Protest mot ändring av reglerna för ”15-timmarsbarn” inom barnomsorgen i Osby kommun

Protest mot ändring av reglerna för ”15-timmarsbarn” inom barnomsorgen i Osby kommun / Uppdateringar / Ärende skickat till Osby kommun / Kommentarer


Gäst

#1

2018-06-19 12:16

Nu håller vi tummar och tår att denna meningslösa ändring inte blir av!! // Natalie K.

Gäst

#2

2018-06-19 12:21

Härligt! Hoppas verkligen att dom tar detta till sig och ändra tillbaka!

Gäst

#3

2018-06-19 12:32

Till alla som undrar varför det sparas in på barnen, så vill jag framföra att detta inte är en besparingsfråga. Det är facket kommunal som på personalens förfrågan gjort riskanalyser och förhandlat fram denna ändring. Det är aldrig fel att kolla med ansvariga innan man gör antaganden. Denna ändring är väldigt negativ för mig också, men det är självklart viktigt att lyfta frågor som pedagogerna anser försämrar deras arbetsmiljö.

Anonymous

#4 Re:

2018-06-19 16:18

#3: -  

Hej!

I min skrivelse tydliggör jag att jag vet att detta inte är en direkt sparåtgärd p.g.a. det väntade underskottet utan en effektivisering som grundar sig i att belastningen är för hög under vissa tider på dagen. Jag anser dock att den alternativa lösningen kunde vara att anpassa bemanningen om de ekonomiska förutsättningarna funnits, inte sant? I slutändan blir det mesta en fråga om pengar. Och ja, det är självklart viktigt att lyfta frågor som pedagogerna anser försämrar deras arbetsmiljö, liksom vi nu lyfter en fråga som vi anser försämrar vår tillvaro. Barnens och familjernas välbefinnande är inte underordnat pedagogernas och då tycker jag det är helt befogat att ifrågasätta ett beslut som påverkar så många. Slutligen finns ingen risk-och konsekvensanalys omnämnd i beslutsunderlaget vilket är en av de saker jag ifrågasätter. Utan en sådan analys kan jag inte se att alla aspekter av frågan blivit utvärderade tillräckligt för att genomföra en sådan förändring.


Gäst

#5 Re: Re:

2018-06-20 16:47

#4: - Re:

Min kommentar var inte främst menad till dig utan till många av de som kommenterat, som inte verkar ha en aning om varför beslutets har tagit. Givetvis är det i slutändan en fråga om pengar, det är det väl alltid. Men det ska finnas pedagoger att tillgå också, och de har redan nu svårt att rekrytera förskolelärare. I en perfekt värld hade de anställt fler och på så vis gjort alls nöjda, men nu saknas det tyvärr både pengar och personal för att tillgodose de önskemålen. Med det sagt har även jag skrivit under detta, hade gärna sett någon lösning.  Exempelvis att 15 timmarsbarnen gick olika dagar, halva gruppen måndag till tisdag och andra halvan onsdag till fredag, och en rotation på detta så att alla fick gå 2,5 dagar per vecka i snitt.