STF och Sylarna på väg i fel spår

Kommentarer

#4

För att mångfalden håller på att fasas ut till förmån för ett mer exkluderande koncept, som bidrar till det segregerade friluftsliv STF säger sig vilja motarbeta. Jag önskar och hoppas att föreningens stolta mål fortsatt omfamnar även måttligt välbeställda nybörjare, barnfamiljer, studenter och ungdomar från hem utan friluftstradition.

(Åtvidaberg, 2019-01-29)

#8

Jag är mån om att fjällvandrandet inte skall skiftas över från att vara ett jämlikt friluftsliv till en sorts paketerad lyxprodukt endast tillgänglig för de förmögna få.

(Linköping, 2019-01-29)

#17

Jag tycker att det är viktigt att erhålla en förklaring på vilken analys som gjorts och vad STF:s framtida inriktning är. Detta för att kunna bedöma om jag skall teckna medlemskap nästkommande år.

(Fagersta, 2019-01-29)

#21

Håller helt med namninsamlingens skapare. Var en riktig besvikelse när jag såg detta första gången på Sylarna och vi fick inte heller plats på Kläppen där vi förvisades för självhushållning. Oerhört synd, givet att Sylarna var så himla fint och hemtrevligt innan, med brokiga stolar och bord. Det är det STF jag vill ha, inte det sterila och tillrättalagda.

(Stockholm, 2019-01-29)

#28

Sommarens besök på Sylarna lämnade en hel del att önska.

(Lumd, 2019-01-29)

#30

Friluftsliv ska finnas för alla, med STF's utveckling blir många grupper utestängda.

(Visby, 2019-01-29)

#49

Skriver under för att jag befarar att STF håller på att tappa sin själ.

(Lund, 2019-01-30)

#53

Det är viktigt för mig att alla välkomnas och har möjlighet att njuta av fjällnaturen, även människor som har mindre ekonomiska resurser.

(Sollentuna, 2019-01-30)

#54

Jag håller helt med om det som står i skrivelsen och hoppas det kommer fortsätta finnas alternativ för ”självhushållare” även på fjällstationerna.

(Falun, 2019-01-30)

#60

Friluftslivet är sagt att vara till för alla, något som var och en förstår inte alltid stämmer. Att då STF, som en av Sveriges främsta friluftsorganisationer, gör det ännu svårare för människor i allmänhet att ta del av svenskt friluftsliv genom sina konstant stigande priser och bortprioriteringar av självhushåll är både skrattretande och sorgligt.

(Åre, 2019-01-30)

#61

Jag skriver under för att jag önskar att möjligheten till fjällvistelse ska vara uppnåbar för så många människor som möjligt och inte bara ska vara något för rika människor.

(Umeå, 2019-01-30)

#63

Många är vi som uppskattar att självständigt fixa vår mat, men visst ibland ett en god serverad middag. Men båda delar måste finnas, valfriheten måste vara det som styr verksamheten.

(Skövde, 2019-01-30)

#67

Jag skriver under på grund av att jag är orolig över hur STF ser på framtidens fjällturism och fjällupplevelse.

(Finspång, 2019-01-30)

#77

Jag håller med vad där står

(Bjuv, 2019-01-30)

#78

Jag instämmer helt med inehållet av brevet.

(Bispgården , 2019-01-30)

#81

Jag har ingenting emot att det byggs en restaurang på Sylstationen men ni bör behålla samma storlek på självhushållet som idag och inte flytta det till ett annex. Ur klimatsynpunkt känns det dessutom väldigt fel med att bygga en större restaurang i väglöst land då mat och annat dit behöver transporteras med fordon medan mycket av maten i självhushållen bärs dit av vandrarna själva fotledens. Känns också exkluderande att STF satsar på köpstarka grupper.

(Stockholm, 2019-01-30)

#83

Jag håller med initiativtagaren

(Vallentuna, 2019-01-30)

#84

Ett mer tillgängligt fjälliv

(Stockholm, 2019-01-30)

#87

Håller med om den oroande utvecklingen av kommersialismen tar över även i fjällen.

(Gävle , 2019-01-30)

#90

Friluftsliv handlar om naturnära upplevelser, inte semester ála all-inclusive-resorts. Vill man ha det senare finns det bättre ställen att åka till.

(Stockholm, 2019-01-30)

#93

Det skall vara enkelt och överkomligt att komma ut i naturen.

(Ulricehamn , 2019-01-30)

#95

Med dålig ekonomi har STF varit ett andningshål.

(Malmö, 2019-01-30)

#111

Jag har upplevt detsamma. Och är i ttesserad av svaren på de avslutande frågorna.

(Uppsala, 2019-01-30)

#114

Jag delar de uppfattningar som framförs i texten. Jag avvaktar med att förnya medlemskap i STF tills jag ser hur de besvarar.

(Stockholm, 2019-01-30)

#117

Därför att jag håller med om det ovanstående fullkomligt!

(Fengersfors , 2019-01-30)

#130

Jag saknar den unika inkluderande och kontaktskapande stämning som förut fanns i Sylarnas självhushållskök i huvudbyggnaden. Och för att jag tycker att det är trist att man bara lyssnar på de ”rikare” besökarna som önskar restaurangservering, och inte på oss som var nöjda som det var. Fjällen måste vara till för alla och får inte bero på inkomst.

(Stockholm, 2019-01-30)

#131

Beskriven utveckling låter inte bra. Man behöver inte gourmetmat när man vandrar, man behöver energirik husmanskost.
Jag har reagerat mot prisnivåerna på Blåhammaren och Sylstationen, samtidigt som jag konstaterat att det är billigare på norska sidan (under lågsäsong mycket billigare). Jämtlandstriangeln talas det lyriskt om, vilket stör mig som gått Sylarna runt flera gånger och funnit turerna över gränsen som de klart vackraste. Jag har valt att vara medlem i Den Norske Turistforening vars inriktning har passat mig bättre.

(Partille, 2019-01-30)

#133

STF:s fjällanläggningar ska vara tillgängliga för alla typer av människor. Det gör att fler letar sig ut i fjällen. Den satsning STF gör nu riktar sig till de som vill leva lyxliv på fjället och slippa bära packning. Ett boende i eget rum med middag och frukost för en barnfamilj går lös på en förmögenhet. Studenter, föreningar, unga människor m.fl. är också oönskade gäster hos Sylarna eftersom de har för lite på kontot.

(Helsingborg, 2019-01-30)

#135

Charmen, hela andemeningen med friluftsliv är INTE att äta 3-rätters. (Det kan vi göra hemma). Man är ute efter enkelheten, umänget med andra och att det billigt och mysigt!!

(Mörarp, 2019-01-30)

#143

Jag är för ett tillgängligt, enkelt och billigt friluftsliv. Tyvärr går utvecklingen mot ett tillrättalagt, dyrt och exkluderande friluftsliv. Bra att markering görs där Sylarnas fjällstation är ett tydligt exempel på detta men knappast det enda.

(Stockholm, 2019-01-30)

#144

En högst naturlig och grundläggande målsättning för STF bör väl bygga på att främja en relation till fjällvärlden(och all vildmark) som inte förutsätter kostsamma konsumtionsmönster. Jag hoppas helt enkelt inte att mina barn och barnbarn skall uppskatta konsumtionsmöjligheten och bekvämlighetsaspekten mer än möjligheten att få vara på den unika platsen man befinner sig på.

(Hisings Backa, 2019-01-30)

#154

Jag håller med.

(Härnösand, 2019-01-31)

#158

Vid mitt besök kändes Sylarna stationen lite för exploaterad och jag saknade lugn och ro.

(TIERP, 2019-01-31)

#159

Upplevde detta i somras och kände att jag var starkt emot utvecklingen

(Uddevalla, 2019-01-31)

#164

Charmen med STF:s anläggningar för mig är att de är inkluderande, främjar möten mellan människor med olika bakgrund och personligheter samt ger övning (och uppskattning) i att leva enkelt och hushålla med gemensamma resurser.

(Uppsala, 2019-02-01)

#177

Jag tycker inte att fjälläventyr, stora som små, ska behöva kosta en förmögenhet utan alla ska kunna göra det. De som vill betala för hotellrum med helpension får göra det men vi som vill bo under vandrarhemslika förhållanden ska få göra det. För mig är det i allmäna kök och runt, ibland, stötika matbord som de intressanta samtalen uppstår.

(Göteborg, 2019-02-08)

#179

Föreningen är på väg åt fel håll. Det borde den inte vara.

(Östersund, 2019-02-08)

#183

Tyvärr tror jag att STFs fjällstationer har tappat grundideen att erbjuder prisvärt boende i fjället. Ett exempel är 1300,-SEK för ett dubbelrum med vandrarhemsstandard - samma pris som jag betala för hotellstandard i en storstad! - på Grövelsjöns fjällstation i lågsäsongen, utan mat. Inte acceptabelt, jag kommer därför i framtiden inte använda mig längre av fjällstationerna men tälta.

(Järfälla, 2019-02-10)

#188

Jag skriver under för att jag (efter över 50 års vandrande) är nu 80 år och är andra familjegenerationen som vandrar och jag vill ha kvar den gamla stilen där alla oberoende av ekonomi etc kan umgås på stationerna.

(Hedemora, 2019-02-17)

#191

På alla STFs anläggningar i fjällen bör det alltid finnas ett alternativ för de som inte har en tjock plånbok eller av andra anledningar föredrar den klassiska modellen med självhushåll och egna lakan etc.

På just Syöarna känns det verkligen som att man är tredje klassens boskap när man inkvarteras på madrasser på golvet i en gigantisk sovsal bara för att man inte vill ha hotellstandard och måste boka in sig ett halvår i förväg.

Allt detta har lett till att jag har slutat besöka Sylarna vilket är tråkigt med tanke på att platsen är så fin.

(Stockholm, 2019-02-21)

#194

Jag håller med helt och hållet. Bevara STF:s särart :). Fjällstationer ska inte bli vanliga hotell.

(Uppsala, 2019-02-25)

#195

Jag belyste denna fråga för ca två år sedan genom ett inlägg på kebnekaise stationens Facebook sida, där middagen är så fin att vi som inte bokat förrätt fick sitta vid bords och titta på våra tomma tallrikar medan de som hadde råd smörjde kråset. Som ett straff av stf. Har aldrig någonsin blivit så förnedrad tack vare min något mindre ekonomi som jag blev på kebnekaise fjällstation 2016. Då såg jag det som en enskild tjänstemans vridna självuppfyllelse och dårskap. Och jag tror faktiskt stf förverkar sin rätt att driva dessa nästan monipolära fjällststioner om man gör om dem till finrum för högre ståndet. Om det fortgår kommer inte jag sätta min fot där utan idogt arbeta för en avskaffning av fjällstation monopolet.
Med vänlig hälsning
Tommy

(Örebro, 2019-02-25)

#200

Jag tycker det är viktigt att det finns goda möjligheter att bo i självhushåll på fjällstationer då det gör fjälsemestern mer ekonomiskt överkomlig och därmed tillgänglig för fler, däribland mig och min familj.

(Örebro, 2019-03-04)