VÄSTRAUPPRORET MOT HÄLSOSCHEMA!!

Kontakta namninsamlingens skapare

VI ÄR ENADE!!VÄLKOMMEN PÅ MÖTE!!

2023-01-12 10:34:26

972B19A3-3F32-429E-AB78-5D775173455C.jpegIgår onsdag lyssnade många av oss på konsulter från företaget Time Care som ville upplysa oss om hur bra denna Bemaningshandbok är, nya namnet för Hälsoschema som vi är mer bekant med, konsulter som då Sollefteå Kommun har anlitat för att införa denna Bemanningshandbok som vi inom vård och äldreomsorgen ska jobba efter.

På eftermiddagen hade vi fackliga ombud i hela kommunen möte med kommunal där vi fick information från en del av de personer som varit med i denna resa med att utveckla denna ide.

Vi känner efter denna dag att det är mycket som är luddigt och oklart, svar som "vet ej, nä vi har inte frågat berörda, vi har inte gjort enkäter för att ta reda på hur det ser ut,"osv.

Detta hörs också vara ett levande dokument som kommer att kunna ändras under tidens gång om det visar sig att vissa saker inte fungerar, Vår självklara fråga är då VARFÖR INTE REDAN FRÅN BÖRJAN TA HJÄLP AV EXPERTER,ALLTSÅ DE RIKTIGA EXPERTERNA,VI SOM JOBBAR UTE I KOMMUNENS ARBETPLATSER SOM DETTA BERÖR, ÄR DET VI ELLER POLITIKER OCH ANSTÄLLDA PÅ SOLLEFTEÅ KOMMUNHUS SOM VET HUR DET FUNGERAR UTE I VERKLIGHETEN PÅ GOLVET I DE OLIKA VERKSAMHETERNA??

Tillsammans i samverkan kan vi åstakomma mycket, och säkerligen mycket billigare!

Delaktighet och medbestämmande är en av de viktigaste hörnstenar vi har, finns nåt som heter MBL lagen= medbestämmandelagen, "De grundläggande reglerna för den kollektiva arbetsrätten finns i Lagen om medbestämmande i arbetslivet. Syftet med lagen är ökad delaktighet och inflytande för de anställda. Detta säkerställs genom arbetsgivarens skyldighet att informera och förhandla med de fackliga organisationerna"

Slutligen vill vi säga att vi arbetstagare i sollefteå kommun som detta berör är enade i denna protest, om än att vi i Västra tog första steget i denna protest,SAMT att vi har vår fackförening kommunal bakom oss!!

GÖR OM GÖR RÄTT!

KOMMUNAL SOLLEFTEÅ BJUDER IN TILL ETT ÖPPET MÖTE ANGÅENDE VÄLFÄRDSRESAN FÖR ER SOM JOBBAR INOM VÅRD OCH OMSORG I SOLLEFTEÅ KOMMUN

DATUM:230124

TID:17:30-21

PLATS:HULLSTA GÅRD I DANSSALONGEN

VI TACKAR ER ALLA, VAR OCH EN FÖR ERT STÖD I DETTA!!

Elisabeth Lilliesköld Ramsele/Edsele hemtjänst

BESLUT ÄR TAGET IDAG!!!

2023-01-10 19:53:00

Idag klubbades förslaget igenom om att införa Välfärdsresan/Hälsoschema/Bemanninghandbok. Oavsett vad detta kan innebära,positivt eller negativt, vi har dock,hört mest negativt,så är grejen att detta gjorts över våra huvuden,ingen som helst delaktighet,medbestämmande eller inflytande, varken med oss personal eller vi fackliga ombud, så vi vet egentligen inte vad detta beslut som berör vårt arbete, vårt schema,vårt sätt att jobba,vår fritid, semester ,återhämtning mm kan innebära,och hur vi i Sollefteå kommun ska lyckas med något som så många inte lyckats med är också frågan... men vad vet vi ute på golvet som utför jobbet!!
kommunal skickade igårkväll ut en vädjan om att inte klubba igenom detta beslut idag..

Många som är uppgivna och ledsna och känner sig överkörda..

Elisabeth Lilliesköld Ramsele/Edsele hemtjänst

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.