VÄSTRAUPPRORET MOT HÄLSOSCHEMA!!

VI PROTESTERAR MOT HÄLSOSCHEMA!!

ALL PERSONAL INOM VÅRD & OMSORG

Hjälp Oss och skriv under!!

Sollefteå kommun har kommit på den briljanta iden om att införa något som många provat och gått ifrån, det sk Hälsoschemat, också kallat för hållbara scheman. Ett koncept som funnits ett tag med syfte att införa heltid som norm, OCH som då många kommuner gått ifrån just för att det är OHÄLSOSAMT!!

Googlar man hälsoschema, bla på Undersköterskeupproret, så får man upp väldigt lite positivt, det mesta är negativt, och många som provat detta sätt att jobba/lägga schema har slutat med denna metod.

Häsoschema kan innebära följande:

• Mindre inflytande på det egna schemat
  • Kortare långledighet
  • Jobba fredagkväll mot ledig helg
  • Kvällsveckor- svårt för ensamstående
  • Sämre flyt i schemat och upphackad ledighet
  • Varannan helg
  • Samma antal arbetspass oavsett 100% eller 75%
  • Kortare nattpass=fler pass till samma lön och färre lediga nätter
  • Arbeta resurspass på annan arbetsplats än den egna=en oro bland personalen vars man ska jobba, samt risk för att kontiunitet och kontaktmannaskap hos brukaran försämras

På Ramsele/Edsele Hemtjänst jobbar man redan varannan helg sedan några år tillbaka,MEN det har ändå fungerat just för att schemat varit så bra, men många vill gå tillbaka till 2 av 5. I arbetsgruppen finns en kollega som lägger schemat, KOSTAR INGET EXTRA, och arbetskamraterna för en dialog med henne om man har speciella behov pga familjeförhållanden osv och det fungerar superbra!Personalen är DELAKTIGA och nöjda! Det är ett flyt i schemat, man går av tex kl 12, följd av en ledig dag och sedan efter det ofta ett kvällspass. Jobba kvällspass, heldag, kortdag och sedan ledigt. Ofta efter helgledigt börjar man med ett kvällspass, vilket förlänger ledigheten. Som mest kan man vara ledig från torsdag kl 12 till måndag kl 16.30.

Ja inte är det då för att vi går upp och jobbar kl 7 efter att vi slutat kl 21:30 kvällen innan som gör att vi blir slutkörda och sjukskrivna,det är allt annat, dessa ständiga besparingar, som inte blir några besparingar i slutändan, det nollvikas=det lejs inte in för sjuk personal utan vi går kort. Vi har inte bara vikariebrist, vi har svårt att överhuvudtaget locka folk att jobba inom vården, för vad ska vi locka med?! Det vi kan locka med är 90% arbetstid med heltidslön, då kanske vi kan få folk till vården, OCH behålla dom som redan finns!!

Då vi har relativt dåligt betalt, framförallt obekväm arbetstid som utgör en stor del av arbetstiden, vi jobbar ständigt kvällar, helger, alla högider året om, får knappt arbetskläder, inga arbetsskor, vet inte när och om vi får sommarsemester längre, och tre perioder börjar bli allt valigare. KAN VI DÅ IALLAFALL FÅ BESTÄMMA ÖVER VÅRT EGET SCHEMA SOM ÄR EN OTROLIGT VIKTIG GRUND I BÅDE ARBETSLIV OCH PRIVATLIV!!

SKRIV PÅ OCH DELA!!

Elisabeth Lilliesköld Ramsele/Edsele hemtjänst    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Elisabeth Lilliesköld Ramsele/Edsele hemtjänst lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.