Alla ungdomar har rätt att kunna ta sig till sin skola med kollektivtrafiken oavsett ekonomiska förutsättningar!

NAMNINSAMLING FÖR SL-KORT TILL ALLA SKOLUNGDOMAR PÅ GYMNASIET

Idag är policyn inom Stockholm Stad att en elev som har minst 6 km mellan bostad och skola (och är under 20 år) är berättigad till ett SL-kort.

Jag är lärare på Enskede Gårds Gymnasium i södra Stockholm. Hos oss är ungdomar mellan åldrarna 16 och 20+ placerade på Introduktionsprogrammen (IA, Prep, YI, SI) för att läsa grundskoleämnen som de av flera olika faktorer ännu inte nått målen i, så att de blir behöriga att kunna söka något av de nationella gymnasieprogrammen. De har alltså inte haft privilegiet att kunna söka sin gymnasieskola utan blivit placerade hos oss oavsett avstånd mellan bostad och skola. Flera av dessa ungdomar tillhör dessutom en socio-ekonomiskt utsatt samhällsgrupp. Tidigare har skolledningen prioriterat att köpa SL-kort men eftersom skolans budget ligger på minus så räcker inte pengarna längre.
Vi i skolan kommer omedelbart att se en ökad frånvaro som resultat.

Politiker och andra beslutsfattare motiverar policyn genom att hävda att den ger likvärdighet för samtliga ungdomar inom staden och hänvisar till det fria skolvalet. För de elever som tvingas att betala för att komma till en skola de inte själva valt, är detta allt annat än likvärdigt!

Hur kan möjligheten till utbildning vara ekonomiskt och geografiskt villkorat då detta är faktorer som ungdomarna inte själva kan påverka?

Tillsammans kan vi försöka ändra på beslutet! Skriv på namninsamlingen som stödjer att en ny motion kan bli aktuell så att politikerna ändrar beslutet!

Alla har rätt till utbildning!

Bifogat finns en länk till en motion i kommunfullmäktige år 2012.

(En längre version av denna skrivelse finns, kontakta mig vid intresse att läsa den).