtföljs av ett verkligt ansvarstagande för alla individers rätt till “samhällsfrid”, välbefinnande, trygghet och säkerhet. Det är också avgörande att vi förstår att fobier och fientlighet är tydliga symtom på bristande kunskap, medkänsla och respekt för "de andras" lika rättigheter och skyldigheter.

Religioner och politik påverkas starkt av hur människor tolkar och agerar utifrån sina övertygelser. Trots olikheterna mellan olika religioner och ideologier finns det ofta många gemensamma faktorer och drag.

I Sverige har det länge rått frid och fred men så är inte fallet längre! Detta påverkar vår hälsa och i än högre grad våra barns trygghet och utveckling.

Vi vill vidare framhäva det betydande bidrag som islam, muslimer och kvinnor har gjort genom historien för att berika vår gemensamma civilisation. Ett exempel på detta är t ex världens första erkända universitetet, enligt Guinness rekordbok, som grundades av en muslimsk kvinna i Fes, Marocko, år 859; Al Quaraouiyine universitet. Det finns otaliga  insatser och bidrag talande för det positiva och konstruktiva inflytandet som olika bakgrunder och övertygelser kan ha på våra samhällen.

Vi hoppas innerligt att alla ansvarstagande individer och organisationer kan stödja vår namninsamling nu och därigenom visa sitt genuina engagemang för att aktivt bekämpa islamofobi och andra hatiska tendenser för att främja respekt och tolerans i vårt samhälle.

Tillsammans måste vi ta oss samman för att skapa en framtid där alla kan leva och verka i harmoni och välstånd, oavsett våra olika bakgrunder och övertygelser.

- Före 1970 fanns i Sverige skydd mot religionskränkning i lagen om trosfrid (tidigare lagen mot hädelse). När lagen 1970 togs bort, menade man att lagen om hets mot folkgrupp skulle ge ett tillfredsställande skydd mot att religiösa värden inte skulle kränkas. / ur riksdagen.se

Sammanfattningsvis, det är viktigt att komma ihåg att yttrandefrihet inte är absolut och att det finns gränser och begränsningar för att säkerställa harmoni, ordning och skydd för vårt samhälles välbefinnande.

Idag är det mer nödvändigt än någonsin att våra samhällsledare granskar, utvärderar och uppdaterar våra regler och lagar för att främja vårt lands välstånd och stabilitet.

För att överleva som art måste vi också lära oss att acceptera olikheter, så länge dessa inte skadar våra medmänniskor och våra samhällen. Vi måste verkligen sträva efter att samexistera i harmoni och fred.

Heinrich Heine sa en gång: 'Närhelst de bränner böcker kommer de också, i slutändan, att bränna människor'. Detta citat är en påminnelse om att vi inte kan tillåta att hat och intolerans får frodas och sprida sig.

Vi säger nej till:
- Ansvarslös yttrandefrihet, social oro, utanförskap, extremism, hot, hat och våld.
Vi säger ja till:
- Samexistens, respekt, ansvarsfull yttrandefrihet, ordning, trygghet och säkerhet.

Tack för ditt ovärderliga stöd! Din röst är nödvändig för att bekämpa det eskalerande våldet och hatet mot olikheter i vårt samhälle. Genom att skriva under visar du på ett nödvändigt ansvar och engagemang för ett samhälle där vi alla kan leva och verka i fred, harmoni och välstånd.

Marockanska Kvinnoföreningen ANDALOUS

SMIF - Skandinavisk-Marockanska IntresseFöreningen

Atlas Barnens Center i Stockholm

Genom att underteckna godkänner jag att Naima SMIF lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.