Vi godkänner inte presenterat planförslag för Björknäs-Värmdövägen!

Kommentarer

#4

Jag skriver inte under för att det är en total förändring av området som inte har stöd i miljö, trafikvolym, säkerhet och att storleken på föreslagna fastigheter inte passar in i området.

Erica Wallmo (Nacka, 2022-01-22)

#5

Jag delar till fullo åsikten att planen måste stoppas då politikerna inte valt att reglera exploatörernas frihet.

Niclas Eriksson (Saltsjö-Boo, 2022-01-22)

#6

Som boende i Björknäs är jag mån om att miljön är trevlig, trafiksäker och ett område jag och min familj vill fortsätta bo i. Med dessa förslag är framtiden oviss och hela karaktären i området riskerar att gå förlorad.

Paula Stuxberg (Saltsjö-boo, 2022-01-22)

#7

Jag instämmer med de synpunkter som har lagts fram och att nuvarande detaljplaneförslag revideras och omarbetats så att de som berörs i Björknäs får sina synpunkter tagna på allvar. De som berörs över tid är väljarna, de boende i Björknäs som skall leva med resultatet av en dålig detaljplan och inte politikerna eller exploatörena. De senare är borta efter valet och när eländet till bygge-/en står klart.

Carl Henrik Geijer (Nacka , 2022-01-22)

#14

Planförslaget tyder på en komplett aningslöshet hos kommunens politiker och handläggare. Det är dags att kommunen börjar ta hänsyn till dem som bor och ämnar bo kvar i området än de som, för egen snöd vinning säljer och flyttar härifrån. Lägg våra pengar på en övergripande, vettig, plan istf att gå exploatörer med, som det förefaller enbart ekonomiska incitament, tillmötes. Sluta upp med dessa dumheter nu. Detta är minst lika korkat som när planer fanns för punkthusbebyggelse på Björknäsplatån med tillfartsvägen (Vintervägen) på en viadukt över Lövdalsvägen!!

Anders Hagström (Saltsjö-Boo, 2022-01-22)

#17

Rätt grundtanke, men ett beklämmande hafsverk. Gör om och gör rätt.

Magnus Smedmark (Saltsjö Boo , 2022-01-22)

#19

Förslaget är inte genomtänkt för Björknäs-miljön på kort eller lång sikt.
Passar inte byggnadsmässigt/utseendemässigt med befintlig miljö. Påverkar negativt miljön för oss som bor här. Särskilt för nära boende.

Bertil Jonsson (Nacka, 2022-01-22)

#21

Utveckling innebär inte bara exploatering med tätare bebyggelse. Satsa kommunala medel i Björknäs för att befästa befintlig bebyggelse, skydda hus med höga kulturvärden, anlägga fler övergångsställen och hastighetsbegränsade åtgärder, plantera träd längs Värmdövägen, försköna det offentliga rummet, öka servicen och skapa fler attraktiva miljöer för barn och unga!

Malin Lindborg (Saltsjö-Boo, 2022-01-22)

#23

Förslaget för nybyggnation i Björknäs är helt malplacé och passar inte in i den existerande bebyggelsen. Tänk om ,gör om, gör rätt.

Johan Bergelin (Stockholm, 2022-01-23)

#25

Jag skriver under pga att det är helt galet hur ni tillåter att man får bygga så extremt ful bebyggelse i ett villakvarter. Det finns ju så otroligt många fina exempel på smakfulla radhus och lägre hus med lägenheter på andra platser i nacka.

Lisa Berlin Thorell (Saltsjö-Boo, 2022-01-23)

#26

Planförslaget är inte anpassat till Björknäs småskaliga bebyggelse.

Lena Egerström (Nacka, 2022-01-23)

#27

Jag inte vill att fler ska drabbas av att få sina fastigheter förlagda i skugga viintertid och förstörd horisont året runt vilket jag är ett tydligt exempel på sedan något år.

Kim Granqvist (Stockholm , 2022-01-23)

#29

Det föreslagna bygget är helt vansinnigt, hur kan ni tycka att det passar in med befintlig bebyggelse!?

Jon Hilden (Saltsjö-Boo, 2022-01-23)

#50

Ett ogenomtänkt o väldigt förfulande förslag på bebyggelse som kommer påverka boende i närområdet negativt samt öka trafikfaran.

Marie Schröder (Saltsjö-Boo , 2022-01-23)

#53

Jag anser inte att planen passar in i nuvarande bebyggelse. För högt, dålig kontroll från kommunen. Byggherre kan bygga i stort sett hur de vill. Loftgångar etc. Finns ingenstans för barn att röra sig kvar eller säkra vägar till skola och förskola.

Richard Forsshéll (Saltsjö-Boo, 2022-01-23)

#57

Ett vedervärdigt, skamlöst och fullständigt själlöst förslag med enbart kommersiella intressen utan en millimeter yrkesstolthet och hjärta!!!

Johan von der Lancken (Stockholm , 2022-01-23)

#58

Förslaget behöver stoppas eftersom den inte är i närheten av den småskalighet och harmonisering som kommunen säger sig beakta. Förslaget är enbart på exploatörernas villkor med dålig estetik, för stora volymer och absurda höjer i förhållande till omkringliggande villabebyggelse. Kommunen behöver skicka betydligt tydligare signaler till exploratörerna som beaktar de värden som är viktiga för oss bor och röstar i Björknäs och Saltsjö-Boo. Dags att kommunen och våra politiker kliver fram och visar vem ni representerar!

Sebastian Ahlqvist (Saltsjö-Boo, 2022-01-23)

#60

Jag är uppvuxen i Björknäs och har fortfarande kvar mina föräldrar i barndomshemmet. Det vore synd att låta exploatörer förstöra detta levande villaområde genom att bygga billiga och oproportionerliga höghus som inte alls passar in i omgivningen, för att maximera sin egen vinning.

Kristin Egerström (Lund, 2022-01-23)

#62

Markägaren har utan tillstånd skövlat och exploaterat ett vackert markområde. Det skulle vara fängelse på det istället för möjligheten att kamma hem storvinsten.

Ulf Syvertsen (Stockhoom, 2022-01-23)

#65

Jag upplever att Nacka Kommun inte bara bygger sönder Börknäs utan Saltsjö-Boo i stort. Titta gärna på de alla olika typer av parhus som slagits upp, likt baracker, på Hjortängsvägen. Stora hus på f.d villatomter. Det finns ingen röd trå och man glömmer att vägen helt plötsligt kommer att trafikeras av betydligt fler bilar.

Pia Sidén (Saltsjö-Boo , 2022-01-23)

#74

Jag instämmer!

Maria Sandow (Stockhol, 2022-01-23)

#75

Förtätningen ska anpassas till omgivningen och befintlig villabebyggelse.

Christina Gyllenram (Stockholm, 2022-01-23)

#78

Hela förslaget förstör och förändrar områdets karaktär av småskalighet och trivsel.

Titti Rapp (Saltsjö-Boo , 2022-01-23)

#79

Jag skriver under på grund av att jag tycker att det är ett alldeles för stort ingrepp att bygg så höga hus i ett villaområde.

Malin Annergård (Nacka , 2022-01-23)

#80

Jag vill att Björknäs ska bygga fina byggnader

Lina Skarman (Saltsjö-boo, 2022-01-23)

#83

Jag bor på Kärrstigen 38 och instämmer i ovan invändningar mot planförslaget.

Ted Pettersson (Nacka, 2022-01-23)

#87

jag instämmer i argumenten i texten.
Alldeles för hård exploatering av området.

madeleine Wrang (björknäs , 2022-01-23)

#89

Som boende i Björknäs kan jag inte acceptera att Nacka kommuns politiker och tjänstemän beslutar om en i alla avseenden bristfällig och oambitiös plan som, om den genomförs, för alltid kommer förstöra det Björknäs som vi älskar. Kommunen har inte tagit hänsyn till våra synpunkter från tidigare samråd över huvud taget. Allt handlar om att ge byggherrar fritt spelrum att profitmaximera och skaka fram maximalt antal bostäder för statistikens skull. Förslaget är katastrofalt och kan inte accepteras!

Pär Schröder (Nacka, 2022-01-23)

#90

Det inte finns något långsiktigt tänkande eller plan för hur björknäs ska se ut framöver, och det förtjänar björknäs!

Anna Holck (Stockholm , 2022-01-23)

#93

Det är fel att förtäta genom att riva välfungerande hus. Bygg istället par- och radhus och bevara den gamla bebyggelsen och det öppna landskapet vid Värmdövägen. Syftet med den storskaliga exploateringen var bl.a. att få tunnelbana till Björknäs och Orminge. Tunnelbanelinjen kommer inte att förlängas från Nacka centrum! Runt och i Orminge har redan redan planerats 2000 bostäder. En kaotisk trafiksituation är att vänta, inte minst för att man kan via gamla bron (utan avgift) komma direkt över Skurubron till motorleden.

Outi Montag (Saltsjö-Boo, 2022-01-23)

#104

Detta är inte i enlighet med hur bebyggelsen ser ut idag. Man får gärna byggas ut (gärna) men på ett sätt som harmoniserar med hur det derbyt idag. Inga höga hus och loftgångar tack!

Linn Weilar (Nacka , 2022-01-23)

#107

Jag anser att den planerade byggnationen inte är anpassad efter områdets karaktär. För högt, för fult och för tätt.

Linda Knutsson Wissting (Saltsjö-boo, 2022-01-23)

#110

Om översiktsplanens intentioner för Björknäs ger de här resultaten så måste kommunen backa ett steg och se över översiktsplanen. Ledande politiker har sagt i pressen att det inte var meningen att hårdexploatera men nu trycker man in stora dominanta huskroppar direkt inpå villorna.

Karin Hermansson (Saltsjö-Boo , 2022-01-23)

#121

Flera utredningar: buller, dagvatten, trafiksäkerhet, bostadsuppvärmning, m.fl., har inte gjorts färdigt. Trafiksäkerheten riskeras särskilt vid Björknäs 1:427 samt vid de två föreslagna in- och utfarter vid Boo Energi. Miljömässigt är det fel att riva fungerande befintliga hus, och om man river "särskilt värdefull" bebyggelse berövar man Björknäs delar av sin historia.

Kenneth Montag (Saltsjö-Boo, 2022-01-23)

#122

Planförslaget ändrar Björknäs karaktär i grunden och förefaller ogenomtänkt på flera punkter, utseende (estetik), trafik, kommunikation, befintlig bebyggelse osv.

Carl Johan Wesltund (Saltsjö-Boo, 2022-01-23)

#124

Det görs likadant där jag bor i USA, helt styrd av pengar för kommunen, till förstörelse för de individuella!
Hade lantställe på Värmdö i många år, vill inte se mer förstört!

Britt-Marie Potter (Culver City, CA 90230, 2022-01-23)

#126

Trots det reviderade förslaget anser jag att det fortfarande är för höga hus som tillåts. I stora delar smälter det inte in i den befintliga bebyggelsen och det blir försämringar för de närboende i form av mindre ljus, mer trafik och sämre utsikt.

Karin Lundqvist (Saltsjö-Boo, 2022-01-23)

#130

Ja

David Björk (Saltsjö-boo, 2022-01-23)

#133

Planförslaget är en katastrof. Ge er inte på gamla fina villa-områden. Riv kyrkorna längs Värmdöleden samt bygg i Orminge, Eknäs, Ektorp. G Värmdöleden har inte en chans att svälja den trafik ni planerar för när samhället öppnat upp för fullt. Sätter ni upp fler trafikljus kommer folk att riva ner dom.

Torbjorn Soderberg (Salstjö-Boo, 2022-01-23)

#136

För att byggnation är för mycket, bevara villorna!

Arthur Höglund (Nacka, 2022-01-23)

#150

Detta är förkastligt!

Amanda Ahlström (Saltsjö-Boo , 2022-01-23)

#154

Det är ett hänsynslöst förslag.

Lars Bexius (Saltsjö-Boo, 2022-01-23)

#156

Områdena som nu (över)bebyggs saknar infrastruktur och områden för tex idrott vilket drabbar befintliga invånare hårt. Man måste se till helhetsbilden när man bygger nytt; inte bara hur många bostäder och bilar som fysiskt får plats utan också att det finns kapacitet på vägar, i skolor, i idrottsklubbar och annan verksamhet.

Catherine Tessier (Saltsjö Boo, 2022-01-23)

#166

Det räcker nu med byggandet och förstöra hela Boo och Nacka!

2697757 Trollis johansson (Saltsjö-Boo , 2022-01-23)

#174

Är helt emot förtätningen av Nacka på bekostnad av våra grönområden!

Magnus Jönsson (SaltsjöBoo, 2022-01-23)

#185

Jag är emot förslaget. Ogenomtänkt och för ingripande.

Christer Modig (Saltsjö-Boo , 2022-01-24)

#187

Pga av skitfult bygge

Caroline Lundmark (Nacka , 2022-01-24)

#189

Jag anser att kommunen tillåter alldeles för hög exploatering på ett för litet område. Hela områdets karaktär kommer förstöras,

Mats Kiesel (Saltsjö-Boo, 2022-01-24)

#190

Varför behandlas Björknäs så styvmoderligt av kommunen? Kanske är det för få rika kändisar och företagsledare som bor här? Eller så behöver vi också en TV-serie för att tas på allvar?

Peter Fagerberg (Saltsjö-Boo, 2022-01-24)

#191

Allt ovan. Passar inte in i miljön.

Cecilia Aggeryd (Saltsjö-Boo, 2022-01-24)

#195

Var är barnperspektivet ?

Helena Eng (Saltsjö-Boo, 2022-01-24)

#196

Nacka kommun visar än en gång att maximal exploatering på byggföretagens villkor är för dem viktigare än skapandet av en miljö där människor trivs och där hänsyn tas till historia, befintlig miljö och människors behov. Moderaterna ser till att 80-talsordet "betongparti" får en renässans. Det får inte ske i Björknäs!

Torkel Borelius (Saltsjö-Boo, 2022-01-24)

#199

Hej! För att vi bor i närheten och tycker det nya bygget skall anpassas till nuvarande villa-miljö (tycker inte detta är fallet nu).

Nathalie Söderlund (Saltsjö-boo, 2022-01-24)