Omförhandla "fritt sök" för mer likvärdig gymnasieskola i Skåne!

Kommentarer

#403

Jag ör trött på att barn skall gå i barackskolor och på att mark i centrala Lund används för skolor för barn/ungdomar som kommer från andra kommuner. Det är inte resurseffektivt på flera sätt. Soeciellt inte de som bilpendlas in!

(Lund, 2018-06-17)

#414

Jag skriver under pga att jag vill att mina barn ska kunna gå på gymnasiet i sin egen hemstad utan att behöva känna press under betygshetsen.

(Lund, 2018-06-21)

#415

Ohållbart på många olika sätt! KlimatOsmart!

(Lund, 2018-06-21)

#424

Jag håller med om detta. Det får svåra konsekvenser för de ungdomar som bor i Lund. Kommunens skolor borde i första hand vara till för de egna eleverna, vars föräldrar betalar skatt i kommunen. Hela systemet är märkligt och bör absolut ses över.

(Lund, 2018-06-24)

#425

So. Mamma till barn med neuropsykiatrisk diagnos är det fasansfullt att läsa detta. Detta kommer sannolikt att leda till att väldigt många barn som redan kämpar mister all framtidstro när de i ett tidigt skede sålla bort.

(Lund , 2018-06-24)

#428

Barnen i Lund ska inte tvingas pendla till Eslöv eller andra kommuner för att läsa på gymnasiet!

(Lund, 2018-06-24)

#433

Barn i Lund ska få gå önskad gymnasieutbildning i Lund!

(Lund, 2018-06-24)

#439

Vi bor i Lund och tycker att våra gymnasieskolor i första hand ska vara till våra ungdomar.

(Lund, 2018-06-24)

#442

Därtill är "fritt sök" dubbelt orättvist för lundabarnen, om det på sina håll utanför kommunen ställs lägre krav på eleverna, och det är svårare att få höga betyg på lunds kommunala skolor jämfört med många skolor utanför kommunen samt på friskolor. Det skulle vara bra men en studie som tittar på detta.

(Lund, 2018-06-24)

#447

Vill inte att Lund blir en elitär högborg där enbart de riktig smarta får plats på utbildningar. Eftersom Lunds skattebetalare bekostar gymnasier (skolpengen täcker t.ex. inte kostnader för renoveringar och nybyggen (Heddagymnasiet) så borde det vara en självklarhet att barn skrivna i Lund får plats på de kommunala skolor om de vill. Känns lite konstigt att jag är med och betala en ny skola och så får mitt barn inte plats.

(Lund, 2018-06-24)

#448

Risk för elitskolor i Lund. Skolor utanför Lund riskerar att utarmas.

(Lund, 2018-06-24)

#450

Situationen är ohållbar. Självklart ska ungdomar i Lunds kommun ha förtur till de kommunala gymnasieskolorna.

(Lund, 2018-06-24)

#451

Det är orimligt att Lundaelever inte får plats på gymnasieskolor i den egna kommunen samtidigt som skolor i andra kommuner drabbas av bristande elevunderlag.

(Lund, 2018-06-24)

#454

Nuvarande system är orättvist mot ungdomar boende i Lund med omnejd.

(Lund, 2018-06-24)

#456

Jag skriver under för att det är helt orimligt att vi skattebetalare i Lund, att våra barn skall hotas av att inte kunna gå i skolorna i Lund. Det är också otroligt tråkigt att Lunds kommun hanterar skolan och skattemedeln ovarsam och inte minst att eleverna hanteras som handelsvaror. Polhemskolan med långt över 2000 elever är ett skämt. Det är inte OK med fritt val av skola så som det ser ut idag.

(Lund, 2018-06-24)

#471

Lunds kommunpolitiker under lång tid inte insett vidden av detta problem samt på intet sätt visat sig förmögna att ta hand om problemet på ett konstruktiv sätt (enbart funderat på var/hur en ny gymnasieskola skall byggas).

(Lund, 2018-06-24)

#476

Har sett den utveckling av betygskraven de senaste åren som gör det nästan omöjligt att komma in på kommunala gymnasiet i Lund om elev inte har som lägst B i snitt. Elever med lägre betyg ör hänvisade till friskolor i bästa fall eller annan ort.

(Lomma, 2018-06-24)

#477

Jag skriver under för att jag tycker att lundabarnen ska kunna gå i gymnasiet i Lund! Man ska inte tvingas pendla ut från stan!!

(Lund, 2018-06-24)

#479

Jag skriver under eftersom det hör absolut och akut behöver ändras!

(Lund, 2018-06-24)

#480

Jag tycker det här med fria väl har gått för långt. Det blir ingen rättvisa.

(Lund, 2018-06-24)

#484

Vi som har barn i kommunen måste gå först

(s.sandby, 2018-06-24)

#490

Jag skriver under för att mina barn ska få läsa teoretiska linjer fast de inte har toppbetyg i allt t.ex även i musik, hemkunskap m.m. För att de ska kunna fortsätta med fritidsaktiviteter och slippa behöva lägga tid på att pendla.

(Lund , 2018-06-24)

#491

Fritt val kan låta som bra tanke, men är helt fel i praktiken både för grannkomunerna som för Lund. Exempel på konkreta effekter: segregering av elever, och lärare miljöbelastning och tidsslöseri p.g.a. pendling, rivning av Svaneskolan som renoverades för 20 milj och fungerar bra

(Lund, 2018-06-24)

#497

Jag skriver på för att det är en orättvis situation för eleverna i Lund samt att jag tycker kranskommunerna ska ta ansvar för sina utbildningsplatser genom att satsa på egna gymnasieskolor

(Lund, 2018-06-24)

#500

Jag vill komma inn

(Lund, 2018-06-24)

#503

Jag vill att alla gymnasieskolor ska vara likvärdiga. Oavsett om du går i Eslöv eller Lund har du rätt till en utbildning med hög kvalitet. Alla behöver då inte söka till Lund. Fritt sök leder till en utarmning av de skolor som inte ligger i Lund och det tjänar ingen på.

(Lund, 2018-06-24)

#506

Lunds skolor till lunds barn och skattebetalande föräldrar!

(Lund, 2018-06-24)

#507

Mina döttrar som bor i Lund skall vara säkra på utbildning i sin hemstad. Skolor bör finnas i alla kommuner. Med Fritt Val riskeras skolor att slåss ut i mindre kommuner.

(Lund, 2018-06-24)

#509

Har två barn som växer upp i Lund och som jag vill ska kunna gå gymnasiet i Lund.

(Lund, 2018-06-25)

#510

Staffanstorps kommun har ett stort invånarantal och stor tillväxt. Är det inte en kommunal skyldighet att ansvara för grundläggande gymnasieutbildning för sina egna ungdomar när man lever under så gynnsamma omständigheter. Fråga politikerna en "avfolkningkommun" i Norrland vad de tycker !!

(Lund, 2018-06-25)

#512

Självklart ska alla ungdomar i Lund som klarat av grundskolan med godkända betyg få möjlighet att läsa på en gymnasieskola nära sig. Helt uppåt väggarna att elever sitter och pendlar Skåne runt för att dom inte får plats på en skola i sin egen kommun!
Alla lika värda! Alla ska få en chans! Eller hur!!!

(Lund, 2018-06-25)

#513

Jag skriver under eftersom fritt sök bara motverkar innovativt tänkande och lika leka bäst stämmer inte när det gäller skolan. Fritt val ökar segregationen i samhället.

(Södra Sandby, 2018-06-25)

#514

Jag anser att Lunds kommuninvånare ska ha företräde till Lunds kommunala skolor.

(Lund, 2018-06-25)

#515

Hemkommunens gymnasier måste i första hand vara till för de ungdomar som bor där.

(Lund, 2018-06-25)

#522

…det är mycket lätt att stöjda detta förslag.

(Lund, 2018-06-25)

#523

Jag är lärare och det fria valet skapar stora problem i skolan. En oro bland elever och föräldrar att man ska hitta den perfekta skolan och bland lärare som måste konkurrera med varandra. Skolan är inget företag. Skolan ska vara lika för alla och så ser det tyvärr inte ut i nuläget. Tack för ett mycket bra initiativ!

(Lund, 2018-06-25)

#534

Det behövs 6000 underskrifter för att få till en folkomröstning och det skulle Lunds kommunal politiker behöva eftersom att de senaste åren bara kört över väljarna och inte hållit sina vallöften. Både höger och vänster. I Höganäs lyckades det. Jag betalar skatt i Lunds kommun så då måste det finnas plats i en kommunal skola till mina barn.

(Lund, 2018-06-25)

#536

Berör mig pga barn i den ålder. Först och främst bör barnen som söker i den kommun de bor i få komma in på den kommunala skolan de söker till.

(Lund, 2018-06-25)

#542

På grund av att frågan är angelägen utifrån att de unga som bor i kommunen måste ges företräde

(Lund, 2018-06-25)

#543

Viktigt fråga där unga i Lund måste beredas plats före unga från andra kommuner

(Lundf, 2018-06-25)

#545

Jag skriver under p g a att jag har barnbarn i Lund, som givetvis ska gå i gymnasium i Lund. Och inte konkurreras ut sökanden från vida omkring.

(Lund, 2018-06-25)

#552

En mycket angelägen fråga - av alla de skäl som framhålls i brevet!

(Lund, 2018-06-26)

#556

Jag vill inte att mina barn ska behöva pendla för att få läsa på kommunalt gymnasium.

(Lund, 2018-06-26)

#567

Det är orimligt att kommunens egna ungdomar med genomsnittliga betyg inte ska få plats på gymnasieskolor i sin egen kommun. Omförhandla fritt sök nu!

(Södra Sandby, 2018-06-26)

#569

Jag vill säkra mitt barn framtid och möjlighet till en god utbildning i Lunds kommun

(Södra Sandby , 2018-06-27)

#578

Jag bor i Lunds kommun o har 2 barn som kommer vilja gå gymnasiet i Lund

(Lund, 2018-06-27)

#579

Jag tycker att sökande från Lunds kommun ska ha förtur till gymnasieskolor i kommunen.

(Södra Sandby, 2018-06-27)

#595

Jag skriver under för att jag i alla delar håller med om samtliga delar i skrivelsen.

(Lund, 2018-06-28)

#596

Jag skriver under på grund av att reglerna ger upphov till en onödig segregering. Det blir väldigt höga intagningskrav i Lund vilket gör det svårare för ungdomar i Lunds kommun att få tillträde till gymnasium i sin egen kommun. Gymnasieskolor på mindre populära orter samlar de ungdomar ”som blir över”. Allt som allt får fler gymnasieungdomar spendera mer tid på att resa till och från skolan. Likaså påverkar detta arbetsmarknaden för lärare och lönesättningen blir väldigt olika i kranskommuner.

(Lund, 2018-06-28)

#598

Jag tycker att de boende i Lund, som betalar skatt i den kommunen och valt att bosätta sig där, i första hand ska få plats på de kommunala gymnasierna i Lund. Därtill bidrar systemet till bildandet av elitskolor, medan andra kommuners skolor slås ut. I mån av plats är det sedan välkommet om det kommer elever från andra kommuner.

(Lund, 2018-06-29)