Utöka kapaciteten på Aspöleden

Kommentarer

#1

Utöka färjekapaciteten

Stefan Knutsson (Karlskrona , 2023-06-15)

#2

Kapaciteten på Aspöleden är inte tillräcklig.

Bo Åhgren (Drottningskär , 2023-06-15)

#3

Trafikverket behöver utöka färjetrafiken för att följa med i utvecklingen av Aspö.
Det vore tråkigt om färjan blir en hämsko för den positiva utvecklingen av Aspö och en levande skärgård.

Henrik Lirsjö (Drottningskär, 2023-06-15)

#5

Jag är missnöjd med färjan begränsade avgångar och trafikverkets nonchalans.

Joachim Liljegren (Drottningskär , 2023-06-15)

#6

Aspöfärjan måste fungera även på sommaren. 20:30 turen behöver komma tillbaka.

Thomas Almqvist (Drottningskär , 2023-06-15)

#7

Föräldrar som bor på ön som man vill känna trygghet att komma till fastlandet samt att jag själv besöker ön frekvent och upplever att tidtabell/färja är underdimensionerad.

Peter Johansson (Karlskrona, 2023-06-15)

#9

Jag tycker att det är viktigt med en levande skärgård och då måste vardagslivet också funka vilket det inte gör med nuvarande kapacitet och diverse uppehåll

Gunilla svensson (Växjö, 2023-06-15)

#10

Jag tillbringar hela sommaren i egen fastighet på Aspö.

Elvy Skånberg (Mölndal, 2023-06-15)

#11

1. Inga luckor i tidtabellen.

2. Färjetrafik mellan 05:00 och 01:00 alla dagar.

3. Utökad halvtimmestrafik som kompensation för nermålad färja, Yxlan.

PETER HENNING (Kristianstad , 2023-06-15)

#13

Jag lever och bor på Aspö och har ett jobb i Karlskrona. Jag jobbar med infrastruktur (elnät och fibernät) och måste veta att jag kan ta mig till jobbet för att hantera eventuella problem som uppkommet. Det går inte att få vänta i timmar för att komma till mitt jobb

Janne Lindqvist (Aspö, 2023-06-15)

#14

Håller med det som Malin skriver ang färjan.

Therese Olsson (Drottningskär , 2023-06-15)

#15

Min syster med familj bor på Aspö.

Bert-Ola Runeson (Karlskrona, 2023-06-15)

#16

Jag vill att företagare ska kunna utvecklas därute. Då funkar inte detta alls.

John Petersson (karlskrona , 2023-06-15)

#18

Färjan får inte vara ett hinder för åretruntboende!

John Sigurdsson (Bromma, 2023-06-15)

#19

Färjetrafiken mellan Trossö-Aspö som inte heller tidigare fungerat optimalt har nu blivit ännu sämre. Det skapar onödig irritation, konflikter och stagnation av öns utveckling.

Susanne Larsson (Karlskrona , 2023-06-15)

#20

För att visa mitt missnöje mot Trafikverket som ständigt möter oss fastboende med nonchalans. Vill man ha en levande skärgård är det dags att se verkligheten och agera istället för att relatera till historik och statistik vilket framstår som ren dumhet och okunskap.

Linda Swahn (Drottningskär , 2023-06-15)

#23

Småbarnsfamilj. Vi båda jobbar i stan o barnen på skolan ute på Aspö. Hade varit helt fantastiskt om dessa förslag kunde genomföras! Svårt att planera med skola, fritids, fritidsaktiviteter, vård/omsorg och andra ärenden inne i stan om allt bara försämras.

Ida Nordström (Drottningskär , 2023-06-15)

#24

Försämring av färjekapaciteten.

Magnus Larsson (Karlskrona , 2023-06-15)

#25

Som aspöbo vill jag ha samma förutsättningar att ta mig ut och in på ön som de som bor öar med broförbindelse utan att behöva avsätta extra tid i väntan på färjan och bli stressad inför varje överfart.

Katarzyna Skuza (Drottningskär , 2023-06-15)

#26

Om Aspö ska leva och utvecklas måste det finnas kommunikationer till och från. Ni har ju satsat så mycket med vatten och fiber - hur tänker ni nu?

Anki Mattson (Stockholm, 2023-06-15)

#28

Jag håller med ovanstående punkter till fullo!

Gabriella Kruger (Drottningskär , 2023-06-15)

#29

Jag håller starkt med de ovanstående punkterna. Specifikt fler turer

Eilika Kruger (Drottningskär, 2023-06-15)

#31

Dagens situation med färjan är inte hållbar och rimlig. Jag vill ha fler möjligheter att ta mig till och från Aspö, även under ”obekväma tider”. Vänner och familj samt övriga boende på ön ska ha bättre förutsättningar att ta sig till och från Aspö, även på helger.

Oliver Petersson (Karlskrona (Lyckeby/Aspö), 2023-06-15)

#32

Aspöleden beskrivs som en väg.
Vilka andra vägar stängs av i timmar under dag/kvällstid eller efter 00.00 för att inte öppnas förrän 06.30?
Vi behöver vår ”väg” dygnet runt.

Edith Hoël (Drottningskär, 2023-06-15)

#33

De fastboende på Aspö och sommargästerna behöver färjetrafik som möter behovet, särskilt under sommaren och högtrafik!

Elin Olstorpe (Karlskrona , 2023-06-15)

#34

Förbättra färjekapaciteten istället för att försämra.

Birgitta Abrahamsson (Karlskrona , 2023-06-15)

#35

Utökad kapacitet, anpassning av tidtabellen: inga luckor, avgångar 05:00-01:00

Ylva Ågren (Drottningskär , 2023-06-15)

#36

Jag har Sommaren på ö!!

Lena Ottosson (Karlskrona, 2023-06-15)

#37

Jag är uppfödd på aspö, har mina föräldrar här och vi är på aspö varje helg. Även under loven så kan mina barn få det mysigt på aspö medans jag åker till jobbet. Men då krävs det att färjan går ofta, tar stor kapacitet med bilar och definitivt senare. Jag som jobbar skift. Mina framtidsplaner är att flytta ut med mina barn till aspö.

Maria Lindkvist (Bräkne-Hoby , 2023-06-15)

#38

För en levande skärgård!

Johan Fröberg (Stockholm, 2023-06-15)

#39

Vi behöver en förberedelse som fungerar och att kapaciteten är tillräcklig för de stora topparna och åretrunt å dygnet runt.

Jim Bernhardsson (Drottningskär , 2023-06-15)

#41

Jag vill inte ha några uppehåll i tidtabellen. Svårt att ha någon aktivitet i Karlskrona.

Anki allsten (Drottningskär , 2023-06-15)

#42

Bor på Aspö och jobbar i äldreomsorgen vilket betyder att jag jobbar både kvällar och helger. Som det är nu får jag ibland vänta upp till 2 timmar på färjan för att komma hem

Marie Stenholm (Karlskrona, 2023-06-15)

#46

Jag tycker att man ska göra skärgården tillgänglig. Så folk kan vara bofasta året runt.

Tanya Karlsson (Karlskrona , 2023-06-15)

#47

Om ön ska ha en chans att överleva och expandera så är väl prio ett att man kan ta sig till ön?
Hur tänker man?

Viktoria Ingemarsson (HÖÖR, 2023-06-15)

#48

Det är viktigt att försöka möta behoven för att hålla skärgården levande, detta kan man inte göra genom att backa i utvecklingen. Ökad kapacitet och turtäthet behövs.

Tanja Solli (Drottningskär, 2023-06-15)

#50

Nej till försämring av färjekapacitet.

Yngve Abrahamsson (Karlskrona , 2023-06-15)

#52

Detta problem måste lösas, när ska ni lyssna?

Ronny Carlqvist (Höör, 2023-06-15)

#53

Ni måste bara lösa detta NU!
Man ska inte behöva sitta timmar och vänta för att komma med.

Lena Andersson (Drottningskär+, 2023-06-15)

#56

Jag är starkt beroende av en färja som inte har uppehåll i turerna och som har tidtabell 05-01

Hansi Larsen (Aspö, 2023-06-15)

#58

Är väldigt missnöjd med hur Trafikverket sköter Aspöleden.
Skärpning!

Lasse Djureen (Drottningskär , 2023-06-15)

#59

Åretruntboende på aspö och jobbar i stan

Mårten Ulvsbäck (Drottningskär, 2023-06-15)

#60

Jag är deltidsboende på Aspö och fr o m nästa år på heltid.

Elisabeth Hultman (Malmö, 2023-06-15)

#61

Jag har mina föräldrar bosatta på Aspö och jag märker själv när jag är på besök nere i Karlskrona/Aspö att det verkligen brister i båttrafiken. Det behövs sättas in mer trafik, då det finns en stor efterfrågan.

Sara Lindqvist (Stockholm, 2023-06-15)

#62

Önskar bättre och tätare turtabell Aspö-Karlskrona. Det är ofta fullt med bilar på färjorna. Inte trevligt att stå kvar och vänta till nästa färja. Viktigt med bra turlista och kapacitet på färjorna för att fler ska kunna bosätta sig på ön. Vi måste ha en levande ö även på vintern så att skola och affär kan finnas kvar.

Eva Gummesson (Karlskrona/ Drottningskär, 2023-06-15)

#63

Jag är åretruntboende på Aspö och jobbar i stan.

Carina Ulvsbäck (Drottningskär , 2023-06-15)

#64

Öka turtätheten. Inga luckor i tidtabellen.

Marie Dufwa (Drottningskär , 2023-06-15)

#65

Det är viktigt för mig som företagare på Aspö att kunna få mina varor levererade utan att leverantören behöver riskera att inte komma med färjan. Sådant kan i längden leda till att man nekas transport av varor.

Kicki Holm (Karlskrona, 2023-06-15)

#66

Vi behöver en färjeförbindelse som gör det möjligt för alla att bo på ön , att ön ska få fortsätta utvecklas. Det ska inte bara bli en pensionärs- eller sommarstugeö .

Marina Marina Eliasson (Drottningskär, 2023-06-15)

#68

Trafikverket senaste åtgärd att ta bort en fil på Yxland kommer att skapa ännu mer kaos. Är det inte nu dax att Trafikverket tar beslut att köra tätare turer (1/2-timme) utan uppehåll i turlistan.

Kent-Olle Gummesson (Drottningskär, Karlskrona, 2023-06-15)

#69

Färjeförbindelsen var först bra men har nu blivit katastrofal. Tack vare ett skrivbordsbeslut...

Joakim Bengtsson (Drottninskär-Hästveda, 2023-06-15)

#70

Bor på Aspö.
Jag blir orolig då man nu sänker kapaciteten på Yxlan. Det måste kompenseras med fler turer. Passa tider på fastlandet lär annars bli väldigt osäkert. Jag bävar inför sommaren.
Turtätheten borde bli bättre och nuvarande luckor tas bort. Gärna någon tur efter midnatt också.

Connie Stålebjer (Drottningskär, 2023-06-15)

#71

Jag skriver under för att ovan 3 punkter ska genomföras.

Magnus Olsson (Karlskrona , 2023-06-15)

#74

Jag bor på Aspö och jag är bekymrad över utvecklingen på Aspö

Harald Kruger (Drottningskär , 2023-06-15)

#75

Håller med Malin Larsson angående utökad kapacitet på Aspöleden.

Per Johnsson (Karlskrona , 2023-06-15)

#78

Jag anser att kapaciteten på Aspöfärjan måste ökas omgående.

Anette Lirsjö (Drottningskär , 2023-06-15)

#80

Vi anser att Trafikverkets beslut om minskad kapacitet är förödande för
Aspö utveckling. Det blir ingen levande skärgård med de beslut man tagit.

Irene Schöön (Drottningskär, 2023-06-15)

#82

Jag är drabbad av dessa färjor

Christopher Johansson (Drottningskär , 2023-06-15)

#84

Trafiken till och från Aspö måste fungera!

Tina Svensson (Helsingborg, 2023-06-15)

#87

Bofast året runt. Jobbar

Dolly Karlsson (Drottnigskär , 2023-06-15)

#88

Om man bor på en ö och vill pendla till jobbet så går det tyvärr inte längre eftersom man måste följa sina arbetstider och 6 färjan blir full, vi vill väl alla ha en levande skärgård eller hur. Håkan.

Håkan Petersson (Växjö, 2023-06-15)

#89

Färjetrafiken är nödvändig att den fungerar för oss fastboende för att möjliggöra pendlingen till våra jobb. Viktigt att den är punktlig men även att vi är säkra på att komma med oavsett färdmedel.

Helene Schmidt (Drottningskar , 2023-06-15)

#90

Ökad trygghet genom tätare turer till fastlandet, rädda/ behålla skola o affär samt öns företagare.

Eva Månsson (Drottningskär , 2023-06-15)

#92

Jag måste komma till mitt jobb i tid och vill inte behöva köra till färjan 45min. innan jag ska åka för att säkert komma komma med.
Vi är väldigt många människor som har valt att bo på Aspö året runt för här är så underbart.
Vi har väl samma rätt som andra att kunna komma i tid till våra jobb.

Christel Lindqvist (Aspö, 2023-06-15)

#93

Trafiken bör ta hänsyn till att boende på Aspö skall kunna utöva aktiviteter även kvällstid utan att behöva övernatta på hotell eller hos bekanta på fastlandet.

Irene Hård (Drottningskär , 2023-06-15)

#95

Med dom neddragningarna som görs nu går det inte att vara säker på att komma med färjan till jobbet i tid. Det är inte hållbart för oss fasta boende att man drar ner på möjligheten att kunna resa utan ständig oro om man ska kunna komma med färjan. Ska vi kunna behålla en levande ö med skola och affär måste man göra det lättare att åka hit inte tvärtom. Vi vill att det ska vara lockande för barnfamiljer att flytta ut till aspö och då måste möjligheterna för enkelt resande finnas. Jag vill inte att Aspö ska bli en semester ö utan fortsatt levande med blandade åldrar.

Irma Strömberg (Aspö, 2023-06-15)

#97

Måste till tätare turer så att mera barnfamiljer flyttar ut så att skolan och affären överlever.

Inger Mattisson (Drottningskär , 2023-06-15)

#99

Kapaciteten kommer bli katastrofalt dålig med färre bilplatser på Yxlan. Fler turer behövs också men framförallt inte färre bilar per tur! Då behövs en annan färja än Yxlan.

Carina Tenngart Ivarsson (Eslöv , 2023-06-15)

#101

Att jag bonde året runt på Aspö och drabbas mycket av att färjan inte går eller inte kan ta tillräckligt med passagerare med bil

Björn Ferding (Drottningskär , 2023-06-15)

#102

Jag stöder Aspö Intresseföenings krav på bättre kapacitet på färjelinjen Aspö -Karlskrona

Bo Olsson (Aspö, 2023-06-15)

#103

Jag vill att Aspö ska leva och utvecklas med nya barnfamiljer som ska kunna fylla våran skola och ha tillgång till affär och ön ska vara en levande bygd.

Claes Brinck (Drottningskär, 2023-06-15)

#104

Åretruntboende

Håkan Ivarsson (Drottningskär, 2023-06-15)

#105

Instämmer i alla punkter. Dags att något händer och att förbättring sker.

Liselotte Viktorsson Samuelsson (Drottningskär, 2023-06-15)

#106

Jag håller med om de åsikter andra har lämnat angående kapaciteten på färjelinjen, som skall vara en allmän väg som bekostas med skattemedel, om man bor i Malmö och arbetar i Karlskrona har man samma resväg tidsmässigt ungefär med bil som att bo på Aspö och ta sig till Karlskrona, detta kan inte vara rimligt. I Göteborgs eller Stockholm
Skärgård har man inga problem med att ha stor kapaciteter både på färjor och hur ofta man trafikerar linjerna och mig veterligen är dessa också allmänna vägar som bekostat med skattemedel, vad är skillnaden att man då inte kan tillgodose behovet vad det gäller Aspö i Blekinge skärgård

Yvonne Broman (Drottningskär , 2023-06-15)

#107

Jag håller med om förbättringarna på Aspö- leden

Mikael Svensson (Albuifera , 2023-06-15)

#108

Färjan är "allmän väg". Inte rimligt att "stänga" den 2 timmar vid olika tillfällen VARJE dag.

Christina Ivarsson (Aspö, 2023-06-15)

#109

Jag instämmer med uppgivna punkter.

Helene Löfgren (Drottningskär , 2023-06-15)

#110

Det funkar inte så som det är nu och vi vill få våran röst hörd!

Jessica Altenby (Karlskrona , 2023-06-15)

#113

Jag skriver under då jag värnar om Aspös möjlighet att fortsätta vara en levande ö och då förutsättningen för det är en fungerande färjetrafik för alla som bor på Aspö.

Ulla Hannu (Drottningskär , 2023-06-15)

#114

Öka tillgängligheten till Aspö

Jörgen Svahn (Karlskrona , 2023-06-15)

#116

Jag är sommarboende på ön och har släkt där.

Pia Eklund (Vellinge, 2023-06-15)

#118

Vi behöver större färja eller fler avgångar…inte mindre färja & färre avgångar speciellt nu när turister kommer ut.

Mikaela Karlsson (Karlskrona , 2023-06-15)

#119

Utöka kapaciteten på Aspöleden.

Bertil Hellstedt (Karlskrona , 2023-06-15)

#121

Jag är uppvuxen på ön och har mina föräldrar där. Skulle gärna vilja bo på ön om tillgängligheten varit bättre.

Karl Sörensson (Karlskrona , 2023-06-15)

#122

För att få en färjekapacitet som överensstämmer med befolkningens behov !!

Birgitta Ljungberg (Drottningskär, 2023-06-15)

#123

Det behövs en säker och kontinuerligt förbindelse vi kan lita på.
Det går om man vill

Tommy Olsson (Aspö, 2023-06-15)

#124

Vill ha mycket bättre färjeförbindelse

Benny Isberg (Aspö , 2023-06-15)

#125

Det är ohållbart att ha jobb på fastlandet och pendla från Aspö som det är nu.
Och under högsäsong blir turisterna fler och fler för varje år som går.
Idag går det åtskilliga timmar för att köa, öbor kör tidigare och tidigare till färjan och kommer ändå inte med.
Färjorna har helt enkelt inte den kapacitet som krävs.
Nu gör trafikverket tvärtom???
Ni skriver att det ni tar med säkerhet har ni igen på att färjorna går i tid.
Färjan går inte i tid för mig för jag kommer inte ens med!

Peter Olofsson (Drottningskär , 2023-06-15)

#126

Jag bor på Aspö och önskar bättre färjeförbindelser,

Mikael Eliasson (Aspö, 2023-06-15)

#127

Måste ha bättre färjeförbindelse

Gunilla Isberg (Aspö, 2023-06-15)

#129

Det orimliga i att aldrig veta om man kommer med eller inte, att inte veta hur lång tid innan avgång man måste chansa på att köra ner för att öka chansen att få plats. Är fritidsboende och ofta på ön. Alternativet att bli åretruntboende skulle inte fungera för mig med mina idrottade barn då de skulle komma hem på tok för sent då man har uppehåll även på kvällsturer(tex träna till åtta, första färjan till ön går 21.30, vilket betyder att man landar på ön 22.

Emma Medegård (Karlskrona , 2023-06-15)

#130

Jag är boende på Aspö och beroende av färjan. Är gammal och har svårt att sitta och vänta på färjeplats i timmar.

Kerstin Sörensson (Karlskrona, 2023-06-15)

#131

De är bedrövligt att man bara fokuserar på storstädernas färjor.

Calle Persbrandt (Karlskrona , 2023-06-15)

#132

För jag bor på Aspö och vill komma i tid till jobbet

Karin Ekström (Drottingskär , 2023-06-15)

#134

Jag tycker att en förbättring för färjetrafiken till Aspö behövs.

Anneli Svensson (Karlskrona, 2023-06-15)

#135

Jag tycker det behövs en förbättring av färjetrafiken.

Mikael Håkansson (Karlskrona , 2023-06-15)

#136

Vill ha bättre förbindelse och inte sitta halvtmmarvis i färjekö barka gång man skall hem oc till stan. Egen kö för fastboende

Lena Olsson (Karlskrona, 2023-06-15)

#137

Det är ” helgalet” att inför högsäsong minska kapaciteten på Yxlan med 25 %. Kommer bli kaos.
Det märkliga är att dylika åtgärder har gjorts flera gånger strax innan midsommarhelgen.
Man får uppfattningen att någon gör det med illvilja

Cay Strandén (Drottningskär, 2023-06-15)

#138

För att vi delvis bor på Aspö och situationen med färjan är ohållbar. Att ha ont i magen varje gång man ska över och aldrig veta om man kommer med. Galet.

Linda Olsson Nejdefelt (KARLSKRONA , 2023-06-15)

#140

Färjelinjen är egentligen en ”väg” och därför bör den skötas som en sådan.

Gunvor Ödman (Karlskrona , 2023-06-15)

#142

Färjan till och från Aspö är essentiell för Aspös överlevnad.

Idag torsdag 15 juni kl 14 var det 20 bilar kvar i färjekön på Aspö efter att färjan avgått. Notera att det är veckan innan midsommar och semestrar och sommarboende inte har startat/kommit. Hur detta kommer bli under sommaren med många fler boende på ön vågar jag inte tänka på.

Camilla Arfvidsson (Drottningskär , 2023-06-15)

#143

Alla bilar kommer inte med färgan

Saga Johansson Torebrink (Blekinge , 2023-06-15)

#144

Jag skriver under för att jag helt enkelt inte tycker att det är rätt att folk inte ska kunna ta sig till och från sina jobb. För att med alla turister som sommarstugefolk som kommer på sommaren - ska vi permanentboende inte kunna ta oss till och från fastlandet? Minskar man kapaciteten på den enda stora färjan (framför allt nu när högsäsongen för turister drar igång men även resten av året) så får man kompensera detta på något sätt. Färjan måste gå oftare. Det finns 3 färjor, varför inte använda alla 3? Alternativet skulle annars vara att vissa färjeturer endast är för permanentboende på ön.

Pontus Pitera Fredriksson (Drottningskär, 2023-06-15)

#145

Har tillgång till sommarstuga på Aspö.
Det är för långa uppehåll mellan många avgångar och det blir inte bättre av att missa en avgång. Det kanske inte gör så mycket med en halvtimme emellan men när det är en hel timme eller två timmar till nästa är det surt. Ifall Karlskrona vill kunna skylta med Aspö för turister så borde det även vara i deras intresse att trafiken utökas.

Ingemar Arfvidsson (Växjö, 2023-06-15)

#147

Jag behöver veta att jag får plats på färjan om jag ställer mig i kön 15min före avgång.
Kvällsturen 2030 från stan behövs för våra ungdomars skull.

Per-Olof Wetterlind (Drottningskär , 2023-06-15)

#148

För liten färja och för få avgångar, pauser i schemat som ställer till enorma köer. Svårt att bo och planera att vara på ön när man aldrig kan veta om man har en möjlighet att komma med färjan.

Therese Pettersson (Kristianstad , 2023-06-15)

#149

Detta är en VÄGfärja, dvs den ska ersätta en väg! Att bo på ön medför nackdelen att man måste ta sig över havet för att komma till fast land och det har alla Aspöbor självfallet valt att acceptera. Däremot vill vi INTE acceptera att färjans tidtabell tex utesluter oss från bio/kurs/teater/umgänge/ kvällsaktiviteter mm, mm. Ge oss en tidtabell som inte utestänger oss! Själv är jag såväl pensionär som icke fast boende, men jag tänker på affären, skolan, de heltidsarbetande, ungdomarna, sjuktransporterna osv, osv.

Kerstin Andersén (Drottningskär, 2023-06-15)

#150

För dålig kapacitet på vissa turer. Öka tätheten mellan turerna och att gå senare på natten.

Mikael Persson (Karlskrona , 2023-06-15)

#151

Jag har själv missat en färja flera gånger för att den är full. Då kan det ta en extra timme eller mer. Så ska det inte få vara på en allmän väg/färje-led.

Joakim Arfvidsson (Drottningskär, 2023-06-15)

#153

Jag delar insamlingens uppfattning

Johan Swärdh (Karlskrona , 2023-06-15)

#154

Jag bor på Aspö året runt och vill att jag och alla andra på ön ska komma i tid till våra jobb, läkarbesök, möten m.m.

Karin Frinäs (Drottningskär, 2023-06-15)

#156

Håller med ovanstående

Hans Olsson (Drottningskär , 2023-06-15)

#157

Bor på Aspö

Linnea Johansson (Drottningskär, 2023-06-15)

#158

Färjorna behöver gå oftare för att det skall fungera att bo på Aspö.

Jörgen Plymouth (Drottningskär, 2023-06-15)

#159

Uppehållen mellan avgångarna borde tas bort och senarelägga sista turen till kl 01 alla dagar i veckan.
Som det nu är måste man ställa sig i färjekön en timme innan avgång för att vara säker på att komma med, tex för att passa en läkartid.
Ska ön leva måste färjan fungera, för alla fastboende som arbetar och pendlar varje dag måste detta vara ett stort bekymmer.

Maria Arfvidsson (Växjö, 2023-06-15)

#160

Som fastighetsägare på Aspö protesterar jag mot den minskade kapaciteten på Aspö-leden i Blekinge. Det kommer att bli en helt ohållbar situation. Framförallt under sommaren!

Björn Lenander (Malmö, 2023-06-15)

#164

Det är helt ohållbart med den minskade kapacitet som nedmålningen av Yxlan innebär.
Likaså luckorna i trafiken.
Man ska kunna leva och bo på Aspö utan att behöva ägna timmar åt att sitta i färjeköerna.
Man ska veta att man kommer i tid till jobbet, till doktorn etc.

Lena Wik (Drottningskär , 2023-06-15)

#169

Jag är året runt boende och är beroende av denna kommunikation..jobbar i city.

Mariana Andersson (Drottningskär, 2023-06-15)

#172

Vi behöver en färja med fler avgångar och tätare turer, framförallt sommartid.

Eric Anderbjork (Drottningskär, 2023-06-15)

#175

Håller fullständigt med. Måste bli ändring. Inte en sommar till med kaos

Irene Madgård (Aspö,Drottningskär, 2023-06-15)

#177

Ohållbar situation att leva och bo utan fungerande väg. Att inte komma med innebär missade aktiviteter, förseningar till arbetet. Uppehållen i sin tur leder till att barnen inte kan gå på aktiviteter för det blir för sen hemkomst. Det pratas om en levande skärgård för fastboende vilket blir en omöjlighet med rådande situation.

Karin Fischer (Drottningskär , 2023-06-15)

#178

Att vi behöver komma till fastlandet när vi behöver.
Vi ska inte vänta o köa i timmar. Vi har tider att passa . Vi som är fast boende.

Ann-Britt Jonasson (Drottningskär, 2023-06-15)

#181

Utöka kapaciteten på Aspöfärjan

Jessica Berg (Karlskrona , 2023-06-15)

#184

Situation är hållbar! Det går inte att leva och bo utan fungerande vägfärja. Att inte komma med innebär missade aktiviteter, förseningar till arbetet. Uppehållen leder i sin tur till att barnen inte kan gå på aktiviteter för det blir för sen hemkomst. Det pratas om en levande skärgård för fastboende vilket blir en omöjlighet med rådande situation.

Maria Lundeberg (Drottningskär , 2023-06-15)

#186

Transport mellan aspö och fastland är för dålig just nu

Christina Plymouth (Stockholm , 2023-06-15)

#187

För dålig kapacitet, behövs bättre och fler färjor.
Då det är förlängd väg ska det finnas fler turer.
Yxkan tas ofta ur drift vilket medför stora förseningar, jag kommer försent till jobbet!

Camilla Corneliusson (Karlskrona , 2023-06-15)

#192

Jag tycker att det är för liten kapacitet på färjorna och man kan inte komma hem eller åka hemifrån (från ön) i tid, då det finns inte plats för tillräckligt många fordon på färjan. Släpp ut alla 3 färjor i trafik var tjugonde minut istället!!

Anna Potera Fredriksson (Drottningskär , 2023-06-15)

#193

Det måste gå att bo avskilt samt att turister är viktiga för ön.

Marika Jensen (Karlskrona , 2023-06-15)

#194

Har hus på Aspö

Mia Malmstedt (Göteborg , 2023-06-15)

#196

Jag är fastboende på Aspö och behöver en regelbunden kommunikation till Aspö för att kunna sköta mitt arbete. Om detta inte fungerar så måste jag/ vi tyvärr flytta.

Andersson Lotta (Drottningskär , 2023-06-15)

#198

Jag skriver under på grund av att jag är permanentboende på Aspö och är starkt beroende av en fungerande färjeförbindelse, utan luckor i trafiken.

Fischer Lars (Drottningskär, 2023-06-15)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...